miksi kouluissa opetetaan roomalaisia numeroita?
Kommentit (27)
No jos vaikka opiskelet turun yliopistossa niin ei tarvitse luentosalien numeroita kutsua esim. XIV vaan voi vaan sanoa neljätoista.
Vierailija kirjoitti:
1998 on IIMM
Ei ole. Merkkiä voi edeltää vain seuraavaksi pienempää kymmenen potenssia tarkoittava merkki, kun ilmaistaan vähennystä.. Eli M:n (=1000) edellä voi olla tuossa tapauksessa ainoastaan C (=100).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaanpa pistokokeet: Joko
- mitä jokin roomalaisilla merkitty luku on arabialaisilla?
- tai päinvastoin
Aloitan
1998
Turhaa opetella kun voi kysyä tekoälyltä: Luku 1998 roomalaisilla numeroilla kirjoitettuna on MCMXCVIII,
Joten turhat ajanhukkaa vievät jutut kannattaisi unohtaa koulussa ja keskittyä olennaisiin asioihin. Samoin se osaa derivoida:
Funktion ()=3+42f(x)=x3+4x2 derivaatta ()f(x) lasketaan ottamalla funktion suhteen x ensimmäinen derivaatta.
()=32+4f(x)=3x2+4
Joten, ()=32+4f(x)=3x2+4 on annetun funktion derivaatta.
Niin. Ja tavallisen aritmetiikan voi hoitaa kännykän laskimella. Varmaan sanaristikotkin voi pian ratkaista tekoälyllä. Ole siis onnellinen, kun kaikki käy helposti.
Että tietää minä vuonna elokuva on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Että tietää minä vuonna elokuva on tehty.
IMDB. Kas kun mitään ei enää itse tarvitse pohtia, kaikki on muutaman klikkauksen tai näppäilyn päässä. Kuten tuo yksi meitä valistaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä noissa paljoa ole opettelemista. Riittää, kun ymmärtää I V ja X ja niiden yhdistelmät. Toki muitakin on ja monimutkaisempia, mutta käytännön elämässä ei juuri muita tarvitse.
L?
Turhaa opetella kun voi kysyä tekoälyltä: Luku 1998 roomalaisilla numeroilla kirjoitettuna on MCMXCVIII,
Joten turhat ajanhukkaa vievät jutut kannattaisi unohtaa koulussa ja keskittyä olennaisiin asioihin. Samoin se osaa derivoida:
Funktion ()=3+42f(x)=x3+4x2 derivaatta ()f(x) lasketaan ottamalla funktion suhteen x ensimmäinen derivaatta.
()=32+4f(x)=3x2+4
Joten, ()=32+4f(x)=3x2+4 on annetun funktion derivaatta.