Voiko pitkäaikaistyötön ns. Pummi olla oikeasti huippuälykäs? Väittelimme kaverin kanssa
Mielestäni elämämtapapummit ovat aina typerämpiä tapauksia, mutta kaverini väittää että heissä on myös neroja.
Miten asia on?
Kommentit (83)
Totta kai, eihän työelämässä ole kuin isän ja äidin pikku kullannuppuja, jotka kyllä ovat sellaisia kuin pitää, ovat kuten kuuluukin olla, mutta jotka eivät koskaan itse tee mitä haluavat , koska ovat itselleen ja toisille vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyttäkin on erilaista. Riippuu mitä mitataan. Ilmeisesti haet jotain matemaattista tms, mutta voi olla myös sosiaalisesti älykäs. Se on se määrittely.
En ymmärrä miksi tätä kommenttia ovat (suuhengittäjät) miinustaneet, koska se on totta. Älykkyyttä on useanlaista ja olen lukenut samaa lahjakkuuskirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Tein älykkyystestin ja tulos oli 120. Testissä oli valvoja joten en huijannut ja sen mukaan tulos on parempi kuin 88 % väestöstä. Olen olluutkuitenkin 10 vuotta virallisesti työtön vaikka olen tehnyt pätkätöitä välillä. Ei älykkyys riipu työttömyydestä. Työpaikkoja ei vaan suomessa ole kaikille jotka haluaa tehdä töitä.
En itse käynyt testissä, mutta kirjoitin pitkästä matematiikasta laudaturin (aikana, jolloin oli myös eximia), joten ainakin siinä kokeessa pärjäsin paremmin kuin ainakin 90 % kokeen tehneistä. En pysty tarkistamaan oman vuoteni laudaturin saaneiden tarkkaa prosenttimäärää, mutta alle 10 % se joka tapauksessa on, yleensä lähemmäs 5 %.
Silti olen pitkäaikaistyötön. Aluksi olin työtön huonon itsetunnon, ahdistuneisuushäiriön ja huonon työmarkkinatilanteen vuoksi. Nyt olen työkyvytön parin kroonisen sairauden takia.
ps. Nyt sitten heti todistin päinvastaista: onnistuin kirjoittamaan tuon numerojutun väärin! :D
Jokunen vuosi sitten oli juttu teltassa asuvasta filosofian tohtorista, joka oli ollut pitkään työtön. Ei se kyllä älyä katso. Älykkäilläkin on ongelmia.
Sanoisin tähän, että tyhmä paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
11/2016-11/2021 en ollut töissä, en myöskään 5/2022-11/2022 enkä 11/2023 jälkeen. ÄO 121.
Tollot, se johtoporras ja työhönottajat eivät keksi sinulle tekemistä. Ehkä oma oksakin heillä vaarassa.
Suomessa riittää pelkkä lyhyenmatematiikan taito nopeaan laskutoimitukseen siitä, että ei ole taloudellisesti kannattavaa myydä vapaa-aikaansa (lyhyttä elämäänsä) nykyisillä tuntipalkoilla tai nähdä vaivaa saavuttaakseen kelvollisen tuntipalkan hommia, josta taistelu on kovaa ja tarjolla enimmillään pätkähommia.
Kyseessä on lähes lottovoittoon verrattava onnistuminen koulutettunakin. Lähinnä suku ja perhetausta auttaa saamaan hyvät virat. Suomessa on joskus ollut asiat hyvin, mutta meillä on melko venäläistyylinen meininki työelämässä. Ei ole vörttiä.
itse olen pitkäaikaistyötön , kaksi yliopiston maisterin tutkintoa, yliopistolla hengailu oli ok harrastus mutta sitten kun piti tehdä töitä ei kiinnostanut mikäään sivistys kun työtoverit olivat ateisteja ja esim. kouluissa kaikki aineet oli niin typeriä. kaavamaisuus ei kiiinnosta, mieluummin vapaa ja pummi kuin systeemin orja
ruokajonosta ruokaa ja sossusta rahaa
kaikki suomalaiset ovat liian tyhmiä että jaksaisin olla heidän kanssa töissä
ruokajonossa on useita filosofian maistereita, osa alkoholisoituneita jo ajat sitten osa opntona kesken jättäneitä, pääaineena aina joku filosofia tai kirjallisuustiede tai arkeologia, joista ei koskaan käytännössä työllisty kuin joku yksi vasemiistolaisfeministi yliopiston tutkijaksi
kun valmistuin humpuukitieteestä kulttuurihistoria 7 v opisklujen jälkeen ja menin hakemaan muka töitä niin työkkärin sisäänheittäjänä ovella oli nuori mies joka oli opiskellut 200 opintoviikkoa filosofiaa! se on nykyään 400 opintopistettä! silloinn 160 ov riitti maisterin tutkintoon, naurettiin siinä että tässä sitä ollaan, mitään muuta työtä ei osaaa kukaan tarjota filosofian opiskelijalle kun ei ole mitään ammattia oikeasti
Vierailija kirjoitti:
Tein älykkyystestin ja tulos oli 120. Testissä oli valvoja joten en huijannut ja sen mukaan tulos on parempi kuin 88 % väestöstä. Olen olluutkuitenkin 10 vuotta virallisesti työtön vaikka olen tehnyt pätkätöitä välillä. Ei älykkyys riipu työttömyydestä. Työpaikkoja ei vaan suomessa ole kaikille jotka haluaa tehdä töitä.
Olet älykäs, mutta et huippuälykäs. 12% ihmisistä saa saman tai paremman tuloksen kuin sinä.
Huippuälykäs saisi tulokseksi yli 130, johon yltää ehkä 2%.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi? Eihän älykkyys korreloi elämänarvojen kanssa.
Tunnen ainakin yhden maisterin, joka on elänyt pummilla(suurimmaksi osaksi naisten kustannuksella) suurimman osan elämäänsä.
On hyvin boheemi tyyppi.
No, eihän maisterin tarvitse olla huippuälykäs, mutta kohtuullisen älykäs, yli keskitason kuitenkin, ei mikään heikkolahjainen läpäise edes lukiota saati sitten hanki akateemista koulutusta.
Miten ennen osattiin ja pärjättiin ilman korkeita tutkintoja. Olen kuullut, että korkea oppi arvo on siitä kiinni, kestääkö istumalihakset.
Tehnyt monen monta älykkyystestiä joista keskiarvo noin 123. Olen välillä työttömänä kun ei vaan kiinnosta jatkuvasti painaa duunia.
Työttämänä opiskellut melkeimpä poikkeksetta uuden ammatin tai osaamisen mille näen kysyntää.
Sitten taas hommissa 2-4vuotta tai niin kauan kun kiinnostaa.
onko se älykästä että tuhlaa elämästään 1/3 osan jonkun toisen unelman eteen? mieshän elää itseään varten just niinku jeesus/budha opetti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyttäkin on erilaista. Riippuu mitä mitataan. Ilmeisesti haet jotain matemaattista tms, mutta voi olla myös sosiaalisesti älykäs. Se on se määrittely.
En ymmärrä miksi tätä kommenttia ovat (suuhengittäjät) miinustaneet, koska se on totta. Älykkyyttä on useanlaista ja olen lukenut samaa lahjakkuuskirjasta.
lahjakkuuskirjasta :D sulla ei oo mitään toivoo
Mensan ja muiden älykkyystestitulosten kohkaajille tiedoksi älykkyys on paljon muutakin kuin yksi testitulos kuviopäättelytestissä. Älykkyyttä on nimenomaan pärjätä elämässä pitkällä aikajanalla ja jos ette ole siinä pärjänneet kuten sanotaan vaikka 75% suomalaisista työllisistä on, niin ette ole valitettavasti kovin älykkäitä...
Keskinkertaisena ehkä työllistyy varmemmin.
Huippuälykäs voi olla liian omituinen eikä välitä normaaleista ihmisen välisen käyttäytymisen säännöistä, eikä välitä mielistellä työhaastattelussa. On ehkä liian rehellinen myös. Lentää töistä pois, koska haluaa tehdä asiat tinkimättä omalla tavallaan.
Huippuälykkkäällä voi olla omaa mielekästä tekemistä ihan tarpeeksi ilman työpaikkaakin. Koodailee itsekseen, ratkoo matemaattisia ongelmia, opiskelee, pelaa, väittelee nettipalstoilla, bongaa lintuja ja kasveja... On paljon harrastuksia, jotka ovat lähes tai täysin ilmaisia. Tavikset tarvitsevat rahaa viettääkseen elämää, jota voi somessa esitellä muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse käynyt testissä, mutta kirjoitin pitkästä matematiikasta laudaturin (aikana, jolloin oli myös eximia), joten ainakin siinä kokeessa pärjäsin paremmin kuin ainakin 90 % kokeen tehneistä. En pysty tarkistamaan oman vuoteni laudaturin saaneiden tarkkaa prosenttimäärää, mutta alle 10 % se joka tapauksessa on, yleensä lähemmäs 5 %.
Silti olen pitkäaikaistyötön. Aluksi olin työtön huonon itsetunnon, ahdistuneisuushäiriön ja huonon työmarkkinatilanteen vuoksi. Nyt olen työkyvytön parin kroonisen sairauden takia.
Sama täällä, paitsi ettei minulla ole mitään ahdistuneisuushäiriötä, enkä ole työkyvytön. YT-neuvotteluissa pistettiin pihalle joskus 2016, enkä sen jälkeen ole työllistynyt. Se ehkä vaikuttaa, että en ole järin sosiaalinen, ja toisekseen en oikein saa puheesta selvää, tai en ainakaan muista siitä mitään, joten esim. kokouksissa vaikutan ääliöltä.
Ihmettelenkin, kuinka paljon matematiikan arvosanalle pannaan painoa esim. opiskelijavalinnoissa, kun ei matematiikkaa sitten työelämässä kumminkaan tarvitse. Itse ainakaan en tarvinnut mihinkään. Koodari olen (tai siis olin).
Ja haen kyllä töitä, mutta heikolla menestyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi? Eihän älykkyys korreloi elämänarvojen kanssa.
Tunnen ainakin yhden maisterin, joka on elänyt pummilla(suurimmaksi osaksi naisten kustannuksella) suurimman osan elämäänsä.
On hyvin boheemi tyyppi.
No, eihän maisterin tarvitse olla huippuälykäs, mutta kohtuullisen älykäs, yli keskitason kuitenkin, ei mikään heikkolahjainen läpäise edes lukiota saati sitten hanki akateemista koulutusta.
Miten ennen osattiin ja pärjättiin ilman korkeita tutkintoja. Olen kuullut, että korkea oppi arvo on siitä kiinni, kestääkö istumalihakset.
Tarvitaan ainakin hieman yli keskitason oleva äly, hyvin suoritetut alustavat opinnot, ahkeruutta ja hyvä muisti. Jos jokun noista falskaa, ei se istumalihasten kestävyys auta.
Vierailija kirjoitti:
Mensan ja muiden älykkyystestitulosten kohkaajille tiedoksi älykkyys on paljon muutakin kuin yksi testitulos kuviopäättelytestissä. Älykkyyttä on nimenomaan pärjätä elämässä pitkällä aikajanalla ja jos ette ole siinä pärjänneet kuten sanotaan vaikka 75% suomalaisista työllisistä on, niin ette ole valitettavasti kovin älykkäitä...
Ja mitä se on se elämässä pärjääminen? Se on muutakin kuin se, että tekee mahdollisimman paljon rahaa.
Tyhmäthän ne työt tekevät ja viisaat pääsevät vähemmällä.