Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

-Kultainen 60-Luku ja viikko 2-

08.01.2007 |

Huomenta ja hyvää alkanutta viikkoa ! Ei ollut pinoa aloitettuna, joten kiireesti sen tein. Pinoutukaa rakkaat ystävät. t. emmi

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just luin Emmin viestiä...ompelukoneista ja afrikan tähdistä... Ja nauratti nuo meidän pelipuheet, niitä kun ei moni tajuaisi.

No, sitten kuului käytävältä askeleet ja äkkiä toinen ohjelma näytölle. Pomo tuli huoneeseen ja kysyi: " kuule, muistatko missä meidän pelisäännöt on" . Mä repesin, eikä se todellakaan tajunnut mikä mulle tuli...

Pomo siis tietty tarkoitti meidän yksikön itsellemme laatimia " pelisääntäjä" , miten toimitaan yhdessä jne plää plää... Hän halusi esitellä ne meidän uudelle työntekijälle.

Että taas sain lisää sitä hullun leimaa otsalleni. Väri senkuin vahvistuu.

Emmi oli nukkunut liian vähän, voi surku. Ja mitä noista ompeluseuroista sanoit, niin kyllä meilläkin on loppuaikoina ollut aika vähäistä se puuhastelu. En tiedä voiko noilla viikoilla vielä olla mitään " haittaa" , mutta ainakin synnytystä odotellessa meille kerran sanottiin, että menkää käymään kotona " vähän pelaamassa" , jospa se siitä sitten.... Juu ihan varmaan teki siinä supistusten kourissa miel lähtee pelaamaan.

Mulla on parempi olo, ja mä toivoisin voivani tartuttaa sen teihin kaikkiin.

vm69

Vierailija
62/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on yksi joka on pitkästä aikaa nukkunut aamuyön kunnolla olosuhteisiin nähden:) Taidan tänään jaksaa sitten sen imurin ottaa esille. Pölyä on joka paikassa. Kissakin on alkanut aivastelemaan josko se pöly käy senkin nenään:)

Joo niitä vauvanvaatteita on ja kai minä vielä muutaman sellaisen vähän pienemmän potkarin hankin muuten saa odotella kasvua noihin vähän isompiin.

Meillä on kyllä noita peleli-iltoja ja ompeluseuroja pidelty aika harvoin kun ei vaan huvita ja mahakin on aina iltasella niin kovin arka ettei se kovin jännittävästä afrikantähdestä taida tykätä. Välillä olenkin tuntenut huonoa omaatuntoa siitä kun olen miestä joutunut hieman toppuuttelemaan.

Joo nyt sinne imurin varteen ettei se todellakaan enää tänään jää tekemättä tuo pika siivous:)

Teti 34+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vm, kiva, että vointi parempi ! Jotenkin se kuulta heti kirjoituksestakin, kun mieli on parempi .. Muuten ' nyt teti suuttuu' mutta täytyy kuitenkin kirjoittaa :-))

Teti, kun kirjoitti, että tänään täytyy kaivaa imuri esille niin mä, tietenkin kaksimielisenä, aattelin heti, että tetilla kun puhutaan ' siitä' se on imurointia ..hahaha, voi että mä nauroin itsekseni.. Halvat on hullun huvitukset !!!

Mutta asiaa: älä teti vaivaa mieltäsi huonolla omalla tunnolla, kyllä sinun miehesi ymmärtää, että masu on iso, on tiellä, kaikki on 10x raskaampaa kuin ennen jnejne .. Ja muutenkin alkaa se mieli olemaan siellä vauvantuoksuisessa maailmassa. Me vielä viikko sitten imuroitiin :-)) mutta nyt viikonlopun jälkeen tuli sellainen tunne, että kiitos, mutta ei kiitos kumminkaan.

