Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koen, että olen liian äänekäs, liian helposti kiihtyvä ja liian kaikkea ollakseni suomalainen - tai ylipäätään oikeanlainen nainen

Vierailija
09.01.2024 |

Näin alkuun: ei, en ole totuudentorvi enkä "rehellinen ja aito". En ole lyhyttukkainen, tatuoitu "Pikku Myy", vaikka ei silläkään pitäisi olla mitään merkitystä.

En koe vaikeaksi kiittää, kehua, sanoa eriävää mielipidettäni tilanteessa jossa sitä kysytään, enkä koe hankalaksi jutella tuntemattoman kanssa, puhua englantia muiden kuullen ja mitä kaikkea minulle onkaan kommentoitu. Saan sanottua ääneen vaikka kaupassa, että "anteeksi, pääsisinkö tästä/voisitteko väistää?" ja saan tehtyä sen kohteliaasti ilman mitään passiivis-aggressisuutta. En osaa kursailla, mutta hallitsen muut käytöstavat kyllä. 

Olen saanut kuulla olevani teatraalinen, ja että olen liian tunteikas ja toki myös sen, että olen hankala (kun sanon reippaasti että ei käy tai en tule kun on pyydetty palvelusta selvästi hyväksikäyttö mielessä).

Joskus olen miettinyt, että en kuulu tänne. Viimeistään siinä vaiheessa kun minut esitellään au pairille "epäsuomalaisimpana ihmisenä jonka tunnen", on alkanut tuntua siltä että voisimpa tosiaan kokeilla asua jossain muualla.

Kohtalotovereita? 

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko horoskoopilta neitsyt tai oinas?

Tai juurilta karjalainen? 

Vierailija
22/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko räväkkä?

En ole. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl mä ainakin kiihdyn sekunnin murtoosassa jos oikein liipasee, mutta muutoin olen täysin raukea lammas.

Vierailija
24/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oivoi. Olet ihan hyvä, vaikka et olisikaan mikään uniikki lumihiutale, tiesithän sen? Saa olla ihan tavallinen tallaaja.

Vierailija
25/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Median ja ihmisten jakama kuvaus suomalaisista on edelleen todella ahdas ja stereotyyppinen. Useampi tutuistani on onneksi kaltaisiasi, kuten itsekin. Olen kuitenkin kokenut vahvaa ulkopuolisuuden tunnetta koko elämäni, koska en sovi tähän stereotyyppiseen käsitykseen suomalaisuudesta enkä siihen muottiin, johkn täällä on vuosikymmenet naisia painettu. Onneksi Suomi ja suomalaisuus muuttuu ja mielikuva uudistuu. 

Vierailija
26/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua, olen tuollainen myös, mutta mies.

Vierailija
27/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijakkaa näitä itsekeskeisiä lumihiutaleita. 

Vierailija
28/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen, ja olen karjalainen juuriltani, äitini puolelta. Tunsin 80-90-luvuilla itseni tosi erilaiseksi, onneksi suomikin on muuttunut. Välllä on tuollainen fiilis silti.

Vierailija
29/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäisin tähän vielä elehtimisen ja käsilläpuhumisen. Itselläni elehtiminen, käsien käyttö puheen kanssa on jotenkin luontaisia, mutta koen usein että seipäännielleiden suomalaisten seurassa elehtimiseni on liikaa. Joskus jopa huomaan että joku katsoo käsiäni kun ne liikkuvat. Enkä tarkoita nyt sitä että olisin jotenkin ylielehtivä tai käteni heiluisivat minne sattuu. Ja kun huomaan että joku katsoo käsiäni, pienennän heti jotenkin itseäni. Suomessa ainoa tapa on vissiin olla tuppisuu käsien päällä istuskelija.

Ap on huolissaan ettei ole oikeanlainen ja sitten kertoo miten vika on kaikissa muissa? Jos ne seipäännielleet käsien päällä istuskelevat tuppisuu suomalaiset noin paljon ärsyttää niin ehkä kannattaisi muuttaa. Sinä tuskin häiritset muita yhtä paljon kuin he näyttävät sinua häiritsevän. Paitsi ehkä silloin kun järjestät sen "teatraalisen" kohtauksen, mutta sillä et kyllä saa positiivista huomiota muuallakaan.

Vierailija
30/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaxuhali.

