Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsettomuudesta kysytään, mutta ei päin vastoin?

Vierailija
11.01.2024 |

Naisten tulee aina perustella ja selitellä sitä, jos ei ole hankkinut lapsia. Itse ihmettelen miksi hankit lapsen kun:

- menetät vapaa-aikasi

- menetät yöunet ja hyvän levon useaksi vuodeksi

- luultavasti menetät suurimman osan rahoistasi

- erittäin monessa tapauksessa menetät myös miehesi, vaikka ei toki aina

- lapsen kanssa et myöskään saa uutta miestä, tai ainakaan millään laatukriteereillä varustettua

- lihoat

- tulet saamaan merkittäviä terveydellisiä haittoja, osan ihan loppuelämäksi saakka

- nuoret äidit oikeasti menettävät sen "vain kerran elämässä" saadun nuoruuden (tätä moni katuu myöhemmin)

- monilla tuo vaikuttaa myös koulu- ja työuraan enemmän tai vähemmän

- monilla kaveripiiri supistuu merkittävästi, kun heille ei ole aikaa, eivätkä samat asiat enää kiinnosta

- listaa voisi jatkaakin...

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole sanonut että pitää elää luonnollisesti, luonnollista vaan on haluta lisääntyä.

Kyllä, yhtä luonnollista kuin muodostaa vaikkapa yhteisöjä ja hakea turvaa lajitovereista. Siksi harva ihminen elelee täysin vailla ihmiskontakteja.

Vierailija
42/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsien hankinta on luonnollista, lapsettomuus ei.

Ja turha alapeukuttaa, kun tää ei ole mikään mielipide vaan fakta.

Hieman ontuu tämä väitteesi että lapsettomuus ei olisi luonnollista. Miksi sitten jotkut saavat kymmenen keskenmenoa? Tai eivät edes kykene tulemaan raskaaksi. Mitä epäluonnollista siinä on? Tai siinäkään ettei halua lasta? Kyllä ihminen itse tietää, jos vaikka "äidinvaisto" puuttuu kokonaan. Ihmislapsi ei pärjää ilman jatkuvaa hoivaa, joten olisi suorastaan epäluonnollista että kaikkien hommaan kykenemättömien hormonit yrittäisivät väittää heille muuta. Kyllähän moni sitten haksahtaakin, vain tajutakseen lapsen jo ollessa maailmassa, ettei itsestä olekaan äidiksi.

Jos ei kykene lisääntymään, on jollain tapaa sairas ja poikkeava (luonnoton). Mutta senhän sinä jo tiesit, kunhan vänkkäät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrittele luonnollinen. Ei kaikki eläimetkään lisäänny vaan syrjäytyy evoluutiossa. Onneksi ihmisellä on oikeus itse valita sekin vaihtoehto, kuten myös jonkun muun jälkeläisen adoptoiminen.

Jos joku ei pysty lisääntymään, hän on jollain tapaa sairas. Tää on ihan perusbiologiaa.

Mutta ettehän te "nykyihmiset" tätä tajua vaan ajattelette vaan omaa napaa ja minä, minä, minä.

Blaaah. Lisääntyjät ovat itsekkäitä.

En ole ikinä kokeillut lisääntymistä, enkä halua myöskään kokeilla. Ura, ystävät, perhe ovat minulle tärkeämpiä (luit oikei

Lasten hankkiminen ja lapsettomuus ovat aivan yhtä itsekkäitä valintoja, jos nyt oletetaan niiden olevan lähtöisin yksilön omasta valinnasta. Kaikki valinnat mitä yksilö tekee omaksi parhaakseen ovat itsekkäitä. Jokainen ihminen on itsekäs, se kuuluu ihmisluontoon.

Vierailija
44/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistakymmentä vuotta selittelin itselleni ja muille, että hienoa, kun tehtiin lapset, ja on se niin antoisaa, ja nyt sitä vasta ymmårtää elämää, kun on lapsia. Mutta totuus on kyllä päinvastainen joka kohdassa. Lisäksi potuttaa, miten kaunis vartaloni tärveltyi siinä kaikessa. Nyt pitää odottaa monen monta vuotta, etä saa nuo maailmalle ja toivottavasti vapautuu tästä vastuun tunteesta. Sitten voimme taas lukea ja kehittää itsemämme ja käydä konserteissa milloin huvittaa, löytää ehkä motivaation elämään, keskustella rauhassa aikuisten kanssa jne., jne., jne.

