Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako leivän itse leipominen taloudellisesti?

Vierailija
05.01.2024 |

Varmaan on vähemmän lisäaieita mutta sämpylä- ja leipäjauhot aika kalliita kaupassa.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen aina perunamuusia reilusti, ylijääneestä teen sämpylöitä : muusia, vettä, vehnäjauhoja, kuivahiivapussi, suolaa ja liraus öljyä. 10-12 sämpylän hinta n. 2e paistamisineen.

Itse ostin juuri 5 pakettia leipää kolmella eurolla. Iso pussillinen sämpylöitä, 3 pussia erilaisia ruispaloja ja 1 pussi kauraleipää. Sain siis terveellisemmät leivät halvemmalla.

Terveellisemmät?

Tuon aiemman kommentoijan sämpylöissä on pelkkää vehnää.

Vehnä on maailman yleisin vilja eikä yhtään epäterveellisempää kuin muutkaan. 

Vierailija
62/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommolan ja Urpilaisen ohjelmaa katsellessa ihmettelin kuinka jotkut vielä tekevät ja syövät tämmöisiä sokeri siirappi vehnäjauho pipareita joissa ei mitään ravintoaineita ja hyi helvetti minkä makuista sokerimössöä. Pelkkää sokeria ja rasvaa.

Tämmöistä syötettiin lapsille ja en ole enää lapsuuden jälkeen suostunut niitä syömään. Äitini kun toi niitä väkisin ja heitin kaikki piparit kompostiin. Kaikilla meillä on aikuistyypin diabetes lapsuuden väärän ruokavalion takia kun tämmöistä sokeri paskaa piparia ja pullaa vaan syötetiin eikä ollut kunnon ruokaa.

Ainesosat

VEHNÄjauho, sokeri, margariini (16%) [kasvirasva (palmu), vesi, rypsiöljy, suola, aromi], siirappi, vesi, KANANMUNA, nostatusaine (E500), mausteet (kaneli, neilikka), suola.

Ravintosisältö (100g)

Energiaa kJ

1658,0 kJ

Energiaa kcal

394,0 kcal

Rasvaa

14 g

josta tyydyttynyttä

7,0 g

Hiilihydraatteja

60 g

josta sokereita

30 g

Proteiinia

6,1 g

Suolaa

1,0 g

https://sunnuntai.fi/tuotteet/sunnuntai-piparitaikina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehty on melkein ilmaista. Raaka-aineiden osuus kaupan leivän hinnasta on apaut 10 % ja sähkön hinta on senttejä.

Vierailija
64/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa vehnä on ravitsemuksellisesti yhtä hyvä vilja kuin muutkin. Kaikkien viljojen ravintosisältö on suurin piirtein sama, ja vehnässä on vitamiineja ja kivennäisaineita suunnilleen yhtä paljon kuin esimerkiksi rukiissa. Tärkeää on, missä muodossa sitä syö.

Täysjyvämuodossa vehnän on tutkittu muun muassa vähentävän kakkostyypin diabeteksen ja sydänsairauksien riskiä. Siten se edistää terveyttä, kertoo viljatutkija, laillistettu ravitsemusterapeutti Jenni Lappi Itä-Suomen yliopistosta.

Terveyttä vehnästä

Täysjyvävehnä on terveellistä, sillä se sisältää kuidun lisäksi monia vitamiineja, mineraaleja ja kivennäisaineita. Rukiin kanssa täysjyvävehnä on ravitsemukseltaan melko samanarvoinen. Vehnän terveellisyys muiden viljavalmisteiden tapaan riippuu käytetyn jyvän osan mukaan. Täysjyvävilja sisältää enemmän kivennäisaineita, vitamiineja ja kuituja, kun taas puhdistetut valkoiset jauhot ovat vähäkuituisia ja sisältävät myös ravintoaineita huomattavasti vähemmän.

Täysjyvävehnän kuidut ovat tärkeitä monella tapaa. Ne tasapainottavat ruoansulatusta ja verensokeria, toimivat luuston rakennusaineina ja ovat tärkeitä energia-aineenvaihdunnalle ja hermoston toiminnalle. Täysjyvävehnä voi sopia vatsavaivoista kärsivälle paremmin kuin ruis, sillä vehnä sulaa ruista paremmin. Muilla viljalajeilla, kuten speltti- ja durumvehnällä, on samat terveyshyödyt kuin paljon viljellyllä ja käytetyllä leipävehnällä.

