Pettäminen ahdistaa, valehtelu ahdistaa (olen siis itse löytänyt toisen)
Tässäpä tämä. En ole seksuaalisesti pettänyt puolisoani, mutta olen ihastunut toiseen. Omassa avioliitossa on viimeiset pari vuotta mennyt huonosti. Tunneyhteys on heikko, koen ettei puolisolla ole empatiaa minua kohtaan (kulunut vuosi oli erityisen raskas ja olisin erityisesti tarvinnut puolisoni tukea, sitä saamatta; hänellä on tapana vain suuttua jos olen surullinen ja ahdistunut). Nyt olen tutustunut mieheen joka vaikuttaa ihanalta ja empaattiselta. Olen viimeisen kuukauden aikana tämän tästä livahtanut tapaamaan tätä miestä; olemme tavanneet vain julkisissa tiloissa, ettei lipsahtamista seksiin voisi tapahtua. Olen kuitenkin ihan hulluna häneen, pelkkä hänen tuoksunsa saa aivoni sekoamaan. Hän on niin hellä ja ystävällinen, jo pelkkä pääni painaminen hänen rintaansa vasten ja kun hän silittää hiuksiani/poskeani saa minut kehräämään onnesta. En haluaisi hätiköidä mitään, kun avioliitossani on lapset ja omistusasunnot ja tämän miehen olen tuntenut vasta kuukauden. Olen kuitenkin jo nyt rasittunut valehtelusta, kun pitää keksiä minne mukamas olen menossa kun olen menossa miestä tapaamaan. Hankala ja ahdistava tilanne ja päätösten tekeminen ei ole helppoa.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Mikä pettäminen? Ette ole edes seksiä harrastaneet.
Olemme tapailleet, suudelleet kiihkeästi, kirjoitelleet kaikenlaisia rakkausviestejä toisillemme.. Tämä on ehkä sitä pahimman laatuista pettämistä joka on oikeasti riski avioliitolle. (Vrt joku humalassa ja vahingossa tapahtunut yhden kerran seksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunne voi tehdä ihmiselle kepposet. Hyvässä ja pahassa.
Eikä toista voi tuntea ennen kuin muuttaa yhteen. Minäkin tapasin mukavan ja empaattisen miehen, joka yhteenmuuton jälkeen olikin kaikkea muuta. Onneksi lähdin ajoissa.
Tämäkin on kyllä aivan totta.. Nykyisenkin huonot puolet paljastui nimenomaan vasta yhteenmuuton myötä. Syytin kuitenkin kaikesta itseäni (jos hän huusi minulle tyhjästä) ja jäin suhteeseen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme tapailleet, suudelleet kiihkeästi, kirjoitelleet kaikenlaisia rakkausviestejä toisillemme.. Tämä on ehkä sitä pahimman laatuista pettämistä joka on oikeasti riski avioliitolle. (Vrt joku humalassa ja vahingossa tapahtunut yhden kerran seksi).
Humalassa "vahingossa" tapahtunut seksi ei ole yhtään sen lievempi petos kuin mitä sinä teet. Sellaista ei ole olemassakaan kuin vahingossa tapahtunut seksi, ei edes humalassa. Jokainen petos on valinta. Ihminen kykenee kyllä säätelemään jopa humalassa tekemisiään. Jos ihminen haluaa pettää, niin se pettää.
Pitää ottaa huomioon myös järki. Olet naimisissa ja sinulla on lapsia. Avioero ja asunnon myynti on hidas prosessi. Eroamisen ja osituksen jälkeen olet eronnut ja sinulla on lapsia. Et palaa enää koskaan siihen lähtötilanteeseen, jossa voit aloittaa puhtaalta pöydältä.
Naiset on pahempia pettäjiä kuin miehet...
Kamalaa tuo oli. Kun itse ihastuin niin kerroin erohaluni exälle kuitenkin kahden viikon sisään siitä kun kerroin tunteistani ihastukselleni. Tuokin aika oli kamala, vaikka siis mitään fyysistä suhdetta ei ollut.
Jos suhde ihastukseeni ei olisi onnistunut niin ero olisi ollut täysin selvä asia kuitenkin. Avioliitto oli lopussa.
Minä juuri erosin pitkästä suhteesta. Tapasin toisen miehen, mutta se oli oikeastaan vain se viimeinen tippa, joka tarvittiin siihen, että uskalsin erota. Olimme mieheni kanssa puhuneet asiasta jo vuosia, mutta jotenkin kumpikaan ei halunnut tehdä mitään asian hyväksi - ei sen parantamiseksi, mutta ei myöskään eron eteen. En toki vielä tiedä, miten uuden suhteen kanssa käy, mutta olen tyytyväinen että minulla/meillä oli voimia tähän muutokseen. Uskon että tulen joka tapauksessa olemaan onnellisempi kuin vanhassa suhteessa. Meillä on lapsi, jonka tilanne tietysti surettaa ja huolestuttaa, mutta ei se meidän ainainen kireä, tunteeton ilmapiiri ja äyskiminen hänelle sen parempi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humalassa "vahingossa" tapahtunut seksi ei ole yhtään sen lievempi petos kuin mitä sinä teet. Sellaista ei ole olemassakaan kuin vahingossa tapahtunut seksi, ei edes humalassa. Jokainen petos on valinta. Ihminen kykenee kyllä säätelemään jopa humalassa tekemisiään. Jos ihminen haluaa pettää, niin se pettää.
Et ole kokenut tilannetta, jossa sitä vain tapahtuu. Esimerkiksi toinen käy kiihkeästi päälle ja tilanteesta on vaikea lähteä.
Joku teki samantapaisen provoaloituksen, eli jotakuta aihe on selvästi provosoinut. Mutta kiitos hyvistä kommenteista. Yritän saada kotona suuni auki, jos nyt en salarakkaasta, niin ainakin suhteen perustavan laatuisista ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät näe ongelmaa pettämisessään, toisin kuin naisten omatunto alkaa kolkuttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai jostain kumman syystä miehet nimenomaan mainostavat pettämistään kun ovat panopukkeja ja eläimiä.
Olisko vielä jollain näkökulmia asiaan? Kyselee ap...
Nyt on hyvä hetki pysähtyä miettimään. Jos välttämättä haluat niin eroa, mutta ole kunnollinen mies ja pyydä älä petä. Muista että arki tulee uuteenkin suhteeseen ajan kanssa. Et vielä tiedä minkälaist arvot ja huonot puolet uudessa naisessain on. Onko teillä tarpeeksi yhteistä uuden naisen kanssa rakentaa suhdetta kestävälle pohjalle?
Jos eroatte puhukaa kutenkin vaimon kanssa asiat selviksi. Sitä helpompaa ero on mitä enemmän se on kummallekin ok. Haluaako vaimosi olla kanssasi ja ratkaista yhdessä suhteen ongemia? Onko rakkautta ja halua olla yhdessä?
Olen siis nainen enkä mies, minä aloittaja ja pettämis/ero-kriiseilijä.. Tunteet ihastuksen/rakkauteni kohdetta ovat kyllä syventyneet taas vauhdilla. Puoliso tuntuu aavistavan jotain.. Kohta on varmaan pakko yrittää ratkaista tämä jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät näe ongelmaa pettämisessään, toisin kuin naisten omatunto alkaa kolkuttelemaan.
Rehellisesti sanottuna eroa ei ole miesten ja naisten välillä, me naiset osataan olla myös hyvin suunnitelmallisia ja ehkä myös juonikkaampia. Kyse on yksilöistä, ei siitä onko mies tai nainen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on hyvä hetki pysähtyä miettimään. Jos välttämättä haluat niin eroa, mutta ole kunnollinen mies ja pyydä älä petä. Muista että arki tulee uuteenkin suhteeseen ajan kanssa. Et vielä tiedä minkälaist arvot ja huonot puolet uudessa naisessain on. Onko teillä tarpeeksi yhteistä uuden naisen kanssa rakentaa suhdetta kestävälle pohjalle?
Jos eroatte puhukaa kutenkin vaimon kanssa asiat selviksi. Sitä helpompaa ero on mitä enemmän se on kummallekin ok. Haluaako vaimosi olla kanssasi ja ratkaista yhdessä suhteen ongemia? Onko rakkautta ja halua olla yhdessä?
Ongelmia luetun ymmärtämisessä vai piintynyt mies vihaaja. Aloittaja on nainen joka juoksee vieraan miehen perässä.
Lopeta ensin avioliitto. Muuten sinua tullaan aina syyttämään erosta.
Olin samassa tilanteessa viime syksynä. Puolison kanssa oli mennyt huonosti jo pitkään ja pariterapiassakin käytiin minkään muuttumatta. Meillä ei ollut lapsia mutta miehellä talo ja päihdeongelma.
Olin jo kauan haaveillut elämästä yksin mutta kävikin niin, että kolmen viikon tuttavuuden jälkeen ilmoitin puolisolle erosta ja muutin uuden miehen luokse. En halunnut pettää ja fyysinen suhde alkoikin vasta siitä, kun jo asuimme yhdessä. Pettäminen on julmaa. Eroaminen tuntuu kamalalta mutta kunnialliselta.
Eletään varmasti vielä kuherruskuukautta mutta nämä puoli vuotta ovat poikenneet täysin kaikesta, mitä olen aiemmin parisuhteissa kokenut. Vaikka tämä suhde ei kestäisi, olen silti saanut kokea jotain mitä olen aina tuntenut kaipaavani eli sielunkumppanuutta ja elämäniloa. Kannattaisi sinunkin ap kokeilla uutta kumppania. Elämä voi tuntua aivan erilaiselta eri miehen kanssa.