Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koen, että olen liian äänekäs, liian helposti kiihtyvä ja liian kaikkea ollakseni suomalainen - tai ylipäätään oikeanlainen nainen

Vierailija
09.01.2024 |

Näin alkuun: ei, en ole totuudentorvi enkä "rehellinen ja aito". En ole lyhyttukkainen, tatuoitu "Pikku Myy", vaikka ei silläkään pitäisi olla mitään merkitystä.

En koe vaikeaksi kiittää, kehua, sanoa eriävää mielipidettäni tilanteessa jossa sitä kysytään, enkä koe hankalaksi jutella tuntemattoman kanssa, puhua englantia muiden kuullen ja mitä kaikkea minulle onkaan kommentoitu. Saan sanottua ääneen vaikka kaupassa, että "anteeksi, pääsisinkö tästä/voisitteko väistää?" ja saan tehtyä sen kohteliaasti ilman mitään passiivis-aggressisuutta. En osaa kursailla, mutta hallitsen muut käytöstavat kyllä. 

Olen saanut kuulla olevani teatraalinen, ja että olen liian tunteikas ja toki myös sen, että olen hankala (kun sanon reippaasti että ei käy tai en tule kun on pyydetty palvelusta selvästi hyväksikäyttö mielessä).

Joskus olen miettinyt, että en kuulu tänne. Viimeistään siinä vaiheessa kun minut esitellään au pairille "epäsuomalaisimpana ihmisenä jonka tunnen", on alkanut tuntua siltä että voisimpa tosiaan kokeilla asua jossain muualla.

Kohtalotovereita? 

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se teatraalisuus tule jos alkaa ahdistaa muiden ymmärtämättömyys tai toiminta? Ei tule kuulluksi. Nuorena joillakin alkoholi tosin lisää tunteita. Tosin voi sanoa normaalisti ja jos ei toinen huomaa, ei voi mitään, ainakin sanoi mielipiteen. Tai sitten ei sano turhaan ellei ole pakko. Kukin tavallaan.

Vierailija
2/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, itse olen samanlainen, mutta johtunee siitä, että olen alunperin Itä-Suomesta (eli puhelias), asunut vuosia ulkomailla (en pelkää ihmisiä) ja lisäksi perheessä ulkomaalaisia (joten en pelkää myöskään tunteita). Jos näillä spekseillä koettaa sulautua joukkoon jossain hämäläisillä takamailla, niin vaikeaa on. Onneksi osaan esittää suomalaisten oikein hyvin, eli naama peruslukemille, älä puhu äläkä hymyile. Ennen pitkää paikalliset tottuvat läsnäoloosi ja alkavat hiljalleen viikkojen kuluessa jo katsoa sinua silmiin ja urahtelemaan varovaisesti. Muutaman vuosikymmenen päästä voitte jo saunoa yhdessä. Hiljaa tietenkin.

Tsemppiä, erilaisuus on rikkautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ehdottomasti hyvä piirre, että uskaltaa sanoa myös vaikka olisi eri mieltä. Jos tosiaan se ei tarkoita ilkeilyä, esimerkiksi jos jollain on uudet silmälasit ja ne on sinusta kauheat niin sitä ei pidä sanoa. Sen sijaan teatraalisuus kieltämättä kuulostaa minusta rasittavalta! Mitähän ulosantisi piirrettä siinä tarkoitetaan, millä tavalla käyttäydyt teatraalisesti.

Vierailija
4/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet mun työkavereista on juuri tällaisia räväköitä matameja, joten et ole mitenkään uniikki.

Vierailija
5/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet just hyvä tuollaisena! Ikä tasoittaa vähän joitain piirteitä, mutta itse olen vieläkin itsepäisempi nyt, kun en anna muiden enää kävellä ylitseni.

Vierailija
6/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

:-D

Vierailija
7/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. Oot ihan perus.

Vierailija
8/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin tähän vielä elehtimisen ja käsilläpuhumisen. Itselläni elehtiminen, käsien käyttö puheen kanssa on jotenkin luontaisia, mutta koen usein että seipäännielleiden suomalaisten seurassa elehtimiseni on liikaa. Joskus jopa huomaan että joku katsoo käsiäni kun ne liikkuvat. Enkä tarkoita nyt sitä että olisin jotenkin ylielehtivä tai käteni heiluisivat minne sattuu. Ja kun huomaan että joku katsoo käsiäni, pienennän heti jotenkin itseäni. Suomessa ainoa tapa on vissiin olla tuppisuu käsien päällä istuskelija.

Vierailija
9/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai aloituksen kuvauksessa muuta fataalia vikaa ollut kuin "helposti kiihtyvä".

Siis jos tarkoittaa agressiivista kiihdyttely pienistä asioista. Se on jo alkoholistin rähinää vastaava peikko omassa kodissa. En minä ainakaan halua olla samassa tilassa missä yksi pitää muita jonain tunneoksennusämpäreinään.

