Maksan mieluummin 5e/kk enemmän kiinteästä sähköstä, että saan käyttää sitä silloin kun haluan
Kommentit (47)
Meillä sähkölasku 18 euroa kuukaudessa ja maksan tuon summan ilolla, haluan mennä saunaan ja tehdä ruokaa silloin kuin huvittaa. Kiinteähintainen sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkön kannattavuus mitataankin vuositasolla, ei yksittäisen kuukauden mukaan.
No miksi sitten ulista muutamasta päivästä?
Ihan hyvä se ulina on, jos vaikka nuo päättäjätkin heräisivät. Heillä on kyllä keinot hoitaa hintakatto niin halutessaan. Mutta korruptiota löytyy Suomessakin.
Kaukolämpötaloja vitosineen ei voi sotkea tähän.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia nämä kiinteän sähkösopimuksen tehneet tuntevat tarvetta jatkuvasti selitellä tekojaan? :D
Tämä aloittaja vielä kirjoittaa maksavansa 5 e/kk enemmän. Verrattuna mihin? Eihän sinulla ap ole mitään vertailulukuakaan. Pörssisähkön hinta vaihtelee kaiken aikaa. Kerropa mihin summaan lisäät tuon 5 e.
Itse olen säästänyt pörssisähköllä merkittävät määrät verrattuna edelliseen kiinteään sopimukseen, vaikka sähkön hinta on noussutkin. En ikinä enää palaa kiinteään sähkösopimukseen.
Luepä tämän päivän IS:sta asiantuntijan neuvoja. Saatat vaihtaa mielipidettäkin vielä. Ja jos et, mikään ei kiellä sinua tekemästä vaikka kuinka kallista sähkösopimusta. Ihan itse saat sen päättää.
Pörssisähkön keskihinnalla laskin. Mutta kuten sanoin, jokainen tekee omat valintansa.
Minulla on pörssisähkö ja vähäinen sähkönkulutus, maksan normaalisti kuukaudessa sähköstä 30-40€. Perjantaina yhdelle päivälle tuli hintaa melkein 8€ vaikka hieman katsoinkin kulutustani. Toki pesin 60c pyykkiä ja tein ruokaa hellalla.
Minusta pörssisähkö on hyvä ihmiselle joka kykenee ohjaamaan kulutustaan, koska kun sähkö on kallista, siitä on myös yleensä pulaa. Näin sähkömarkkinat toimii oikein. Joidenkin yrittäjien on pakko ottaa kiinteäsopimus jotta saavat riskiä pienemmäksi.
Minäkään en ymmärrä tätä kohua, onhan se ollut jo pitkään selvää ettei Suomi ole sähkön suhteen omavarainen ja asialle pitäisi pikaisesti tehdä jotain. Vaikka voimaloita alettaisiin nyt suunnittelemaan, menee siihen että meillä on uusia voimaloita käytössä helposti 10 vuotta. Joten saamme kokea vielä monta samanlaista tuskallista hetkeä sähkön parissa.
En tiedä mistä tuon 5 eur otit mutta itsekin mieluummin otan kiinteähintaisen. Viime vuoden kulutus oli 800 kWh. Kiinteällä 11 c sopparilla tekee 88 eur. Pörssisähköllä tuskin säästäisin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä tuon 5 eur otit mutta itsekin mieluummin otan kiinteähintaisen. Viime vuoden kulutus oli 800 kWh. Kiinteällä 11 c sopparilla tekee 88 eur. Pörssisähköllä tuskin säästäisin.
Miten voi olla noin pieni kulutus? Itselläni kerrostalossa (yksinasuva) vuosikulutus on 6000+
Vierailija kirjoitti:
Meillä sähkölasku 18 euroa kuukaudessa ja maksan tuon summan ilolla, haluan mennä saunaan ja tehdä ruokaa silloin kuin huvittaa. Kiinteähintainen sopimus.
Ai luulet kaukolämpötalon liittyvän jotenkin sähkön hintaan.Eihän ne valot paljon kuluta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla noin pieni kulutus? Itselläni kerrostalossa (yksinasuva) vuosikulutus on 6000+
Ai et millään keksi syytä vai? Eihän dieselautokaan bensaa vie yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhoissa kerrostaloissa on painovoimainen ilmanvaihto. Uusimmissa ilmanvaihtokone kuluttaa sähköä yllättävän paljon.
Meillä pörssisähkö olisi maksanut viime vuonna noin 4000 e enemmän kuin kiinteähintainen sopimus. Kaikki eivät voi päättää, että työt tehdään öisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sähkön käyttöä kukaan kiellä, oma kukkarohan sen sanelee. Minä en ainakaa kysy keltään millon voin pestä pyykkini tai saanko laittaa tiskikoneen aamulla päälle.
