Voiko kaksi lasta kastaa yhtä aikaa samoissa ristiäisissä?
Jos saa kaksoset tai kaksi lasta lyhyellä ikäerolla, voiko molemmat kastaa samoissa ristiäisissä vai järjestetäänkö 2 juhlaa? Kokemuksia?
Kommentit (36)
Kuopukseni kastettiin ihan vieraan lapsen kanssa yhtä aikaa pikku kappelissa. Toinen suku toisella, toinen toisella.
Meni papilta yhdellä puheella ja rukouksilla. P.s. kastevettä ei vaihdettu välissä
On ollut ristiäisissä jossa lapsen nimenannon lisäksi vielä vihittiin vanhemmat. Tämä jälkimmäinen toimitus tuli vieraille yllätyksenä.
Yksi kummilapsistani on kastettu samaan aikaan isosisaruksen kanssa. Kummilapseni oli 3 kk ja sisarus melkein 3 vuotias. Koronan takia ja perheen jaksamisen takia sisarukselle ei pidetty ristiäisiä aiemmin. Hyvin onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat että toinen olisi vastasyntynyt ja toinen jo yli vuoden tms. niin on sekin mahdollista mutta yleensä seurakunta kyllä ohjeistaa että olisi hyvä kastaa alle 3 kk:n iässä.
Mitä jos ei ehdi/jaksa pitää ristiäisiä ennen 3 kk ikää, onko seuraava mahdollisuus kasteelle vasta rippikoulu?
Juu. Silloin pitää vain muistaa valita vahva sylikummi.
😂
Serkukset on kastettu Helsinki samaan aikaan kristillisen kirkon jäseneksi.Eli suomen evankeliumi serakuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siitä tehdään silti yksilöllinen juhla tai tilaisuus. Ettei tule tunne massakastajaisista, massajuhlasta ja että liukuhihnalta vedetään. Miten velokuvat, että lapsi isona kokee että he merkitsevät yksilönä jotain. Kastamisvuorot ainakin.
Mun ristiäisistä ei ole yhtään valokuvaa ja ihan hyvin olen selvinnyt aikuisikään.
Samaa mietin, ettei kai se vauva tajua mitään niistä juhlista ja kuka aikuisena alkaa miettiä jotain yksilöllistä juhlaa. Mullakaan ei ole yhtään kuvaa ristiäisistäni eikä mitään mielikuvaa mitä siellä tapahtui.
Mä taasen kuvien perusteella olen saanut kasteeni jonkinlaisessa ryhmäkastetilaisuudessa, eli kirkossa ollut yhtä aikaa useampi samaan aikaan kastettava lapsi vanhempineen / juhlaseurueineen. Kastejuhla varmaan sitten kuitenkin oli kaikilla erikseen. Ei mtään tietoa tästä, edes valokuvia siis.
Meidän kummityttö kastettiin yhdessä sisarustensa kanssa. Vuorotellen maljalle lapsi ja kummit. Neljä taisi olla lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat että toinen olisi vastasyntynyt ja toinen jo yli vuoden tms. niin on sekin mahdollista mutta yleensä seurakunta kyllä ohjeistaa että olisi hyvä kastaa alle 3 kk:n iässä.
Mitä jos ei ehdi/jaksa pitää ristiäisiä ennen 3 kk ikää, onko seuraava mahdollisuus kasteelle vasta rippikoulu?
Totta. Olen ollut ristiäisissä, missä teini huusi ja sätki koko kastetilaisuuden. Nälkäänsä varmaan, mutta oli siinä sylikummilla pitelemistä. Koitettiin sille tarjota sähkötupakkaakin, mutta ei auttanut. Huuto vaan jatkui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Olen ollut ristiäisissä, missä teini huusi ja sätki koko kastetilaisuuden. Nälkäänsä varmaan, mutta oli siinä sylikummilla pitelemistä. Koitettiin sille tarjota sähkötupakkaakin, mutta ei auttanut. Huuto vaan jatkui.
Jospa kastemekko oli epämukava ja hiersi?
Vierailija kirjoitti:
Sekin riittää että.ilmoittaa nimen väestötietoihin.
Voi herran pieksut mitä itsestäänselviä asioita täällä kysellään!
Alan jo oikeasti kääntyä sille kannalle, että me ns. boomeri-ikäiset tai siitä hieman nuoremmat ollaan todellakin enemmän järki-ihmisiä kuin nykynuoret. En olisi ikinä voinut kuvitella milloinkaan miettiväni tuollaista asiaa, että mitenkä se menee! Ja ikään kuin sillä olisi jotain suurtakin merkitystä.
Minut on kastettu aikanaan sairaalassa monen lapsen kanssa yhtä aikaa.
Ikinä ei ole käynyt mielessäkään, että herranjestas, minusta ei ole välitetty, kun ei ole järjestetty yksilöllistä kastejuhlaa! Pakko uskoa, että nykynuoret ON itsekkäitä. Kun jostain tällaisestakin saadaan aikaan välittämiskysymys. Minäminä taas kerran!
