Järkyttävä sähkölasku tulossa - mulla pörssisähkö!!
Oon Nordic Green yhtiön asiakas. Lähdin vuoden vaihteen jälkeen sukuloimaan ja tietysti unohdin viikon matkalle kylpyhuoneen lattialämmityksen täysille niin, että se huusi punaisena. Mietin kuumeisesti matkalla, että miksi ihmeessä lämmitysjärjestelmään ei ole kytketty etäohjausta puhelimelle, että saisin sen pois päältä.
Tänään sitten muistin sähköpiikin ja katsoin sovelluksesta kulut. No ihan jäätävä piikkihän siinä yhden päivän kohdalla oli. Siis YHDELTÄ PÄIVÄLTÄ sähkölasku oli melkein kahdeksan ja puoli euroa!! Siis tulee varmaan tälle kuukaudelle lähes kolmenkymmenen egen lasku jossei tule vielä uudestaan tuollaisia jättimäisiä piikkejä. Kyllä ärsyttää.. ja kaikki vain unohduksen takia.
Muita kohtalotovereita?
Kommentit (34)
Onneksi fiksut pörssisähköilijät ovat tallettaneet niiden kuukausien ylijäämän, kun ei sähköstä ole tarvinnut juurikaan maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Mietin pitkään, onko aloitus trolli.
Oma kumulatiivinen sähkölasku tammikuun ensimmäisiltä 9 päivältä on 209,90 euroa ilman sähkönsiirtoa. Vähän pelkään, että 400 euroa ei riitä tammikuulle. Elämä on.
No ei ole. Minun kumulatiivinen sähkölasku on melkein 20 euroa, mikä on ihan valtava verrattuna aikaisempiin. Nyt kun olen kotona, niin käänsin laittalämmityksen pienemmälle, koska en todellakaan haluaisi saada 30 egen sähkölaskua. Tuo onkin oikeastaan aina sähköä kunnolla kuluttava laite asunnossa, kun lämmitys ei ole sähköllä.
Siirtopiuhat Ruotsista oli täydellä teholla, mutta sitä ei ollut riittävästi. Suomeen on rakennettu niin paljon tuurivoimaa, että kun ei tuule niin sähkön hinta nousee 20-kertaiseksi ja saattaa loppua kokonaan. Olihan meillä ennen varavoimaloita, mutta Sanna sanoi että ne pitää purkaa pois, koska eivät ole vihreää energiaa.
Mun on kyllä pakko kysyä: miten selviätte jostain 200 egen sähkölaskuista? Onko teillä jotain porealtaita tai saunotteko monta kertaa viikossa?
Käyn töissä, minulla on ihan ok palkka jne. Silti minusta tuntuisi, että menisin vararikkoon, jos tuollainen lasku mätkähtäisi postiluukusta. On aivan älytön hinta.
Maaliskuulle suunniteltu keinotekoinen sähkönhinnan nosto. Olkiluoto 3 on ainakin kuukauden kiinni.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uusi-sahkon-hintakurimus-voi-olla-jo…
Ei kait siitä ollut kuin pari kuukautta taakse päin, kun porukka valitti että haluavat perua määräaikaiset sopimukset ja olivat valittamassa kuluttajariitalautakuntaan.. Jos ei määräaikainen sähkö käy, eikä käy pörssisähkö, niin miten porukka ajatteli sitä sähköä hankkia?
Sain juuri kaksioni sähkölaskun 1.11.-31.12.2023. Kokonaissumma 12,12€, josta perusmaksua 2x3€ = 6€.
Eli kahden kk sähköenergia maksoi minulle 6€. Tässä mukana sähköyhtiön marginaali 0,4c/kWh. Pörssisähkö ei tule kalliiksi, kun sillä ei lämmitä esim. saunaa kalliiden tuntien aikana.
