oOoOoOoO HELMIEN vko 2 OoOoOoOo
Kommentit (39)
Meillä mä teen pääasiassa kotityöt. Kun olin kotona niin tein kaikki, nyt ne mitä mä en tee jää tekemättä. No kyllä mies laittaa pyykit pyörimään tai tiskikoneen tms jos huomaa että tarvii, ja kaupassa käy jos käsken, eikun siis pyydän. Mä kyllä teen kotihommat ihan mielelläni, tulee ainakin tehtyä kunnolla : ) Siivoojahan meilläkin on käynyt, mutta nyt joudutaan etsimään uusi. Ja meillä on talossa kaikkea rakennushommaa vielä kesken, mies hoitaa ne ja on tietty pitempää päivää töissäkin.
Tää töissäkäynti *tuttaa senkin takia, että aika ei meinaa riittää, vaikka vaan 6 tuntia oonkin töissä. Töistä tullessani haluan keskittyä lapsiin, mutta koiratkin pitäis lenkittää ja kaupassa käydä ja ruokaa laittaa ja pyykkiä kääriä ja joka päivä on pakko imuroida ja ja ja vaikka mitä. Ajattelinkin jättää seuraavaksi ruuanlaiton pois, luulen että lapset arvostaa enemmän sitä että äiti ehtii pitää sylissä kuin kotiruokaa.
FannyK taas
Niin lastenhoidosta piti vielä sanoa, että se menee kyllä tasan, sehän on lasten ja isänkin etu. Me laitetaan vuoroilloin lapset nukkumaan, ja käydään omissa harrastuksissa vuorotellen sen minkä jaksetaan ja raaskitaan. Viikonloput haluan olla lasten kanssa.
Jos taas ehtis jotain kirjoittelemaankin...
Galluppiin... Meillä menee pitkälti samanlailla kuin oodilla. Minä hoidan paperihommat ja laskut, järjestelen tavarat paikoilleen (mies yleensä kanssa kyselee, mistä mikin löytyy...), samoin suunnittelen yhteiset menot ja sit " ilmoitan" miehelle. =)
Kotihommista teen kaiken muun paitsi kokkaan ja hoitelen tiskikonetta. Ne kuuluu miehelle. Mutta nyt olenkin jäämässä hoitovapaalle pariksi vuodeksi, niin ehtiihän sitä... Tai no, onhan mulla iltakoulu muutamana iltana viikossa, jolloin neiti on joko iskän kanssa tai iskän ollessa iltavuorossa mummun luona.
Lapsenhoito kuuluu päivisin tietty mulle, mut iltaisin ja viikonloppuisin iskä kyllä tekee osansa. Ja nukuttaminen on vallan iskän homma. Mun kanssa se usein menee siihen tissihuutoon ja muutenkin kiva, et iskällä ja tytöllä on joku oma juttu.
Et ihan olen tyytyväinen tilanteeseen. Kyllä mies tekee muitakin hommia, mut niistä täytyy kyllä sit vähä vihjata.
Meillä on nyt siirrytty nukkumaan kokonaisia öitä. Ei tosin kannattais kehua... Mut nyt on kahdeksan hammasta ja käveleminen sujuu hienosti, joten toivottavasti nyt ois vähäks aikaa nää kiinnostavat jutut tässä. Mut saa nähä, Janika muodostaa kyllä jo joitakin tavuta ja äi-ti tulee selvästi. Ja kauheesti sillä tuntuu olevan asiaa. Et katsotaan, koska ne vaikuttaa uniin. Ainakin tällä hetkellä, jos neiti herää yöllä juttelemaan, niin osaa nukahtaa itse uudestaan.
Meillä kans purraan kovin, ja mieltäkin osoitetaan, jos ei saada juuri sitä kaukosäädintä tai äidin puhelinta... Muutaman kerran puhelin on jo seonnukin, kun neiti on ollu äitiä nopeempi. Eikä oo eka kerta, kun kaukosäädin on kiertoilmauunissa kuivumassa... Mut yllättävän kovan äänen tosiaan saa aikaiseksi. Et tahtoa löytyy...
Imettämistä aattelin jatkaa vielä pari kuukautta reilun kuukauden, et Janika ois sit vuoden. Nyt on jo totuteltu hapanmaitotuotteisiin ja ne maistuukin hyvin. Samoin muukin ruoka,mitä vaan annetaan. Viimeks neuvolassa (10 kk) pituutta oli 74 senttiä ja painoa 9,7 kiloa.
Niin joo, kuukautisetkin taitaa olla alkamassa. Jotain pientä vuotoa on tullut, mutta ei mitään kunnolla. Kai se siitä, kun noi imetysvälit saattaa yöllä olla yli 12 tuntiakin. Mut kaksilla päikkäreillä edelleen mennään. Toiset on kyllä tosi lyhyet, 15-30 minuuttia. Mut jonkinlainen rytmi päivään on löytynyt.
Jahas, neiti huutelee... Täytyy mennä katsomaan...
Mut jaksamisia kaikille töihin menneille ja sairastaville perheille. Meillä ei onneks oo ollu kun pieni nuha kerran eikä yhtään korvatulehdusta. *koputtaa päätään*
Jansku ja Janika
Ihan ekaks Marcelille voimia kovasti!!!!
Hupulinäiti, meidän poika syntyi myös 1.2.06 ja eka myös meille :) Tervetuloa joukkoon!
Meidän kotityöt menee nyt ihan sen mukaan miten ollaan yhdessä kotona. Mies vielä ainakin toistaiseksi paljon työn vuoksi pois kotoa joten työt mun harteilla. Sitten kyllä kun mies on paikalla niin hoitaa kotia ihan samalla tavalla kun mäkin. On kyllä enempi pojan kanssa kotona ollessaan, joten mä sitten saan kokkailla ja leipoa ja ottaa aikaa itsellenikin. On tosi mahtavasti mukana ollut kaikessa!
