Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytän tänä vuonna 60

Vierailija
05.01.2024 |

Upeaa, että olen saanut elää näinkin pitkään hienossa Suomessa. Ja hienoa, että enää ei tarvitse jäädä vuosikymmeniksi alamäkisyöksyä katsomaan. 

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on sykkää porukkaa. Kaikkien pitäisi löytää jotain hyvää elämästään - kaikilla on jotain. Ei elämää

voi alkaa pelätä etukäteen. 

Vierailija
42/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on sykkää porukkaa. Kaikkien pitäisi löytää jotain hyvää elämästään - kaikilla on jotain. Ei elämää

Ei sitä tarvitse pelätä, mutta tunnustaa tosiasiat. Kuoleman lähestyminen ja vanhuus on yleensä kärsimystä. Se on hyvä tiedostaa. Ja paskasta ei voi kaivaa paratiisia; sitä kutsutaan itsepetokseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarvitse pelätä, mutta tunnustaa tosiasiat. Kuoleman lähestyminen ja vanhuus on yleensä kärsimystä. Se on hyvä tiedostaa. Ja paskasta ei voi kaivaa paratiisia; sitä kutsutaan itsepetokseksi.

Mun mummi oli tuollainen, puhui tulevista kärsimyksen vuosista, kohta ne varmaan tulevat, muistisairaus ja yksinäisyys. Odotti ja vuosia kului. 

Kun oli 72v, lähti sitten mukaan golfkentälle. Oli kokeillut lajia nuorena ja tarttui taas mailaan. Ja se oli menoa. Mijas golf on mummin (86v)kotikenttä talvisin. On kuin eri ihminen, hyväkuntoinen ja valoisa.

Vierailija
44/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mummi oli tuollainen, puhui tulevista kärsimyksen vuosista, kohta ne varmaan tulevat, muistisairaus ja yksinäisyys. Odotti ja vuosia kului. 

Kun oli 72v, lähti sitten mukaan golfkentälle. Oli kokeillut lajia nuorena ja tarttui taas mailaan. Ja se oli menoa. Mijas golf on mummin (86v)kotikenttä talvisin. On kuin eri ihminen, hyväkuntoinen ja valoisa.

Noin sitä pitää! Elämästä voi tehdä kurjaa tai mukavaa, asenne ratkaisee. Voi olla kivaa ilman matkustelua tai suuria rahoja. Vapaaehtoistyö oli mun läheisen elämän ilo.

Vierailija
45/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin sitä p

Haluan minä nähdä sinun asenteesi, kun paskat vaipoissa kiljut kärsimystäsi ja kipuasi hoitokodin nurkassa. Niin sitä pitää! Asenne!

Vierailija
46/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tuuripeliä loppuvuodet ovat, ja kuudestakympistä se peli starttaa paskaksi, joillakin jo aiemmin.

Vierailija
47/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oli 72v, lähti sitten mukaan golfkentälle. Oli kokeillut lajia nuorena ja tarttui taas mailaan. Ja se oli menoa. Mijas golf on mummin (86v)kotikenttä talvisin. On kuin eri ihminen, hyväkuntoin

Tässä puhutaan 60-vuotiaista, jotka ovat jo nyt asenteella, että kurjaa tulee olemaan ennen kuin kuolo korjaa. 

Entäpä jos toisella asenteella edessä olisi monia hyviä vuosia.

Vierailija
48/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oli 72v, lähti sitten mukaan golfkentälle. Oli kokeillut lajia nuorena ja tarttui taas mailaan. Ja se oli menoa. Mijas golf on mummin (86v)kot

Ei se _asenne_poista tulevia muistiongelmia/sairauksia. Vaikka kuinka hoet sitä kiimoissasi ja kuolemanpelossasi. Pettymyksen se kyllä tuo, kun golf-ura ei urkenekaan, ja vaipat asennetaan.

Vierailija
49/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuuripeliä loppuvuodet ovat, ja kuudestakympistä se peli starttaa paskaksi, joillakin jo aiemmin.

Eikä ala. Moni sanoo, että parhaat vuodet ovat tuossa 70 molemmin puolin. Mun sukulaiset ainakin nauttivat yli 80 - vuotiainakin elämästään kuten mökkeilystä ja matkustelusta. 

Vierailija
50/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ala. Moni sanoo, että parhaat vuodet ovat tuossa 70 molemmin puolin. Mun sukulaiset ainakin nauttivat yli 80 - vuotiainakin elämästään kuten mökkeilystä ja matkustelusta. 

Ihan varmasti niin 😅

Vierailija
51/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Olen nyt 52, ja olen iloinen siitä, että olen saanut elää nuoruuteni turvallisessa ja vakaassa maailmassa. Vaikka oli tietysti 90-luvun lamavuodet, mutta tuolloin opiskelin, enkä ollut vielä työelämässä.

Aika pahalta näyttää nyt tulevaisuus joka kantilta, maalaisjärki puuttuu tästä maailman menosta. En tiedä, mitä pitäisi tapahtua, että maailma saataisiin taas raiteilleen. Olen myös iloinen, etten ole tehnyt lapsia, jotka saavat tämän kaiken tulevaisuudessa kannettavakseen.

Hävettää sanoa, mutta myös minä olen nyt todella kiitollinen lapsettomuudestani, jota en edes valinnut.

T. Kuusikymppinen

Täällä 55 vee kiitollinen että lapsettomuuden valitsin. Elämän yksi parhaista valinnoista.

Vierailija
52/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen tyytyväinen elämään ja teen mukavia asioita. Mitä sitä turhaan etukäteen voivottelee märistä vaipoista. Jospa niitä terveitä vuosia on kuten tuolla kirjoittajan mummolla. Varmaan itsensä ja läheistensäkin kannalta on mukavampaa olla positiivinen kuin odottaa kärsimyksiä valittaen. 

Vierailija
53/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Olen nyt 52, ja olen iloinen siitä, että olen saanut elää nuoruuteni turvallisessa ja vakaassa maailmassa. Vaikka oli tietysti 90-luvun lamavuodet, mutta tuolloin opiskelin, enkä ollut vielä työelämässä.

Aika pahalta näyttää nyt tulevaisuus joka kantilta, maalaisjärki puuttuu tästä maailman menosta. En tiedä, mitä pitäisi tapahtua, että maailma saataisiin taas raiteilleen. Olen myös iloinen, etten ole tehnyt lapsia, jotka saavat tämän kaiken tulevaisuudessa kannettavakseen.

Hävettää sanoa, mutta myös minä olen nyt todella kiitollinen lapsettomuudestani, jota en edes valinnut.

T. Kuusikymppinen

Täällä 55 vee kiitollinen että lapsettomuuden valitsin. Elämän yksi parhaista valinnoista.

Mä olen 50, kahden ihan menestyvän aikuisen lapsen vanhempi. Ymmärrän silti täysin teitä, ja olisin todellakin jättänyt lisääntymättä jos olisin nuorena enemmän elämästä ymmärtänyt. Kärsimysnäytelmä. 

Vierailija
54/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin täytän 60 tänä vuonna enkä pelkää yhtään. Tiedän ettei kaikki tuleva ole kivaa, mutta siitä selviää, olenhan aiemminkin selvinnyt monesta vastoinkäymisestä. Ja ihan loppupeleissä johonkin sitä on pakko kuolla, turhaan sitä on etukäteen surra.

Tekniikka kehittyy, myös hyvään suuntaan, eipä ollut lapsuudestani kännykästä tietoakaan ja niin sitä nyt tässä naputellaan palstalle. 

Vierailija
55/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on rahasta kiinni. Pulitin eilen  Mehiläisen lääkärille 260 euroa, koska en päässyt julkiselle puolelle. Ainakaan tässä kaupungissa köyhät tuskin elävät vanhoiksi.

Vierailija
56/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen tyytyväinen elämään ja teen mukavia asioita. Mitä sitä turhaan etukäteen voivottelee märistä vaipoista. Jospa niitä terveitä vuosia on kuten tuolla kirjoittajan mummolla. Varmaan itsensä ja läheistensäkin kannalta on mukavampaa olla positiivinen kuin odottaa kärsimyksiä valittaen. 

No en mä ruikuta ja valita ääneen kenellekään. Avauduin tunnoistani tähän ketjuun. Tosiasia on, että huonommaksi kaikki menee, sekä henkilökohtaisesti, että yleinen maailmanmeno. 

Vierailija
57/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on rahasta kiinni. Pulitin eilen  Mehiläisen lääkärille 260 euroa, koska en päässyt julkiselle puolelle. Ainakaan tässä kaupungissa köyhät tuskin elävät vanhoiksi.

Siitäkin. Ei se toki eteneviin muistisairauksiin tai aggressiiviseen, hoitotehottomaan syöpään tms auta. Tosin silloinkin on varaa vähän parempaan lopunaikaan hoitoineen. Osa porukkaa tulee kuolemaan kyllä ihan hoitamattomuuteen, kun julkinen terveydenhuolto ajettiin alas. Surullista.

Vierailija
58/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mummi on 97-vuotias ja asuu kerrostaloasunnossaan itsekseen. Siivooja on käynyt hänellä jo 30 vuotta, mutta muuten on virkeä ja pärjää yksinään hyvin. Ruokapalveluun ei halunnut, kun useampaa testasi ja kaikki oli "kallista paskaa" eli hän käy lounaalla ravintolassa seisovassa pöydässä samalla rahalla.

Vierailija
59/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mummi on 97-vuotias ja asuu kerrostaloasunnossaan itsekseen. Siivooja on käynyt hänellä jo 30 vuotta, mutta muuten on virkeä ja pärjää yksinään hyvin. Ruokapalveluun ei halunnut, kun useampaa testasi ja kaikki oli "kallista paskaa" eli hän käy lounaalla ravintolassa seisovassa pöydässä samalla rahalla.

Kuten sanottua; tuuripeliä. Sun mummosi on harvinaisuus, ei todellakaan voi yleistää. Suurin osa on tuossa iässä lahonnut matojen syömänä jo ainakin 15 vuotta. Ja sitä ennen rääkynyt kärsimyksissä.

Vierailija
60/65 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt 60- vuotiaana kannata ruveta marisijaksi ja kärsimyksiä odottamaan. Silloin alkoi ihana aika. Lapset saatu maailmalle, talous parhaimmillaan, aikaa tehdä mieluisia asioita, työssäkin viihdyttiin 68-vuotiaiksi ja sen jälkeen vielä pyydettäessä, jos oma aikataulu salli sen. Paljon matkustelua, mökkeilyä, liikkumista. Kiitollinen kaikista 58 vuodesta yhdessä puolison kanssa. Nyt yksin 85v, mutta taas lähden Puerto de la Cruziin pariksi kuukaudeksi, tulin välillä jouluksi Suomen pakkasiin. Huomisesta ei tiedä, mutta tänään levitän ruokapöytäni 12 hengelle.