Miten saada lähivanhempi opettamaan teinille rahankäyttöä?
Teini ei osaa rahaa käyttää. Kaikki rahat valuvat nolliin. Jos saa vaikka joululahjaksi yhteensä useamman satasen, yhtään ei jää säästöön. Kuluu kahdessa viikossa, jopa ihan viikossa, kaikki! Nuori lähtee juhlimaan, ostaa hetken mielijohteesta kaiken minkä näkee. Mitään ei ole nuorelle säästetty, ei ole opetettu käyttämään rahaa. Lähivanhempi antaa käyttörahaa sitä mukaa kun teini haluaa.. ei ole esim. selkeää viikko tai kuukausirahaa. Tästä on puhuttu lähivanhemmalle, ei itse toimivansa väärin.
En ole kumpikaan vanhemmista, joten omat mahdollisuudet tosi pieniä tähän puuttua. Itse olen antanut ja aion vastakin antaa nuorelle lahjaksi vain omaan kotiin tavaraa/rahaa nuoren säästötilille tulevaisuutta varten. Nuori muuttaa kotoaan varmasti viimeistään vuoden kuluttua.
Kommentit (10)
Missä teinin etävanhempi on? Onko kuollut vai miksi ei voi itse opettaa?
Miksi puutut toisten ihmisten kasvatukseen ja rahankäyttöön?
Päätyisin toimimaan samalla tavalla kuin sinä! Ehkä kymmenen vuoden päästä osaa arvostaa antamiasi tavaroita, kunhan ne ovat oikeasti laadukkaita ja aikaa kestäviä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puutut toisten ihmisten kasvatukseen ja rahankäyttöön?
Nuorta auttaakseni. Vielä ei ole ehkä liian myöhäistä. Kohta on. Etävanhempi nuoren elämässä mukana, mutta nuoren oma valinta kuinka paljon. Siinä ei paljon opeteta, jossei usein edes näe eikä ole nuoren rahaliikeenteestä päivittäin vastuussa.
Minä olen isovanhempana puhunut rahankäytöstä. Tuo, että rahaa annetaan lisää, kun edelliset ovat loppuneet, ei opeta säästäväisyyttä. Jos rahaa parissa viikossa valuu muutama satanen, ei lupaa hyvää aikuisuuteen. Aika harva palkkatyössä olevakaan pystyy hurvittelemaan satasia kuukaudessa.
Viikko- tai kuukausiraha ei ole mikään välttämättömyys rahankäytön oppimiselle, mutta siitä voi olla apua. Opettelu olisi pitänyt aloittaa jo vuosia aiemmin, niin olisi mennyt helpommin. Hankala tilanne, jos kotoa ei saa oikeanlaista mallia.
Paras neuvo, jonka sain isältäni, oli, että tilillä pitää aina olla rahaa. Opiskeluaikana pyrin siihen, että tilillä oli aina vähintään 300 markkaa. Jos raja läheni, niin käytin rahaa vain kaikista välttämättömiin asioihin. Rahan kuluttamisen suhteen tilanne on sama olipa tilin minimisaldo 300 tai 0, mutta jos se on 300, niin tiukassa paikassa on vielä joustovaraa.
Vierailija kirjoitti:
Viikko- tai kuukausiraha ei ole mikään välttämättömyys rahankäytön oppimiselle, mutta siitä voi olla apua. Opettelu olisi pitänyt aloittaa jo vuosia aiemmin, niin olisi mennyt helpommin. Hankala tilanne, jos kotoa ei saa oikeanlaista mallia.
Paras neuvo, jonka sain isältäni, oli, että tilillä pitää aina olla rahaa. Opiskeluaikana pyrin siihen, että tilillä oli aina vähintään 300 markkaa. Jos raja läheni, niin käytin rahaa vain kaikista välttämättömiin asioihin. Rahan kuluttamisen suhteen tilanne on sama olipa tilin minimisaldo 300 tai 0, mutta jos se on 300, niin tiukassa paikassa on vielä joustovaraa.
Totta. Ehkä pitääitse jankata, että tilillä pitää aina olla rahaa! Ettei ihan nollilla olisi koskaan+ettei missään tilanteessa saa ottaa pikavippiä. Ehkä ne olisi helpoin muistaa ja nopein tapa siihen, jossai toista kiinnosta edes kuunnella.
ap
Lähivanhempi? Mikä on lähivanhempi? Eikö riitä, jos sanoo vanhempi?
Neuvoja?