Meidän päivärytmi on suunnilleen tämä:
9-10 ylös. Aamupuuro ja maitoa
10-12 Leikitään ja käydään vaunuilemassa
12 maissa päikkäreille. Nukkuu 1-1,5 tuntia
13.30 välipalaa, kasvissosetta ja jukurttia ja maitoa
Leikitään, käydään ehkä kaupassa
16.30 Ruoka, possua tai kanaa yleensä, maitoa
17 maissa toiset päikkärit 1-1,5 tuntia
19-19.30 iltapesut sun muut
20 aikaan iltapuuro
Vielä vähän leikitään...
22 aikoihin maissivelliä ja maitoa ja sitten nukahtaa noin 22.30
Päivällä napostellaan milloin mitäkin, maissinaksuja, riisikakkuja, leipää, hedelmää...vettä päälle.
Meidän Eetu myös puree ja kovaa! Sitten sylissä läpsii kasvoihin, auts! Jospa se joskus tajuaisi, että se ottaa kipeää :) Luonnetta löytyy myös muutenkin, jos ei saa haluamaansa tavaraa niin huuto on karmea! Äitin poika :) Meidän viikari sitten löysi pippelinsä ja kiva kiva, aina kun vaipan ottaa pois niin heti on käsi jalkovälissä...
Pojalla on muuten rytmi veressä, hirvee joraaminen kun tulee telkusta tai radiosta vähän rytmikkäämpää poppia :D
Semmosta tänään... :)
Sasuliini ja Eetu
Tervetuloa Soinnulle ja Hupulinäitille :).
Olin eilen ensimmäistä kertaa pariin vuoteen reeneissä enkä ymmärrä, miten saatoin olla näin kauan poissa!!! Odotin koko päivän reenien alkua ja kun pääsin salille oli todella mahtava fiilis. Toivottavasti nyt pystyn reenaamaan ilman isompia taukoja. Silppu oli vajaa pari tuntia mummin kanssa, mies oli kiakkopelissä. Salilla on lastenhoitokin järjestetty, mutta toki vien pukelon mielummin mummin hoiviin -ei että epäilisin hoitajien ammattitaitoa tms.
Kiakosta puheenollen. Mies lähtee lokakuussa pelireissulle, tällä kertaa muistaakseni Bangkokiin. Viime vuonnahan mies oli pian Silpun syntymän jälkeen Singaporessa pelaamassa. Minä luuhasin muutaman päivän siskon ja äidin nurkissa ja koira oli hoitolassa. Tällä kertaa pitäisin koiran kotona, mutta yritän saada jonkun aamulenkittämään koiraa. Päivälenkki ja iltalenkki vielä menevät, mutta jos tästä töihin pääsen niin aamut on varmaan aika kiireisiä. Mutta katsotaan nyt.
Rytmeistä kyseltiin. Meillä menee suurinpiirtein näin:
(klo 7-8 velli)
klo 9-10 herätys
noin tunti heräämisestä joko aamupuuro tai lounas
maitoa
klo 11-12 lounas
maitoa
ekat päikkärit noin kolme tuntia heräämisestä, kesto 45 min.-2 h
klo 14-15 välipala
maitoa
klo 15-16 ulos, ulkoilua vähintään tunti
toiset päikkärit, kesto 30 min.-1 h
(maitoa)
klo 17 päivällinen
klo 19 iltapuuro
klo 20-21 iltavelli
klo 21 nukkumaan
Maitoa ja vellejä menee yhteensä noin 600 ml/vrk. Lisäksi nokkamukista tai mukista vettä ja välipalana jugurttia.
Kuten olen kirjoittanut unirytmi on tällä hetkellä hakusessa, Silppu ei oikein tiedä nukkuisiko yhdet vai kahdet päikkärit. Eilenkin nukkui vain yhdet noin tunnin mittaiset, mutta olikin sitten alkuillasta jo ihan valmista kauraa.
Oodi77, kiva kuulla että Leo viihtyy hoidossa noin hyvin. Teillähän on oikea pieni naistennaurattaja kasvamassa :).
Marcel, jessus että sulla voi olla anoppi from hell =)! Vaan niinhän sitä sanotaankin että anoppi kuolee kun helvetissä tarvitaan uutta perkelettä (anteeksi kielenkäyttöni). Ja kylläpä sun äitisi valitsi hyvän ajankohdan seksivalistukselle -ei mitenkään myöhässä? Ei ainakaan voi valittaa etteikö hoitaisi kasvatusvelvollisuuttaan, tai jotain?
Matkoista -me lähdetään ensi kesänä Espanjaan ja tarkemmin Malagaan. Appiukon työpaikka omistaa siellä osakkeen, jonne me majoittaudutaan. Minä kun inhoan tätä yleisön edessä esitettävää härän rituaaliteurastusta niin olen boikotoinut koko perhanan Espanjaa, mutta tässä asiassa mua ei paljon kuunnella. Itse asiassa eilen kun otin asian puheeksi, niin saatiin aikaiseksi ihan mielenkiintoinen keskustelu. Minä arvuuttelin tuleeko joskus tulevaisuudessa miehelle soitto poliisilaitokselta " Tulkaa hakemaan tää lapsenne pois, otettiin talteen häiriköimästä Liha on murha -kyltteineen" . Mies lisäsi siihen " niin ja vaimos kans, se on tossa viereisessä sellissä" .
