Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko opettajan sijaisuuksilla elättää itsensä?

Vierailija
12.01.2024 |

Olen valmistumassa luokanopettajaksi ja kaikki tuet on loppu. Olen hakenut opettajien sijaisrekisteriin. Täällä Tampereella vaaditaan ensin haastattelu, että pääsee rekisteriin. Mutta en ole saanut edes vapaata haastatteluaikaa ruuhkan takia. Oletteko te saaneet sijaisuuksia?

Kiitos

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuun on kyllä aika vaikeata. Kaikki sijaisuudet menevät tutuille ja tunnetuille sijaisille, ja sinut kutsutaan hätiin vasta kun sellaista ei saada paikalle. Mutta vähitellen sinusta sitten tulee sellainen tuttu ja tunnettu, joka on kutsulistan kärkipäässä. Silloin homma alkaa toimia paremmin ja sijaisuuksia on tiheämmin, jolloin niistä kertyy palkkaakin. Ongelma on tietysti, etät palkka maksetaan seuraavankalenterikuukauden lopussa, eli jos olet töissä tammikuun alussa, palkka tulee helmi-maaliskuun vaihteessa. Tätä on joskus vähän haastava sovittaa yhteen esim työttömyytukien kanssa.

Vahvistettu virke pitää paikkansa vain, jos vaivautuu tulemaan paikalle ja hoitaa hommansa kunnialla. Jos "juuri tällä kertaa ei sovi, kun...", niin aloittelija voi yllätyksekseen huomata, että on päässyt pois koko kutsulistalta.

T. nimim. Yhden toilailuj

Mitä toilailuja? Onko se normaalia että työntekijä joutuu päivystämään lähes kellon ympäri tilaisuutta muutaman tunnin pätkään palkatta, ja yksi virhe vie työt täysin

Sellaisia toilailuja, että ensin oli varannut itselleen kivaa tekemistä, toisella kertaa ei juuri sinä päivänä huvittanut, kolmannella kerralla olisi tarvinnut lyhentää päivällä neljän päivän mökkiviikonloppua, kun sijaisuus olisi ollut perjantaina, ja neljättä kertaa ei sitten tullutkaan. Ja ihan vakavalla naamalla ihmettelee, kun ei koskaan enää kutsuta töihin. Joillekin ihmisille vetelyys on rakennettu sisään geeneihin eivätkä he itse edes tiedosta sitä.

Vierailija
22/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuun on kyllä aika vaikeata. Kaikki sijaisuudet menevät tutuille ja tunnetuille sijaisille, ja sinut kutsutaan hätiin vasta kun sellaista ei saada paikalle. Mutta vähitellen sinusta sitten tulee sellainen tuttu ja tunnettu, joka on kutsulistan kärkipäässä. Silloin homma alkaa toimia paremmin ja sijaisuuksia on tiheämmin, jolloin niistä kertyy palkkaakin. Ongelma on tietysti, etät palkka maksetaan seuraavankalenterikuukauden lopussa, eli jos olet töissä tammikuun alussa, palkka tulee helmi-maaliskuun vaihteessa. Tätä on joskus vähän haastava sovittaa yhteen esim työttömyytukien kanssa.

Vahvistettu virke pitää paikkansa vain, jos vaivautuu tulemaan paikalle ja hoitaa hommansa kunnialla. Jos "juuri tällä kertaa ei sovi, kun...", niin aloittelija voi yllätyksekseen huomata, että on päässyt pois koko kutsulistalta.

T. nimim. Yhden toilailuj

Eli siis pitää päivystää kotona ja herätä aikaisin, vaikka ei olisi tietoa sijaisuudesta? Mitä jos opiskelijalla on vaikka juuri samana päivänä joku tentti? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muussa a.matissa ihmisen oletetaan ensin elättävän itsensä vuosikausia tekemällä töitä päivän siellä, toisen täällä?

Nyt rehtorit lusikka käteen - suuri osa opettajaksi valmistuneita on normaaleja perheellisiä aikuisia, joilla on jo vuosia aiemmin valmistunut korkeakoulututkinto ja työkokemusta taustalla. Mistä valtio saa verotulot, kun kykenevät ja valmiit ihmiset makaavat väkisin työttöminä kotona?

