Mitä tarkoittaa pyskologin lausannossa että "kognittivinen päättelykyky heikko?"
Kommentit (41)
Niin näin siis oli kirjoitettu:
"on todennäköistä, että tutkittavan suoritumiseen mittaavissa tehtävissä on jonkin verran vaikuttanut tutkittavan jännittäminen ja psyykkinen ahdistuneisuus".
Muistan kun olin tosi jännittynyt ja ahdistunut tolla vastaanotolla. niin mietin, paljonkohan tuollainen sit vaikuttaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, suoraan sanottuna se tarkoittaa sitä, että olet vähän tyhmä.
Ymmärrät huonosti vähänkin vaativampaa puhetta. Sanavasrastosi on suppea, että osaa jutella.
Monet taidot ovat sinulla heikkoja, ja tunne-elämä on sinulla päin persettä.
Julmasti sanottunuhan tätä se tarkoittaa.
Nuo kaikki em. asiaton voi esittää hienomminkun, , mutta kun täällä
jatkuvasti kysellään asioita, jotka itsekin voi etsiä netistä, niin nyttodelkakin nyt suomensin asian SELKOKIELELLÄ.
No en ymmärrä vaikeita sanoja, sitäkö se tarkoittaa? En ole kyllä niitä opiskellut, joten miksi pitäisi ymmärtää? Muistan vain kyllä että tuossa testissä kyseltiin jotain ihme sananlaskuja ja mikä on suomen kansalliseläin ja vastaavaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on todettu muistin ja keskittymiskyvyn häiriö, olin neuropsykologin testeissä. Olen silti suorittanut tutkinnon yliopistossa ja opin melko nopeasti vieraita kieliä. Itse huomaan kärsiväni valikoivasta muistista. Jos kovasti pinnistän, muistan tarkkoja yksityiskohtia ja esim. pitkiä numerosarjoja paremmin kuin ihmiset keskimäärin. Jos en keskity, kaikki, aivan kaikki menee ohi, täydellinen black out.
Joten kaikki ei ole menetetty, älä masennu tuloksesta vaan yritä löytää omat vahvuusalueesi.
Ei tuolla tehty mitään muistitestejä. Muistan, olin tosi jännittynyt ennen vastaanottoa ja pelkäsin että nolaan itseni. Se kyseli ihan outoja kysymyksiä, ja esim tiedänkö jotain sananlaskuja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on todettu muistin ja keskittymiskyvyn häiriö, olin neuropsykologin testeissä. Olen silti suorittanut tutkinnon yliopistossa ja opin melko nopeasti vieraita kieliä. Itse huomaan kärsiväni valikoivasta muistista. Jos kovasti pinnistän, muistan tarkkoja yksityiskohtia ja esim. pitkiä numerosarjoja paremmin kuin ihmiset keskimäärin. Jos en keskity, kaikki, aivan kaikki menee ohi, täydellinen black out.
Joten kaikki ei ole menetetty, älä masennu tuloksesta vaan yritä löytää omat vahvuusalueesi.
Ei tuolla tehty mitään muistitestejä. Muistan, olin tosi jännittynyt ennen vastaanottoa ja pelkäsin että nolaan itseni. Se kyseli ihan outoja kysymyksiä, ja esim tiedänkö jotain sananlaskuja. Ap
Okei, olet ollut sitten ihan eri testissä. Omani keskittyi muistitehtäviin ja päässälaskuihin. Sanoista tai yleistiedosta ei ollut kyse missään kohdassa.
Miten pärjäsit koulussa?
Heikko kognitio tarkoittaa että kovin monimutkaisista älyllisistä toiminnoista ei selviä. Voi olla tyhmä tai muuten vaan idiootti. Joku sanoi että kaikille ei aikanaan ole kauhalla annettu.
Kysymys oli esim siitä, hahmotatko sanalaskujen pointin. Se kertoo käsityskyvystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, olet ollut sitten ihan eri testissä. Omani keskittyi muistitehtäviin ja päässälaskuihin. Sano
Jotain 7-8 kaikki. Tai no matikka 6 ja kuvataide sitten 9. Tuntuu että kun olen ihmisten parissa, pää vain sumenee. Sitten kun olen yksin niin jotenkin loistan. harmi tämäkin, kun haluaisin työelämäänkin mutta pelkään, että olen liian tyhmä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kognitioon kuuluu muisti, toiminnanohjaus, tarkkaavuus ja kielelliset taidot. Tietämättä tarkemmin tilanteestasi on mahdotonta sanoa, missä noista (vaiko kaikissa) hän on havainnut heikkoutta.
Apua vaihdevuodet vei ainakin kolmesta noista puolet pois:D
Vierailija kirjoitti:
Heikko kognitio tarkoittaa että kovin monimutkaisista älyllisistä toiminnoista ei selviä. Voi olla tyhmä tai muuten vaan idiootti. Joku sanoi että kaikille ei aikanaan ole kauhalla annettu.
Älä jauha pa*kaa! Itselläni on erään toisen vastaajan tavoin todettu häikkää muistissa ja keskittymiskyvyssä, mutta en minä silti mikään palikka ole.
Ole yhteydessä psykologiin ja pyydä selittämään. Se on oikeutesi potilaana. Täältä et saa mitään järkevää vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Ole yhteydessä psykologiin ja pyydä selittämään. Se on oikeutesi potilaana. Täältä et saa mitään järkevää vastausta.
No kyllä mä sen ymmärrän, mitä tossa tapahtui. Mietin, vain tarkoittaako tämä nyt etten selviä työelämässä esim vai olenko kehitysvammainen. Mitään tukea en tähän sitten saanut. Ap
Olet väärässä sekä ilkeä ja ikävä ihminen. T. Psykologi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, olet ollut sitten ihan eri testissä. Omani ke
Jos koulumenestys on kerran normaalia, niin ei kai pitäisi olla suurta syytä huoleen. Työelämässä pärjääminen vaatii koulutuksen sinulle sopivalle alalle, sosiaalisia taitoja (ei kaikissa työtehtävissä) ja sitten sen työpaikan... Viimeinen voi olla vaikein Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa pyskologin lausannossa että "kognittivinen päättelykyky heikko?"
Nyt oli, muuten, hyvä! Tuosta tuli mieleen seuraava: Edesmennyt kaverini laittoi aina samat numerot lotossa, mutta yhtenä viikkona unohti uusia lappunsa. Kaverin isä sanoi tähän: "Toivottavasti ei osu sinun onnennumerosi nyt illan arvonnassa!" Kaveri tähän vastasi: "Eihän ne sitten mitään onnennumeroita olleetkaan..."
Kuu muumista kesään, puolikuuta inkkarista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sellaisia ammatteja ja työpaikkoja, joissa ei hirveästi kognitiota tarvitse. Tämähän on yksi esim. koronan tai muiden tulehdussairauksien mahdollisista jälkioireista. Varsinkin vanhuksille kovin ikävä, kun muutenkin alkaa jotain muistisairautta pukata pintaan.
Okei, olet ollut sitten ihan eri testissä. Omani ke
"Työikäisten kognitiivisen toimintakyvyn heikentymisen taustalla on useimmiten erilaisia hoidettavissa olevia syitä kuten uniongelmista aiheutuva päiväväsymys, alkoholin riskikäyttö, työuupumus tai depressio. Etenevien muistisairauksien osuus on vähäisempi, mutta esiintyvyys lisääntyy työikäisten vanhetessa"
100 130 2 erittäin hyvä
97,8 120 129 1.34 1.99 selvästi yli keskitason
91,1 110 119 0.68 1.33 vähän yli keskitason
75,0 90 109 -0.67 0.67 keskitasoa
25,0 80 89 -1.33 -0.68 vähän alle keskitason
8,9 70 79 -1.99 -1.34 selvästi alle keskitason
2,2 69 -2 erittäin heikko
https://www.psyli.fi/wp-content/uploads/2020/08/Kognitiivisten-testien-…