Työnjaosta -minä teen lähes kaikki kotityöt, mies joskus täyttää tai tyhjentää tiski- tai pyykinpesukoneen. Imuroi satunnaisesti, ja nyt viimeksikin vain alakerran. Laittaa meille " juhlapäivinä" pihvit, muuta ruokaa ei tee. Mies maksaa laskut ja tekee pieniä (kiireellisiä) remonttihommia. Jos jollakin hommalla ei ole kiire niin mitään ei tapahdu. Eli jos jostain kilahdan niin se on yleensä juuri kotitöistä. Tilanne rauhoittui kun ryhdyin soittamaan siivoojan paikalle -en yksinkertaisesti ehdi/jaksa/viitsi hoitaa kaikkia siivoustöitä yksin. Kyllä mä haluan Silpunkin kanssa olla :I. Meillä kuitenkin kohtuukokoinen huusholli jota ei hetkessä siivota. Minä pääasiassa hoidan koiran ulosviennit, kynsienleikkuut jne. Se mikä mut saa näkemään punaista on miehen tapa jättää kaikki puolitiehen -imuroi vaan alakerran, kerää pois joulukoristeet, mutta jättää laatikot lattialle, ravistaa koirankopin matot, mutta jättää ne tangolle roikkumaan (ovat olleet siellä viime huhtikuusta -varmaan kohta jo tuulettuneet kunnolla). Että voi pirskatti, jos jotain tekee niin eikö sitä voi sitten tehdä kunnolla?!
Nyt meni niin valitukseksi että lopetan :). Silppiskin nukahti joten syömään ->
KL.
Ja tietenkään sitä ihottumaa, joka on jouluviikosta asti ollut aika pahana, ei tänään ollut juuri ollenkaan (miten se meneekin aina näin???)... No, lääkäri ehdotti kuitenkin uusia Prick-testejä, kun ekan kerran ne otettiin joskus elokuussa, jolloin niissä ei näkynyt mitään ja koska me siellä nyt oltiin ja vakuutus on olemassa, niin otettiin ne sitten samalla kertaa uudestaan. Eikä tietenkään taaskaan niissä mitään näkynyt. Lääkäri oli kyllä sitä mieltä, että ihottuma on enemmänkin atooppisen ihottuman näköistä kuin allergisen ihottuman näköistä. Saatiin taas reseptit uusiin rasvoihin ja yritetään nyt sitten niillä saada iho kuntoon. Jos joutuu käyttämään pidempiä aikoja kortisonia (Sibicort) kuin perusvoidetta, pitää tilannetta alkaa selvittämään tarkemmin. Kehoitti aloittamaan hapanmaitotuoteet ja tavallisen maidon ihan normaalisti (+vehnän, jota Helmi ei ole vielä saanut), mutta olemaan antamatta vielä jonkin aikaa kananmunaa ja tiettyjä mausteita (esim. paprika). Mun ei kuitenkaan tarvitse alkaa millekään dietille (onneksi!).
Mulla oli toissayönä pitkästä aikaa todella huono yö. Heräsin 8 h yöuneni aikana yhteensä 7 kertaa! (Kirjoitinkohan jo tosta, sori jos tulee toistoa) Yritin eilen nukkua Helmin kanssa samaan aikaan päiväunet, mutta esikoinen häiritsi mua, minkä pystyi. Viime yö meni taas suht normaalisti, kun Helmi heräsi vissiin 3 krt ja esikoinen ei onneksi yhtään. Ja eilen illalla tapahtui ihme: Helmi nukahti jo klo 21.10 ja ihan itsekseen ilman itkuja. Aina muutamana iltana viikosta nukahtaa itsekseen ilman itkuja, mutta yleensä vasta klo 22. Joskus on nukahtanut jo 21.30 aikaan, mutta ei koskaan aikaisemmin. Ja tänään heräsi klo 9 (niin kuin herää, jos kukaan ei häiritse), joten nukkui melkein 12 h yöllä! On koko ikänsä nukkunut n. 10 h/yö (joskus vain 9 h ja viime aikoina n. 11 h, kun on nukkunut vain yhdet päiväunet), joten toi 12 h oli aikamoista luksusta, vaikkakin heräsi sen 3 (tai 4) kertaa sinä aikana. Kunpa vielä itsekin pääsisin edes ennen 23.30 nukkumaan, niin mähän olisin jo tosi pirteä!
Laitetaan tähän vielä vastauksia KOTITÖISTÄ: Silloin kun oli hoitovapaalla vain esikoisen kanssa ja sain päivällä tehtyä suurimman osan kotitöistä, ei miehen tarvinut niitä juuri tehdä, paitsi viikonloppuisin osallistua siivoukseen ja huolehtia omista tavaroistaan (joka on kyllä todella vaikeaa miehelle). Helmin syntymän jälkeen ei mulla ole päivisin ollut juurikaan aikaa hoitaa noita kotitöitä, joten nyt mieskin tekee niitä enemmän. Tai olisihan mulla aikaa, kun Helmi nukkuu päiväunet, mutta silloin pidän itse " kahvitauon" (en kyllä juo kahvia), jolloin yleensä istun koneella tai teen jotain muita omia juttuja. Ja loput tosta Helmin päiväuniajasta menee esikoisen kanssa kahdestaan leikkimiseen ja päivällisen valmisteluun.
Me siivotaan yleensä viikonloppuna ja mieluiten niin, että toinen on lasten kanssa ulkona ja toinen saa siivota rauhassa. Ja siivoojaa sitten aina vuorotellaan. Jos siivotaan " yhdessä" , mä haluan aina imuroida, koska tykkään siitä kamalasti (!!!) ja mies yleensä pesee kylppärin ja lattiat (jotka tulee pestyä kyllä aivan liian harvoin). Mun homma on astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys (yhdessä esikoisen kanssa), koska mies tekee sen " väärin" (mä saan koneeseen mahtumaan enemmän astioita ja tiedän, minne puhtaat astiat kuuluu...) sekä pyykin pesu, joka tarkoittaa lähinnä sitä, että kerron, mitä väriä pestään ja laitan koneeseen omat ja lasten vaatteet ja mies laittaa sitten omansa (meillä on 2 eri pyykkikoria, koska kaikki likapyykki ei mahdu yhteen koriin, joten miehellä on sitten oma korinsa). Mä laitan yleensä vaippapyykit kuivumaan ja telineeltä lipastoon/kaappiin ja mies taas muut pyykit. Miehen omia hommia on ns. paskahommat eli roskien viennit ja biojäteastian peseminen, viemäreistä mun hiuskökköjen kiskominen yms. Miehen homma on myös pestä iltaisin käsin tiskattavat astiat ja tästä joudun usein hänelle sanomaan. Esikoinen kerää illalla itse lelunsa (joskus autetaan) ja jompi kumpi meistä (tai esikoinen jos haluaa) Helmin lelut.
Mä olen myöskin meidän perheen organisaattori (taitaa olla aika yleistä). No, sen mies osaa itse hoitaa, että kun lähtevät esikoisen kanssa tenavavoikkaan tai uimaan, mies pakkaa heille tavarat (ja unohtaa yleensä esim. veden/mehun, mutta sitä saa kaupasta/kahvilasta). Mua ottaa usein ihan suunnattomasti päähän se, miten pihalla mies voi jossain asioissa olla. Esim. vaikka olisi sopinut äitinsä kanssa heille menemisestä, niin ei sitten enää hetken päästä muista, milloin oltais menossa jne. Eli mä huolehdin kaikista menoista, kyläilyistä, tavaroiden pakkaamisista (paitsi toi uimahalli ja jumppa) ja mielelläni hoidankin, koska mies on siinä hommassa niin onneton. Suunnittelen myös, mitä syödään ja käyn monesti puiston jälkeen lasten kanssa kaupassa, mutta viikonloppuostokset tehdään yleensä joko yhdessä tai sitten jompi kumpi menee yksin (jos mies menee yksin, on suuri riski saada vääriä ruoka-aineita, vaikka olisi millainen kauppalappu mukana...). Nyt kun syödään päivällinen aikaisemmin, niin mä teen sen arkisin, koska mies tulee silloin vasta just kotiin, mutta viikonloppuna mies tekee yleensä ruoan.
Lapsia hoitaa (tai leikkii heidän kanssaan yms.) arki-iltasin ja viikonloppuisin yleensä enemmän kuin minä ja tietää jopa oma-aloitteisesti, milloin Helmille pitää vaihtaa vaippa. Osaa antaa lapsille myös melko oikeat ruoat, mistä olen aika yllättynyt =) Nukutetaan (tai lähinnä viedään sänkyyn ja lauletaan unilaulut) lapset yleensä vuoroiltoina tai sitten niin, että toinen laittaa esikoisen ja toinen Helmin. Eli hyvin paljon mieheni osallistuu kotihommiin, mutta oma-aloitteisempi saisi niissä olla.
Nyt esikoisen kanssa leikkimään...
T:Fassiloora ja Helmi (10 kk)
Sain isännältä jo laitokselle Weledan imetysteetä, jota on vielä jäljellä 10 kertakäyttöpussillista sekä pullollisen samaisen firman rintaöljyä. Teessä on parasta ennen -päiväys 01/2007 ja öljyssä 11/2007. Tämä öljypullo on korkkaamaton. Jos joku teistä nämä tarvitsee itselleen tai jollekin muulle, niin teepussit voin laittaa postitse omalla kustannuksellani. Öljypulloa en postita, mutta nouto voidaan sopia Kangasalle tai Tampereelle.
KL.
kottarainen@hotmail.com
Vähän aikaa sitten kyselin mukaan pääsemisestä, mut sitten unohin koko homman! Jospa nyt ottasin asiaksi alkaa pinoutuun ahkerammin!
SOINU: Me kanssa oululaisia!
Meillä ei onneksi *koputtaa puuta* ole vielä korvia sairasteltu ollenkaan. Pari nuhakuumetta vain eli helpolla on päästy :)
Poika on kävellyt kohta kuukauden ja melkoisia temppuja muutenkin jo osaa. Karhukävelyä harjoittelee myös :D Pottailemaan ei olla vielä alettu, vaikka kallis pottatuoli on jo odottamassa. 8.päivä tuli tasan 11kk täyteen. Kohtahan tässä pitää alkaa suunnittelemaan synttäreitä :)
Yöt poju nukkuu vaihtelevasti, viime yö meni tosi hyvin. Eka herätys vasta 8:30 ja siitä vielä jatkoi pari tuntia lisää. Yleensä heräilee noin 2 kertaa, mutta pieni silittely auttaa. Kahdet päikyt vielä nukkuu ja hyvä niin. 4 kertaa päivässä syödään ja tähän asti se on riittänytkin.
Mutta lisää toiste!
Mukavaa torstaita kaikille, JJ
ni johan huuto alkaa, nyt tyttö vielä kirkui pois pois...ei kelpaa muu kuin syli.
me oltiin risteilyllä myrskyn aikaan, pikkasen heiluttaa vieläkin ;))) miehelle iski viinasokeus ja tinttas taas ittensä täyteen..sit lässytti mulla elämän viisauksia, johan oli mukavaa.
mä en nyt pysty ykskätisenä rytmejä kirjottamaan enkä arjen pyöritystä..ja huuto alkoi taas.
Meillä muuten tarjoillaan jo tavan maitoo...hyi minua
tänään mennään kattomaan yhtä neliöö,ihana pääsis tästä paskasta veke
nyt on pakko lohduttaa pikkusta
kuumetta ja poppoo ja rv 18+3
Tähän asti olenkin kunnostautunut lueskelemalla muiden juttuja satunnaisesti ja päivittämällä kasvutietoja...