En ole itse edes kysellyt koskaan omasta kastamisestani mitään. Äiti siitä kerran mainitsi jo vanhoilla päivillään, enkä vieläkään tiedä, miten vanhemman veljeni kastaminen meni.
Ja uskokaa pois, se kastevesi on ihan tavallista hanavettä. Sitä ei tarvitse kastettavien välissä vaihtaa. Jos pappi on sen "pyhäksi" siunannut, kyllä se pyhänä pysyy vaikka sillä kastettaisiin sata lasta. Lopuksi se heitetään viemäriin, ellei joku halua ehdottomasti sitä johonkin astiaan itselleen säilyttää. Mutta se vesi ei siinä ole olennainen asia, se on vaan rituaalia. Tärkeintä on sen lapsen siunaus, sille joka sitä arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kastaa voi milloin vain, tuo on pelkkä suositus. Toki ristiäismekot ei ehkä mahdu enää puolovuotiaalle mutta ei ne vaatteet niin olennaisia ole.
Minä mahduin vielä 10 vuotiaana vauva-aikaiseen ristiäismekkooni, kun olin laiha luikku. Hihat olivat sen verran leveät, että meni päälle. Aika tiukka se oli yläosastaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi herran pieksut mitä itsestäänselviä asioita täällä kysellään!
Alan jo oikeasti kääntyä sille kannalle, että me ns. boomeri-ikäiset tai siitä hieman nuoremmat ollaan todellakin enemmän järki-ihmisiä kuin nykynuoret. En olisi ikinä voinut kuvitella milloinkaan miettiväni tuollaista asiaa, että mitenkä se menee! Ja ikään kuin sillä olisi jotain suurtakin merkitystä.
Minut on kastettu aikanaan sairaalassa monen lapsen kanssa yhtä aikaa.
Ikinä ei ole käynyt mielessäkään, että herranjestas, minusta ei ole välitetty, kun ei ole järjestetty yksilöllistä kastejuhlaa! Pakko uskoa, että nykynuoret ON itsekkäitä. Kun jostain tällaisestakin saadaan aikaan välittämiskysymys. Minäminä taas kerran!
En ole itse edes kysellyt koskaan omasta kastamisestani mitään. Äiti siitä kerran mainitsi jo vanhoilla päivillään, enkä vieläkään tiedä, miten vanhemman ve
Ennen ei ollut niin nökön nuukaa. Isäni on kastettu niin, ettei vanhemmatkaan ollut paikalla juhlimassa, kun pappi kävi ja kastoi sota-aikaan. Mummonsa oli siinä hänelle nimen keksinyt, millä kastetaan, isommat sisarukset oli varmaan paikalla.
Mulle ei ole elämäni aikana kertaakaan pidetty syntymäpäiväjuhlia, ei nimppareita, ei mitään. Ainoastaan jouluna sain lahjoja. Rippijuhliakaan ei järjestetty, juotiin vain kotona kahvit oman perheen kesken.
En ole siitä mitenkään katkeroitunut. Koska sellainen ei ole ollut ollenkaan harvinaista minun lapsuus- ja nuoruusaikanani. Olen vain yhden kerran ollut toisen lapsen synttärijuhlissa, se oli rikkaan opettajaperheen lapsi ja hyvin lellitty. Kaikki osattiin ottaa se sellaisena. Meille lähitienoon penikoille haluttiin näyttää, miten hienot juhlat heillä lapselle järjestetään. Ainoa kerta, milloin tämän lapsen luona käytiinkään, ei se saanut meidän kanssa edes leikkiä, koska köyhyys ja rumuus ja kaikki sellainen olisi pian tarttunut.
Itse asiassa nekään ei olleet mitenkään hienot juhlat. Mehua saatiin ja jotain kakkua. Apulainen tarjoili, vanhemmat ei edes näyttäytyneet. Vähän aikaa saatiin leikkiä siellä ja sitten käskettiin pois.
En ole siitä katkeroitunut. Olen joskus muistellessani huvittunut, mutta sellaistahan se silloin oli. Ehkä me sen ajan tavalliset lapset kasvettiin sitten vähän realistisemmiksi. On tiedetty paikkamme maailmassa jo pienestä asti. Ja opittu se, että ilman omaa sinnikkyyttä ja sitkeyttä ja työntekoa emme mitään saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimi pitää ilmoittaa rekisteriin tietyssä ajassa, mutta kasteelle ei ole mitään määräaikaa.
Olen ollut kirkossa ristiäisissä, kun kastettiin 3 toisilleen vierasta vauvaa. Juhlat pidettiin kodeissa.
Lapsen nimi on ilmoitettava ennen 3 kk.
Ristiäiset voi pitää myöhemminkun, veljenpoika kastettu 7 kk ikäisenä vihkimisen yhteydessä kun vanhemmat saattoivat sen solmia eropäätökset edellisistä liitoista saatuaan. Sellainen tapaus.
Lapsenlapsiani , yhtäkään monesta, ei ole kastettu ollenkaan, nimi heillä on ollut ilmoitettuna tietysti väestörekisteriin. Kahdelle on kutsuttu sukua nimiäisiin joskus puolen vuoden iässä, katsomaan samalla uutta sukulaista.