Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ole itsellesi armollinen: työelämä on kiristetty semmoiseksi, ettei kaikista ole työläisiksi

Vierailija
10.01.2024 |

Vaatimustaso on mennyt kireämmäksi kuin vaikkapa 1980-luvulla ja toisaalta ei olla valmiita maksamaan palkkaa, jolla pystyy tulemaan toimeen (ja samaan aikaan ei haluta maksaa riittäviä tukia, jotka täydentäisivät puutteellista palkkaa). Raskaan työntekijöitä ei edes arvosteta, vaan monet ovat ylenkatsonnan kohteena (esim. siivoojat), vaikka heidän työnsä seurauksena syntyvää jälkeä kyllä arvostetaan ja tarvitaan. Itse ihmistä, joka tuon työn tekee, ei arvosteta (se ettei makseta riittävästi palkkaa kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, turha väittää muuta). Vaikka me kaikki opiskeltaisiin tohtoreiksi, niin silloinkin olisi työttömyyttä, kun eihän niille kaikille tohtoreille riitä kysyntää. Ja nytkin koko ajan irtisanotaan ihmisiä eli työttömiä tulee lisää ja työpaikoista kilpailevia tulee lisää.

Toiset ihmiset on myös jo syntymästä asti saaneet paremmat eväät tähän elämään: he ovat ilman omaan ansiotaan saaneet lahjakkuutta (esim. nopea oppimiskyky, sosiaalinen luonne), ulkoista lahjakkuutta (komeus, kauneus, pituus), työelämässä niin usein vaaditun kronotyypin eli ovat syntyneet aamuvirkuiksi (aamuvirkut on hyvin innokkaita valistamaan iltavirkkuja siitä, että se on niin helppoa ryhtyä aamuvirkuksi, kun nousee vaan aamulla aikaisin, mutta ei se niin mene ja niiden on helppo sanoa, kun itse ovat luontaisesti aamulla virkeitä) ja heitä on kannustettu jo kotona ja monilla on myös taloudellisesti ollut paremmat lähtökohdat. 

Miksi siis turhaan syyllistää itseään siitä, ettei ole saanut niitä ominaisuuksia, joita nykyajan työelämä vaatii, kun tuo syyllistäminen ei ainakaan lisää energiaa hakea ja tehdä töitä, vaan tekee meistä ennemmin tai myöhemmin työkyvyttömiä? Kyllä työttömilläkin on oikeus olla itselleen armollinen.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussakin puhutaan armosta ja uskovaiset paasaa armosta.

Vierailija
2/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sättiä ja solvata itseäni, kun elämässään paremmat pelikortit saaneet hoitavat sen puolestani?

He yrittävät saada minut uskomaan, etten ole minkään arvoinen ja siksi minun pitäisi alistua ja nöyrtyä heidän orjakseen surkealla palkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko töissä kahdeksankymmentä luvulla jo? Epäilen.

Mene sinne työllisyyskurssille jo äläkä täällä mieti päivät pitkät syitä sille miksi Ei kannata nähdä vaivaa.

Paljon helpommalla ja pienemmällä stressillä pääsee, kun lakkaa pohtimasta moisia.

Työ ja siitä saatava palkka on ainut tie.

Ei siellä duunissa tarvi kuitenkaan olla 24/7.

Vierailija
4/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole oelkästään vaatimuksista vaan siitä syystä miksi vaaditaan. Yleensä taustalla on joko huonoa johtamista tai ihan silkkaa ahneutta. Tai molempia.

Vierailija
5/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olla tekemättä mitään. Työelämän kiristysten oma moka. 

Vierailija
6/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sättiä ja solvata itseäni, kun elämässään paremmat pelikortit saaneet hoitavat sen puolestani?

He yrittävät saada minut uskomaan, etten ole minkään arvoinen ja siksi minun pitäisi alistua ja nöyrtyä heidän orjakseen surkealla palkalla.

Ei kukaan vaadi sinulta sellaista, kunhan et vain elä toisten kustannuksella eli tienaat itse oman toimeentulosi.

Vierailija
7/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene sinne työllisyyskurssille jo äläkä täällä mieti päivät pitkät syitä sille miksi Ei kannata nähdä vaivaa.

Paljon helpommalla ja pienemmällä stressillä pääsee, kun lakkaa pohtimasta moisia.

Mistä saan työn, josta maksetaan lahjattomalle palkkaa, jolla tulee toimeen?

AP

Vierailija
8/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan sitten olla myös ostamatta mitään halpatuotteita, jotka on valmistettu oikeasti ankarissa työolosuhteissa, usein jopa lasten toimesta? Jännä juttu, että esimerkiksi Kiinassa tai Pakistanissa ei tunneta käsitettä työuupumus, vaikka työviikko on seitsenpäiväinen ja 8 tunnin työpäivistä useimmat voivat vain uneksia. Mutta pääasia, että me saamme ostaa halvalla tuotteita, työttömyyskorvauksella, kun emme jaksa tätä nykypäivän työtahtia.

Vierailija
9/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Perusta yritys

Vierailija
10/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakkaiden ja hyvät ominaisuudet syntymälahjaksi saaneiden on niin helppo neuvoa niitä, jotka ei ole olleet yhtä onnekkaita. 

Vierailija
11/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistattehan sitten olla myös ostamatta mitään halpatuotteita, jotka on valmistettu oikeasti ankarissa työolosuhteissa, usein jopa lasten toimesta? Jännä juttu, että esimerkiksi Kiinassa tai Pakistanissa ei tunneta käsitettä työuupumus, vaikka työviikko on seitsenpäiväinen ja 8 tunnin työpäivistä useimmat voivat vain uneksia. Mutta pääasia, että me saamme ostaa halvalla tuotteita, työttömyyskorvauksella, kun emme jaksa tätä nykypäivän työtahtia.

En osta krääsää. Osaan itse neuloa ja ommella.

Ap

Vierailija
12/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Perusta yritys

Kaveri joutui juuri lopettamaan oman yrityksensä toiminnan, kun ihmisillä ei ole varaa ostaa hänen palvelujaan.

AP

Vierailija
13/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on.

Vierailija
14/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kellon ympäri sättisin ja solvaisin itseäni lahjattomuudestani ja huonoista ominaisuuksistani, niin ei se johtaisi muuhun kuin entistä huonompiin valmiuksiin työelämässä.

Vierailija
15/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pupukurssit ei kuule kiinnosta, mulla on Kela gold.

Vierailija
16/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut. Olen nepsy ja kuormitun valtavasti siitä miten työssä imetään viimeisetkin mehut ihmisestä. Kiire, kiire, kiire! Nyt olen jo menettänyt työkykyni. 

Vierailija
17/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pupukurssit ei kuule kiinnosta, mulla on Kela gold.

Itse olen osa-aikatöissä. 

AP

Vierailija
18/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä.

Vierailija
20/55 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisten vakava sairastuminen pisti ajattelemaan, että ei ole itsestään selvyys päästä  eläkkeelle terveenä. Ja kun tulin lomautetuksi ja sen jälkeen irtisanotuksi (58v) niin en laittanut  yhtään vastaan. Ansiosidonnaisella mennään ja vajaa vuosi vielä OVE:lle ja ei ole enää ikävä töihin, tehkööt nuoremmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä