Auk:in välttäminen
Joka vuosi motivoituneita ja kyvykkäitä auk:kiin ei riitä ja pitää nakittaa sinne haluamattomia. Itse haluaisin selvitä puolella vuodella, vaikka olen kovakin toinen ja vuoropäällikkö pikaruokalassa, joka on kuitenkin enemmän kuin useimmilla palvelukseen suoraan toiselta asteelta astuvilla. Miten pystyisi helpoiten välttää vuoden palveluksen ilman rangaistuksia?
Kommentit (60)
Jos armeijassa olisi pitänyt vuosi olla niin en olisi mennyt johtajakoulutukseen vaan olisin mennyt kuljetuspuolelle.
Kuljetuspuolella saa kortit valtion piikkiin kun taas johtajakoulutuksesta ei ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaa P-kokeen kysymyksiin kuin luulisit olevasi Aurinkokuningas. Vedä älykkyyskokeesta huono arvio. Pysyttele muutoin mahdollisimman näkymättömissä ja esitä kädetöntä, antisosiaalista ja tyhmää reppanaa.
Juuri kuvailit skappareiden arvostaman varusmiehen. Ei intissä älykkyyttä arvosteta.
Voit vihjata reservin kieltäytymisellä. Ei ne sinne aukkiin tosin pakolla ketään laita jos näkevät että on ylitsepääsemätön homma oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oo mahdollisimman huono heti, niin et joudu. Oma poika joutui vaikkei halunnut, mutta tykkäsikin sitten kovasti ja siellähän pääsee loppujen lopuksi helpommalla ja kaikki se koulutus ja edut mitä se AUK tuo tullessaan.
Noista "eduista" aina puhutaan armeijassa, mutta samaa 9 euron päivärahaa saat ja siviilissä ei työnantajia kiinnosta.
Kyllä lomat pyöri useammin ja päivärahan korotus tulee todellakin, jos palvelet pidempään. Lisäksi kun oli lääkinta-aliupseeri, niin aika paljon sai olla sotilassairaalassa päivystämässä ja sairaalakeikkaa tekemässä. Sai olla mukana pienissä leikkauksissa, oppilaittamaan, katetrit, nenä-mahaletkut, hengitysputken jne
Oho olin väärässä, mutta ei 13,65 euroa päivässä oikein riitä kiinnostamaan.
Se on sillai, että riippuu palveluspaikasta ja saapumiserän tasosta.
Omille lapsille kävi näin, kekseliäästi käytän lyhenteitä A ja B heistä.
A. Tavallinen varuskunta. Tammikuun erä. Ei halukas AUK. Keskinkertainen ampumaan. Ei tarpeeksi AUK halukkaita erässä. Sai jotain 23 pistettä P-kaudelta > AUK komennus.
B. Erikoisempi palveluspaikka. Heinäkuun erä. Halukas AUK. Hyvä ampumaan. Käytännössä kaikki alokkaat pyrkivät ja kilpailevat päästäkseen AUK. Sai jotain 26 pistettä P-kaudelta. Ei riitä AUK komennukseen.
Muistan armeijassa kun alokaskaudella yksikön päälikkö selitti että aukkiin tai rukkiin pitäisi mennä niiden "äijien" eli kenellä on auktroriteettia ja miehekkyyttä... no mitä huomasin niin tuntui siltä että sinne aukkiin ja rukkiin meni ne kaikki reppanat eikä ne tosimiehet halunnu olla siellä armeijassa vapaaehtoisesti vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene erikoisjoukkoihin siellä harvempi pääsee aukkiin. Mitä vaativampi sotilaslaji sen vähemmän natsoja suomen armeijan logiikalla.
Hitto mikä logiikka, siis aivan huikeaa älykkyyttä! Erikoisjoukkoihin ei mennä vaan sinne valitaan sopivimmat. Kukaan siellä ei palvele lyhintä palvelusaikaa.
Sä olet vtun nero.
Palvelusaika on pitkä muttei joudu aukkiin.
