Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asianajaja palkkasaatavien perinnässä!

Vierailija
09.01.2024 |

Mulla on tilanne jossa edellinen työpaikka maksoi palkkaa väärin vuoden ajan ja nyt irtisanoi ilman irtisanomisajan palkkaa. Kertoi vain että työt loppuu ens viikolla, heippa. Töissä olin 5v kyseisessä firmassa. Koko firma ajettiin alas myös. Ei konkurssi kuitenkaan. 

Haluaisin asianajajan avuksi, selvittämään mitä voin asialle tehdä, miten perin väärin maksetut palkat, mutta mitä sellainen voisi maksaa? Meneekö tälläinen oikeuteen ja kuka maksaa viulut siitä? Ja jääkö mulle itselleni maksettavaa? 

Kuuluin aiemmin ytk mutta olen eronnut työsuhteen jälkeen.

Olen nuoriaikuinen ja ensimmäinen vakkarityö ja kaikki vähän epäselvää ja sekavaa. 

Auttakaa joku :(

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuojelun sivulta kopioitu: "Jos kuulut ammattiliittoon, voit pyytää sieltä apua palkkasaatavien hakemiseen. Jos et kuulu, voit kysyä apua esimerkiksi oikeusaputoimistosta.

Työsuojeluviranomainen ei voi auttaa sinua palkkasaatavan laskemisessa tai niiden perimisessä, sillä se ei kuulu työsuojeluviranomaisen toimivaltaan. Emme voi toimia palkkasaatava-asioissa avustajina emmekä vie niitä tuomioistuimen käsittelyyn. Sen sijaan voimme velvoittaa työnantajaa antamaan sinulle kuuluvat asiakirjat, kuten palkkalaskelman ja työtodistuksen."

Vierailija
2/5 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet tullut siihen päätelmään että palkat on maksettu väärin?

Onko siis sieltä jäänyt tunnit välistä, lisät pois vai oletko eri mieltä itse palkan suuruudesta? Onko sinulla työvuorolistat tai kirjaukset jossain että voit näyttää mikä meni vikaan?

Kerroitko esihenkilölle palkan ongelmista? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanominen ja irtisanomisajan palkka pitää hoitaa lain tai työehtosopimuksen mukaan vaikka firma ajettaisiin alas tai menisi konkurssiin. Toivottavasti sinulla on kirjallinen työsopimus joissa tehtävistä ja palkan muodostumisesta on mainittu.

Joka tapauksessa aloittaisin näistä:

https://www.ely-keskus.fi/palkkaturva

https://oikeus.fi/oikeusapu/fi/

Soita oikeusaputoimistoon, osannevat siellä auttaa asian hoitamisessa eteenpäin.

Vierailija
4/5 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimies maksaa sellaiset 280 - 400 e/h eli he ovat kalliita ja myös ensimmäinen neuvottelukeskustelu maksaa.

Vierailija
5/5 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työsuojelun sivulta kopioitu: "Jos kuulut ammattiliittoon, voit pyytää sieltä apua palkkasaatavien hakemiseen. Jos et kuulu, voit kysyä apua esimerkiksi oikeusaputoimistosta.

Työsuojeluviranomainen ei voi auttaa sinua palkkasaatavan laskemisessa tai niiden perimisessä, sillä se ei kuulu työsuojeluviranomaisen toimivaltaan. Emme voi toimia palkkasaatava-asioissa avustajina emmekä vie niitä tuomioistuimen käsittelyyn. Sen sijaan voimme velvoittaa työnantajaa antamaan sinulle kuuluvat asiakirjat, kuten palkkalaskelman ja työtodistuksen."

Työsuojelupiiri mulle hoiti nuo palkkasaatavat vaikka kuuluin liittoon.  Kaikki muut sain korkojen kanssa paitsi ylitöistä ei tullut mitään, kun omaa hölmöyttä oli tehdä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi