CRP yli 100, ei antibiootteja
Mulla jokin ylähengitystieinfektio. On ollu viikon kuumetta, yskää ja nuhaa. Tänään mitattiin CRP 109. Lääkärin mielestä ei merkittävä nousu ja varmaankin joku virusinfektio. Eikö nykyään käytetä antibiootteja enää mihinkään??
Kommentit (90)
Pojallani oli 2-vuotiaana CRP yli 200, mutta ei annettu antibioottikuuria, kun mikään muu (esim. valkosolut tai virtsanäyte) ei viitannut bakteeritulehdukseen. Sairaalalääkäri arveli adeno-virusta, joka voi nostaa CRP:n korkealle. Arvo palasi normaalille tasolle muutamassa päivässä.
Alle 10 on normaali ja 100 tai yli voi olla vakara bakteerin aiheuttama tulehustila. Virus voi nostaa vain muutamia kymmeniä mutta bakteeri satoihin...lääkäriin uuestaan. Itellä just nyt oli 100 ja huomenna lisätutkimuksia jos ei oo laskenut. Huomiselle tuli siitä myös kontrolli näyteaika.
Vierailija kirjoitti:
Antibiootteja ei suositella 20-100 mg/l. Eli siinä ja siinä. Yleisvointisi ratkaisi?
Ei,vaan selvästi se ratkaisi,että hän ei kyennyt pitämään puoliaan. Näin käy, kun potilalla ei ole hallussa perustietoja tai lakipykäliä jolloin terveydenhuolto voi kävellä surutta yli. Aloittajan asemassa ottaisin yhteyttä jo potilasasiamieheen ja todellakin tekisin vaituksia. Mene yksityiselle heti! Labratulokset näkynevät OmKannasta. Vaikka maksaakin,terveys on tärkeämpi, saat maksuaikaa kyllä. Keuhkokuume ei ole leikinasia-siihen voi ihan oikeasti kuolla myös nuorikin ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Jouduin hoitamaan vitamiineilla lapseni bakteeri-infektion kun lääkärin mielestä ei tarvinnut tehdä mitään.
No Paraniko?
Minulla iv-antibiotit lopetettiin, kun crp laski alle sadan. Eikä mitään lääkkeitä sen jälkeen.
Onkohan ap käynyt samalla lääkärillä kuin minä. Mulla oli toista viikkoa ylähengitysinfektio, yskä, ääni lähti, lievä kuume. Lääkärin diagnoosi: refluksitauti🙈🙊🤣. Kituutin viikon kotona vielä sen jälkeen ja tein töitä, mitä pystyin (kun eihän sitä mitään saikkuja kirjoitella). Sitten olin niin väsynyt puolitehoisena töiden tekemisestä, että vasta kuukauden päästä tuntui, että "aivosumu" ja väsymys hellitti.
Kyllä 109 tulehdusarvoille hakeutuisin jonnekin saamaan toisen diagnoosin.
Mä kävin kuukausia 4 vkon välein labrassa kun olin syöpähoidoissa, CRP oli aina tyyliin 1. Se on normaali lukema, 109 ei ole normaali.
Minulla viikon kestänyt matalahko kuume, yskä ja lihassäryt. CRP oli 32, keuhkoista kuului rohinaa ja toisessa lohkossa vaimeampi ääni. Määrättin keuhkokuvaan, josta keuhkokuumelöydös. Nyt jo kahdet antibiootit, kun eka ei lähtenyt puremaan. Ei siis aina tarvitse olla yli sadan crp, että vasta sitten määrätään antibiootit.
Virus ei yleensä nosta crp:tä noin paljoa. Mistä lääkäri päätteli ettei olisi bakteeri?