Otin muutaman tunnin tirsat. Ihanaa, saa vain mennä sänkyyn ja nukkua. Äitini sitten soitti ja herätti :-(( Missäs te toiset olette ? Käykäähän palstautumassa !!! Levinialle on pitänyt lähettää bdbdbdb ja toivomussäteitä, että vauveli olisi siellä masussa.

t. emmi

Vierailija
64/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan oli taas kirjoituksia illan aikana ilmaantunut. Itse olin lauleskelemassa, joten jäi iltanettailut väliin. Harrastus alkaa taas joulutauon jälkeen pyöriä ja tuo mukavaa rytmiä viikkoon. Tukkakin on jo pestynä, joten fiilikset on parempaan päin.

Kriisineuvolaan en ole saanut soitettua. Jos huimaus ja kammottava väsymys jatkuvat, niin sitten täytyy kysyä aikaa. Verenpaine pitäisi jokatapauksessa tarkistuttaa ennen helmikuuta. Mielialat vaihtelee, huomannette..Täällä ei taida olla edes 3 tai 4d-ultraa tai jos on niin en tiedä missä. Ei houkuta se 150:n hinta.

Kyllähän meilläkin nuo peli-illat ovat harventuneet kevään ja kesän jp-ajoista. Mies suree jo nyt, että sitten kun vauva syntyy, niin loppuu varmaan kokonaan. Kyllähän se aikansa ottaa, ennenkuin voi kuvitella mitään " sinne" laittavansa. Esikoiselta vuosinkin älyttömän pitkään ja sillon katos kyllä halut muutenkin piiiitkäksi aikaa. Nykyinen mies ei anna mahdollisuutta sellaiseen, joten täytyy keksiä joku muu paikka minne " laittaa" . No joo, meni taas K35 osastolle.

Masiksesta, yksinäisyydestä ja riittämättömyydestä oli monet kirjoittaneet. Niin samanlaisia ajatuksia! Pitäis munkin olla tyytyväinen, kun on hyvä koulutus, vakituinen virka, asunto ja auto, opintolainat maksettu, rakastava mies, lapsi ja toinen tulossa. Silti tuntuu, että tässäkö tämä nyt on. Ex-liitossa nuo tunteet olivat kyllä vielä vahvempia. Nythän olen tavallaan aloittanut alusta.

Otin äsken hienon kännykuvan mahastani ja riemastutuin sillä miestä. Harmi, etten osaa linkittää sitä tänne. Irtoaisi iloa varmaan täälläkin mun muodoista. Mahan ympärys oli aamulla komeat 108 cm ja kun tissien alla mennään jossain 80cm:ssä, niin kyllähän tässä alkaa jalkapallon nielleeltä näyttää:-)Miltähän näytän kesäkuussa?!

Vinkki dementoituneille: paina vastaa-kohtaa hiiren oikealla näppäimellä ja valitse avaa uuteen ruutuun. Silloin vastaus tulee erilliseen ruutuun ja voit käydä välillä tsekkaamassa, mitä pitikään kommentoida.

Imurointia tiedossa täälläkin. Jospa kävis myös ulkona, kun näyttäisi ettei sada. Mirjaliille ja sävelasteikolle erityisvilkutukset! Tulkaa kertomaan kuulumisia!

Vierailija
65/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukuin kans niin hitsin huonosti koko yon; jannitti kai jo aamu valmiiksi, testi kun poltteli kaapissa!

Noh, plussaa se sitten naytti, tosin mun ei siita mitaan pitany ilmoittaa, mutta kun lorppo olen niin olen! Nyt oon sormet jaassa puol' paniikissa tassa kirjoitellu joka palstalle missa vierailen (huh niita on jo paljon) ja toivon sormet varpaita myoten ristissa, etta nyt oltais jo paremmalla odotuksella menossa loppuun asti!

-levinia kp 31/ 26-32 -

Vierailija
66/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siinä kävi, että illalla alkoi vatsakivut, jotka jatkuvat edelleen ja keskenmenon aloittelua se eilinen vuoto oli.

Vierailija
67/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herran jestas näitä imurointeja sun muita K35-juttuja.

Kyllä täällä on niin mahtavat jutut, että väkisinkin tulee hyvälle mielelle.

Minä imuroin kotona vähintään jtp. (koska poltetaan paljon takassa puita ja tulee roskia.) Näin olen joskus jollain palstalla kirjoitellut... Mitähän Emmi olisi ajatellut....

Olette te niin ihania, mutta nyt syömään, ennenkuin iltpv:n kestävä palaveri alkaa.

vm69

Vierailija
68/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herran jestas näitä imurointeja sun muita K35-juttuja.

Kyllä täällä on niin mahtavat jutut, että väkisinkin tulee hyvälle mielelle.

Minä imuroin kotona vähintään jtp. (koska poltetaan paljon takassa puita ja tulee roskia.) Näin olen joskus jollain palstalla kirjoitellut... Mitähän Emmi olisi ajatellut....

Olette te niin ihania, mutta nyt syömään, ennenkuin iltpv:n kestävä palaveri alkaa.

vm69

Vierailija
69/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihan kahteen kertaan.

Mutta kokeilin sitä Senniinan dementoituville vinkkaamaa juttua, niin tottakai sitten lähetin viestin kahteen kertaan.

vm69

Vierailija
70/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapahtuu!! Levinialle onnittelut ja halaukset! Jotenkin arvasin, että kyllä se plussa sieltä vielä tulee.

Ja voi mirjalii. Olen niin surullinen puolestasi. Halaukset!! Muistathan pysyä täällä. Täällä on niin monella vastaavia kokemuksia, että parempaa vertaistukea en voisi kuvitella.

Vierailija
71/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Levinia...mitä mitä, plussa !!! Ihanaa, mahtavaa ja superpaljon onnea. LOPPUUN asti!!

Ja Mirjalii: Pahoittelut sulle!! Voimia ja jaksamista.

Lähetän virtuaalihalin tulemaan!!

vm69

Vierailija
72/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmin kanssa oltiin samaan aikaan linjoilla, enkä tiennyt kirjoittaessani " imuroinnin" kaksoismerkitystä. Tartun siis kyllä letkuun, mutta ihan pölynpoistotarkoituksessa. Kaikki varmaan nyt luulee, että meillä mennään het aamusta oraaliosastolle..

Vierailija
73/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjaliille paljon haleja ja jasamista ! Todella surullista .. Mitäköhän sitä voisi sanoa, noh-senniina sen jo sanoikin, että älä katoa täältä palstalta vaan voit huoletta purkaa tuntemuksiasi täällä meidän kanssa.

Ja ketäs se olikaan se meidän ' plussa-tyttönen' Onnea Levinialle aivan älyttömästi !!! Nyt toivotaan, että kaikki menee hyvin ja vauveli syntyy n. +40 viikon odottelun jälkeen. Ihania uutisia. Voin vain arvata, miten onnellisia siellä ollaan.

t.emmi

Vierailija
74/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin Mirjaliille suuret lohtuhalit km:n johdosta!!! Olo on varmasti onneton ja tyhjä, mutta käyppä kertomassa meille tuntemuksiasi, täällä on muitakin km:n kokeneita. Voimia sinulle!!!

Ja voi Levinia minkä teit!! Minähän sanoin... lallalllaaa että se lussa paukahtaa :)))) ONNEA HURRRRJASTI ja vauvaerikeepperiä !!!

Et sinä Vm omaa masistasi mulle lähettänyt, kyllä se eilinen oli ihan mun ikioma :) Voin vain kuvitella kuinka olet revennyt nauruun, kun pomo on tullut kyselemään pelisääntöjä :)))) Se on kiva, että ihmiset viihtyy työpaikalla :)))

Mukava kuulla, että en ole ainoa alhonsuossa rämpijä. Tai olisihan se tietty parempi, ettei meistä kukaan vaipuisi murheen suohon, mutta sellaista ihmistä tuskin onkaan. Pinkertonin ehdottama nyrkkeilysäkki pitäisi varmaan antaa ekalla neuvolakäynnillä kaikille odottaville äideille. Sille olisi ainakin meikäläisellä käyttöä, myös synnytyksen jälkeen.

Kiva Emmi, että sait otettua päivätupluurit. Mun toinen lapsi (03/05) on oinastyttö, ja ohhoh ja onneksiolkoon sanon sinulle :)) Luonnetta ja nimenomaan TAHTOA löytyy vaikka muille jakaa. Esikkoni on rauhallinen (mutta utelias) härkä, ja näinollen aivan eri planeetalta kuin siskonsa. Meikämamma kun on skorpioni, niin tuon oikukkaan oinaas kanssa tulen ottamaan yhteen vielä monta kertaa. HÄn on suloinen ja ihana ja kun asiat menee kuten HÄN haluaa niin kaikki on ok ja elämä hymyilee. Kun hermo menee niin se tosiaan MENEE ja kauas kera lähimpänä käteen osuvan tavaran joka myös lentää mukana. Mutta en halua pelotella, jokainen lapsi on oma persoona, olkoon horoskooppi mikä vaan.

Meikkis on huomattavasti paremmalla tuulella kuin eilen :) Johtuiskohan siitä, että miehen kanssa perustettiin ompeluseura ja eilisiltainen perustamiskokous meni ns. putkeen *vinks vinks ja räps räps*. Kyllä mua kans huvittaa nämä imuroinnit, pelit ja ompelukset. Eiks sitä sanota, että siitä puhe mistä puute. Eihän me siskot nyt kuitenkaan puutteessa eletä? ;))

Mutta pitää sanoa, että en minäkään ollut innokkaimmillani huuveroimassa viimeisellä kolmanneksella. Mies oli kuitenkin ymmärtäväinen, vaikka asiasta vitsiä väänsikin. Synnytyksen jälkitarkastuksen jälkeen (n 5-6 vkoa synnytyksestä) sitten jo kaivettiinkin nilfisk kaapista ;))

Tuo Levinian plussa oli kyllä ihana asia!!! Itse en aio testata ennen kuin ensi viikon alussa, jollei täti sunnuntaina saavu.

Nyt lounassalaattia rouskuttaan!!

ANI

Vierailija
75/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levinialle SUURET onnittelut!

Sävelasteikolle jaksamisvoimia, toivottavasti aikasi kuluu nopeasti. En tiedä miten päin itse olisin vastaavassa tilanteessa.

Vierailija
76/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjalii, pahoitteluni sinulle ja voimia tuleville päiville ja viikoille!

Harmaan päivän keskelle saatiin iloisiakin uutisia! Onnea Levinia, enkeleitä mukaan suojelemaan pikkuista!

Senniina: miten pitkä väli sulla on neuvolakäynneissä. Oliko niin, että seuraava neuvola on vasta 13.2? Itse kävin joulupyhien jälkeen ja seuraava on heti helmikuun alussa. Huomenna on np-ultra - vähän jänskättää nyt...

En ihmettele, että välillä masennus vaivaa itse kutakin! Eipä taas aamulla paljoa hymyilyttänyt kun katsoi ikkunasta ulos! Vettä tuli taas kuin esterin sieltä ja tais olla yhtä pimeetäkin kuin esterin siellä on!!! Enpä muista milloin olisin auringon viimeksi nähnyt... No meillä onkin kirkasvalolaite aina päällä kun ollaan kotosalla. Vuosien kokemuksesta voin sanoa, että se auttaa ihan oikeesti! Ja toi saamattomuus mistä Senniinakin puhuit, huh - jo välillä alkoi pelottaa, että vaivunko ihan oikeaan masennukseen kun päivät meni ihan punaselle ristille! Onneksi nyt olen saanut puhtia tehdä noita kotiruutinejakin! Ja olenpa opetellut lepäämääkin ilman huonoa omaatuntoa tekemättömistä töistä.

Hauska on ollut huomata sekin miten teistä kultaisista " kasvottomista" ystävistä on tullut tärkeitä masennuksen karkoittajia ja hyvän tuulen tuojia. Vaikkakin itse olen ollutkin laiska kirjoittelemaan...