Mekin asumme Oulun lähistöllä. Kiva että täältä päin löytyy muitakin helmiksiä. :)
Meillä sairastellaan. Ville on ollut maanantaista alkaen kuumeessa ja yskinyt. Aamulla käytiin tk:ssa ja oikeassa korvassa oli korvatulehdus niin kuin vähän arvelinkin. Nyt on antibioottikuuri aloitettu ja toivottavasti olo helpottaa pian. Mulla on yskä ja mieskin on flunssaisen oloinen. Ainoa terve on Elina 3v4kk jolla riittää virtaa vaikka muille jakaa, etenkin nyt kun joutuu olemaan neljän seinän sisällä sairaiden kanssa. :-/
Joulukuun puolivälissä siirryttiin yhden päiväunen rytmiin, kun kahdet alkoi olla vähän liikaa. Melko kivuttomasti tuo siirtyminen sitten on sujunutkin. Meidän normaali päivärytmi on suunnilleen tälläinen:
-aamulla herätys n. klo 8, sitten aamutoimet ja aamupuuro. Sitten yleensä ulkoilua tai asioilla käyntiä.
-lounas n. klo 11.30 ja päiväunille klo 12-12.30 välillä.
-välipala n. klo 14-14.30, riippuu milloin Ville herää päiväunilta. Yleensä nukkuu 1-2 tuntia.
-päivällinen klo 16.30
-iltapuuro klo 19.30 ja nukkumaan puoli yhdeksän ja yhdeksän välillä.
Nykyään nukahtaminen tapahtuu muutamassa minuutissa. Kaksien päiväunien aikaan nukuttamiseen saattoi joskus vierähtää tuntikin eli meille tämä nykyinen systeemi sopii oikein hyvin. Mullakin on iltaisin vähän omaa aikaa. Esikoinen ei enää nuku päiväunia, joten päivät on touhua täynnä aamusta iltaan.
Ville sai ensimmäisen hampaansa vasta loppiaisena ja toinen ilmaantui pari päivää sitten. Kauan se kesti, mutta nyt on kaksi pikku naskalin alkua alaikenessä ja lisää odotellaan. :)
Monet 11kk:n ikäiset jo kävelee tai harjoittelee sitä, mutta meillä ei olla vielä noin pitkällä. Ville alkoi ryömimään 8kk:n ikäisena ja 1,5kk sitten kehitteli oman tapansa liikkua: puoliksi konttaus- ja puoliksi istuma-asennossa kiitää kovaa vauhtia paikasta toiseen. Se ei ole ihan puhdasta peppukiitoa, ft kutsui sitä toiminnalliseksi peppukiidoksi. no, väliäkö tyylillä kunhan pääsee eteenpäin. ;) Fysioterapiassa ollaan käyty 6kk ikäisestä kun kääntyminen ei oikein suju. Mitään fyysistä estettä, lihasjännitystä tms. ei ole. Jostakin syystä vaan kääntyy harvakseltaan ja yleensa silloin kun itseä huvittaa. Esikoisen kanssa oli ihan sama homma, lieneekö sitten geeneissä " vika" .
Tulipa kirjoitettua vähän enemmän kuin yksi rivi. Nyt pitää mennä touhuamaan lasten kanssa.
Eisku ja Ville 11kk1pv sekä isosisko Elina
Meillä yleensä minä hoidan siivoukset. Mies joskus imuroi ja laittaa astiat koneeseen/ tyhjentää koneen oma-aloitteisesti. Pyykkiä en anna miehen pestä, koska se tunkee koneen niin täyteen kuin ikinä saa ja pesee niin punaiset kuin valkoisetkin yhdessä. Ja kuivumaan ripustaminenkin on minun hommaa, mies ei paljon suoristele märkiä pyykkejä...
Usein tehdään niin, että mies imuroi ja minä pesen lattiat. Mies tamppaa matot. Muutaman kerran on mies pessyt saunan&kylppärin ja wc:n (silloin, kun olin raskaana ja umppari leikattu enkä kärsinyt kyykistellä).
Minä laitan yleensä ruuat. Mies tekee joskus liharuokia leivinuunissa. Kaupassa käydään yhdessä tai sitten mies hakee harrastuksistaan kotiin tullessaan maitopurkin, mikropizzan, ruispuikuloita ja hk:n sinistä. Se ostaa AINA nuo samat, ei koskaan juurikaan mitään muuta! Paitsi nykyään se tuo myös Onnille ruokaa.
Havahduinkin tässä miettimään, että mitä kotitöitä se mies sitten oikein tekee?! Minä, kun hoidan nykyään myös lumityöt (joita ei kyllä kamalasti tänä talvena ole vielä ollut)... No kaikki paperiasiat (vakuutus ym) hoitaa kyllä mies! Niin ja imurin pölysäiliön tyhjentämisen sekä liiteristä polttopuiden hakemisen.
Ja Onnia mies hoitaa kyllä hyvin ja huolehtii sen Jekovitit (mä en koskaan muista niitä). Ja mies syöttää ja juottaa Onnia ihan oma-aloitteisesti ja oikein. :) Ne kyllä pärjää keskenään.
Rytmeistä ja päiväunista...
Onni nukku yleensä vain yhdet päiväunet. Silloin jos jostain syystä herätään aikaisemmin niin silloin nukkuu kahdet. Me herätään aamulla n. klo 10-10.30 ja päiväunet 2h on yleensä aikavälillä 13-17. Illalla Onni nukahtaa vasta n. klo 22.30-24. Joskus jos Onni on tosi väsynyt niin se ottaa pikku tirsat n.30min illalla mutta silloin yöunille nukahtaminen menee kyllä tosi myöhään. Meille sopii hyvin tämä rytmi, että nukutaan aamulla pitkään. Olis kamalaa jos Onni heräis jo ennen seitsemää!! Vaikka eihän sitä tiedä milloin se rytmi saattaa vaikka niinkin kääntyä...
Me oltiin alkuviikosta yksi yö hotellissa Oulussa. Käytiin ostoksilla ja kaikille löytyi ihme kyllä jotain. Yritin löytää itselleni talvikenkiä, kun entisissä kannat heiluu mutta eihän niitä löytynyt. Ainakaan semmoisia mitkä olis raaskinut kotihoidontuella ostaa!! Mutta kai se on vaan pakko maksaa jos kengät haluaa...
Onni oli ihan innoissaan hotellissa! Se riehui parisängyllä ihan onnessaan ja heittäytyi siihen aina pitkäkseen. Huoneessa oli myös kylpyamme ja siitähän sitä riemua riitti. :)
Reissu meni kyllä tosi hyvin. Onni jaksoi kierrellä myös kaupoissa (=istua rattaissa) ja automatkat 2,5h nukkui mennen tullen!! Mikä on ihme, kun normaalisti huutaa pää punaisena.
Ainoa hankaluus oli ruuan lämmitys, kun huoneessa ei ollut vedenkeitintä. Respasta sanoivat, että jossain kerroksessa olis ollut mikro mutta mies ei ainakaan sitä löytänyt. Onni sit söi haaleaa puuroa ja hedelmäsoseita. Yhden ruuan mies tais sit käydä ravintolan puolella lämmittämässä...
Kävin äsken järven jäällä luistelemassa. Olis ollut aivan ihanaa muuten mutta se jää paukkui ja lohkeili alta jossain kohti. Vaikka ihan rantoja pitkin luistelinkin... Mä olen kyllä tosi arka tuolla jäällä joten olishan se saattanut vaikka kestääkkin mutta säikähdin ja tulin pois...
kumppari&Onni
On niin hiljaista...
Minä löysin itselle kengät!!! Jipii!! :)
Ihan tuosta naapurikaupungista kotimaiset ja semmoiset klassisen kauniit. Hinta vähän kirpaisi mutta toivottavasti ovat sitten sen arvoiset. Pohja ainakin vaikutti pitävälle vaikka on liukasta. Olin kyllä jo tuntevinani että niidenkin kannat heiluis mutta sitten tulin siihen tulokseen, että mulla taitaa ennemminkin heilua joku tuolla korvien välissä! :)
Kirpparilta löysin Onnille housut, hatun (semmoisen ihanan " karvahatun" , on kyllä ehkä hieman tyttömäinen...) ja keinun joka roikkuu katosta. Saa nähdä mitä siitä tuumaa, kunhan herää ja päästään testaamaan.
Onni oli viime yönä ihme marakatti. Heräs itkemään joskus klo 3 aikoihin ja oli sit kiukkuinen koko loppuyön. Ei millään olis alkanut olemaan pitkällään eikä huolinut tuttiakaan... Nyt kuitenkin onneksi nukkuu päiväunia ihan tyytyväisenä. Reppana.
Pitäis mennä laittamaan ruokaa mutta en millään jaksais...
kumppari&Onni
Yritän tässä samalla kirjoitella, kun Jonttu kiipeilee jaloissa. Se lähtee varmaan kohta kävelemään, nyt kävelee jo taaperokärryn ja plastomopon ym. kanssa.
Olimme eilen miehen kanssa teatterissa, voisin käydä vaikka joka viikko. Hyvä esitys oli taas. Mun vanhemmat oli poikia hoitamassa ja hyvin oli mennyt, mikseipä olisi.
Tänään loppui Joonan antibioottikuuri. Luulisin, että korva on parantunut. Nyt vaan lääkekuurin takia se hiiva ihottuma vaippa-alueella taas paheni. No onneksi on lääkärin määräämää voidetta siihen vielä jäljellä. Se ihottuma on inhottavaa, kun se kutiaa niin kovasti, että heti kun Joonalta ottaa vaipan pois niin se raapii ihonsa ihan naarmuille.
Meillä on menossa siirtymävaihe päiväunien kanssa. Joonan saa nukkumaan kahdet päiväunet, mutta sitten sitä ei meinaa saada illalla ajoissa nukkumaan ja toisaalta yhdet unet tuntuu olevan välillä liian vähän. Poika nukkuu siis vaihtelevasti joskus yhdet, joskus kahdet unet.
Hyvää viikonloppua=)
nonnu78 ja mukelot
Niin se aika menee -Oskari otti eilen ensimmäiset askeleet ja nyt sitten ei muuta tekiskään kun kävelis. mennä taapertaa pari metriä kerralla ja tums tipahtaa pyllylleen. Ihanaa alkaa helpottaa :)
juu ei tänne kuulu mutta mulla on raskausoireita -yököttää iltaisin, pahoinvointia ja sitten se kuuluisa paikka vuotaa -yök. Me ei voida raskautua joten mä luulisin tämän olevan joku valesellaisen tai sitten vaan sitä on niin väsynyt että jo kaikki etoo... Tiedä tuota mutta kun ei muista miten ne alkumetrit sitten menikään vaikka kaksi on takana ;)
Muuten sais jo talvi tulla -lunta ja silleen, meidän muksut ei viihdy pihalla näillä keleillä, varsinkaan Oskari kun ei ole mitään tekemistä. Tulis talvi !!!!
Kotitöistä -meillä mies siivoaa ja laittaa joskus ruokaakin . Se yleensä tyhjentää tiskikoneen ja saattaa joskus tyhjentää kuivausrummunkin . Pyykkiä EN anna pestä -sama mies kuin muilla , tunkee koneeseen kaikki mitä korista löytyy katsomatta väriä jne. Josta tulkin mieleen meillähän on aivan ihana pyykkitorni -pesukonekin silittää vaatteet ja rumpu tekee niistä kuin uusia, poistaa nypyt jne. On aivan ihana yhdistelmä.
Juu oli varmaan jotain muutakin mutta vissii pakko mennä jääkaapille :)
Minkki ja taapertava Oskuboy
Mä täällä kukun, vaikka pitäis olla nukkumassa... Ja väsyttäiskin niin pirusti. No, saahan sitä sit joskus nukkuu.
