HS: Talouslama ei ole totta, pelottelu on poliittista propagandaa
Hs haastatteli useita ekonomisteja, mukava saada vahvistus sille mikä olikin jo tiedossa eli velalla ja lamalla pelotellaan ideologisista syistä.
"Pantzar näkee tilanteessa poliittisen pelottelun retoriikkaa. Samanlaista oli esimerkiksi velkapelottelu ennen viime kevään eduskuntavaaleja."
"ehkä hallituksen tarkoitus on saada ay-liike nöyrtymään.
Vain tilaajille:
Suhdanteet | Suomi vajosi synkkyysansaan ja sillä voi olla vakavia seurauksia.: https://www.hs.fi/visio/art-2000010104697.html
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan tarkoitus on saada duunarit nöyrtymään ja saada heidän palkat ja työehdot kehitysmaan tasolle, jotta yrittäjät saavat hulppeat voittonsa kevyesti verotettuna. Orpon hallitus ajaa orjataloutta.
Duunarin ääni on kadonnut sosialismin hajoamisen myötä jo aika päiviä sitten. ay-liikkeet ovat pelkkiä jäänteitä ilman todellista voimaa, ne eivät perusta enää mitään, ja ovat vain tuulenpesiä, tai mätiä ladonovia valmiina kaatumaan kunhna lopullinen niitti tulee, väkiluvun kehitys on jo hyvä indikaattori tulevasta luhistumisesta.
Mikäli näin on, se on erittäin huonosti ja seuraamuksitta ajateltua propagandaa, koska sillä on taipumus toimia itseään toteuttavana ennusteena, jonka mukaan yksityishenkilöt, liike- ja talouelämä alkavat toteuttaa supistus- ja säästötoimiaan. Kun riittävän monta kertaa toistetaan, että pian on lama, siitä seuraa, että pian on lama.
Oli lama tai ei sadat tuhannet suomalaiset on työttömiä eikä toivoakaan ole työllsitymisestä. Maahan on valunut satoja tuhansia lähinnä lähi-itäläisiä ja afrikkalaisia elätettäviä, ja niitä hyy sätään.
Sitä ei voi kukaan asiantuntija kieltää.
Miksi emme antaisi Suomen taloutta näiden kaikki tietävien ekonomistien ym. käsiin? Heillä kun näyttää olevan tietoa ja osaamista, missä milloinkin maan talous ja velat makaa...
Artikeln går inte att läsa, men helt fel är iakttagande inte. Problemet i Finland är det, att år ut och år in skall fel parter lösa problemet.
Finlands problem är varken arbetsgivarna eller arbetstagarna på den privata sektorn. På den offentliga sektorn är det långtifrån så.
Finlands verkliga problem är beskattningen, EU:s och rätt nära världens högsta. Beskattningen kväver allt på två sätt.
1) Folk blir av med sina pengar
2) Man skapar mera fanskap än gott med skattemedlen
För att råda bot på situationen bör det offentliga styret sablas ner till högst 1/3 av vad det är idag. Onödiga regler som bara gör livet och förtjänande svårt, då ingen vågar göra något, kan lätt halveras i första ronden.
Finland slipper sin statskuld i sin helhet då 350.000 offentligt anställda satraper får börja söka efter riktiga jobb och lyckas med det. Från tärande till närande på blott några år. Det är receptet för nationell framgång.
Vierailija kirjoitti:
Oli lama tai ei sadat tuhannet suomalaiset on työttömiä eikä toivoakaan ole työllsitymisestä. Maahan on valunut satoja tuhansia lähinnä lähi-itäläisiä ja afrikkalaisia elätettäviä, ja niitä hyy sätään.
Sitä ei voi kukaan asiantuntija kieltää.
Om du i stället för att sitta på din röv och gnälla, grundade ett företag och började göra något, skulle allt bli bättre för dig.
Vierailija kirjoitti:
Miksi emme antaisi Suomen taloutta näiden kaikki tietävien ekonomistien ym. käsiin? Heillä kun näyttää olevan tietoa ja osaamista, missä milloinkin maan talous ja velat makaa...
No, ehkä Riikka voisi tehdä talousnyrkin, hoitamaan taloutta.
Minua ei kyllä vakuuta myöskään vvm:n virkamiesten ulostulot ja laskelmat, joihin hallitus kovasti vetoaa.
Myöskään ek ei ole oikea taho hoitamaan valtiontaloutta, koska luonnollisesti ei katso kokonaisuutta vaan lyhyellä tähtäimellä oman ryhmänsä etua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen talous ei ole kasvanut 15 vuoteen, joten meillä on menossa vakava talouskriisi.
Professori Pantzar näkee tilanteessa poliittisen pelottelun retoriikkaa. Samanlaista oli esimerkiksi velkapelottelu ennen viime kevään eduskuntavaaleja.
Tuolloin Suomen arvioitiin olevan Kreikan tiellä ja valtionvelan olevan juuri kaatumassa päälle, vaikka tämä ei pitänyt paikkaansa.
Lamalla pelottelemisella on Pantzarin mukaan Suomessa pitkä perinne aivan kuten velkapelottelullakin (HS, 13.1.24)
Ennen vaaleja peloteltiin, ja nyt sitten eletään niiden kovien velkojen kanssa. Pelkät velanhoitokulut ovat vuosittain miljardeja euroja.
Siinä saa viisimiljoonainen kansa, josta vain osa tekee tuottavaa työtä, olla kovasti toimelias että saa nuokin miljardit kerättyä kasaan.
