Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkö vauva?

jahkailija
10.01.2024 |

Hei,

Etsin vertaistukea/kokemuksia/risuja ja ruusuja kysymykseen - vieläkö vauva?

Olemme juuri neliin kymmeniin siirtynyt pari. Meillä on yksi neljä vuotias lapsi ja alan ahdistua omasta päättämättömyydestäni - vieläkö jaksaisi toisen lapsen. Olen aina (ehkä viisi vuotiaasta asti) halunnut kaksi lasta, mutta mahdollisuuteni äidiksi tulemiseen esiintyi ensimmäisen kerran vasta 35 vuotiaana. Olin kovin stressaavassa elämäntilanteessa tuolloin (oman uran käyntiin saaminen ja pieni lapsi yhtä aikaa) ja lapsi oli kuuluisa "koliikki vauva". Kaksi ensimmäistä vuotta olivat todella uuvuttavia (itselleni ja puolisolle) ja vei aikaa edes ajatella tekevämme toista lasta. 

Tilanne on nyt tasaantunut ja arki helpottunut, kun lapsi on neljä... mutta niin on tiimalasi kääntynyt omassakin iässä keski-ikään. Nyt olen tilanteessa, etten osaa päättää itse (eikä puolison jahkailevat mielipiteet kovasti auta), mikä on meille parhaaksi. Tiedän, että kadun myöhemmin jos emme edes yritä, mutta tiedän myös sen, että tulen olemaan taas todella uupunut. Tietenkin on vaihtoehto, ettei enää voi tulla raskaaksi ja olisi ihme jos nopeasti se tärppäisikin, vaikka yrittäisi. En olekaan sellainen hanhiemo, mitä joskus itsestäni kuvittelin ja sekin sumentaa arviointikykyäni. Älkää ymmärtäkö väärin - lapseni on suurin aarteeni, mutta en ole sellainen lepertelijä-äiti, joka nauttii raskaudesta ja vauva-ajasta. Plussia ja miinuksia on laitettu paperille, halu toiseen lapseen olisi, mutta jaksaminen epäilyttää ja tietysti riskit mitä vanhemmaksi tulee.

+ sisaresta olisi seuraa

+ vanhetessa olisi joku, kenelle kaikki jättää ja sisaruksilla jakaa ilo ja tuska yhdessä

+ haluamme toisen lapsen

+ arki on tasaista

+ vielä ehkä on mahdollisuus

+ lasten tarvikkeita löytyisi vielä ensimmäisen lapsen jäljiltä

...

- raskaudesta en niin nauttinut

- pelkään taas niitä yö herätyksiä ja jatkuvaa valvomista

- vauva-aika oli raskasta

- olen vanha (minusta tuntuu tältä)

- riskit raskaudessa

...

Oletteko olleet tässä tilanteessa? Kuinka vyyhtiä olette purkaneet, saadaksenne selville mitä itsellenne ja elämällenne halusitte?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla