Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä menee köyhyyden raja?

Vierailija
10.01.2024 |

Olen itse ollut aikoinaan köyhä ja saanut diakonilta apua kun kela/sossu ei auttanut.

Olen huomannut että ihmisillä on hyvinkin erilaisia käsityksiä siitä kuka on köyhä ja kuka ei.

Mielestäni ihminen jolla on varaa syödä lihaa ja/tai ajaa autolla, ei voi mitenkään olla köyhä koska liha ja bensa on ylellisyyksiä joihin kaikilla ei varaa. 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä opiskelija on köyhä. Joka kuukausi tulee lisää syömävelkaa.

Ei ole, itse asun varmaan suomen vilkkaimmalla baari kadulla ja joka päivä jopa arkena baarit on täynnä opiskelijoita haalarit päällä...

Vierailija
22/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on sitä, kun ei ole vaihtoehtoja, mistä valita, vaan aina on otettava halvinta, jos sitäkään. Ostokset täytyy miettiä niin, että minä vuonna ostaa kengät ja minä vuonna takin. Huvit ja harrastukset rajoittuvat, tv:n katseluun, kävelyyn ja kirjastossa käymiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on vain tunne, niin kuin kaikki muukin elämässä. Eikä tunteilla ole rajoja. Joten vastaus kysymykseen on. Ei missään.

Vierailija
24/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa yksityiseen hammaslääkäriin, julkiselta ei saa korjauksia. Jos ei ole varaa yksityiseen gyneen etc. Jos ei voi ostaa uutta sänkyä ja patjoja, sisustusta juuri lainkaan. Ja niin edelleen. Jos on kuin vankina kotonaan ja ei saa ostettua / korjattua edes kommunikaatiovälinettä hyvin, imuria tai pesukonetta. Muutot vaikeita.

Hyviä huonekaluja ja muutakin sisustusta saa ilmaseksi.

Vierailija
25/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta köyhyyttä pystyttäisiin paremmin hahmottamaan, tarvitaan objektiivisia ja standardoituja köyhyyden määreitä.

EU-maissa käytettävän määritelmän mukaan suhteellisesti köyhäksi luokittuvat ne kotitaloudet, joiden käytettävissä olevat rahatulot jäävät alle 60 prosenttiin samankokoisten kotitalouksien käytettävissä olevat rahatulojen mediaanista. Mediaanitulo saadaan, kun tulonsaajat asetetaan tulojen mukaan suuruusjärjestykseen, ja otetaan näistä keskimmäisen tulo. Mediaanitulon kummallekin puolelle jää yhtä monta tulonsaajaa (eli 50 prosenttia).

Jotta köyhyystilastsot olisivat vertailukelpoisia, Tilastokeskus käyttää samaa määritelmää. Se käyttää kuitenkin vaikean suhteellisesti köyhä -termin sijaan yksinkertaisempaa käsitettä pienituloinen.

Mikä on 60 prosentin suhteellinen köyhyysraja (eli pienituloisuusraja) nykyään Suomessa? Kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta, sillä kotitaloudet ovat erikokoisia ja raja riippuu perheen koosta. Yksin elävälle aikuiselle köyhyysraja Suomessa v. 2017 oli 14750 euroa vuodessa.

Vierailija
26/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä se tanssii keskitulosten ja rikkaiden rajankaa. se riippuu elintasosta

Vierailija
27/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan oo suomessa ollu sun elinikänäs niin köyhä ettei olis sikanautaan varaa. autoja oli köyhilläkin. kyllä tää on ihmisen elintason laskemista, ei sinänsä huono idea mutta eiköhän aloteta sieltä toisesta päästä. haetaan omamme pois väkivaltasesti oikeestirikkailta niin oppivat pelkään taas ahneuttaan

Vierailija
28/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä mieltäisin työttömyyskorvauksella olevat köyhiksi. Se reilu 500e per kuukausi pelirahaa ei ole paljon. Itsellä varaa enempi, mutta ei liikaa.

Voi ku saiski sen 500 e mut siitä maksan kaikki laskut eli ei paljoo jää. Katson itseni köyhäksi.

Vierailija
29/29 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä opiskelija on köyhä. Joka kuukausi tulee lisää syömävelkaa.

Ei ole, itse asun varmaan suomen vilkkaimmalla baari kadulla ja joka päivä jopa arkena baarit on täynnä opiskelijoita haalarit päällä...

Et asu eikä ole.