Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko rakkaan ihmisen saattohoidosta traumatisoitua? Jos on itse ollut saattohoitamassa.

Vierailija
10.01.2024 |

Jos on vähän vahingossa joutunut tilanteeseen. Tilanne oli sekava, surullinen. Samalla niin tärkeä. 

Takaumia tulee ja välillä tuntee sen kauhun tunteen edelleen ja miettii miksi sen kaiken piti tapahtua juuri niin. 

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Herkkien ei ehkä kannattaisi ryhtyä ihan kaikkeen. Pitäisi olla muitakin vastuussa.

Vierailija
2/52 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi oudompaa jos EI traumatisoituisi tuollaisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä. Mutta ei siksi että on herkkä, vaan siksi, että ei osaa käsitellä omaa herkkyyttään.

todennäköisempää on kuitenkin, että aapeen kohdalla kyse ei ole traumasta,  vaan surusta.

Vierailija
4/52 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatoin äitini ja isäni ja suljin silmät kun kuolema oli tullut.

Ei tullut traumoja - kuolema on osa ihmisen elämää. Surin kyllä ja kaipaan molempia vieläkin valtavasti.

Vierailija
5/52 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu. Herkkien ei ehkä kannattaisi ryhtyä ihan kaikkeen. Pitäisi olla muitakin vastuussa.

Mitään muuta vaihtoehtoa ei siinä tilanteessa ollut. Samalla en olisi voinut kuvitella mitään muuta loppua hänelle kuin rakkaidensa lähellä. Samaan aikaan siinä tapahtui kaikenlaista sellaista joka ei ollut kaunista. On kova tarve puhua siitä aiheesta mutta toistaiseksi olen päättänyt pärjätä itsekseni. Joskus alan huutoitkemään sitä kaikkea mutta pääosin voin hyvin. 

Vierailija
6/52 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatoin äitini ja isäni ja suljin silmät kun kuolema oli tullut.

Ei tullut traumoja - kuolema on osa ihmisen elämää. Surin kyllä ja kaipaan molempia vieläkin valtavasti.

Ymmärrän tuon. Tietenkin kuolema on osa elämää ja olen paljon sitä kohdannut mutta en omieni kautta. Tässä tapauksessa kuulin viikkoa aikaisemmin ennen menehtymistä rakkaan olevan kuolemansairas. Hän ei ollut kovin vanhakaan. 

Niin se kaikki tapahtui niin nopeasti ja ne viimeiset päivät. Minä suljin myös silmät. Olin tiivisti kuolemaan asti hänen luonaan. 

On tuo luonnollista mutta joskus se kauhu ottaa vallan. Vielä prosessoin tätä varmaan. Pitkää aikaa se tästä kuitenkaan vielä ole. 

Ap

Vierailija
7/52 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään muuta vaihtoehtoa ei siinä tilanteessa ollut. Samalla en olisi voinut kuvitella mitään muuta loppua hänelle kuin rakkaidensa lähellä. Samaan aikaan siinä tapahtui kaikenlaista sellaista joka ei ollut kaunista. On kova tarve puhua siitä aiheesta mutta toistaiseksi olen päättänyt pärjätä itsekseni. Joskus alan huutoitkemään sitä kaikkea mutta pääosin voin hyvin. 

Kannattaa maksaa muutama terapiakerta. Saa puhua jollekin siitä mitä tapahtui, usein se jo helpottaa. 

Vierailija
8/52 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen puhumista, edes kerran. Esim. Mieli ry:n puhelimeen voit soittaa anonyyminä. 

Vierailija
9/52 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempani hoitivat omat vanhempansa loppuun. Heidän ehdoton tahtonsa on, että läheiset eivät hoida heitä loppuun. Eivät halua tehdä sitä omille läheisilleen. 

Vierailija
10/52 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen puhumista, edes kerran. Esim. Mieli ry:n puhelimeen voit soittaa anonyyminä. 

Voiko sinne tuollaisia juttuja soitella..

Voisin tietenkin koittaa puhua. 

Vierailija
11/52 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ajan tehdä rauhassa tehtävänsä. <3

Vierailija
12/52 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varmaan liittyy aikaisemmin koettuihin tapahtumiin.  Jos tilanne ahdistaa, niin kannattaa miettiä mihin ryhtyy.

Vierailija
13/52 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullinen tilanne.

Hyvä, että pystyit olemaan läheistesi tukena.

Ehkä sinun kannattaisi jutella ammattiauttajan kanssa, kun olen päässyt pahimman vaiheen yli ja jaksat puhua asiasta?

Vierailija
14/52 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä on suuri <3

Vierailija
15/52 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

Vierailija
16/52 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain vastaajilla tuntuu olevan ajatus, että kaikki kuolemanhetket ovat rauhallisia ja kauniita. Eivät ole. Siinä voi olla mukana ihan muunlaisia asioita ja tapahtumia, joista ei puhuta, koska ei haluta pelotella ketään.

Olen ollut läsnä monessa kauniissa kuolemassa, joissa henkilö vain "nukahti". Mutta olen ollut myös toisenlaisissa kuolemissa ja kyllä ne asiat jäi mieleen pitkäksi aikaa, vieläkin hyvin tarkasti muistan esimerkiksi mieheni läheisen kuoleman josta on aikaa 20 vuotta... Aika kyllä auttaa, mutta aloittajan tapauksessa soisi helpotusta, kun asia on kaikinpuolin traumaattinen.

Suosittelen keskusteluapua, kyllä esimerkiksi juuri se Mieli ry:n palvelu on paikka jossa tällaisia voi purkaa. 

Vierailija
17/52 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös mihin ihminen kuolee.  Hiljaa tukehtumiskuolemaa tekevän ihmisen kuolinkamppailua seuranneena ja kai traumatisoituneena aion kampanjoida elämäni loppuun eutanasian puolesta. Katselin välillä tyynyä sillä silmällä, rakkaudesta!

Vierailija
18/52 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, varsinkin jos kuolema ei ole tullut "kauniisti" vaan on ollut pitkän ja ruman taistelun päätepiste ja hoitaja/omainen ei ole nähnyt kuolemaa aiemmin. Olen tehnyt saattohoitotyötä ja osa tapauksista jää mieleen ikävällä tavalla. Omaiselle voi olla kova paikka ottaa vastuuta kuolevan läheisen hoidosta, mutta kannattaa muistaa että kuolemaan liittyvä surutyö on tehtävä ja sen läpikäyminen ei ole osoitus traumasta, vaikka aikaa kuluisi kuukausia ja olo olisi hetkittäin hyvinkin onneton ja itkuinen. Surutyötä ei myöskään pidä jättää tekemättä ja yritä sulkea tapahtunutta pois mielestä, se johtaa varmemmalla todennäköisyydellä pitkittyneisiin ongelmiin ja vaikeuksiin käsitellä tilannetta terveellä tavalla. Suosittelen asiasta puhumista joko perheenjäsenten kanssa, tai sitten ulkopuolisen ammattilaisen kanssa. Osanottoni ja jaksamista.

Vierailija
19/52 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin voi traumatisoitua. Kuolemat ja saattohoidon ovat erilaisia. Olen ollut vanhempani ja isovanhempieni kuollessa läsnä, jotka olivat rauhallisia lähtöjä. Ei traumatisoinut yhtään. Oman lapsen  kuukausien saattohoito sairauden takia, jonka takia laihtui luurangon laihaksi ja kovat kivut traumatisoi. Pitkään oli post-traumaattisen syndrooman oireita. Vuosien päästäkään en kestä loppuaikojen ajatella. Ja oli vahva oma motivaatio itse saattohoitoa kotona (kotisairaanhoidon tuella).

Vierailija
20/52 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen isä kuoli 5 vuotta sitten ja vieläkään en ole päässyt täysin yli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme