Miksi sitä palkkaa ei voida kertoa työpaikkailmoituksessa???
Sitä ei ole näkyvillä edes kesätyöpaikoissa, joissa ei tasan tarkkaan ole mitään neuvottelun varaa. Palkkaa ei ole myöskään soveliasta udella ennen kuin haastattelussa ja silloinkin vasta sen jälkeen, kun työnantajan edustaja on ottanut asian puheeksi. Ihan naurettavaa.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa, mikäli tuleva EU asetus tulee voimaan, on työtehtävän palkkahaarukka ilmoitettava työilmoituksessa ja sen on oltava julkista tietoa. Oli sitten julkisen tai yksityisen puolen työ.
On näemmä mennyt läpi jo ja tulee voimaan Suomessakin viimeistään 2026
Vierailija kirjoitti:
Palkkana on työkokemus.
Miten valitsen kaupan kassalla debit/credit lisäksi tuon työkokemuksella maksamisen? Nälkä ois.
Koko työelämä on mädäntynyt jollekin valheelliselle ideologialle ja teeskentelylle ettei palkalla ole merkitystä. Palkka on työelämän TÄRKEIN asia!!!
Vierailija kirjoitti:
Palkkatieto on erittäin tärkeä työpaikanvaihtajalle. Kukaan ei suostu samaan tai alempaan palkkaan, jos maa ei polttele nykyisessä työpaikassa jalkojen alla.
Jos se on sinulle tärkeä, voit kysyä sitä.
Siitä työpaikkailmoituksesta voidaan jättää pois sekin, että työ on ensin TE-toimiston kautta tapahtuvaa palkatonta työtä. Haettavaksi ilmoitettu työpaikka voi näet yllättäin paljastua oppisopimustyöpaikaksi tai jopa työkokeilupaikaksi.
Vasta palkattoman työharjoittelun jälkeen arvioidaan aletaanko maksamaan palkkaa vai otetaanko uusi yhteiskunnan elättämä työntekijä. Yhteiskunta mahdollistaa tämän valinnan ja yrittäjän omatunto ei kolise, vaan hän vain katsoo saavansa verorahoilleen vastinetta. Eihän silloin voi ilmoittaa maksettavaa palkkaa, jos tarkoituksena ei edes ole maksaa palkkaa. Mikäli tuo palkaton työnäyteajanjakso mainittaisiin, niin silloinhan kukaan työhön kykenevä ei työpaikkaa hakisi.
Sama homma, kun maksetaan alinta mahdollista palkkaa, niin sen ilmoittaminen työpaikkailmoituksessa karsisi tehokkaasti pätevimmät työntekijät. Työpaikkailmoituksessa ei myöskää voida ilmoittaa, että meillä on tapana maksaa alle minimipalkan tekemällä palkatonta ylityötä tai jättämällä palkanlisät maksamatta.
Jos hakee kesätöitä, niin oikeastaan saa olla kiintollinen pelkästä palkkatyöjaksosta, jonka voi merkitä ansioluetteloon. Työnantajille kun on tärkeää, että työpaikkaa hakeva on ollut edes jossain työpaikassa. Edellinen on tärkeää, jotta pääsisi valmistumisen jälkeen kiinni PALKKAtyöelämään eikä jäisi pyörimään työllistämispalveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on 15 v kokemusta niin pitää itse se hinta määritellä
Kyllä. Mieluummin reilusti yläkanttiin niin haastattelija ei luule joksikin luuseriksi joka suostuu ihan mihin tahansa palkkaan. Ainahan voi neuvotella ja koeajan jälkeen tarkistaa palkkaa tai sitten ei. Parempaa palkkaa pääsee nauttimaan yleensä vain vaihtamalla työpaikkaa. Kyllä jonkinlainen palkka- arvio voisi työpaikkailmoituksessa silti olla.
"Ei sitä palkkaa minkään kokemuksen mukaan makseta vaan osaamisen". Olen kuulut tämän lauseen monta kertaa. Eikö kokemus yleensä ole osaamista. Pitäisi aina vaan olla aloittelijan palkalla hommissa. Syitä haluttomuuteen maksaa palkkaa riittää. Nyt on katos vähän huono aika. Taantuma ja lama ihan ovella jo. Olet ollut jo kymmenen vuotta talossa töissä mutta vieläkään ei osaamista muka ole. Ne on ne työnantajat ne jotka kusettaa.
