Voiko fysioterapian saada julkiselta puolelta
Olen lopen kyllästynyt selkä- ja niskakipuihin. Olen tällä hetkellä työtön, joten rahaa ei ole ylimääräistä. Onko mitään toivoakaan päästä fyssarille julkisella puolella ja mitä se maksaa? Ongelmana on varmaan se, että ei ole mitään diagnoosia. Pitäisikö käydä ensin lääkärille valittamassa, että on ollut vuosikausia selkä kipeä?
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista liikuntaa harrastat ja kuinka paljon nökötät puhelimella tai esim. neulepuikkojen varressa?
En minkäänlaista ja kyhjötän koko päivän sohvalla, tietokoneella tai puhelimella.
ap
Diagnoosi niin voi saada kelan tukemaa fyssaa. Itellä reuma, töissä niin kela maksaa fyssan kerran viikossa että myös pysyn työkunnossa. Työtön sitä ei kyllä varmaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista liikuntaa harrastat ja kuinka paljon nökötät puhelimella tai esim. neulepuikkojen varressa?
En minkäänlaista ja kyhjötän koko päivän sohvalla, tietokoneella tai puhelimella.
ap
Jos tämä on todella ap:n vastaus, niin ennen fyssarille menemistä noihin vaivoihin voisi koettaa ihan itsehoitoa, eli nousemista siitä sohvalta, pientä kävelemistä ja vaikka sitten laittaisi jostain YouTubesta aloittelijalle tarkoitettuja keppijumppa- tai venyttelyohjeita pyörimään, niin sillä voisi jo päästä pitkälle. Ei se fyssarikaan lopulta juuri tuon enempää tee, antaa vaan ohjeet siihen kropan liikuttamiseen jumien avaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Jos tämä on todella ap:n vastaus, niin ennen fyssarille menemistä noihin vaivoihin voisi koettaa ihan itsehoitoa, eli nousemista siitä sohvalta, pientä kävelemistä ja vaikka sitten laittaisi jostain YouTubesta aloittelijalle tarkoitettuja keppijumppa- tai venyttelyohjeita pyörimään, niin sillä voisi jo päästä pitkälle. Ei se fyssarikaan lopulta juuri tuon enempää tee, antaa vaan ohjeet siihen kropan liikuttamiseen jumien avaamiseksi.
Tuskin on totta vaan joku kiusanhenki.
Voi. Espoossa esimerkiksi voi itse varata ajan terveyskeskukseen fysioterapeutille ilman, että jonottelee minnekään puhelimeen tai että käy lääkärissä. Olen tehnyt näin ja sain tosi hyvää apua ja kotijumppaohjeet. Ei varmasti kaikilla paikkakunnilla ole näin, mutta täällä on. Ihan tuossa loppuvuodesta siellä kävin, selkäsäryn takia. Käyntimaksu oli muistaakseni 11 euroa per kerta. Kävin kaksi kertaa, ensin tutkittavana ja saamassa ohjeet, sitten kontrollikäynnillä jolloin katsottiin, että tilanne oli jo vähän helpottunut ja sain vielä vähän lisää jumppaohjeita estämään tilanteen uusiutumista.