Ota kiinteä soppari. Ei ne kalliita ole. Katso vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kumulatiivinen sähkölasku tammikuun ensimmäisiltä 9 päivältä on 209,90 euroa ilman sähkönsiirtoa. Vähän pelkään, että 400 euroa ei riitä tammikuulle. Elämä on.
Ihan samaa mietin. Meillä on osittain puulämmitys, mutta esim. pesutiloissa on lattialämmitys ja peruslämpöä pidetään sähköllä välillä. Tähän lisänä tietysti normaali kulutus jääkaappi-pakastin, auton lämmitys jne.
Hyppisin riemusta jos sähkölaskumme osoittaisi ap:n lukemia. Jatkuvat puiden raahaamisen ja säästämisen lisäksi tulemme saamaan tammikuulta komean sähkölaskun. Joulukuu oli ns. normaali kuukausi ja pelkkä sähkölasku oli 80 e ja sähkönsiirto oli saman verran.
Ei se kylppäri homehdu, jos 2 euron päivänä olisit kytkenyt lattialämmön pois. Itse lämmitimme taloa puilla ja vein pakastimesta kamat pihalle pakkaseen, että sain pestyä pakastimen. Jääkaappiin laitoin pakastimesta löytyneet kylmäkallet ja pakasteita, jotka oli menossa poistoihin. Tuona päivänä myös söimme ravintolassa, jota kyllä tulee tehtyä useinkin. Meidän sähkölaskusta ei tule kovinkaan kummoinen euroiltaan. Täytyypä tsekata.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi fiksut pörssisähköilijät ovat tallettaneet niiden kuukausien ylijäämän, kun ei sähköstä ole tarvinnut juurikaan maksaa.
En ole tallettanut sähkölaskua varten, kun tilillä on muutenkin kunnon puskuri. Olen ymmärtänyt että pörssisähköilijät eivät muutenkaan elä kädestä suuhun. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mietin. Meillä on osittain puulämmitys, mutta esim. pesutiloissa on lattialämmitys ja peruslämpöä pidetään sähköllä välillä. Tähän lisänä tietysti normaali kulutus jääkaappi-pakastin, auton lämmitys jne.
Hyppisin riemusta jos sähkölaskumme osoittaisi ap:n lukemia. Jatkuvat puiden raahaamisen ja säästämisen lisäksi tulemme saamaan tammikuulta komean sähkölaskun. Joulukuu oli ns. normaali kuukausi ja pelkkä sähkölasku oli 80 e ja sähkönsiirto oli saman verran.
Ei se kylppäri homehdu, jos 2 euron päivänä olisit kytken
Ei nyt homehtumisesta ole kyse kylppärin suhteen, vaan siellä täytyy pitää lattialämmitystä päällä, jottei putket jäädy. Täällä oli sentään yli 30 pakkasta ja sitten nopea lämpeneminen, mikä jäädyttää tehokkaasti vedet.
Vierailija kirjoitti:
meillä on ollut noin vuosi aikaa sitoa sähkönhinta kiinteään.Itse siirryin syksyllä pörssistä kiinteään, kun elämässä on muutakin seurattavaa kuin sähkön hintakehitys.Nyt mennään parivuotta 5-7 sentin välillä, riippuen kulutusvaikutuksesta.
Hmm, oletkohan ymmärtänyt kulutusvaikutusta ihan oikein? Voi tulla yllätyksiä. Jos et aio yhtään katsoa millä hinnalla sähköä käytät, ei ole käytännössä mitenkään mahdollista, että hinta jäisi noin pieneksi edes tämän vuoden pörssihinnoilla. Ne, jotka saa kulutusvaikutuksesta nimenomaan hyötyä, joutuvat kyllä "kikkailemaan"
No voit verrata mun kanssa, kyseinen päivä maksoi 18e vaikka oli kaikki sähkölaitteet jääkaappia lukuunottamatta pois päältä. Lattialämpöjä en voinut kokonaan ottaa pois koska putket.