Meidän työnjako noissa kotihommissa on se, että molemmat tekee kaikkee, paitti mä en imuroi, inhoon sitä hommaa ylikaiken! Joten mies hoitaa sen, ja mä yleensä laitan pyykit koneeseen ja yhdessä laitetaan narulle (jos en kerkee päivän aikana laittaan) Tiskit tiskataan vuorotellen, tai no mä taidan tällä hetkellä tiskata enemmän, koska mä oon kuitenkin kotona. Isot siivoukset (lattianpesut, ikkunanpesut yms.) tehään yhdessä. Eetun kanssa ollaan molemmat tosi paljon. Mies hoitaa syötöt ja vaipanvaihdot kun on kotona, ja kylvetys on kanssa miehen hommaa, mä oon vissiin kerran tai kaksi Eetun kylvettänyt... Niin ja ruoat tekee se kummalla suurempi nälkä... Ei vaan, mä oon yrittänyt tehä ruoan valmiiksi siksi kun mies tulee kotiin, mutta välillä nää päivät vaan on yhtä tökkimistä...
Matkoista. Meillä on ollut tilattuna 20h:n risteily Siljalla, jo pidemmän aikaa (pisteillä kun saatiin!!!) ja lähetään sinne tuossa maaliskuussa... Jee, meikäläinen suunnilleen laskee jo päiviä... (tosin reissu tehään Tampereen kautta, Turusta siis lähtö, mutta kun koirat menee mun yhellä kaverille, joka asuu Tampereella... tulee vähän pitkä matka mut muuten ei päästäi reissuun...)
Marcelilla on kyllä mielenkiintoinen anoppi... Hmmm! Ja äiti! Kyllä varmaan jäi peen maku suuhun.
Ihanaa, Minkki!!! Ei teidän Osku oo ainoo jolla vielä 70 kokosia vaatteita... Mä just laitoin vasta 68 pois!!!
Kuumetta, meillä ihan sama juttu, kun mamma saa pyllyn tähän tietokoneen edessä olevaan tuoliin, niin johan alkaa narina, ja eipä siinä juuri muu auta, kuin jättää siiheksi kun Eetu nukkuu tai mies tulee töistä...
Meillä on nyt uusin juttu, se kun äiti tai iskä " taluttaa" Eetua kävelyautossa... Siis jätkä istuu niin polleena päällä, ja naureskelee kun äiti/isä kyyryssä painelee pitkin kämppää... Mitäpä sitä ei lapsensa eteen tekis... Eipä meilläkään tuota kävelyä harrasteta, eikä ole kyllä kiirekkään. Ja eiköhän tuo opi sen sitten kun on valmis! Tosin kävelyttäminen on Eetusta hauskaa...
Mutta nyt jos menis sitten nukkumaan! Hyviä viikonloppuja kaikille!!!
napero ja Eetu 11kk+risat
Tai johan tämä on aamupäivää. On ollut melkoista narinaa parin päivän ajan, taitaa johtua tuosta yksiin päiväuniin siirtymisestä. Silppu teki jopa kyseenalaisen ennätyksen ja valvoi kuusi tuntia putkeen, sen jälkeen nukkui päikkärit jotka kestivät vain reilut puoli tuntia :-o. Iltaa vietettiin hyvinhyvin väsyneen lapsen kanssa. Silppis ei siis tajua että jos nukkuu vain yhdet päikkärit niiden pitäisi olla pidemmät kuin entiset pikkutorkut... Eilen pukelo sai iltapuurolla aikaiseksi ensimmäiset kunnon megazoneraivarit, kiljui kymmenen minuuttia kunnes sain rauhoittumaan ja syömään puuronsa. Mitään muuta syytä en kyllä keksi kuin väsymyksen.
Mulla on edelleen käyttämättä miehen antama matkalahjakortti ja eilen katselin risteilyjä, jos semmoiselle lähtisi tässä lähiaikoina. Menen joko yksin tai systerin kanssa. Tukholmassa vois käydä shoppailemassa :).
Tarjoilen maitoa lapselle ->
KL.
SOINTU: Missä päin oulua asustelette?
Täällä on pikku-mies päikyillä ja minä tietty heti koneelle ;) Galluppiin sen verran, et me tehään ruoka molemmat. Minä kuitenkin enemmän, ku kotosalla oon, mut kiitettävästi mieskin kokkaa. Minä hoidan järkkäyspuolen ja kerta viikkoon siivotaan yhessä kunnolla. Pyykit hoidan minä. Mies sit tietty huoltaa auton ja tekee rempat.
Aika hurja oli lukea, et joillain menee vielä 70cm vaatteet. Meillä on käytössä jo monia 86cm vaatteita ja isompiakin muutama. Mut isohan tuo on poikaki.
Tänään poju harjotteli kovasti juoksemista :D Hauskan näköstä. Hurjaa vauhtia kävelee ensin ja sitten alkaa nosteleen jalkoja. Lopussa kömmähtää nurin, mutta siitä taas ylös ja sama alusta. Kauheen kiireinen vaikuttas olevan.
Mut nyt lopettelen, ei tullut kauheena viime kirjotuksesta kommenttia, joten parempi etten enempää avaudu ;)
Meilläkään ei eilen nukuttu kuin puolisen tuntia päikkäreitä. Mies oli ensin aamuvuorossa ja töitten jälkeen sillä oli kaukalopallo-ottelu ja sen jälkeen lähtivät vielä viettämään iltaa peliporukan kanssa... No meidänhän piti sit kuskata ukkoo silloin iltapäivällä just Onnin päikkäriaikaan ja lopulta siinä kävi niin, että se nukkui vaan pikku unet autossa. Oltiin sit vielä koko päivä anoppilassa ja kotiin tultiin illalla vasta klo 22 jälkeen. Onni alkoi nukkumaan yöunille vasta klo 23.30.