Samalla edellisen hallituksen surkeasti kyhäämä soteuudistus kulkee kohti julkisen terveydenhoidon tuhoa.
Sitten meillä onkin jäljellä enää ne miljardivelat ja palveluiden rauniot.
Miten meni noin omasta mielestä?
Mutta kiva ettei tämä pelota. Tarkoittanee sitten sitä, että jokainen huolehtii itse omasta terveydestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ehkä Riikka voisi tehdä talousnyrkin, hoitamaan taloutta.
Minua ei kyllä vakuuta myöskään vvm:n virkamiesten ulostulot ja laskelmat, joihin hallitus kovasti vetoaa.
Myöskään ek ei ole oikea taho hoitamaan valtiontaloutta, koska luonnollisesti ei katso kokonaisuutta vaan lyhyellä tähtäimellä oman ryhmänsä etua.
Helheten är problemet då stat och kommun konkurrerar med dess invånare om att vara arbetsgivare. Detta utan behövligt kunnande och med en ohotad konkurrensställning. Lite på samma sätt som Yle slår ut allt annat på mediefronten. Obegränsade tillgångar och inget ansvar.
Vihdoin joku sanoo tämän ilmiselvän asian ääneen. Suomen taloustilanne ole mitenkään erityisen huono. Ongelmia on kaikissa länsimaissa. Ylipäätään työmarkkinoiden muutoksista ei puhuta järkevästi missään eikä haeta järkeviä ratkaisujakaan. Työttömyys tulee Suomessa olemaan ongelma jo siksikin, että tekoälyn kehittyessä ei oikeastaan enää ole muita töitä kuin duunarihommia, jotka on pakko tehdä ns. manuaalisesti. Näidenkin määrä vähenee koko ajan. Jonkinlainen perustulo on pakko kehittää tai muuten ollaan kohta kuin mikä hyvänsä kehitysmaa, jossa köyhät asuu teltoissa ja syö roskia.
Voi, minun käy sääliksi Hesaria. He tosiaan luulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvarivetoinen hallitus tekee tämän aina. Kotimaan kulutus sakkaa kun pieni- ja keskituloisia aletaan kuristaa. Rikkaat kantaa rahansa ulkomaille, eikä se auta Suomea.
Minua ei kiinnosta pienituloiset, koska ne ei ole mun asiakkaita enkä tiedä niistä. Minua on nyt jo yli vuoden ihmetyttänyt keskituloisten/ylemmän keskituloisten huonontunut ostaminen. Olen kysellyt, että miksi näin? Niin ne on sanonut: ei tää mun rahatilanteesta johdu, vaan on tullut sellanen ajatus/fiilis, ettei pitäis ostaa. Siis tätä on ollut jo huomattavasti yli vuoden
Aasiassa saattaisi olla vielä pukukoppi keikkaa?
Vierailija kirjoitti:
No, itse ainakin säästän joka euron, ihan siitä syystä, että hallitus puuttuu työmarkkinoihin ja ajaa täysin ek:n asiaa.
Työntekijöiden asemaa heikennetään huomattavasti. Itse en ole edes huolissani työpaikan pysyvyydestä vaan siitä, että työelämä muuttuu niin arvojeni vastaiseksi, että en vaan kykene mielenterveyden säilyttämiseksi siellä käymään.
Muistan jo ysäriltä kun olin tehdastyössä ja työkaveri sanoi esimiehelle, että yhden työpisteen nostotyö kipeyttää selän. Tähän työnantaja totesi, että aina voit lähteä, portintakana on tarjolla paljon uusia selkiä.
Sama juttu. Veronalennuksistakaan ei juuri mitään hyötyä, 20€/kk ja vastike nousi 40€/kk ja tähän päälle muut kustannusten nousut. Niin epävarmaa aikaa että kaikki säästöön mitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin joku sanoo tämän ilmiselvän asian ääneen. Suomen taloustilanne ole mitenkään erityisen huono. Ongelmia on kaikissa länsimaissa. Ylipäätään työmarkkinoiden muutoksista ei puhuta järkevästi missään eikä haeta järkeviä ratkaisujakaan. Työttömyys tulee Suomessa olemaan ongelma jo siksikin, että tekoälyn kehittyessä ei oikeastaan enää ole muita töitä kuin duunarihommia, jotka on pakko tehdä ns. manuaalisesti. Näidenkin määrä vähenee koko ajan. Jonkinlainen perustulo on pakko kehittää tai muuten ollaan kohta kuin mikä hyvänsä kehitysmaa, jossa köyhät asuu teltoissa ja syö roskia.
Sori, mut ne on kyllä isojen LÄNSIMAISTEN kaupunkien asukkaat, jotka JO NYT asuu teltoissa ja syö roskia. Perustuloa ajattelit antaa niille? Mihinköhän meinasit, että ne rahat menisi? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Ne on canceloitu. Eliitti.
Ainoa tie ulos on ilolla maksaa siitä, että häviää.
No, itse ainakin säästän joka euron, ihan siitä syystä, että hallitus puuttuu työmarkkinoihin ja ajaa täysin ek:n asiaa.
Työntekijöiden asemaa heikennetään huomattavasti. Itse en ole edes huolissani työpaikan pysyvyydestä vaan siitä, että työelämä muuttuu niin arvojeni vastaiseksi, että en vaan kykene mielenterveyden säilyttämiseksi siellä käymään.
Muistan jo ysäriltä kun olin tehdastyössä ja työkaveri sanoi esimiehelle, että yhden työpisteen nostotyö kipeyttää selän. Tähän työnantaja totesi, että aina voit lähteä, portintakana on tarjolla paljon uusia selkiä.