Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kaksi lasta kastaa yhtä aikaa samoissa ristiäisissä?

Vierailija
09.01.2024 |

Jos saa kaksoset tai kaksi lasta lyhyellä ikäerolla, voiko molemmat kastaa samoissa ristiäisissä vai järjestetäänkö 2 juhlaa? Kokemuksia?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi, serkuksillekin on pidetty yhteiset ristiäiset

Vierailija
2/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Meinaatko että kaksosilla olisi kaksi peräkkäistä juhlaa, kolmosilla kolmet, nelosilla neljät... 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitat että toinen olisi vastasyntynyt ja toinen jo yli vuoden tms. niin on sekin mahdollista mutta yleensä seurakunta kyllä ohjeistaa että olisi hyvä kastaa alle 3 kk:n iässä. 

Vierailija
4/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut ristiäisissä, joissa kastettiin samalla kolme vauvaa, ja kaksissa tuplaristiäisissä. Kaikissa kastettavat serkuksia.

Vierailija
5/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitat että toinen olisi vastasyntynyt ja toinen jo yli vuoden tms. niin on sekin mahdollista mutta yleensä seurakunta kyllä ohjeistaa että olisi hyvä kastaa alle 3 kk:n iässä. 

Mitä jos ei ehdi/jaksa pitää ristiäisiä ennen 3 kk ikää, onko seuraava mahdollisuus kasteelle vasta rippikoulu?

Vierailija
6/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jos pitää kaksi päiväsiet juhlat tupla tarjoiluilla. Muuten ei voi.

Vierailija
7/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Samoilla kahvileivillähän ne menee", tapasi vanhakansa sanoa juuri tällaisissa tapauksissa.

Vierailija
8/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totttakai voi. Minä ja serkkuni olemme syntyneet 9 päivän ikäerolla ja meille pidettiin yhteiset ristiäiset.

Vierailija
9/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ei ehdi/jaksa pitää ristiäisiä ennen 3 kk ikää, onko seuraava mahdollisuus kasteelle vasta rippikoulu?

Kyllä kai kastaa voi missä vaiheessa tahansa, ei ole pakko odottaa rippikouluun.

Vierailija
10/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kastaa voi milloin vain, tuo on pelkkä suositus. Toki ristiäismekot ei ehkä mahdu enää puolovuotiaalle mutta ei ne vaatteet niin olennaisia ole. 

Vierailija
11/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siitä tehdään silti yksilöllinen juhla tai tilaisuus. Ettei tule tunne massakastajaisista, massajuhlasta ja että liukuhihnalta vedetään. Miten velokuvat, että lapsi isona kokee että he merkitsevät yksilönä jotain. Kastamisvuorot ainakin.

Vierailija
12/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Silloin pitää vain muistaa valita vahva sylikummi.

Vierailija
13/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasteen voi saada missä iässä vaan. Nimi pitää ilmoittaa Digi- ja väestötietovirastolle 3 kuukauden kuluessa.

Vierailija
14/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastaa voi missä vaiheessa tahansa, nimen antamiseen on joku 2-3kk aikaraja.

Omille kaksosille pidettiin ristiäiset samaan aikaan 6kk iässä, syntyivät pikkukeskosina ja pääsivät sairaalasta 4kk iässä vasta.

Vierailija
15/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten siitä tehdään silti yksilöllinen juhla tai tilaisuus. Ettei tule tunne massakastajaisista, massajuhlasta ja että liukuhihnalta vedetään. Miten velokuvat, että lapsi isona kokee että he merkitsevät yksilönä jotain. Kastamisvuorot ainakin.

Mun ristiäisistä ei ole yhtään valokuvaa ja ihan hyvin olen selvinnyt aikuisikään.

Vierailija
16/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ristiäisistä ei ole yhtään valokuvaa ja ihan hyvin olen selvinnyt aikuisikään.

Samaa mietin, ettei kai se vauva tajua mitään niistä juhlista ja kuka aikuisena alkaa miettiä jotain yksilöllistä juhlaa. Mullakaan ei ole yhtään kuvaa ristiäisistäni eikä mitään mielikuvaa mitä siellä tapahtui. 

Vierailija
17/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarana on vain se, että jos ensimmäisessä kastetussa on paljon pahuutta, kastevesi saattaa tehdä myös jälkimmäisestä kastettavasta pahan.

Vierailija
18/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse järjestää yhtään juhlaa kun jättää lapsen pakkoliittämättä seurakuntaan. Lapsi voi sitten aikuisena itse järjestää kastejuhlansa jos jostain mielipuolisesta syystä haluaa seurakuntaan liittyä.

Vierailija
19/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaarana on vain se, että jos ensimmäisessä kastetussa on paljon pahuutta, kastevesi saattaa tehdä myös jälkimmäisestä kastettavasta pahan.

Totta! Kastemalja pitää pestä välissä, joku pikaohjelma löytynee seurakuntasalin keittiöstä. 

Vierailija
20/36 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, joo.

t. kaksonen