THL: Näin moni suomalainen on lihava - Ongelmat ovat räjähtämässä käsiin
Lähes puolet suomalaisista ovat keskivartalolihavia. Tutkimuksen johtaja vaatii yhteiskunnallisia toimia lihavuuden torjumiseksi.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/dd22d803-8418-404b-ab40-08da7…
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lihonut nyt pakkasten aikaan. Näytän kohta hylkeeltä.
Mun reidet on kuin kaksi hyljettä.
Niin minullakin. Jos naisella on paksut reidet, se ei ole välttämättä lihavuutta, jos muuten on hoikka tai normaalipainoinen. Voi kertoa korkeista estrogeenitasoista. Reisien rasvakudokseen varastoituu myös mm. ympäristökemikaalit, joka on terveellisempää, kuin jos ne varastoituisivat vatsaontelon ja sisäelinten ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on liikaa rahaa. Kun on yksikin euro käyttää epäterveelliseen "ravintoon", on rahaa liikaa. Samoin asutaan liian hienosti ja liian isosti, pääsääntöisesti.
Ihmiset haluavat liikaa kaikkea. Tavaraa on liikaa, tilaa on liikaa, ruokaa on liikaa.
Niin se vaan on.
Puhu vaan itsestäsi.
Puhun itsestäni, mutta puhun myös monista, monista muista. Ainakin minulla on enemmän neliöitä käytössäni kuin viralliset suositukset, liikaa tavaraa ja liikaa painoa. Enkä muuten usko, että olen ainoa suomalainen, joka ajattelee näin. Puhumattakaan siitä määrästä suomalaisista, joka ei hyväksy ajatustani mutta johon sanomani pätee täysimääräisesti.
Painoa minulla on liikaa, mutta minulla ei ole yhtään liikaa neliöitä. Ei ole yhtään liikaa tavaraakaan. Minua ei kiinnosta tasan tippaakaan jonkun byrokraattikusiperseen viralliset suositukset minulle riittävistä neliöistä. Se ei byrokraattille kuulu. Eikä se kuulu sinunkaltaiselle idioottivajakillekaan.
Eniten huolettaa miten lapset on lihavia. Telkkarista tuli joku 60-luvulla kuvattu ohjelma lasten kesäsiirtoloista, ja kaikki lapset oli nukymittapuulla todella laihoja.
Nyt kun kattelen uimahallissa lapsia, niin monella suorastaan läskit roikkuu mahassa ja paksujen reisien takia on pihtipolvet.
No sehän ei ole mikään ihme! Kaupoissa myydään varmaan kolminkertaisesti enemmän sellaista ravintoaineetonta höttöä, kuin "oikeaa" ruokaa. Eineshyllyt notkuvat rasvaista, suolaista höttöä. Jos on kiire ja rasittunut, niin viimeinen asia mitä miettii, on ruokavalio. Monessa perheessä eletään täysin eineksillä, lapsiraukoille syötetään vauvasta lähtien liikaa kovaa rasvaa.
Kyllä ihmisten pitäisi ottaa vastuuta itsestään, mutta koska ei pystytä, pitäisi asiaan puuttua toisin. Eli terveellinen ruoka halvemmaksi, höttö kalliimmaksi, mainostuskielto pikaruoalle jne. Eihän tupakkaakaan saa mainostaa, joten miksi rasvaista, verisuoniston tukkivaa sontaa pitäisi?!
Mä olen luontaisesti hoikka ja urheilullinen, tykkään terveellisestä ruoasta. Painoindeksi tasan 19. Pidän hyvänä sitä, että tästä puhutaan, mutta tästä ei ole mitään järkeä puhua syyllistäen. Olen nimittäin myös masentunut ja työkyvytön, joten tiedän ettei kaikki asiat ole "valittavissa". Ihmisillä on erilaisia vahvuuksia ja heikkouksia ja tää on vain yksi niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi pysyä hoikkana syömällä mitä tahansa, kunhan ei syö liikaa. Terveyteen vaikuttaa sitten ravintosisältö tietysti. T: bmi 19,5, 44v
Niin. Joku salaatin pilkkominen, leikkuulaudan, veitsen, astian peseminen joka päivä, kyllä siihenkin aikaa menee. Moni jättää syömättä.