Aliupseerit ovat pidempään resrvissä jos/kun sota syttyy
Miehistöön kuuluva siirtyy varareserviin sen vuoden lopussa, kun hän täyttää 50 vuotta; upseerit ja aliupseerit ovat reservissä sen vuoden loppuun, kun he täyttävät 60 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Voit vihjata reservin kieltäytymisellä. Ei ne sinne aukkiin tosin pakolla ketään laita jos näkevät että on ylitsepääsemätön homma oikeasti.
Reservistä kieltäytyminen ei hirveästi tarkoita, kun sodanjulistus tulee ja valta siirtyy presidentille.
Ennen vanhaa kun isämme kävi armeijassa niin silloin johtajakoulutukseen menivät ne nohevimmat ja huonoimmat, ohjeet tuli mulle iäkkäämmiltä että älä ole koskaan eka ja älä ole koskaan vika. Yritä pysyä siellä "näkymättömänä" niin pääset 6kk pois sieltä. Itse suoritin tätä eli en antanut ikinä 100% siellä ja vedin puolivaloilla koko intin mutta ajat oli sinällään muuttunut että meiltä kysyttiin ketkä haluaa johtajakoulutukseen ja ne ketkä sinne halusi niin ne sinne myös meni. Eli siis ennen vanhaa kantahenkilökunta päätti ketkä menee johtajakoulutukseen ja nykyisin halukkaat sinne menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva-palsta on juuri oikea sivu kysymyksellesi! Mutta eiköhän sen vältä vierailemalla päivittäin eri vaivojen takia varuskunnan terveysasemalla ja epäonnistumalla cooperissa ja muissa kuntotesteissa. Hyvä on myös jos ei erota oikeaa ja vasenta eikä ymmärrä armeijan hyvin vaikeita komentoja.
Kyllä vauva-palstalla nykyisin tuntuvat viihtyvät miehet oikein hyvin.
Joku itänaapurikin tykkää jopa tiedottaa täällä, että millä aiotaan pskat suomalaiset tuhota ja saada maanpuolustustahtokin murrettua ja reserviin kuuluvat lähtemään maasta, että aivan hyvin voit tiedottaa.
Eiköhän suomalaiset ole feminismillä ja avoimilla rajoilla ihan itse tuhonneet maansa. Syntyvyys on historian alhaisinta suomalaisilla naisilla. Ei itänaapurin tarvitse kuin odottaa parikyt vuotta.
Vierailija kirjoitti:
epäonnistumalla cooperissa ja muissa kuntotesteissa
Eipä välttämättä riitä ollenkaan. Tai ainakin raja sinne on noiden osalta aivan helvetin matalalla. Tiedän henkilön, joka pakotettiin aukkiin 2300 metrin cooperin tuloksella ja 0:lla leuanvedolla kuntotestissä.
Vierailija kirjoitti:
AUK ei ole luusereiden paikka
Kyllä se on. Sama kun saisit 6kk tuomion vankilaan mutta ilmoitat että haluat olla siellä 12kk. Tuo on aika pitkä aika elämästä ja se aika on hukkaan heitettyä aikaa. Älykkäät ihmiset tekee jotain fiksumpaa ja haastavaa sen sijaan että kuluttaa aikaa armeijassa.
Vierailija kirjoitti:
Ole koko ajan sairaana. Tuttavan poika olisi halunnut aukkiin mutta ei kestänyt huonoa sisäilmaa. Joten ravaa terkkarilla ja valita sisäilmasta.
