Voiko kaksi lasta kastaa yhtä aikaa samoissa ristiäisissä?
Jos saa kaksoset tai kaksi lasta lyhyellä ikäerolla, voiko molemmat kastaa samoissa ristiäisissä vai järjestetäänkö 2 juhlaa? Kokemuksia?
Kommentit (36)
Tietenkin. Meinaatko että kaksosilla olisi kaksi peräkkäistä juhlaa, kolmosilla kolmet, nelosilla neljät... 😀
Jos tarkoitat että toinen olisi vastasyntynyt ja toinen jo yli vuoden tms. niin on sekin mahdollista mutta yleensä seurakunta kyllä ohjeistaa että olisi hyvä kastaa alle 3 kk:n iässä.
Mä olen ollut ristiäisissä, joissa kastettiin samalla kolme vauvaa, ja kaksissa tuplaristiäisissä. Kaikissa kastettavat serkuksia.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat että toinen olisi vastasyntynyt ja toinen jo yli vuoden tms. niin on sekin mahdollista mutta yleensä seurakunta kyllä ohjeistaa että olisi hyvä kastaa alle 3 kk:n iässä.
Mitä jos ei ehdi/jaksa pitää ristiäisiä ennen 3 kk ikää, onko seuraava mahdollisuus kasteelle vasta rippikoulu?
Voi jos pitää kaksi päiväsiet juhlat tupla tarjoiluilla. Muuten ei voi.
"Samoilla kahvileivillähän ne menee", tapasi vanhakansa sanoa juuri tällaisissa tapauksissa.
Totttakai voi. Minä ja serkkuni olemme syntyneet 9 päivän ikäerolla ja meille pidettiin yhteiset ristiäiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ei ehdi/jaksa pitää ristiäisiä ennen 3 kk ikää, onko seuraava mahdollisuus kasteelle vasta rippikoulu?
Kyllä kai kastaa voi missä vaiheessa tahansa, ei ole pakko odottaa rippikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kastaa voi milloin vain, tuo on pelkkä suositus. Toki ristiäismekot ei ehkä mahdu enää puolovuotiaalle mutta ei ne vaatteet niin olennaisia ole.
Miten siitä tehdään silti yksilöllinen juhla tai tilaisuus. Ettei tule tunne massakastajaisista, massajuhlasta ja että liukuhihnalta vedetään. Miten velokuvat, että lapsi isona kokee että he merkitsevät yksilönä jotain. Kastamisvuorot ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Silloin pitää vain muistaa valita vahva sylikummi.
Kasteen voi saada missä iässä vaan. Nimi pitää ilmoittaa Digi- ja väestötietovirastolle 3 kuukauden kuluessa.
Kastaa voi missä vaiheessa tahansa, nimen antamiseen on joku 2-3kk aikaraja.
Omille kaksosille pidettiin ristiäiset samaan aikaan 6kk iässä, syntyivät pikkukeskosina ja pääsivät sairaalasta 4kk iässä vasta.
Vierailija kirjoitti:
Miten siitä tehdään silti yksilöllinen juhla tai tilaisuus. Ettei tule tunne massakastajaisista, massajuhlasta ja että liukuhihnalta vedetään. Miten velokuvat, että lapsi isona kokee että he merkitsevät yksilönä jotain. Kastamisvuorot ainakin.
Mun ristiäisistä ei ole yhtään valokuvaa ja ihan hyvin olen selvinnyt aikuisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ristiäisistä ei ole yhtään valokuvaa ja ihan hyvin olen selvinnyt aikuisikään.
Samaa mietin, ettei kai se vauva tajua mitään niistä juhlista ja kuka aikuisena alkaa miettiä jotain yksilöllistä juhlaa. Mullakaan ei ole yhtään kuvaa ristiäisistäni eikä mitään mielikuvaa mitä siellä tapahtui.
Vaarana on vain se, että jos ensimmäisessä kastetussa on paljon pahuutta, kastevesi saattaa tehdä myös jälkimmäisestä kastettavasta pahan.
Ei tarvitse järjestää yhtään juhlaa kun jättää lapsen pakkoliittämättä seurakuntaan. Lapsi voi sitten aikuisena itse järjestää kastejuhlansa jos jostain mielipuolisesta syystä haluaa seurakuntaan liittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vaarana on vain se, että jos ensimmäisessä kastetussa on paljon pahuutta, kastevesi saattaa tehdä myös jälkimmäisestä kastettavasta pahan.
Totta! Kastemalja pitää pestä välissä, joku pikaohjelma löytynee seurakuntasalin keittiöstä.
Kyllä voi, serkuksillekin on pidetty yhteiset ristiäiset