Oikeesti?
Meidän taloudessa raastetaan monitoimikoneella kaalia aina parin päivän tarpeisiin, siihen on helppo lisätä kurkkua, tomaattia, kevätsipulia, fetaa jne.
Vielä vähemmällä pääsee kun pilkkoo vaikka kurkkua, porkkanaa ja kyssäkaalia rasioihin ja dippaa valmiina ostettuun hummukseen.
Hummukseen, yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla asuneena olen huomennut erään ilmiön: Suomessa syödään aivan helvetillisen paljon kaikenlaista pullaa, leivosta, kakkua jne. Joka päivä täytyy sitä pirun sokerista hiilarimössöä maiskuttaa. Sitten ihmetellään kun vatsa kasvaa.
Joo, irtokarkkien mussutuksen lisäksi tämä on kans huolestuttavaa. Juodaan ne iltapäiväkahvit ja jotain makeaa sen kanssa joka päivä, ei ole ihme että lihotaan.
Sitten vielä pyöritellään silmiä kun normaalipainoisena vierailijana ottaa vaan lasin vettä!
Mun äiti on iltapäiväkahvilla syönyt pullaa tms. lähes joka ikinen päivä n. 70 vuoden ajan ja ei ole ylipainoinen. Onneksi olen perinyt äitini geenit.
Meidän pienessä lähikaupassa (k-market) on kaksi pitkää käytävää pelkästään herkuille varattu. Toinen käytävä limuja ja kaljaa, toinen karkkeja ja sipsejä. Olisipa vihannesosasto yhtä monipuolinen ja suuri.
Sydän joutuu pumppaamaan sitä tehokkaammin ja nopeammin jokaista lisäkiloa kohden, koostui se lisäpaino sitten lihasta tai rasvasta. Rasittuu ennenaikojaan. Jos sykkeesi on aikuisena +80 pitääksesi sinut vain elossa, (ei rasitusta) jotain on pielessä. Joillakin ylipainoisilla se on +90. ET OLE TERVE JOKA KOOSSA!!! Kehopositiivisuuden rahoittaa ruokayhtiöt.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat ovat laihoja, köyhät ylipainoisia. Varakkaat voivat syödä täysipainoista, köyhät halpaa höttöä. Varmaan maistuisi kaikille kala, liha, hedelmät ja muu täysipainoinen ravinto. Vaan verrataanpa hintoja. Kansanterveys häviää. Miksiköhän.
Uusavuttomuutta ja laiskuutta jos ei osaa miettiä/tehdä perus terveellistä ruokaa, kaikesta ei aina voi syyttää yhteiskuntaa :D Toki, epäterveellinen höttö on liian halpaa kyllä. Jos miettii vaikka ihan makaronilaatikkoa, niin täysjyvämakaroni pitää pidemmän nälkää, joukkoon voi raastaa porkkanaa ja pakasteesta edullisia herneitä, protskuksi esim. soijarouhe tai linssit. Kaurakermaa ja rasvaa. Kaikki liha ei tod ole kallista ja kannattaa ottaa vähintään lihan rinnalle kasvisproteiineja, tulee edulliseksi ja terveyshyödyt päälle! Hedelmätkin on aika halpoja, sesongin aikaan.
Ei ole oikeasti niin vaikeaa, mutta toki jos ei viitsi niin asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
THL:n toiminta (=toimimattomuus) nosti Suomen koronakuolleisuuden Euroopan korkeimmaksi, joten keksivät uuden puheenaiheen, jottei kukaan keksisi kysyä heidän vastuistaan.
Tutkitut ja turvalliset kuolleisuuden syynä, toope!
Vierailija kirjoitti:
No sehän ei ole mikään ihme! Kaupoissa myydään varmaan kolminkertaisesti enemmän sellaista ravintoaineetonta höttöä, kuin "oikeaa" ruokaa. Eineshyllyt notkuvat rasvaista, suolaista höttöä. Jos on kiire ja rasittunut, niin viimeinen asia mitä miettii, on ruokavalio. Monessa perheessä eletään täysin eineksillä, lapsiraukoille syötetään vauvasta lähtien liikaa kovaa rasvaa.