Nyt olen itse ollut monta päivää niin iloinen ja energinen, että haluan jakaa sitä teille kaikille kultaisille naisille!

-valdevina-

Vierailija
77/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut ja lohtuhalit Mirjaliille, pysy vaan mukana täältä sitä tsemppiä löytyy tulevaan.

Levinialle ONNEA ja sitä keepperiä mukaan niin kuin joku täällä sanoi:)

Emmi en minä suutu, nauratti itseänikin. Tosin tällä kertaa imuroin ihan itsekseni ja pölyä lattialta. Innostuksissani hyvin nukutun yön jälkeen vein eteisen matonkin ulos ja puistelin jonka jälkeen huomasin että ei sitä pitäisi rehkiä liikaa. No hieman tässä levänneenä kaikki ok.

Niin kyllä täällä on hauskat jutut ja jos masennusta potee niin täällä kun pyörähtää niin ei kauan masenna:) Ei sitä uskois että kasvottomista voi tulla niin tärkeitä kavereita.

HYVÄ me kultaiset naiset!!

Teti

Vierailija
78/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä tosiaan vallitsee tyly Jkl-linja eli lääkärineuvola oli 20.12. ja seuraava neuvola 13.2. Yksi käynti on säästösyistä jätetty pois, kun tässä vaiheessa ei kuulema ole riskejä. Np- ja rakenneutlria ei myöskään tarjota, vaan rv12 vatsanpäältätsekkaus ainoastaan. Neuvolaan pääsee kyllä, jos paniikki iskee.

Vieläkin huvittaa tuo imurointiteema..just kun olin kirjoittanut, että täytyy miettiä toista paikkaa, mihin " laittaa" ja kirkkain silmin kerroin ryhtyväni imuroimaan, niin eikös sillä aikaa ilmaantunut toinen merkitys sillekin verbille. Johan alkoi mielikuvitus laukata taas kerran..

Mulla on sellanen ongelma (kaikkien muiden lisäksi), että sitten kun on virtaa vähän enemmän, niin aloitan kaikkia hommia vähän enkä saa lopulta mitään valmiiksi. Kahta kauheampi sotku tuloksena. Siitä pitäis opetella pois.

Vierailija
79/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjalii,sanat ei riitä tässä hetkessä mutta pahoittelut sinulle. Niin kuin muutkin,sanon että älä unohda meidän porukkaa,täällä on monta olkapäätä kun siltä tuntuu ja jaksat.

Levinia,ihanaa,mahtavaa,sinä teit sen!Isot halitukset sinulle! Siis täällä ollaan ihan töpinöissä tuosta sinun plussasta. Nyt vain paljon onnea tuleviin viikkoihin ja kuukausiin. Kyllä tästä taas mieli piristyy.

Siis nuo jutut.....kyllä minäkin ensimmäisenä imurista lukiessa sain mieleeni jotain muuta kuin siivouksen. Tätäkö tämä kuumeilu ja kp:en laskenta teetättää että pelkästä " hei" sanasta saa väännettyä k-40-juttuja,aivan ihana asia. Ei tarvitse masennuksesta ja alakulosta kauaa kärsiä kun meidän palstalla liikkuu. Mutta vm, minä imuroin näin talviaikana JOKA päivä kun takka ja uuni lämpiää päivittäin,hehheh....

Tetin viikkoja katsoin ja 34 jo kasassa. Kuukausi tai reilu niin saadaan vuoden eka vauva maailmaan. Hitsi,kohta on tippa linssissä. Niin se tuo aika kiirii eteenpäin. Eikä kauaa kun emmi ja kukas on muuten seuraavana?Pinkertonin viikotkin on mukavasti kasassa ja " jalkamadoista" ei taida olla enää haittaa vai paheneeko se loppua kohti? Toivottavasti ei. Esittelylistassa olisi mukava jos plussanneitten lasketut ajat näkyisi niin voitaisiin odotella " yhdessä" . Entäs sonjaemma,onhan kaikki siellä hyvin?