Minä en ole ikinä kiinnittänyt kerrostaloasukkaana huomiota sähkön hintaan, käytän minkä tarviin, en todellakaan istu pimeässä ja ole käytymättä kodinkoneita sen takia että säästän ehkä muutaman euron kuukaudessa.
Samoin, no kyllä sen verran olen kiinnittänyt huomiota että kymmenessä vuodessa sähköenergian hinta nousi meillä 0.95c/ kWh. Suurin osa sähkölaskusta muodostuu perusmaksusta ja siirrosta sekä veroista joten ihan sama maksaako itse energia 5 vai 20 senttiä/ kwh. Vuodessa menee 1500- 2000 kWh. Tietenkään ei tuhlata koska maksaa se sähkö aina kulutuksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin maksaisin ennemmin viisi euroa kuukaudessa enemmän siitä, että ei tarvitsisi miettiä ja ajastaa sähkön käyttöä. Pörssisähköllä tuo ero on kuitenkin selvästi enemmän kuin viisi euroa kuukaudessa ja siksi pysymme pörssisähkössä niin kauan, kunnes markkinoille ilmestyy kohtuullisia määräaikaisia tai toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia. En valita pörssisähköstä, se sopii meille oikein hyvin tähän hetkeen. Muutamat yksittäiset kalliit päivät eivät kaada taloutta. Sen sijaan ihmettelen tätä määräaikaiset vastaan pörssisähköläiset asetelmaa ja sitä keljuilua, jos hinta on kallista tai halpaa. Kuinka lapsellisesti aikuiset ihmiset voivat käyttäytyä ja miksi? Halvan sähkön aikaan meillä ei tuhlailla sähköä eikä huudella, että pörssisähkö oikea sähkö. En näe tarvetta sellaiselle.
Aamen. Kansalaiset keljuilee toisilleen, vaikka oikea osoite olisi poliitikot, jotka järjettömillä päätöksillään on saaneet aikaiseksi tilanteen, jossa kansalaisten ostovoimaa jatkuvasti heikennetään.
Vierailija kirjoitti:
Saunattomassa kerrostalokaksiossa on se ja sama milloin pesen pyykkiä, oli hinta mikä vaan. Sähkölämmitteisessä omakotitalossa pitää tietysti miettiä vähän tarkemmin.
Saumattomassa kerrostalokaksiossa perusmaksu saattaa muodostaa ison osan sähkölaskusta. Pörssisähkön ansiosta olen usein saanut ilmaisen perusmaksun, kun kiinteissä sopimuksissa veloitetaan 4-5 € kuussa.
Sama!
Yksi tuttava yritti pakottaa minut kiinnostumaan kulutuskäyristä. Asun pienessä kaksiossa ja maksan mielelläni vähän ekstraa että pyykki on raikkaan tuoksuista yms. Lamput ovat kuitenkin olleet jo kauan ledejä.
Otin pörssisähkön ja maksoin siitä viime vuonna 200eur/kk vähemmän ja sitä sai käyttää millon halusi ;-)
Kukaan ei enää valita Carunan ja Elenian sähkönsiirtohinnoista. Ennen oli yhteinen vihollinen, nyt kansalaiset tappelee keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkön kannattavuus mitataankin vuositasolla, ei yksittäisen kuukauden mukaan.
Vuositasolla tuo 5e/kk minulla keskimäärin onkin. Nythän kiinteähintainen on jopa paljon pörssisähköä halvempaa.
ihmiset on melko köppäsiä kun antavat 5e/kk säästön määrittää millon pestään pyykit
ja millon käydään saunassa tai milloin käytetään hellaa millä tehdään ruokaan..
puilla lämmitys on toinen joutava "säästö" kun niiden palokaasuista tulee syöpää
ja semmosta takkaa ei olekkaan mikä ei vähä päästä palokaasuja kämppään.
Otin puolen vuoden kiinteän hinnan talveksi. Hinta oli 10,35€/kWh. Sähköä kului joulukuussa 1600 kWh. Syitä kiinteään hintaan on kaksi. Ensinnäkin haluan lämmittää saunan ja pestä pyykkiä sekä kuivata kuivausrummulla tasan siihen aikaan kun haluan. Saattaa olla että pörssisähköllä tulisi halvemmaksi. Jotenkin saattaisi kuitenkin ahdistaa maksella saunomisesta kymmeniä euroja. En tiedä mutta en halua tietääkään ahdistaisiko. Toinen syy on sama kuin palovakuutuksessa. Mikäli talo palaa niin vakuutus korvaa. Mikäli ydinvoimala hajoaa niin sähkö maksaa edelleen 10,35€/kWh.
Ajattelen ihan samoin kuin ap. En pysty edes tässä talossa kunnolla ajastamaan kulutusta. Enkä jaksa kaiken muun elämän lisäksi kaikenmaailman temppujen tekemisiä.