Maksan asuntolainaa 1900 euroa kuukaudessa
Lainaa on siis ihan liikaa, noin 120 tuhatta. Korot nousi nollista neljään prosenttiin että hupsista, nyt lainaerä 1900 ja risat.
Tiukkaa on, kun on kallis sähkö ja ruokakin nykyään.
Mitä tästä opin? Älä koskaan osta mitään velaksi.
Kommentit (66)
Harva voi ostaa asuntoa muuten kuin velaksi. Huvittaa sekin, että kun itse otin asuntolainaa 80-luvun lopulla, korot olivat n. 16 %. Tai se huvittaa, että nykyinen 4 % on olevinaan järkytys.
Sijoitin 1900 €/kk kahdeksan vuoden ajan, enkä sijoittanut rahojani omistusasuntoon. Nyt olen miljonääri alle 30-vuotiaana. Osui oikeat paperit. Osinkotuotoilla voin ostaa asunnon milloin vain. Mutta miksi tuhlata rahaa omistusasuntoon? Myy asuntosi, sijoita rahat ja elä sijoitustuotoilla.
Heksaani pensakin on aika kallista edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Ja ensi vuodelle suunnittelevat hissiremonttia, siitäkin tulee ties kuinka paljon lisää velkaa. Sitä mukaa mitä lyhentää, tulee toisesta päästä lisää :(
Ap
No sitä hissiremonttia ei onneksi tarvitse ottaa henkilökohtaisena velkana, vaan lyhentelee taloyhtiövelan osuutta rahoitusvastikkeena.
Koeta tehdä extralyhennyksiä jos voit
Mitäs minä nyt sitten oikein teen tällä tiedolla?
1900 + yhtiövastike, jos ei kyse ole Ok -talosta. Joten reilusti yli 2000 ovat asumiskustannukset kaiken kaikkiaan/ kk. Sitten vielä muut laskut päälle.
Palkka lähellä 3000 e netto hoitoalalla? Sitten teet ilmeisesti kaikki pyhä yms vuorot ja vuorokauden ympäri...
Provolta haiskahtaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6,5 v ja olet velaton. Tsemppiä, taistele!
Miten ihmeessä ap on voinut saada noin lyhyen laina-ajan? Todella tiukkaa tekee elämälleen, sen uskon
Ehkä siksi että ap on surkea trolli joka ei tajua asuntolainoista mitään. Ei yksikään pankki suostu asuntolainan maksusuunnitelmaan jossa alle 3000 euron nettotuloilla lyhennys on 1500 (kuten ap:lla oli kun korot olivat nollassa).
Nyt teet omia oletuksia ja vedät mutkia suoraksi. Tuloni olivat ennen suuremmat. Nykyään olen eri alalla ja tienaan vähemmän, toki hoitoalalle edelleen kohtuullisen hyvin.
Sovi pankin kanssa pidempi maksuaika (kuin nykyinen n. 6 vuotta) jotta jää rahaa myös elämiseen.
Esim (luvut suuntaa antavia, kun tarkka korko ei lle tiedossa:
- 9 vuoden maksuaikataululla: 1340 eur/kk
-12 vuoden maksuaikataululla: 1050 eur/kk
- 15 vuoden maksuaikataululla: 900 eur/kk
Valitse mieluummin pidempi maksuaika ja tee ylimääräisiä lyhennyksiä silloin kun itsellesi sopii.
Laiminlöikö pankki 6% stressitestin? Sääntöjen mukaan jokaisen pitäisi saada vain sellainen laina, minkä pystyy maksamaan kuudenkin prosentin korolla, miksi tämä testi on unohdettu? Tekisin valituksen pankkiin.
Minulla on lainaa 430 000e ja maksan tuon 1900e korkoineen kuussa. On toki mitoitettu tuloihin joten ei kirpaise.
Niin ap, paljonko sulla on yhtiövastike/ kk? Se kun vielä tulee lainan ja korkojen lisäksi maksettavaksi.
Et siis maksa.noin paljon lainaa ? Tarkkuutta!!
Olin siis ennen yrittäjä ja tienasin vaihtelevasti, kuitenkin noin 4000-5000 kuussa netto. Firma meni nurin ja kouluttauduin lähihoitajaksi. Teen vuokrafirman kautta keikkaa. Palkka ei ole kiinteä vaan vaihtelee, kuitenkin vuodessa suunnilleen 55-60 tuhatta. Käteen jää keskimäärin 2900.
Siitä sitten tätä isoa velkavuorta lyhennän, myös vastike ja laskut pitää maksaa. Ruokaan jää jotain 300 euroa kuukaudessa. Onneksi joudun huolehtimaan vain itsestäni, pysyn juuri leivässä.
Pari taloa olen rakentanut, mutta en ole ottanut lainaa. Rakentamiseen meni useampi vuosi, tiukkaa teki, mutta ei kaduta. Isä oli aikoinaan opettanut, että velka on veli otettaessa ja veljen poika maksettaessa, vaikka ei itse noudattanutkaan neuvoaan.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitin 1900 €/kk kahdeksan vuoden ajan, enkä sijoittanut rahojani omistusasuntoon. Nyt olen miljonääri alle 30-vuotiaana. Osui oikeat paperit. Osinkotuotoilla voin ostaa asunnon milloin vain. Mutta miksi tuhlata rahaa omistusasuntoon? Myy asuntosi, sijoita rahat ja elä sijoitustuotoilla.
Asuitko äidilläsi ja sait kaiken ilmaiseksi?
Olisit säästänyt rahaa silloin kun korko oli olematon. Hyvä laittaa rahaa aina sivuun näitä yllätyksiä varten. Ja päivänselvää myös se ettei korot tule pysymään pienenä vaan jonakin päivänä korot lähtevät nousuun.
Laitan kuukausittain rahaa säästöön useita satoja euroja juuri yllätyksiä varten. Nyt säästössä reilu 18000€. Säästäminen jatkuu. Asun vielä kerrostalossa joka rakennettu -79 joten jossain vaiheessa isot remontit edessä. Etukäteen hyvä varautua.
Minulla oli velkaa vuonna 22 yli 261 000 €. Kun korot lähtivät nousemaan tuona vuonna, niin ennen koron tarkistusta maksoin velkani kokonaan pois.
Mikset itse tehnyt noin? Ei tarvitsisi maksella nyt moisia lyhennyksiä.
Ja pankki on muka antanut sinulle lainan jossa lyhennys on yli puolet nettotuloistasi? Just joo. 🤣