Kyllä ihmisten pitäisi ottaa vastuuta itsestään, mutta koska ei pystytä, pitäisi asiaan puuttua toisin. Eli terveellinen ruoka halvemmaksi, höttö kalliimmaksi, mainostuskielto pikaruoalle jne. Eihän tupakkaakaan saa mainostaa, joten miksi rasvaista, verisuoniston tukkivaa sontaa pitäisi?!
Kovassa rasvassa on kaloreita yhtä paljon kuin pehmeässäkin rasvassa. Ihmisessä oleva rasva on muuten juuri sitä kovaa eläinrasvaa. Se ei tuki suonia. Rasva on ihmiselle elintärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Mutta oliko tämä jollekin muka jotenkin eriyuisen yllättävä ja ennestään täysin vieras asia, että yhä useampi suomalainen(kin) on ylipainoinen? -Omasta mielestäni erityisen hälyttävää on se kuinka ääripäiät ovat monessa asiassa myös elopainon osalta nousussa erityisesti nuorten ja lapsien kohdalla.
Lihavuus tarkoittaa merkittävää ylipainoisuutta. En jaksa uskoa, että lähes puolet suomalaisista olisi merkittävästi ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovassa rasvassa on kaloreita yhtä paljon kuin pehmeässäkin rasvassa. Ihmisessä oleva rasva on muuten juuri sitä kovaa eläinrasvaa. Se ei tuki suonia. Rasva on ihmiselle elintärkeää.
Tietenkin rasva tarvitaan kehoon, myös sitä kovaa rasvaa, mutta ei liikaa, väitinkö muuta? Kyllä kovan rasvan liiaallinen saanti nimenomaan huonontaa verisuoniterveyttä, sehän on ihan kansantautina Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovassa rasvassa on kaloreita yhtä paljon kuin pehmeässäkin rasvassa. Ihmisessä oleva rasva on muuten juuri sitä kovaa eläinrasvaa. Se ei tuki suonia.
Kova rasva ei lihota yhtään sen enempää kuin pehmeäkään rasva. Miksi sinä muuten sössötät jostain kovasta rasvasta laihdutusketjussa?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni myös Suomen ilmasto on yksi syy. Kylmä ja pimeä vuodenaika ei kannusta liikkumiseen. Nyt tuolla on niin kylmä, ettei urheilemaan oikeasti kannata mennäkään.
Uimahallit, kuntosalit, ryhmäliikunta, padel, sulkapallo, onhan näitä. Lämpimässä ja valoisassa saa harrastaa ympäri vuoden.
Mikäpä nyt ei räjähtäisi käsiin? Mitä asialle voi muka tehdä kun sehän on oma valinta olla kehopositiivinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se haja-asutus teettää. Mihinkään ei kävellä vaan aina kuljetaan autolla. Suomen suurimmissa kaupungeissa lihavien määrä on selvästi pienempi kuin maaseudulla. Maaseudun tekohengittäminen pitäisi lopettaa. Vain ruoantuottajia pitää tukea, huvikseen syrjässä ja autosta riippuvaisena elävät voisivat maksaa itse läskinsä.
Sitä se kaupunkilaisuus teettää. Woltitetaan yötä päivää mättöä suoraan ovelle, itse ei viitsitä poistua edes kauppaan.
Ei vaan kävellään 400 metriä metrolle, metrolta 200 metriä kauppaan, ostetaan 1 repullinen ruokaa, sen kanssa 200 m metrolle ja 400 metriä kotiin. Myöhemmin illalla taas joko 400 m metrolle ja 100 m salille ja takaisin tai sitten 5 km juoksulenkille. Toistetaan monta kertaa viikossa. Vanhempien luona maalla kaikki autoa pitemmät matkat mennään autolla.
Inhoan läskejä inhoan yleensä suomalaisia ja varsinkin naisia, lapsia ja vanhuksia ja varakkaita. Miehiä pelkään, vaikka minullakin on munat.
Kyllä näin anhfetamiininkäyttäjänä on ollut helppoa pysyä laihana. Käyttöhuoneita sais olla lisää.
-ap
Huvittavaa katsoa lihavaa naista, jolla huulet pumpattuna, botoksit, lisäkkeet ripsissä ja hiuksissa?