Vierailija
10/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä olet just hyvä tuollaisena! Ikä tasoittaa vähän joitain piirteitä, mutta itse olen vieläkin itsepäisempi nyt, kun en anna muiden enää kävellä ylitseni.

Jatkoa...

Anna kun arvaan! Rakastat tanssimista, siis rytmikästä musiikkia..? Niin minäkin! Tavaratalossa soi joku hyvä biisi, niin johan alkaa peppu hytkymään 😂

Vierailija
11/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeessä sinä liikuskelet? Minä tunnen lähinnä juuri suorapuheisia, pelkäämättömiä ja reippaita naisia ja miehiä. Työni puolesta tapaan lisäksi satoja omissa töissään olevia ihmisiä, eikä sinun tarkoittamasi "tyypillinen suomalainen" tule kovinkaan usein vastaan.

Jos huudat ja puhut kovalla äänellä ja olet suuna päänä kovin usein, sinua katsotaan syrjäsilmällä kyllä muuallakin maailmassa. Jossain tietysti sulaudut joukkoon, mutta ne paikat ovat pohjolasta kaukana.

Vierailija
12/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai aloituksen kuvauksessa muuta fataalia vikaa ollut kuin "helposti kiihtyvä".

Siis jos tarkoittaa agressiivista kiihdyttely pienistä asioista. Se on jo alkoholistin rähinää vastaava peikko omassa kodissa. En minä ainakaan halua olla samassa tilassa missä yksi pitää muita jonain tunneoksennusämpäreinään.

Oharina sen verran, että minullekin on joskus sanottu, että olen niin kiihkeä, kun siis kuuntelen muiden puhetta ja osallistun. Muissa kielissä tämä on aivan normaalia, ja olisi suorastaan epäkohteliasta olla mitenkään osallistumatta puheeseen. Eli jos täydentää toisen puhetta, keskeyttää, kyselee lisää, sekin on jonkun mielestä jo aggressiivisuuden merkki.

Kiva, että Räjäyttäjät on tehnyt tästä ilmiöstä kappaleenkin.

Vierailija
13/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkoa...

Anna kun arvaan! Rakastat tanssimista, siis rytmikästä musiikkia..? Niin minäkin! Tavaratalossa soi joku hyvä biisi, niin johan alkaa peppu hytkymään 😂

Hytkytelkää niitä laardejanne jossain muualla kuin yleisillä paikoilla, kiitos.

Vierailija
14/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäisin tähän vielä elehtimisen ja käsilläpuhumisen. Itselläni elehtiminen, käsien käyttö puheen kanssa on jotenkin luontaisia, mutta koen usein että seipäännielleiden suomalaisten seurassa elehtimiseni on liikaa. Joskus jopa huomaan että joku katsoo käsiäni kun ne liikkuvat. Enkä tarkoita nyt sitä että olisin jotenkin ylielehtivä tai käteni heiluisivat minne sattuu. Ja kun huomaan että joku katsoo käsiäni, pienennän heti jotenkin itseäni. Suomessa ainoa tapa on vissiin olla tuppisuu käsien päällä istuskelija.

Suomalaiset eivät ole "seipäännielleitä", vaikkei kulttuuriin kuulukaan huitominen. Ja kyllä sinä olet ylielehtivä, jos kätesi heiluvat koko ajan, etkä kuitenkaan käytä viittomakieltä.

Vierailija
15/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko räväkkä?

Vierailija
16/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin olisi jotakin tyypillistä suomalaista..

Mistä näitä aloituksia revitään? Onko pointti vain päästä hehkuttamaan omaa poikkeavuuttaan?

Jos jonkun käytös hyppää silmään, en mieti miten hän edustaa kansallisuuttaan.

Vierailija
17/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

😅 Kyllä sinä olet niin uniikki ja traagisen väärinymmärretty

Vierailija
18/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkoa...

Itse asiassa kyllä! Vaikka kuuntelen eniten metallia, niin kunnon reggaeton on aivan vastustamatonta. Tai yksinkertainen, soluihin menevä rave 😅😅

Tuo helposti kiihtyvä oli huono kuvaus, mutta suhteessa ja turvallisessa ympäristössä voin kiihtyäkin. Mutta enemmän minua on moitittu innostumisen näyttämisestä. 

Joku kysyi, että missä oikein liikun, niin vastaus on että Päijät-Hämeessä. Normaali 8-16 työ ja muutama harrastus. Ap

Vierailija
19/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset eivät ole "seipäännielleitä", vaikkei kulttuuriin kuulukaan huitominen. Ja kyllä sinä olet ylielehtivä, jos kätesi heiluvat koko ajan, etkä kuitenkaan käytä viittomakieltä.

Allekirjoitit juuri tuon, että suomalaiset ovat seipäännielleitä ja kädet eivät saisi liikkua, muuta kuin viittomakielisillä. Jatka sinä niiden käsien päällä istumista, ettei vain käy vahinko ja puhuessa näkyy jotain elehtimistä.

Vierailija
20/46 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat kuulua pingviiniparveen etelä-mantereelle?