Maksan asuntolainaa 1900 euroa kuukaudessa
Lainaa on siis ihan liikaa, noin 120 tuhatta. Korot nousi nollista neljään prosenttiin että hupsista, nyt lainaerä 1900 ja risat.
Tiukkaa on, kun on kallis sähkö ja ruokakin nykyään.
Mitä tästä opin? Älä koskaan osta mitään velaksi.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Olin siis ennen yrittäjä ja tienasin vaihtelevasti, kuitenkin noin 4000-5000 kuussa netto. Firma meni nurin ja kouluttauduin lähihoitajaksi. Teen vuokrafirman kautta keikkaa. Palkka ei ole kiinteä vaan vaihtelee, kuitenkin vuodessa suunnilleen 55-60 tuhatta. Käteen jää keskimäärin 2900.
Siitä sitten tätä isoa velkavuorta lyhennän, myös vastike ja laskut pitää maksaa. Ruokaan jää jotain 300 euroa kuukaudessa. Onneksi joudun huolehtimaan vain itsestäni, pysyn juuri leivässä.
Ein lähäri voi saada noin paljon palkkaaa edes vuokrafirman kautta, ellet ole lähes koko aikaa töissä.
Täh? Miten olisit saanut koskaan ostettua kodin ilman velkaa?
Keikkalähärit saa 60000-90000 vuodessa brutto.
Mielestäni tuo 55000 on mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Pari taloa olen rakentanut, mutta en ole ottanut lainaa. Rakentamiseen meni useampi vuosi, tiukkaa teki, mutta ei kaduta. Isä oli aikoinaan opettanut, että velka on veli otettaessa ja veljen poika maksettaessa, vaikka ei itse noudattanutkaan neuvoaan.
Sopivassa, tuloihin mitoitetuissa (stressitestien jälkeenkin) lainassa ei ole mitään pelättävää. Mieluummin maksan saman summan kutakuinkin itselleni kuin vuokranantajan kukkaroon. Pian onneksi oma talo onkin täysin oma, velka kohta maksettu.
Ongelma onkin ettei vuokra olisi lähimainkaan 1900e, saati sitten 1900e plus vastike jota ap maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisit säästänyt rahaa silloin kun korko oli olematon. Hyvä laittaa rahaa aina sivuun näitä yllätyksiä varten. Ja päivänselvää myös se ettei korot tule pysymään pienenä vaan jonakin päivänä korot lähtevät nousuun.
Laitan kuukausittain rahaa säästöön useita satoja euroja juuri yllätyksiä varten. Nyt säästössä reilu 18000€. Säästäminen jatkuu. Asun vielä kerrostalossa joka rakennettu -79 joten jossain vaiheessa isot remontit edessä. Etukäteen hyvä varautua.
Ehkä ajattelen oudosti, mut minua harmittais säästää monta monta vuotta, ja sit se raha menee johonkin putkiremppaan. Mieluummin elän nyt, matkustelen ym, ja maksan yhtiölainaa pienissä erissä.
Mulla on lainanlyhennys saman, 1900 e, mutta lyhennän myös vuokratulojen verran.
Vuokra on 3200, yhtiövastike n 500 e. Saan köteen n 2000 e ja laitan sen lyhennykeen.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma onkin ettei vuokra olisi lähimainkaan 1900e, saati sitten 1900e plus vastike jota ap maksaa.
Ai miten niin ei ole? Täällä etelässä omakotitalojen vuokrat on helposti tuon, ja samoin arvoalueiden kerrostaloasunnot. Ethän tiedä minkälaisessa kodissa tämä meidän trollimme asuu.
Siis eihän se laina lyhene melkein yhtään jollain 800 kuukausierällä. Jos korko on 400.
kannattaa nostaa lyhennys summaa jos perse kestää.vuonna 1991 maksoin lainan korkoa 18%.silloin meni nettotuloista 75% lyhennyksiin.se kannusti maksamaan nopeasti laina pois.
Jos tekee liian tiukkaa, myy pois. Kuittaa velat. Pesämuna itselle. Asu vuokralla ja nauti elämästä, matkustele yms. Tai osta halvempi kämppä. Ei kai tuohon voi muuta sanoa. Tai sitten sinnittelee ja toivo parasta.
Kopsasitko summan Hesarin jutusta?
Itsellä lainaa 140000e, kk erä vajaa 800e. Miksi oot ottanu noin lyhyen laina-ajan?
Nyt et sitten voi jäädä työttömäksi. Tietenkin saatat jäädä.
Se onkin sitten knen paikka. Luulet, että sinut palkataan osaamisesi takia heti, kun on aina ennenkin palkattu. Sitten todellisuus iskeekin päin naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä lainaa 140000e, kk erä vajaa 800e. Miksi oot ottanu noin lyhyen laina-ajan?
Laina-aika on pitkä ja siitä on jäljellä vielä reilut 6 vuotta. En voi pidentää sitä paljoa koska jään eläkkeelle 8-9 vuoden kuluttua. Pankki tuskin suostuisi pidentämään tässä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Kopsasitko summan Hesarin jutusta?
Hesaria minulle ei tule, mistä jutusta on kyse?
Jos sinulla on 120 000e lainaa, niin maksat siitä noin 180 000e. Toivotaan, että et joudu työttömäksi.
Olen siivooja ja lyhennän 600000 lainaa 5000 kuussa!
Tiukkaa on mutta kyllä tästä selvitään.
Mistä pankista tuollainen on onnistunut yhdelle henkilölle? Stressitestit tehdään 6% korolla. Jo sen perusteella laina olisi pitänyt olla pienempi alunperin. Vai onko ap:lla ollut isommat tulot silloin? Jos lainassa on valtiontakaus laina-aika on maksimissaan 25v. Muissa monesti pankki voi venyttää hyvillä perusteluilla 30 vuoteen. Sitten mikä on lyhennysmuoto? Tasalyhennys? Silloin korkojen noustessa ja lainaa ollessa paljon korkojen nousu tuntuu. Voit pyytää pankilta laskelman, paljonko annuiteettilyhennys tekisi.