Siis jos nuorinkin sun lapsista alkaa olla toisella kymmenellä, miten ihmeessä et jo voi ainakin lukea, kehittää itseäsi ja keskustella rauhassa aikuisten kesken?!

Oma ainokaiseni meni vasta ekaluokalle ja näitä asioita voi jo mainiosti tehdä, kun hän osaa itsekin lukea omaa kirjaa ja viettää aikaa esimerkiksi kavereilla. Ainoa mikä ei ihan vielä toteudu, on "käydä konserteissa milloin huvittaa", mutta järjestelemällä voi kyllä käydä.

Vierailija
45/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä saa sen käsityksen, että mielestäsi biologiasta johtuva lapsettomuus on luonnotonta. Joskus voi miettiä mitä sitä suoltaa..

T. Lapseton vasten tahtoaan

Niin, on äärimmäisen kipeä asia olla lapseton tahtomattaan ja lukea tuon kaltaista tekstiä. Mutta kun kaikki ei vaan ymmärrä ennen kuin omalle kohdalle osuu.

No onhan se jollain tapaa luonnotonta, koska elämän tarkoitus on lisääntyä. Edelliselläkin (tai puolisollaan) on ilmeiseti jokin vika kun jäi lapsettomaksi. Sairaus mielletään luonnottomaksi tai luonnonoikuksi. Kasvattakaa nahka.

Ai sairaudetko ei ole luonnollisia tai ne on jotenkin luonnonoikkuja jotka sairastuu? Olen aika eri mieltä, nehän juuri on osa luonnon kiertokulkua. Jo sanonta luonnollinen kuolema viittaa siihen, että ihmisten on ennen pitkää tarkoituskin vanhetessaan heikentyä, sairastua ja kuolla pois. 

Vierailija
46/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuota eroa ymmärrä, niin voit poistua.

Vierailija
47/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lasten hankkimista yhtä lailla ihmetellään kuin lapsettomuuttakin. Aina on ihmisiä, jotka tykkäävät ihmetellä ja puuttua toisten elämänvalintoihin. Mitä niistä sen kummempia välittämään. 

Vierailija
48/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lapsen vanhemmalta kysytään kyllä, että miksi vain yksi lapsi. Samaa ei ikinä kysytä useamman lapsen vanhemmalta. 

Vierailija
49/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden lapsen vanhemmalta kysytään kyllä, että miksi vain yksi lapsi. Samaa ei ikinä kysytä useamman lapsen vanhemmalta. 

Kyllä kysytään t. Kuuden äiti 

Vierailija
50/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että vähän kaikkea kysellään ja ihmetellään paitsi 1 - 2 ( - aivan max 3) lapsen ydinperhettä.

Vierailija
51/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laitan vaakakuppiin ne asiat, mitä olen menettänyt (suuri osa menetyksistä on toki tilapäistä) ja toiseen sen kaiken, mitä olen saanut lapsen myötä, niin plussan puolelle olen jäänyt. Tämä on minun kokemukseni, ei kaduta.

52/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö miehiltä sitten udella koskaan, että miksi et ole hankkinut lasta?

Minulta on elämän aikana vain kahdesti kysytty, että miksi en halua lapsia. Ne molemmat olivat nelikymppisiä lapsettomia deittikumppaneita, jotka itse haluavat lapsen.

Vierailija
53/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että se halu hoivata ja suurin mahdollinen rakkaus lasta kohtaan päihittää kaikki ne huonot puolet. Ekan sain 23-vuotiaana enkä koe menettäneeni mitään. Lähinnä hyvä fiilis nyt päälle nelikymppisenä verrattuna niihin, jotka teki lapset myöhemmin. Saan taas elää hyvin vapaasti, kun toiset vielä puurtaa ruuhkavuosissa vanhoilla huonoilla voimillaan. 

Vierailija
54/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä saa sen käsityksen, että mielestäsi biologiasta johtuva lapsettomuus on luonnotonta. Joskus voi miettiä mitä sitä suoltaa..

T. Lapseton vasten tahtoaan

Niin, on äärimmäisen kipeä asia olla lapseton tahtomattaan ja lukea tuon kaltaista tekstiä. Mutta kun kaikki ei vaan ymmärrä ennen kuin omalle kohdalle osuu.