Hyvä keino muuten, mutta tuossa on pahimmassa tapauksessa vaarana saada E:n paperit. Eli kotiin kasvamaan pariksi vuodeksi ja sitten koko homma uudelleen. Jos intissä tulee sairastelua liikaa, niin paljon, että palveluksesta alkaa olla merkittävissä määrin pois, niin silloin voidaan alkaa katselemaan jo E:n papereita, eli vapautusta vuodeksi-pariksi ja sitten uudelleen. Eivät useinkaan anna tuossa tapauksessa ainakaan ensiksi C:n papereita, eli vapautusta palveluksesta koko rauhan ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaa kun isämme kävi armeijassa niin silloin johtajakoulutukseen menivät ne nohevimmat ja huonoimmat, ohjeet tuli mulle iäkkäämmiltä että älä ole koskaan eka ja älä ole koskaan vika. Yritä pysyä siellä "näkymättömänä" niin pääset 6kk pois sieltä. Itse suoritin tätä eli en antanut ikinä 100% siellä ja vedin puolivaloilla koko intin mutta ajat oli sinällään muuttunut että meiltä kysyttiin ketkä haluaa johtajakoulutukseen ja ne ketkä sinne halusi niin ne sinne myös meni. Eli siis ennen vanhaa kantahenkilökunta päätti ketkä menee johtajakoulutukseen ja nykyisin halukkaat sinne menee.
Sinun "nykyään" on ilmeisesti 1990-2000-luvulla. Se on eri asia 2010-2020-luvulla on liian vähän halukkaita monissa paikoissa, joten sinne joutuu etenevissä määrin motivoitumattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
epäonnistumalla cooperissa ja muissa kuntotesteissa
Eipä välttämättä riitä ollenkaan. Tai ainakin raja sinne on noiden osalta aivan helvetin matalalla. Tiedän henkilön, joka pakotettiin aukkiin 2300 metrin cooperin tuloksella ja 0:lla leuanvedolla kuntotestissä.
Minä "juoksin" siinä ekassa cooperissa muistaakseni 1600m ja kuntotestit vedin myös ihan alakanttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun "nykyään" on ilmeisesti 1990-2000-luvulla. Se on eri asia 2010-2020-luvulla on liian vähän halukkaita monissa paikoissa, joten sinne joutuu etenevissä määrin motivoitumattomia.
Minun nykyään on vuosi 2014, silloin itse suoritin armeijan. Mitä enemmän halukkaita on aukkiin niin sitä vähemmän sinne porukkaa määrätään. Naisista melkein kaikki haluaa johtajakoulutukseen ja se on hyvä asia koska silloin sinne vähemmän määrätään miehiä. Voisi sanoa että jos haluaa välttää vuoden nakin armeijassa niin silloin pitäisi hakeutua yksiköön missä on naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva-palsta on juuri oikea sivu kysymyksellesi! Mutta eiköhän sen vältä vierailemalla päivittäin eri vaivojen takia varuskunnan terveysasemalla ja epäonnistumalla cooperissa ja muissa kuntotesteissa. Hyvä on myös jos ei erota oikeaa ja vasenta eikä ymmärrä armeijan hyvin vaikeita komentoja.
Kyllä vauva-palstalla nykyisin tuntuvat viihtyvät miehet oikein hyvin.
Joku itänaapurikin tykkää jopa tiedottaa täällä, että millä aiotaan pskat suomalaiset tuhota ja saada maanpuolustustahtokin murrettua ja reserviin kuuluvat lähtemään maasta, että aivan hyvin voit tiedottaa.
Eiköhän suomalaiset ole feminismillä ja avoimilla rajoilla ihan itse tuhonneet maansa. Syntyvyys on historian alhaisinta suomalaisilla naisilla. Ei itänaapurin tarvitse kuin odottaa parikyt vuotta.
Omalla kohdallani viimeinen pisara oli varusmiesten komentaminen Tornioon 2015 kantamaan laukkuja. Maahan tuli asiattomia henkilöitä tuhatmäärin ja meillä nykyinen pääministeri oli peukku hanurissa ja toinen suussa, hädissään niiden paikkaa lennosta vaihtaen.
Ja tällaisten perseiöijöiden edestä pitäisi lähteä ainoataan kauppaamaan? Pitäkää tunkkinne.
tammikuuta 2024. Jatkossa varusmiehille sekä vapaaehtoista asepalvelusta suorittaville naisille maksettava päiväraha nousee 5,40 eurosta 5,90 euroon, 165 päivää ylittävältä ajalta 9 eurosta 9,80 euroon ja 255 päivää ylittävältä ajalta 12,50 eurosta 13,65 euroon.