Mt-palvelut haluaa huumetestiin enkä pysty
En pysty ujopissan takia virtsaamaan valvottuna. Mitä teen?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Jos miehenä joutuu tuollaiseen niin valvooko sitä testiä nainen? Tarkoitan vain kun yleensä hoitajat on naisia .
Olen nainen ja mies on usein valvonut näytteenottoa. Labroissa on usein kiire ja se tulee joka ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehenä joutuu tuollaiseen niin valvooko sitä testiä nainen? Tarkoitan vain kun yleensä hoitajat on naisia .
Todennäköisesti valvoja on nainen. Usein labroissa kaikki hoitajat ovat naisia.
Ainakin osassa labroista näyte voidaan ottaa siten, että valvoja seisoo lukitsemattoman oven takana. Eri labroissa on erilaisia käytäntöjä.
Se näyte jokatapauksessa tarkastetaan, eikä etukäteen otettu näyte tai laimennettu näyte mene tarkastuksesta läpi. Ainoastaan tuore näyte menee läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdään valvottuna, kokemusta viime vuoden loppupuolelta. Jotenkin nöyryyttävä tilanne vaikken itse mikään ujopissa olekaan (enkä käytä mitään päihteitä myöskään), oli silti tosi hankala keskittyä tehtävään kun tiesi, että vieressä tuijotetaan.
Ei pitäisi olla mitään nöyryyttävää siinä jos tietää että pystyt sillä testillä todistaa ettet käytä huumeita.
No on aika hiton nöyryyttävää. Itselleni sattui, että neuvola päätti, että olen alkoholisti (en ole) ja alkoi sitten sitä testaamaan. No se nyt vielä menisi -kun en kerran ole -mutta samaan pakettiin kuuluvat myös huumeseulat, vaikkei olisi koskaan huumeita käyttänyt, eikä sellaista olisi mitään syytä epäilläkään. Onneksi en ole ujopissainen, mutta ne testit tulevat yllätyksenä, ettei voisi huijata. On muuten aika kiva selittää pomolle, että joudun nyt lähtemään töistä kesken kaiken, taas, koska uhkailevat syntymättömän vauvan huostaanotolla, ellen ole valmis pyyhältämään paikalle aina käskettäessä, puolen tunnin sisällä. Luojan kiitos nykyisin on olemassa verikoe, josta näkyy alkoholin käyttö pitkältäkin ajalta, jos olisi pitänyt joka päivä juosta puhallutettavana olisi mennyt ihan mahdottomaksi...Mahdotonta se oli näinkin. Olisin kieltäytynyt, vaan kun lastani uhkaillaan niin en tietysti voi.
Puolisen vuotta siinä vaanivat, eikä mitään tietenkään koskaan löytynyt. Eli näin voi käydä, jos neuvolan täti ei tykkää sinusta. Tottakai nistit ja alkoholistit sanovat, etteivät ole, mutta terveydenhuollolle tuntuu olevan ihan ufo konsepti, että joku väittää olevansa selvin päin, koska on. Sitä mahdollisuutta ei oteta edes huomioon. (Sivumennen sanoen, työterveyden kanssa ei koskaan ole ollut mitään ongelmia, kyllähän ne siellä tietävät, etten ole addikti, kun käyn siellä verenpainettani hoitamassa. Neuvolaa ei tämä kiinnostanut).
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joutunut moneen kertaan käymään noissa saadakseen psykiatrista apua, niin vain kerran on ollut mies valvomassa. Useampaan kertaan oli sama nyrpeä vanha nainen.
Olen itse siis mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykan poli siis vaatii seulat nimenomaan virtsasta, veri ei heille kuulema käy.
Tämähän on ihan absurdia. Osaavatko sanoa mitään syytä tuohon?
Aineet näkyy virtsassa kauemmin kuin veressä.
No tuo on kyllä ihan kelvoton tekosyy, kun eihän siinä virtsassakaan oikeasti näy kuin kannabis, kaikki muuthan näkyy maksimissaan muutaman päivän. Eli kaikkia kovia huumeita voi jokatapauksessa käyttää, ja käydä helposti antamassa puhtaat seulat.
Vierailija kirjoitti:
Juo litra vettä tunti pari ennen näytteen ottoa ja mene paikalle hirveässä kusihädässä.
Sitten se näyte hylätään, kun virtsa on liian laimeaa.
Vierailija kirjoitti:
Annoin työpaikan huumeseulassa negatiivisen näytteen, vaikka olin neljä päivää takaperin nauttinut LSD:tä. Todella hyödyllisiä testejä nämä.
Eihän mikään muu huume kuin kannabis näy paria päivää pidempään. Eli koko huumeseulat on siinä mielessä vitsi, että eihän niillä saada seulottua mitään muuta kuin kannabiksen käyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Aika narsisti pitää olla jos pitää kusitestiä nöyryyttävänä, voi luoja. Älä sitten kuse, mutta turha valittaa jos et hoitoa saa. Elämä on valintoja.
Onhan tuollainen syyllinen kunnes toisin todistetaan -meininki nöyryyttävä ja länsimaisten arvojen ja ihmisoikeuksien vastainen.
Normaali käytäntö. Jos ei ole puhdasta päihdehoito oikea osoite.
Vierailija kirjoitti:
Normaali käytäntö. Jos ei ole puhdasta päihdehoito oikea osoite.
Päihdehoito ilman mielenterveyshoitoa on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Jaahas, pissistä. Verinäytettä en kyllä antaisi.
Entäs jos pissi vähän roiskuu ohi kupin, ehkä terkkarinkin päälle? Ai niin olen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seulat voi ottaa verestä, mutta siihen täytyy tietenkin olla lääkärin laittama lähete. Katetroimista ei labrahenkilökunta tee. Jos on joku virtsaumpi tai muu normaalin virtsaamisen este, asiaa on hyvä puhua lääkärin kanssa, eikä tulla labraan ihmettelemään, siellä asiaa ei voi juuri auttaa.
Pointti olikin se, että seulat verestä eivät lääkärin mukaan ole vaihtoehto virtsanäytteelle eli huumeseulaa ei ainakaan Helsingissä voida ottaa verestä. Se on virtsanäyte tai ei mitään.
Ja pointin pointti on se, että asiakkaan pitää ihan itse hoitaa asia lääkärin kanssa, eikä tulla labraan ihmettelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seulat voi ottaa verestä, mutta siihen täytyy tietenkin olla lääkärin laittama lähete. Katetroimista ei labrahenkilökunta tee. Jos on joku virtsaumpi tai muu normaalin virtsaamisen este, asiaa on hyvä puhua lääkärin kanssa, eikä tulla labraan ihmettelemään, siellä asiaa ei voi juuri auttaa.
Pointti olikin se, että seulat verestä eivät lääkärin mukaan ole vaihtoehto virtsanäytteelle eli huumeseulaa ei ainakaan Helsingissä voida ottaa verestä. Se on virtsanäyte tai ei mitään.
Ja pointin pointti on se, että asiakkaan pitää ihan itse hoitaa asia lääkärin kanssa, eikä tulla labraan ihmettelemään.
No en kuule ole niin tyhmä, että olisin labraan mennyt. Testistä tiedon saatuani otin tietysti heti lääkäriin yhteyttä, selitin tilanteen ja kysyin mahdollisuutta verikokeeseen tai katetrointiin tai hiustestiin, mutta mikään näistä ei käynyt. Ja sanotaanko nyt sekin, että en ole ikinä huumeita käyttänyt ja olen absolutisti (koska äitini oli väkivaltainen alkkis). Plus olen ollut yli 20 vuotta kolmessa eri kaupungissa psykan poleilla (myös HKI) ja ikinä ei mitään testejä ole vaadittu. Mutta nyt kun 6 vuoden tauon jälkeen olisi tarvinnut mennä polille uudestaan, vaadittiin testejä, vaikka potilashistoriasta näkee varmasti että väärinkäyttöä ei ole.
Laita aurinkolasit silmille ja lippis päähän. Korville kuulokkeet ja musat soimaan niin saat hämättyä itseä, että joku on paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Laita aurinkolasit silmille ja lippis päähän. Korville kuulokkeet ja musat soimaan niin saat hämättyä itseä, että joku on paikalla.
Ei toimi vaikeassa oireilussa tämäkään. Sairaalassa en pystynyt virtsaamaan vaikka hoitajalla ei ollut mitään näköyhteyttä minuun eli ovi oli kiinni ja hanasta valui vesi. Silloin ei siis testattu mitään vaan hoitajan vain piti olla paikalla, koska verenpaine oli vaarallisen matala ja ajattelivat että menetän tajuntani. Lopulta jouduttiin katetroimaan.
Ihmeellinen poliisivaltio on Suomesta tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi vaikeassa oireilussa tämäkään. Sairaalassa en pystynyt virtsaamaan vaikka hoitajalla ei ollut mitään näköyhteyttä minuun eli ovi oli kiinni ja hanasta valui vesi. Silloin ei siis testattu mitään vaan hoitajan vain piti olla paikalla, koska verenpaine oli vaarallisen matala ja ajattelivat että menetän tajuntani. Lopulta jouduttiin katetroimaan.
En siis myöskään kykene käyttämään julkisia vessoja tämän takia. Voin kertoa ettå hankaloittaa elämää enemmän kuin paljon. Ja jos ei tästä itse kärsi, niin varmasti on vaikea ymmärtää asiaa.
Meillä on näytteenottowc:ssä sellainen iso yksipuolinen ikkuna/peili, jonka takana on hoitajien labratila, ja näkevät siitä vessaan. On paljon mukavampi, niin ei tarvitse olla samassa pienessä vessakopissa.