Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko olleet tyytyväisiä neuvolaan?

08.01.2007 |

Itse olen pettynyt tähän neuvolaani. tuntuu, ettei siellä oteta asioita vakavasti. Odotan ensimmäistä lasta ja tottakai toivon, että kaikki menisi hyvin. Kävin yksityisellä gynekologilla sen vuoksi, että oli selkäsärkyjä ja kohdunkaula alkanut lyhenemään rv29. Neuvolassa kyseltiin ivaillen, että " Missäs lääkärillä sä olet nyt käynyt?" . Heillähän ei ollut antaa lääkäriaikoja,vaan olisi pitänyt yrittää saada aikaa terveyskeskuksesta omalääkäriltä. Kohdunpohjanmitta on ollut koko ajan yläkäyrillä, kunnes nyt loppuaikana alkanut tulla lähemmäs keskikäyrää, mutta sokerirasitustakaan eivät meinanneet teettää vaan mun piti itse se haluta. Pissakokeissa ei ollut mitään viitteitä sokereihin, mutta mahan koko oli iso. No sokerit oli ok. Mutta se yksityinen gyne, jolla olen käynyt, sanoi ultratessaan, että vauva olisi iso. Tämä ison vauvan epäily ei vaikuta mitään meidän neuvolassa.Nyt menen yksityiselle vielä kontrolliin ennen synnytystä, että saan koosta jonkun viimeisimmän arvion, koska neuvolan lääkäri ei viime viikon tutkimuksessaan sanonut koosta yhtään mitään. Kurkkasi tuonne alapäähän ja kuunteli sydänäänet. Siinä en tajunnut itse kysyä edes epäileekö hän mitään poikkeavaa, jotta voisi lähettää jatkotutkimuksiin. Nyt mietinkin tutkiko hän edes sitä kokoa, kun ei siitä mitään puhunut.

Vaadinko liikaa ja olikohan omat odotukset suomalaisesta neuvolasta(ja muusta julkisesta terveydenhuollosta kuten hammaslääkäri, jonne en päässyt tarkastukseen raskausaikana vaan piti mennä yksityiselle sekin) jotenkin liian korkealla..

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo neuvolajutut kyllä tuntuu vaihtelevan niin laidasta laitaan ihan kunnan/kaupungin taloudellisen tilanteen kuin neuvolan henkilökunnankin mukaan. Harmi, että sulla on ollut tuollaisia kokemuksia :o)

Itse oon ollut neuvolaan (eli käytännössä neuvolatätiini) tyytyväinen. Mulle on sattunut täti, joka kuuntelee ja ottaa tosissaan ja asiakseen, jos sille jostain sanoo. Väen vängällä ei oo tarvinnut mitään vaatia neuvolassa (äitipolilla sitten kylläkin). On tietysti aina vaikea tietää maallikkona ja varsinkin ensisynnyttäjänä, mistä asioista pitäisi huolestua ja mihin kiinnittää huomiota, joten voi olla että odottaja huolehtii turhistakin jutuista. Toisaalta mun mielestä neuvolan tehtävänä on nimenomaan kuunnella ja seurata tilannetta eikä sysätä kaikkea vastuuta odottajalle. Ja odottajaa pitää uskoa! Neuvolatäti tapaa kuitenkin odottajan vain kerran kuussa tai loppuajasta tiheämmin, mutta me mammat ollaan mahoinemme koko ajan, joten tiedetään varmasti paremmin miltä tuntuu ja miten homma etenee. Neuvolan pitäisi sitten osata nimetä eri tuntemukset ja oireet meille niin, että mekin tiedettäisiin, mitä mikäkin tarkoittaa.

Vaikuttaa kyllä siltä, että oot saanut keskitasoa heikompaa palvelua.

A.A. rv 26+4 & esikoinen 2 v

Vierailija
2/4 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista odotan ja sama neuvolantäti kuin viime kerrallakin. En ole tyytyväinen. Kyllä on sinänsä ystävällinen on, mutta ei oikeasti kuuntele kunnolla mitä minulla on sanottavana ja kysyttävänä. Saan aina kaikkiin kysymyksiini kuin apteekin hyllyltä sen " perus kirjavastauksen" minkä voi lukea joka oppaasta, ja minulle jää tunne ettei syvenny juuri _minun tilanteeseeni. Jotenkin on hajamielisen oloinen eikä aina muista kaikkia asioita. Myös hieman ikävään sävyyn mainintoja olen saanut painon noususta, vaikka olen syönyt terveellisesti jne. Silti sinnikkäästi neuvolatäti on sitä mieltä, että olen _huomaamattani syönyt liian rasvaista, sokerista ja suolaista ruokaa. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut neuvolatätiini tyytyväinen. Jos on tullut jotain kysymyksiä niin on voinut soittaa /ja myös sähköpostilla on saanut hyvin kiinni. Hän muistaa jopa nimeni joka on tosi kivan tuntuista ja kun kerran soitin vastakivuista jotka onneksi loppuivat, niin muisti seuraavalla kerralla kysellä niistä. Ainostaan harmittaa että useat neuvolakäynnit on ajoittuneet niin, että täti on lomalla ja on sijainen hänen paikallaan. Sijainen kun ei ole seurannut minun raskauttani alusta saakka ja edellinen sijainen " unohti" mainita vanhempainvalmennuksista ja saimme siitä sitten tiedon muutama päivä aikaisemmin kun valmennus oli ja miehen oli mahdotonta muuttaa työaikataulujaan. Tämä viimeinen sijainen taasen ei muistanut tehdä kaikkia tutkimuksia (tosin kysyin sitten - että mitens tuo pissanäyte jonka jälkeen teki nämä tutkimukset)

Nyt enää neljä viikkoa laskettuun aikaan - joten montaa kertaa ei ehdi nevolassa enää käymään..Neuvolalääkäri on tällä viikolla. Edellinen neuvolalääkärikäynti tuntui hieman turhalta ja siinä kesti selvästi lyhyempi aika kun terkkarilla.

Vierailija
4/4 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tyytyväinen neuvolaan. Tai siis neuvolalääkäri on hyvä, mutta se neuvolantäti on karsea akka. Vanhempi rouva, ei kuuntele vaan sanoo kaikkeen vaan juu juu. Suhtautuu tosi alentuvasti, vähätteli mun supistuksia vaikka lääkäri sanoi että ehdottomasti on tutkittava normaalia useammin että kohdunkaula ei lähde avautumaan. Sekään ei haittaisi jos olisi vain välinpitämätön mutta kun tämä on vielä ilkeäkin, eikä ymmärrä/kuule mitä sille sanoo. ihan tulee kiukkuiseksi kun ajatteleekin :) Olen myös käynyt yksityisellä lääkärillä neuvolan lisäksi kun ei sieltä saanut aina lääkäriaikoja (vaikka neuvolalääkäri oli käskenyt kontrolliin...), ja neuvolantäti oli ihmeissään kun kortissa " ylimääräisiä" merkintöjä.

onneksi siitä akasta pääsee kohta eroon :)

tokkopa