Ani taitaa meistä seuraavana piinata,vai? peukutuksia sinne kovasti täältä lähettelen.

Oma mieli on taas tänään paljon parempi mutta vielä varmaan viikon verran sinne ovisaikaan matkaa joten monta kertaa kerkiää vielä mieli laiasta laitaan heittämään. Oman navan kuuntelu on alkanut kun ei niitiä tikkuja ole vieläkään tullut hommattua.... jostakin syystä huomasin että nyt rinnat ovat jo tässä vaiheessa kiertoa (kp10)" kiinteät" ,mitähän se mahtaa taas meinata? Liekkö hormoonit ihan sekaisin.

Nyt on palattava työkansion puolelle. Palaillaan.

-pietu-

Vierailija
80/97 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää pitännyt tulla tänne palstailemaan, mutta käytetään vielä aika hyväksi ennen kuin mies kotiutuu .. Mutta kyllä taas nauroin teidän takoille ja uunille :-)) Mutta asiasta kolmanteen, onko Pietulla siis ihan oikea ' hella' siellä, eli sellainen vanhanaikainen ? Meillä on maalla sellainen, ja se on i h a n a, siinä sitä on romantiikaa syys/talvi iltoihin. Ja ruuasta+kahveesta tulee aivan älyttömän hyvää, kun hellalla laittaa siis puulämmitteisellä. Meillä on sellaiset vanhat systeemit siellä maalla, kun talokin on vanha, mutta kunnostettu. Ja aivan ihanat laatikkoruuat tulevat siellä uunissa, kun ne saavat rauhassa muhia uunin lämmössä ja leivät namnamnam .. Mikäköhän syöppö mäkin oikein olen. Nyt pitäisi vartioida tuota painoa, mutta tänäänkin oon vain syöpötellyt koko päivän ja siinä ohessa koitan kaloreita laskeskella. Tänään olen syönyt, aamuyöstä banaanin ja 2 mandariinia. Aamummalla söin 4 leipää höysteillä ja hedelmiä, aamupäivällä kahvit ja ihanan rasvaisen croissantin + kakunpala ja nyt ip:llä porkkanasosekeittoa lautasellisen, ja taas on nälkä, miten se voi olla mahdollista ?Nyt pitäisi oottaa ainakin sinne klo. 17-18 ennen kuin uskaltaa laittaa suuhunsa mitään :-// Mitenköhän suuri olen kun maaliskuussa ollaan, eli samat aatokset täällä kuin senniinalla. Laitoin eilen vanhan uikkarin päälle, se mahtuu kun on kokoa -40- mutta sellua on tuolla takamuksen alueella.

Senniina upeat on kyllä sinunkin mittasi !!! Itse mittailin tänään millaisia lukemia tulee, ja vyötärönymp. 95cm ja rinnanalus. 82cm, eli ei tässä enää mahdu mihinkään vanhaan, kuin noihin ylisuuriin paitoihin.

Levinia, jokos olet miehellesi kertonut ilouutiset ? Ihanaa, että tulee mukaviakin uutisia näiden harmaiden keskelle, se antaa toivoa tulevaan.

Senniina mäkin ihmettelin noita pitkiä käyntivälejä, koska itse olin nyt 5.1 neuvolassa ja seuraavan jo 26.1 eli 3vkoa väliä ja muutenkin väli on ollut sellainen 3vkoa, koska lääkärikäynnit on olleet aina siinä välissä. Mulla on vain yksi lääk. käynti jäljellä siellä helmikuun loppupuolella ja sitten se onkin menoa :-//

Tetillä alkaa LA lähestymään, todella paljon viikkoja, huisaa että ensimmäinen tämän vuoden kultainen syntyy. Ja ihan ihka ensimmäinen kultainen esikko vauva syntyi muistaakseni cindille muutama vuosi sitten, että niin se aika vain kulkee eteenpäin.

t. emmi