Mä aion tänään kyllä ottaa omaa aikaa ja käydä vaikka lenkillä YKSIN! Mulla on jäänyt koko viikolla lenkkeilytkin, kun ukko on joko töissä tai sit omissa harrastuksissaan! Mä jo sanoinkin sille, että nyt saa kyllä vähentää jo tuota harrastekiekon pelaamista, kun se on alkanut pelaamaan jo vaikka kuinka monessa eri porukassa! Raivostuttavaa!! Voishan sitä lenkillä käydä toki Onninkin kanssa mutta mun mielestä se on rentouttavampaa yksin, kun ei tarvii pelätä, että milloin poika herää karjumaan. :)
Tänään pitäis kyllä käydä mun vanhempienkin luona kylässä, kun isälläni oli eilen syntymäpäivä eikä me muistettu sitä. Kiireellä laitoin ennen puolta yötä sähköpostiin onnittelukortin... :-/
Menempä siis suihkuun ja laittautumaan....
Kumppari&Onni
Oikein pisti vihaksi kun lueskelin sun tekstiä... siis jos mun oma äitini ja mieheni porukat alkais päästeleen suustaan moisia sammakoita eli etteivät halua osallistua lapsenhoitoon tai muutenkaan auttaa missään, niin mä en kyllä kutsuis kylään tai pitäis juurikaan yhteyttä. Kai ne pakolliset pari kertaa vuodessa vois naamaa näyttää, mutta en todellakaan soittelis tms. Olen mä sen verran itsekäs, etten jaksa ketään kyllä palvella. Mua oikeesti sapettais niin paljon tommonen kommentti, että takuulla sanoisin miehelle, että " sun mutsis ei ihan sitten lähiaikoina tarvi kylään tulla... pärjätään kiitos ihan omillamme, kuten hänen mukaansa kuuluukin" .
Samoin mies. Hittolainen. Nyt pistätä Marcel sen ukkos kuriin ja osallistumaan. Mua niin korpee nää vieläkin esiintyvät sovinistiset mielipiteet, että miehen ei tarttis tehdä kotona mitään. Varsinkin nyt, kun molemmat on töissä niin en kyllä tajua yhtään, miksi se olisi erityisesti mun homma huolehtia vaikkapa kotitöistä? Toisaalta mä kyllä teen sitten paljon myös niitä " miesten hommia" nimimerkillä juuri tänään käytiin auton kanssa huollossa.
Meillä onneksi, täytyy tosiaan välillä taputtaa itseään olalle tästä tilanteesta, on noi mummit tosi aktiivisia. Oma äitini ennen kaikkea. Kesällä tuli tekemään mun kanssa suursiivousta ja hoitaa Leoa oikeastaan aina kun vaan pyydetään. On myös hoitanut veljieni lapsia, joten sinänsä ihan tasapuolisesti. Ja äitiysloman aikana auttoi myös taloudellisesti esim. osti Leolle parit kunnon kengät ja Reima-haalarin. No, toi ReimaTec oltais ostettu itsekin, mutta ainahan se on satanen lisää bensatankkiin tai ruokakauppaan kun mummi ostaa jotain.
Laitetaas pientä GALLUPIA pystyyn ihan uteliaisuudesta: MITEN TEILLÄ KOTITYÖT / ARJEN PYÖRITYS JAKAANTUU?
Meillä mies tekee ruuat. Mä olen oikeasti tän 3,5v suhteen aikana kokannut ehkä 5 kertaa! Mä imuroin enemmän ja laittelen tavaroita paikoilleen -tottapuhuen mies ei oikein vieläkään tiedä, missä mikäkin tavara on ja mä sitten aina kerron, että mistä löytyy Leon sukat ja missä on ämpäri tai digikameran laturi. Siivousta inhotaan molemmat -meillä pidetään aina sellaisia " raivosiivouksia" eli päätetään päivä, jolloin siivotaan ja sitten puunataan yhteistoimin koko kämppä parissa tunnissa. Nyt kylläkin teimme ihanan päätöksen ja tilasimme siivoojan 2krt/kk -IHANAA LUKSUSTA!!! Vaatteita silitämme vain äärimmäisen pakon edessä -kumpikin omansa.
Mies hoitaa kaikki remontointi- ja rakennustyöt/kodin pienkorjaukset. Sillä on aina hirvittävä tarve esim. rakentaa juuri hankitut huonekalut kasaan vaikka keskellä yötä. Mä hoidan enemmän koiria. Mies kyllä ulkoiluttaa, mutta mä koulutan ja hoidan isommat metsälenkit yms.
Mä olen perheen " organisaattori" eli suunnittelen ja pitkälti hoidan kaikki tapahtumat, matkat, kyläreissut, vapaa-ajan tapahtumat... mitä nyt ikinä tehdäänkin. Ehkä tulee vähän ammattinikin puolesta, että toi koordinointi on verissä :-) Mä myös huolehdin kaikki ns.tärkeät paperit ja että on kaikki vakuutukset sun muut kunnossa.
Leon hoito jakaantuu erittäin tasaisesti. Kumpikin hoitaa yhtä paljon (no, mä tietty äippälomalla enemmän). Kummallakin on omia harrastuksia ja satunnaisia viikonloppumenoja, jolloin toinen hoitaa. No jaa, mä yleensä pakkaan Leon tavarat ja eväät, jos jonnekin lähdetään. Mies aina kysyy, että " onko nyt liharuoka vai hedelmä" ... että siinäkin taitaa olla toi koordinointi meikäläisellä. Isovanhempien luona Leo yöpyy keskimäärin 1krt/kk jolloin tehdään miehen kanssa jotain omia reissuja (käydään ulkona syömässä, bilettämässä, käydään jossain reissussa tms.)
Hups. tulipas pitkä. laittakaahan muutkin raporttia " kotioloistanne" :-)
terveisin Oodi työpöydän äärestä