Vierailija
31/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minä minä ja minun erityinen persoonani

Vierailija
32/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäisin tähän vielä elehtimisen ja käsilläpuhumisen. Itselläni elehtiminen, käsien käyttö puheen kanssa on jotenkin luontaisia, mutta koen usein että seipäännielleiden suomalaisten seurassa elehtimiseni on liikaa. Joskus jopa huomaan että joku katsoo käsiäni kun ne liikkuvat. Enkä tarkoita nyt sitä että olisin jotenkin ylielehtivä tai käteni heiluisivat minne sattuu. Ja kun huomaan että joku katsoo käsiäni, pienennän heti jotenkin itseäni. Suomessa ainoa tapa on vissiin olla tuppisuu käsien päällä istuskelija.

Ap on huolissaan ettei ole oikeanlainen ja sitten kertoo miten vika on kaikissa muissa? Jos ne seipäännielleet käsien päällä istuskelevat tuppisuu suomalaiset noin paljon ärsyttää niin ehkä kannattaisi muuttaa. Sinä tuskin häiritset muita yhtä paljon kuin he näyttävät sinua häiritsevän. Paitsi ehkä silloin kun järjestät sen "teatraalisen" kohtauksen,

Onko sulla jotenkin paha olla itsesi kanssa?

Vierailija
33/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi. Kannattaa ottaa kohteliaisuutena. Suomalainen kyräily, marttyrointi, tympeys ja kylmyys eivät varsinaisesti ole kuumaa valuuttaa noin kansainvälisesti ajatellen. Joskus luin, että suomalaiset on äänestetty matkailijoiden keskuudessa yhdeksi maailman epäystävällisimmäksi kansaksi. 😄

Vierailija
34/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset eivät ole "seipäännielleitä", vaikkei kulttuuriin kuulukaan huitominen. Ja kyllä sinä olet ylielehtivä, jos kätesi heiluvat koko ajan, etkä kuitenkaan käytä viittomakieltä.

Allekirjoitit juuri tuon, että suomalaiset ovat seipäännielleitä ja kädet eivät saisi liikkua

Totta kai kädet saavat liikkua, mutta somevaikuttajien ja ilmeisesti ap:n lakkaamaton käsienheilutus on tarpeetonta. 

Vierailija
35/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi. Kannattaa ottaa kohteliaisuutena. Suomalainen kyräily, marttyrointi, tympeys ja kylmyys eivät varsinaisesti ole kuumaa valuuttaa noin kansainvälisesti ajatellen. Joskus luin, että suomalaiset on äänestetty matkailijoiden keskuudessa yhdeksi maailman epäystävällisimmäksi kansaksi. 😄

Mistä luit?

Vierailija
36/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis liian äänekäs ja muutenkin liikaa suomalaiseen yhteiskuntaan. Onko käynyt mielessä, että sinun olisi aika oppia tavoille? Maassa maan tavalla.

Vierailija
37/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko sulla jotenkin paha olla itsesi kanssa?"

Ei, harmi ettet ymmärtänyt lukemaasi. Onko sinun paha olla itsesi kanssa kun se tuli mieleen ensiksi?

Vierailija
38/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomesta räväköitäkin ihmisiä löytyy, sun tarvitsee vain löytää oikeat ihmiset ympärille. Älä vaan ala muuttaa itseäsi, ole rohkeasti oma itsesi! Kaikki ei tule koskaan ymmärtämään tai tykkäämään, se kannattaa vain hyväksyä.

Vierailija
39/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö ap juuri hyvin suomalaisesta marttyroinut kun kertoi että tuntee olevansa vääränlainen kun luut ovat seipäännielleitä, tuppisuisia käsien päällä istuskelijoita. ähän niinkuin sinullakin, hyvin on suomalainen tympeys muita kohtaan hallussa 😅

Vierailija
40/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeessä sinä liikuskelet? Minä tunnen lähinnä juuri suorapuheisia, pelkäämättömiä ja reippaita naisia ja miehiä. Työni puolesta tapaan lisäksi satoja omissa töissään olevia ihmisiä, eikä sinun tarkoittamasi "tyypillinen suomalainen" tule kovinkaan usein vastaan.

Jos huudat ja puhut kovalla äänellä ja olet suuna päänä kovin usein, sinua katsotaan syrjäsilmällä kyllä muuallakin maailmassa. Jossain tietysti sulaudut joukkoon, mutta ne paikat ovat pohjolasta kaukana.

Tämä juuri. Luin aloituken ja mietin mikä tässä nyt on vääränlaista suomalaisuutta saati naisellisuutta. Ihan normaalilta vaikuttaa.