Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

CRP yli 100, ei antibiootteja

Vierailija
11.01.2024 |

Mulla jokin ylähengitystieinfektio. On ollu viikon kuumetta, yskää ja nuhaa. Tänään mitattiin CRP 109. Lääkärin mielestä ei merkittävä nousu ja varmaankin joku virusinfektio. Eikö nykyään käytetä antibiootteja enää mihinkään??

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yskä, nuha ja pieni kuume ei kaipaa antibioottia. Otettiinko nieluviljely? Ab aloitetaan ehkä vasta, kun tulos selviää. Jos vointi äkisti heikkenee, hengitysvaikeuksia tai korkeaa kuumetta, niin päivystykseen

Tuskin tehtiin mitään jos lääkäri ei edes tiedä onko virus vai bakteeri.

Vierailija
22/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antibiootteja ei suositella 20-100 mg/l. Eli siinä ja siinä. Yleisvointisi ratkaisi?

Eli siis käytännössä antibiootit menee nykyään vain vakaviin infektioihin tyyliin keuhkokuume?

Suomessa on nykyään myös ylikuolleisuutta kaikissa ikäryhmissä. Olisiko joku yhteys, kun ei hoideta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on 109. Olo on kyllä todella kipeä.

En ole hyvä kyseenalaistamaan lääkäreitä ja lähdin vastaanotolta kyselemättä. Kotona aloin miettiä, että menikö oikein. Mitä voi tehdä, mennä toiselle lääkärille?

Soita päivystykseen kun se aukeaa, bakteeri- infektio se varmasti on. Ei virus tuollaista tee. Pian on sepsis jos ei hoideta 

Virusinfektio voi aivan hyvin nostaa CRP:n yli sadan tasolle. Esimerkiksi adenovirus, joka aiheuttaa hengitystieinfektioita. Eli ei todellakaan ole niin, että pelkästään tuo CRP vaatii antibioottia, kyse on kokonaistilanteen arvioinnista. Aloittajan kannattaa seurata vointia kotona tarkkaan ja jos vointi huononee niin lääkäriin uudestaan, tai vaikkei huononisi, niin jos kuume ei ala parissa päivässä laskea, niin siinäkin tapauksessa lääkäriin uudestaan. 

Toiseen viestiin vielä kommenttina, että antibiootti ei estä keuhkokuumeen syntymistä. Mutta tietysti sitä käytetään jo syntyneen keuhkokuumeen hoidossa.

Vierailija
24/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo bakteeri tulehdukseen viittaa. Mulla poskiontelon tulehdus nosti 140 ja keuhkokuume 170. Molemmat hoitui kotona kun yleisvointi oli kuitenkin ihan ok vaikka tosi kipeä olo oli kylläkin.

Vierailija
25/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Jouduin hoitamaan vitamiineilla lapseni bakteeri-infektion kun lääkärin mielestä ei tarvinnut tehdä mitään.

Sairasta. En ymmärrä miksi tää väestonvähennysagenda piti tuoda Suomeen, kun meitä suomalaisia on muutenkin niin vähän. 

Näytin kuvat sitten hänen hoitavalle lääkärille, joka ei siis hoida yleissairauksia ja sanoi että eikö tuohon muka annettu antibiootteja. Lapsi märki ja oli paisella, vuoti mätää joka oli koteloitunut ihon alle. Mutta tk lääkäri ei antanut edes hoito-ohjetta. 

Vierailija
26/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit harvemmin hoitavat laboratorioarvoja (jos ymmärrät mitä tarkoitan).

Vierailija
27/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

antibiootit eivät ole vaarattomia, ne eivät tuhoa ainoastaan bakteereja, vaan myös muut tärkeät elimistön solut saavat pahasti osumaa. Olen joskus potenut antibioottirpulin ja se se vasta hauskaa olikin. Aina olen tyytyväinen, jos lääkäri sanoo, että ei antibiootteja. Tauti voi kestää päivän tai kaksi pidempään, mutta se on sitten siinä. Antibioottien kanssa pitää sitten vielä toipua antibiooteista.

Vierailija
28/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina ei edes tulehdusarvot heti nouse vaikka olisi vakavammin kipeä.

T. CRP 35 bakteeri aivokalvontulehduksessa, olo kyllä oli ihan jyrän alle jäänyt ja olin varma että kuolen 

Vierailija
29/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli varmaan äskettäin sama tauti.

Se alkoi suoraan keuhkoputkentulehduksella, ja oli paha tauti. Kesti pari viikkoa, ja meni lopulta ohi itsekseen.

Vierailija
30/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua te tietävät! Onko tosiaan niin, että tämmöinen voi edetä sepsikseen? Miten?

Vierailija
31/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

CRP-arvo suurenee herkemmin bakteerien aiheuttamissa tulehduksissa, mutta virustaudeissa yleensä vain vähän, korkeintaan muutamaan kymmeneen. CRP suurenee vakavemmissa bakteeri-infektioissa usein arvoon 100 tai yli. Keuhkokuume on esimerkki tulehduksesta, jossa CRP voi nousta korkeaksikin riippuen tulehduksen laajuudesta ja missä taudin vaiheessa CRP mitataan

Tämä Terveysportista

Vierailija
32/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Jouduin hoitamaan vitamiineilla lapseni bakteeri-infektion kun lääkärin mielestä ei tarvinnut tehdä mitään.

Lapsellasi ei siis ollut bakteeri infektiota, vitamiineilla sitä ei hoideta. Ja aloittajalle crp voi nousta pienessä virustulehduksessakin yli 100, mutta viruksiin ei auta antibiootti 

Vierailija
33/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne antibiootit tehoa viruksiin yhtään sen paremmin vaikka crp olisi mitä. Viruksiin tarvii olla eri lääkkeet, ja nekin pääsääntöisesti tehoaa niin huonosti, että lepo on yleensä parempi.

Vierailija
34/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap lähtee päivystykseen hakemaan ne antibiootit, oikeasti cerpin pitää olla alle 10. Sinulla on jotain mitä pitäisi oikeasti tutkia ja lääkitä.

Minulla on aina 15-20 crp, joka kerta on kun otettu verikokeet. 

Vierailija
35/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua te tietävät! Onko tosiaan niin, että tämmöinen voi edetä sepsikseen? Miten?

Sukulainen oli 3 päivää nukutettuna, kun Streptokokki-A aiheutti sepsiksen. Nukutettu siksi, että elimistö saa levätä ja olo on kivulias ja kauhea sairauden takia.

Mutta en tiedä milloin tulee sepsis ja milloin ei. Mutta lue sen oireet, niin osaat viimeistään silloin mennä päivystykseen. Tai soittaa ambulanssin. Ei kannata olla yhtään urhea

Vierailija
36/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joulun alla viruksen aiheuttama keuhkokuume, crp sadan korvilla. Päivystyksessä sanottiin, että koska on viruksen aiheuttama, niin antibiootti ei auta vaan täytyy vaan kärsiä läpi. 5 päivää myöhemmin kävin työterveydessä hakemassa lisää sairaslomaa, ja siellä lääkäri sanoi, ettei olisi itse päästänyt mua noilla tulehdusarvoilla kotiin ilman antibioottia. Oli kuitenkin ollut päivystyksen lääkäri ihan oikeassa tavallaan, kun crp oli enää 20 silloin työterveyskäynnillä niin ei sieltäkään enää antibioottia kirjoitettu.

Vierailija
37/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

crp:tä voi nostaa myös kudosvaurio, eli jos vaikka samaan aikaan on tauti ja joku kudosvaurio, niin vain osa siitä crp-lukemasta on taudista lähtöisin. Lääkärit on kouluetttuja arvioimaan, että milloin potilaalle aloitetaan antibiootit arvolla x, milloin ei.  Jokaisen yleissivistykseen pittäisi kuulua tieto siitä, että jos tila pahenee lääkärissä käynnin jälkeen, niin pitää ottaa uudestaan yhteyttä lääkäriin. Oman terveyden hoidossa ei pidä uskoa mihinkään vauvapalstoihin, vaan siihen mitä lääkäri sanoo ja sitten oopetella hakeutumaan lääkäriin uudelleen, jos tila huononee...

Vierailija
38/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap lähtee päivystykseen hakemaan ne antibiootit, oikeasti cerpin pitää olla alle 10. Sinulla on jotain mitä pitäisi oikeasti tutkia ja lääkitä.

Minulla on aina 15-20 crp, joka kerta on kun otettu verikokeet. 

Sulla varmaan piilevä tulehdus, eli metabolinen oireyhtymä. 

Vierailija
39/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

crp:n lisäksi sinulta varmaan otettiin muitakin laboratoriokokeita ja lääkäri sitten teki hoitopäätöksen myös niiden mukaan.

Vierailija
40/90 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulehdusarvo 120 ,mee kotiis ei sua mikään vaivaa se menee itsestään ohi, parin päivän päästä ambulanssilla teholle.

SUOMEN SEURATUIN SYLKIRAUHANEN AKUUTTI24 POLIISI ver1