No onhan se jollain tapaa luonnotonta, koska elämän tarkoitus on lisääntyä. Edelliselläkin (tai puolisollaan) on ilmeiseti jokin vika kun jäi lapsettomaksi. Sairaus mielletään luonnottomaksi tai luonnonoikuksi. Kasvattakaa nahka.

Ai sairaudetko ei ole luonnollisia tai ne on jotenkin luonnonoikkuja jotka sairastuu? Olen aika eri mieltä, nehän juuri on osa luonnon kiertokulkua. Jo sanonta luonnollinen kuolema viittaa siihen, että ihmisten on ennen pitkää tarkoituskin vanhetessaan heikentyä, sairastua ja kuolla pois. 

Pistat sanoja mun suuhun, sairaus on luonnonoikku ei sairastava. Minullakin on sairaus ja se on geenivirhe vieläpä periytyvä eli luonnoton/luonnonoikku eli luonto ei toimi niin kuin sen olisi pitänyt. Lisääntyminen on luonnonmukainen tapa jatkaa elämää ja ilman sitä ei ole elämää kohta ollenkaan. Äläkä nyt sano että veljet ja siskot lisääntyy, sillä juuri sun geenisi ei jollet tee lapsia.

Mentiin kyllä aika kauaksi siitä mihin ekan vastaukseni annoin, mutta aina on niitä jotka haluavat inttää vastaan.

Vierailija
55/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut kirjoittavat lihoat, kun oikein kirjoitettuna on lihot?

Onko tämä murretta? Mistä päin Suomea?

Vierailija
56/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut kirjoittavat lihoat, kun oikein kirjoitettuna on lihot?

Onko tämä murretta? Mistä päin Suomea?

Varmaan Turunmurretta. Niillä on muitakin outoja, väärin taivutettuja sanoja.

Vierailija
57/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kautta aikojen on ollut lapsettomia ihmisiä, eli aivan luonnollista. Olet vieraantunut luonnosta kun et sitä tiennyt.

Vierailija
58/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman ontuu tämä väitteesi että lapsettomuus ei olisi luonnollista. Miksi sitten jotkut saavat kymmenen keskenmenoa? Tai eivät edes kykene tulemaan raskaaksi. Mitä epäluonnollista siinä on? Tai siinäkään ettei halua lasta? Kyllä ihminen itse tietää, jos vaikka "äidinvaisto" puuttuu kokonaan. Ihmislapsi ei pärjää ilman jatkuvaa hoivaa, joten olisi suorastaan epäluonnollista että kaikkien hommaan kykenemättömien hormonit yrittäisivät väittää heille muuta. Kyllähän moni sitten haksahtaakin, vain tajutakseen lapsen jo ollessa maailmassa, ettei itsestä olekaan äidiksi.

Jos ei kykene lisääntymään, on jollain tapaa sairas ja poikkeava (luonnoton). Mutta senhän sinä jo tie

Eihän ole. Mutta jatka toki tuota itsellesi valehtelemista kun et muuta tiedä.

Vierailija
59/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut perustelmaan useamman kerran miksi minulla on lapsia,etenkin kun kolmatta aloin odottaa,alkoi kysely,äimmistely,ihmettely. Että kyllä myös sitä kommentoidaan kun sulla lapsia on.

Ekan aikana olin liian nuori, siitä sai kuulla kokoajan. tokan aikana olin liian nuori ja vielä erityislapsen vanhemmaksi, kolmatta ei ois saanu alkaa odottaa koska perheessä erityislapsi ja neljäs olikin sitten jo katastrofi.

En ymmärrä miksi ei anneta ihmisten elää rauhassa. Toisella on lapsia,toisella ei. Me ei voi tietää mitä taustalla joten ollaan hiljaa ja kommentoimatta toisten elämää.

Vierailija
60/60 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Presidenttikampanjoinnin yhteydessä Antonio kertoi halunneensa lapsia 10 vuotta. Jos joku muu avautuisi noin jossain, eikö olisi aika selkeä viesti, että haluaa lasta vaikka puoliso ei haluaisi? 

Hurjaa, että presidentiksi pyrkivä vain sanoo "joskus unelmat toteutuvat, joskus eivät" tms.

Onko Antonio julkisuuden ulkopuolella ottanut askeleita saadakseen lapsen? Onko Pekka ainoa, joka voi mahdollistaa lapsen hankinnan?

Ymmärrän, miksi tuollaisessa tapauksessa lapsettomuudesta voidaan kysellä.