Vierailija
24/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaisi sinun koulutusvaiheessasi olevan ihan hyvät mahdollisuudet saada sijaisuuksia Tampereella. Kysyntää on ymmärrettävästi paljon. Tietämäni mukaan pelkällä ylioppilaspohjallakin niitä tehdään. Tuohon haastatteluun tuskin on kovin pitkää ruuhkaodotusta. Voit myös olla suoraan yhteydessä rehtoreihin ja siten osoittaa aktiivisuuttasi.

Vierailija
25/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettaisi sinun koulutusvaiheessasi olevan ihan hyvät mahdollisuudet saada sijaisuuksia Tampereella. Kysyntää on ymmärrettävästi paljon. Tietämäni mukaan pelkällä ylioppilaspohjallakin niitä tehdään. Tuohon haastatteluun tuskin on kovin pitkää ruuhkaodotusta. Voit myös olla suoraan yhteydessä rehtoreihin ja siten osoittaa aktiivisuuttasi.

Tietämäni mukaan rehtorit eivät vastaa näihin viesteihin, vaan käyttävät mielummin rekisteriä.

Ap

Vierailija
26/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkiin sijaisuuksiin on aina paljon hakijoita. Haastatteluun ehkä pääsee, mutta eipä se paljon lohduta, kun paikan saa aina joku pidemmän työkokemuksen omaava. Näistä tunnin - viikon sijaisuuksista ei sitä kokonaista vuottakaan työkokemusta helpolla kerry, vaikka työtodistuksia onkin jo iso pino. Olen itse antamassa periksi ja vaihtamassa alaa, vaikka koulussa haluaisinkin työskennellä.

Ja kun ansiosidonnainen vaatii 12 kk työskentelyn,ei päivän parin sijaisuuksista hyötyä ole, kuin sen palkan verran. Lapsimäärät on niin kovassa laskussa, ettei edes luokanopettajaksi kannata opiskella, aineenopettajasta puhumattakaan. 

Vierailija
27/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että! Täällä pk-seudulla on huutava pula sijaisista ja muutenkin pätevistä luokanopettajista! Virkoihin ei ole välttämättä hakijoita ja tilalle otetaan sitten vaikka lähihoitajia tai ihan ketä vaan. 

Vierailija
28/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että! Täällä pk-seudulla on huutava pula sijaisista ja muutenkin pätevistä luokanopettajista! Virkoihin ei ole välttämättä hakijoita ja tilalle otetaan sitten vaikka lähihoitajia tai ihan ketä vaan. 

On elämäänsä kyllästynyt, jos lähtee sijaiseksi eläintarhoihin. Mielenterveydelleen kannattaa laskea hyvä hinta. 

Vierailija
29/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen kuullut muualtakin ja ihmetyttää, eikös siellä ole kilpailua kun yliopistosta valmistuu opettajia jatkuvasti ja muualtakin muutetaan työn perässä?

Vierailija
30/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaiseksi voi ottaa ketä vain, virkaan ei todellakaan. Virkaan voi olla satoja hakijoita edelleen pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
31/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosituimmissa kouluissa (esim. Helsingin kantakaupungin koulut) voi olla kilpailua viroista, mutta muualla ei juurikaan. 

Vierailija
32/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, rehtorit käyttävät lähtökohtaisesti tuota sijaisrekisteriä. Ajattelin ehdotuksellani suorista yhteydenotoista kannustaa esittäytymään, nousemaan edes nimenä tietoon. Pelkkä rivissä odottelemassa  pidättäytyminen ei ole parempi kuin katsoa, jos vaikka muutenkin sattuisi juuri sopiva tilanne, johon olisi ensimmäinen käytettävissä oleva henkilö tms. 

Vierailija
33/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaiseksi voi ottaa ketä vain, virkaan ei todellakaan. Virkaan voi olla satoja hakijoita edelleen pääkaupunkiseudulla.

Riippuu varmaan koulusta. Itsellä ihan päinvastaiset kokemukset Helsingistä. Virkoja ei ole saatu täytettyä varsinkaan niissä kouluissa, joissa avoimet luokkatilat. Tuntemani pätevät luokanopettajat melkeinpä valitsevat, mihin menevät. 