Se työkokemus, ei vaikuta palkkaan ainakaan työnantajan mielestä. Hakemuksessa toivotaan vähintään 15v työkokemusta alan töissä, alle 30v ikää ja palkka TES mukaan(teille jotka ette tiedä mitä se merkitsee,työehtosopimuksen mukaan).Nämä tämmöiset ilmoitukset kertovat, ettei tämä työnantaja haluakkaan palkata ketään kun jo ilmoitus vapaana olevasta työ paikasta,vetää maton alta.Henk.koht.olin yli 60v 11kk pakkolomalla,tein kuitenkin töitä 66v asti ja senkin jälkeen pyydettiin jatkamaan vaikka pakkoloma aikana annettiin ymmärtää että koskahan ymmärrät lähteä eläkkeelle. Suomessa ei työnantajien mielestä ei ole ikärasismia. Ja v....t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkana on työkokemus.
Miten valitsen kaupan kassalla debit/credit lisäksi tuon työkokemuksella maksamisen? Nälkä ois.
Mikäli et ole jokin tukityöllistettävä tms niin aivan varmasti saat työstä palkan ja työkokemuksen. Työkokemuksesta maksetaan sitten siinä vaiheessa kun haet seuraavaa parempaa tehtävää. Vaikka olisit ihan suorittava työtä tekevä duunari niin kannattaa miettiä myös sitä miten etenee urallaan. Sitten jo amk-koulutuksen saaneilla ne edelliset työtehtävät määrittelee pitkälti millaisiin tehtäviin voit edetä.
Jos kyseessä on työ, jossa todellakin on tes ja palkka määräytyy sen mukaan, voisi työnantaja reilusti ilmoittaa palkan. Mikäli palkka neuvotellaan valittavan henkilön mukaan, pitäisi tämäkin olla selvästi esillä. Samoin jos työpaikka on palkkatuki- tai työkokeilupaikka, pitäisi tämä näkyä ilmoituksessa myös niin, että etusijalla ovat ko ehdon/ehdot täyttävä...
Niin toiselle voin antaa vaativia tehtäviä ja ne tekee hommat omatoimisesti
toiselle pitää olla päällystakki vahtimassa
kummalle maksat enemmän
Heh muistan edelleen kun yhdessä työpaikkailmoituksessa oli että laita hakemukseen palkkatoivomus. Laitoin sitten että 1-2e h yli TES, koska minulla oli alalta jo kolmen vuoden kokemus. Työhaastattelussa sain sitten negatiivista palautetta, että miksi laitoin palkkatoivomuksen. Kun vastasin että koska pyydettiin ja perustelut siihen miksi pyysin enemmän, haastattelija pyöritteli silmiään ja sanoi että muut ovat tajunneet pyytää vain TESiä ja minunkin olisi. Työnantajat eivät tajua että TES on se minimi. Ei yleispalkka kaikille, vaan minimi.
Vierailija kirjoitti:
Se työkokemus, ei vaikuta palkkaan ainakaan työnantajan mielestä. Hakemuksessa toivotaan vähintään 15v työkokemusta alan töissä, alle 30v ikää ja palkka TES mukaan(teille jotka ette tiedä mitä se merkitsee,työehtosopimuksen mukaan).Nämä tämmöiset ilmoitukset kertovat, ettei tämä työnantaja haluakkaan palkata ketään kun jo ilmoitus vapaana olevasta työ paikasta,vetää maton alta.Henk.koht.olin yli 60v 11kk pakkolomalla,tein kuitenkin töitä 66v asti ja senkin jälkeen pyydettiin jatkamaan vaikka pakkoloma aikana annettiin ymmärtää että koskahan ymmärrät lähteä eläkkeelle. Suomessa ei työnantajien mielestä ei ole ikärasismia. Ja v....t.
Olen miettinyt, miten toiset opiskelevat ja ovat työelämässä samaan aikaan. Tietenkin osa tekee opintojen ohessa töitä, mutta parhaiten työkokemusta kertyy kun "palkka juoksee" ja töissä käydään "tarpeen mukaan". Tarkoitan siis niitä opiskelijoita, jotka saavat palkkaa ja ihmistä harvemmin näkyy työpaikalla. Jokainen voi itse miettiä, missä tilanteissa yritys maksaisi palkkaa ilman työsuoritusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, miten toiset opiskelevat ja ovat työelämässä samaan aikaan. Tietenkin osa tekee opintojen ohessa töitä, mutta parhaiten työkokemusta kertyy kun "palkka juoksee" ja töissä käydään "tarpeen mukaan
Minä olen aina opiskellut töiden ohessa. Nyt maisterinopinnot meneillään. Onhan se haastavaa mutta kyllä se on minulta aina onnistunut. Riippuu vähän oppilaitoksesta että kuinka rankkoja ne opinnot on. Hankenissa en ehkä haluaisi opiskella töitä tehden, mitä olen avoimen yliopiston kursseja tehnyt niin jotkut niistä on oikeasti aikaa vieviä :D
Työnantajat uskokaa huviksenne. Työntekijät käyvät töissä ja mielistelevät sekä nuolevat paskaista persettänne ainoastaan rahan takia. Ihmisen vapaa-aika on arvokasta ja en ainakaan minä halua itseäni ilmaiseksi myydä. Aika monta työtä oppisi paarissa kuukaudessa. Ja motivaatiota työn oppimiseen toisi raha. Minusta työn antajan on turha odottaa hyvin tehdystä työstä kiitettävää jos se ei näy palkassa. Laatu on siis ihan sitä mitä siitä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Laitan aina palkkatoiveeksi 15 euroa tunti. Sen takia kukaan ei pyydä edes haastatteluun.
Jos pystyt itsenäisesti toimimaan CNC työstökeskuksella niin tervetuloa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka on sopimuskysymys, hyvälle maksetaan paremmin kuin osaamattomalle.
Kaikille maksetaan ihan sama. Jos ei ole pakko maksaa lakisääteisiä ikälisiä niin maksetaan se mikä on minimi.
No ei todellakaan, kaikille maksetaan se minkä he ansaitsevat ja minkä he onnistuvat neuvottelemaan. Tiedän että minulle esimerkiksi maksetaan enemmän kuin mitä normien mukaan tässä työssä olisi lähtökohtaisesti haluttu, pomo joutui kysymään erillisen luvan että sai ylittää normaalin palkkamaksimin. Jos ilmoituksessa olisi lukenut ne normit niin en olisi edes hakenut, mutta kummasti siitä sitten löytyikin joustovaraa kun tiesivät että tappiolla en ala vaihtamaan työpaikkaa mutta halusivat minut silti.
Olishan se hyvä et palkat olis näkyvissä jo siinä ilmotuksessa. Säästyy myös molempien aikaa. Minäkin sain työpaikan,mutta palkan suostuivat kertomaan vasta siinä vaiheessa kun soppari pitäs allekirjoittaa. Tarjosivat 2440e kk ja mun nykyinen palkka on 2660e kk,enkai mä sillon vaihda.Piti vaan sanoa ääneen,ettei tää palkkataso nyt ihan ollu sitä mitä toivoin ja lähtee pois.
Ehkä ärsyttävin on tällainen
"Tehtävän palkkaus määräytyy käytössämme olevan palkkausjärjestelmän mukaisesti."
Eräs yrittäjä huijasi ovelasti minua kerran. Hän otti minut ilolla töihin kun olin valmistumiseni jälkeen ehtinyt olla pari viikko työttömänä. Hän ehdotti, että haetaan palkkatukea ja tulet minulle töihin. Hän maksaa palkan joka puhelimessa sovittiin. Palkkatuki myönnettiin. Yritys sai puoli vuotta 900 euroa minun palkkaamisestani. Sain työn ja ihmettelin kun en saanut työsopimusta. Yrittäjä oli kuulemma jo sopimuksen tehnyt työkkärin kanssa. Nostin kissan pöydälle ja vaadin että saan oman paperin joka allekirjoitetaan työpaikalla. Työnantaja oli kirjannut palkaksi oman summan joka oli sata euroa pienempi mitä oli puhelimessa sovittu. Tästä saatiin heti riita aikaan mutta olin kipeästi työn tarpeessa niin oli pakko allekirjoittaa koska muuten olisi karenssit paukkuneet ja olisin ollut kuseessa. On sanomattakin selvää, että lähdin heti kun sopimus umpeutui työpaikasta renkaat ulvoen. Työ oli muutenkin kaikkea muuta mitä luvattiin ja vielä yli 60 km päässä kotoa.