Miksi halkopinoon on laitettu metrin pituisia keppejä? Onko pakollisia?
Perin mökin ja ison halkokatoksen täynnä halkoja. Miksi siellä on sata keppiä halkojen välissä?
alamme kohta täyttää katosta uudelleen ja mietin, onko niitä keppejä pakko laittaa, tai mitä hyötyä niistä on.
katos on 2x3 metriä, ja 2 m korkea. Kaksi päätä on ummessa.
Uusavuton ottaa vastaan tärkeimmät vinkit!
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Miten kepit auttaa pinon pysymisessä pystyssä? Eihän niitä ole sidottu mihinkään.
Kyllä ne auttaa, jos pinoja on tehty peräkkäin. Esimerkiksi meillä liiterissä pinoaminen aloitettiin takaseinästä. Valmiin pinon eteen aloitettiin seuraava, ja taas sen eteen seuraava. Väliin työnnettiin pidempiä ohuita oksia, jotka sitoivat uuden pinon edelliseen. Puita otettaessa estävät pinon romahtamista hyvin.
Vierailija kirjoitti:
On Eu direktiivi
Siinä varmaankin kiellettäisiin halot tykkänään.
Niillä kun ei pysty jååhdyttämään asuntoja, pelkästään lämmittämään ja tuhoamaan jo nytkin liikaa lämmennyttä ilmastoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on halolla ja klapilla?
Halko on noin metrin mittainen, klapi yleisimmin kolmasosan siitä.
Paljonkohan tällä pakkasjaksolla on edistetty ilmastonmuutosta, kun on niin paljon lämmitetty puilla?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne muka kuivu, jos liian tiiviisti?
Riippuu missä lämpötilassa säilytetään ja onko se vaja vai mikä, kuinka tiiviisti ja onko aiemmin kuivatettu. Ottaa helposti kosteudet jos on osittain ulkoilmassa.
Välikepit pitää halkopinon kasassa. Ilman keppejä halot vyöryt maahan reunoilta. Myös ilma kiertää halkojen välissä.
Pinot sidottu toisiinsa keppien avulla. Eivät kaadu niin helposti. Käytän itse pidempää puuta samaan tarkoitukseen. Muistan lapsuudestani, miten veljeni tappelivat siitä, kumman vika pinon kaatuminen oli. Isä opetti minut pinomaan niin, että kannattaa latoa pinot kaatumaan joko kohti toisiaan tai takaseinää. Silloin ei jää kaatuvan pinon alle. Tietysti voi latoa yhtä tarkkaan kuin eräs tuttu rouva teki - vatupassin olisi voinut käydä tarkistamassa pinossa - mutta, kun suhtautuu niin, että latoja valitsee kaatumissuunnan, on jo voitolla.
Vierailija kirjoitti:
Mitå v*tun keppejä? Kaupunkilainen pinoamassa halkoja jos jotain keppejä tarvitaan!
Jep, esimerkiksi minä olen asunut maalla ikävuodet 0 - 7 (jolloin en pinonnut puita). Kaupunkiin muutettuamme olen silloin tällöin pinonnut klapeja mökillä. Isäni neuvoi, että pinoja yhdistämään laitetaan sinne tänne pitempiä, ohuita oksia tai rimoja, niin pinot eivät kaadu.
Vierailija kirjoitti:
On Eu direktiivi
Jep. Muista ap ilmoittaa EU:n mottivirastoon, että tulevat tarkastamaan, onko pinottu direktiivin mukaisesti.
Saat muuten mojovat sakot.
Kun on useampi puupino vierekkäin, kepit "sitovat" pinot toisiinsa. Esim. 2 x 2 metrin tilassa, kuten aloittajalla, on luultavasti 6 pinoa vierekkäin. Silloin metrin keppi yhdistää kolme pinoa toisiinsa. Tämä siis olettaen, että kepit ovat vaakatasossa. Jos ne ovat pystyssä, sitten en tiedä selitystä.