Minulle epäpätevänä sijaisena myös useamman kerran tyrkytetty pitkää sijaisuutta (ei toki virkaa). En tietenkään ota, kun palkka romahtaisi ja pitäisi hoitaa vanhemmat, wilmat ynnä muut. 

Vierailija
34/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen kuullut muualtakin ja ihmetyttää, eikös siellä ole kilpailua kun yliopistosta valmistuu opettajia jatkuvasti ja muualtakin muutetaan työn perässä?

Joskus varmaan olikin. Opettajan ammatin houkuttelevuus on laskenut radikaalisti. Varmaan jossain Jyväskylässä vielä kilpaillaan viroista, ja ilmeisesti sitten Tampereellakin. 

Vierailija
35/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokanopettajana tuntuu olevan ihan mahdoton saada töitä ainakin täällä, missä itse asun. Olen siis itse luokanopettaja, mutta aivan muissa töissä nyt. En jaksa sitä jatkuvaa hakua jonkun lyhyen pätkän vuoksi. Aina uusi koulu ja oppilaat ja koko ajan pitää väsätä työhakemuksia. Raskasta tommonen. 

Sitä se oli yläasteen sijaisuuksia tehdessäni, päivä tai pari siellä, viikko, ehkä kaksi tuolla. Mutta erinomaisen "sisäänajon" sillä parin vuoden kuluessa työhön sai.

Vierailija
36/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia on koulutettu ihan liikaa. Siksi on paljon työttömiä opettajia. Näin oli tilanne vuosien ajan. Nyt homma on kääntynyt siihen malliin, että hyvät ja kauan hommia tehneet opettajat haluavat toisiin töihin. Koulu ja opettajan työ on pilattu. Opettajat eivät saa tehdä työtään niin ja niin hyvin kuin ymmärtävät pedagogisesti hyväksi. Kaikki digisekoilu ja ilmiöoppiminen ja inkluusiot ja viimeisenä älyttömyytenä oppikirjojen poistaminen on tehnyt koulusta itsensä irvikuvan. Ja palkka on huono työn raskauteen nähden.

Vierailija
37/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pyydettiin sijaiseksi, kun olin kirjoittanut. Sellainen onnenkantamoinen, kun lapsuuden kotikadun naapureina kaksi opettajaa ja yksi rehtori. Tunsin heidät pienestä saakka.

Tää rehtori nappas mut sijaiseksi. Lähdin sitten opiskelemaan luokanopettajaksi kylläkin ja olihan asiasta jo lukioaikana paljon puhuttu.

Sijaisuuksilla olen opiskeluaikani elänyt. Kaikkea tarjottua työtä en ole voinut ottaa vastaan. 

En ole rekisterissä vaan kolmen koulun listoilla. Opet mieluusti soittaa tutulle sijaiselle uudestaan, jos kaikki on sujunut.. lapset tykänneet ja työyhteisössä pärjännyt.

Vakkaripaikasta haaveilen, mutta kyllä sijaisuuksilla helposti voisi elää valmistuneena. Onhan siinä oma vapautensa. 

Vierailija
38/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin esittäytymässä heti, kun aloin hakea virkaa. Sain sen.

Käy näytillä muutamissa kouluissa, jotta rehtori näkee sut. On helpompi soittaa, kun on muistikuva, millainen olit. Ja kerro, mitä kaikkea osaat ja mitä voit oppia tekemään.

Vierailija
39/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettajana Tampereen naapurikunnassa ja meillä on huutava pula sijaisista. Että kyllä niitä parin päivän pätkiä on tarjolla. Naapurikunnat eivät (ei me ainakaan) kuuluta sijaisrekisteriin, joten puhelin käteen ja soittoja rehtoreille :)

Vierailija
40/55 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos nykyhallituksen, jatkossa tilapäisten sijaisuuksien tekeminen muodostuu taloudellisesti kannattamattomaksi. Tästä kärsivät niin sijaispulassa riutuvat koulut, kuin jalkaansa oven väliin tavoittelevat opettajan alut, tai muuten vailla vakipestiä olevat.