Täysjyvävehnä sisältää kuituja, jotka edistävät vatsan toimintaa ja tasapainottavat verensokeria.

Täysjyvävehnässä on runsaasti erilaisia vitamiineja, kivennäisaineita ja mineraaleja.

Täysjyvävehnä voi olla ruista parempi vaihtoehto herkkävatsaiselle.

https://www.vauva.fi/keskustelu/5417139/kannattaako-leivan-itse-leipomi…

Vierailija
65/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tommolan ja Urpilaisen ohjelmaa katsellessa ihmettelin kuinka jotkut vielä tekevät ja syövät tämmöisiä sokeri siirappi vehnäjauho pipareita joissa ei mitään ravintoaineita ja hyi helvetti minkä makuista sokerimössöä. Pelkkää sokeria ja rasvaa.

Tämmöistä syötettiin lapsille ja en ole enää lapsuuden jälkeen suostunut niitä syömään. Äitini kun toi niitä väkisin ja heitin kaikki piparit kompostiin. Kaikilla meillä on aikuistyypin diabetes lapsuuden väärän ruokavalion takia kun tämmöistä sokeri paskaa piparia ja pullaa vaan syötetiin eikä ollut kunnon ruokaa.

Ainesosat

VEHNÄjauho, sokeri, margariini (16%) [kasvirasva (palmu), vesi, rypsiöljy, suola, aromi], siirappi, vesi, KANANMUNA, nostatusaine (E500), mausteet (kaneli, neilikka), suola.

Ravintosisältö (100g)

Energiaa kJ

1658,0 kJ

Energiaa kcal

394,0 kcal

Rasvaa

Ei kai kerran vuodessa syötävien herkkujen tarvitse terveellisiä ollakaan? Kukaan ei liho tai saa diabetestä sillä, että syö jouluna piparkakkuja. Voi hyvä luoja sentään.

Vierailija
66/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Leivän syömisen lopettaminen kannattaa: ei tarvitse ostaa leipää, ei levitteitä, juustoa, leikkeita, kurkkua tomaattia yms leivän päälle. Säästöä helposti 20-30 euroa viikossa.

Eihän leivän syömättömyys tarkoita leivänpäällysten syömättömyyttä.

Aika harva Suomessa vetelee juustoa sellaisenaan. 

Minä syön.

Vierailija
67/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Leivän syömisen lopettaminen kannattaa: ei tarvitse ostaa leipää, ei levitteitä, juustoa, leikkeita, kurkkua tomaattia yms leivän päälle. Säästöä helposti 20-30 euroa viikossa.

Eihän leivän syömättömyys tarkoita leivänpäällysten syömättömyyttä.

Aika harva Suomessa vetelee juustoa sellaisenaan. 

Minä syön.

Portviinin kanssa juustoa. Juusto kuuluu leivälle kuin ananas pizzaan, eli vain sivistymättömille.

Vierailija
68/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen aina perunamuusia reilusti, ylijääneestä teen sämpylöitä : muusia, vettä, vehnäjauhoja, kuivahiivapussi, suolaa ja liraus öljyä. 10-12 sämpylän hinta n. 2e paistamisineen.

Itse ostin juuri 5 pakettia leipää kolmella eurolla. Iso pussillinen sämpylöitä, 3 pussia erilaisia ruispaloja ja 1 pussi kauraleipää. Sain siis terveellisemmät leivät halvemmalla.

Terveellisemmät?

Tuon aiemman kommentoijan sämpylöissä on pelkkää vehnää.

Vehnä on maailman yleisin vilja eikä yhtään epäterveellisempää kuin muutkaan. 

Pelkkä "vehnäjauho" viittaa vahvasti valkoiseen vehnään, joka sisältää vain vehnän tärkkelyksen. Vitamiinit, kivennäisaineet ja muut terveyttä edistävät yhdisteet puuttuvat. Sellaista vehnää on hyvä välttää.

Jos kyseessä on täysjyväleipä, niin silloin ei ole merkitystä mistä viljasta se on tehty.

Vierailija
69/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan leipää ja juustoja, leivät leivon enimmäkseen itse, tulevat edullisimmiksikin vaikka hinnasta viis kun on leivästä kyse.

Vierailija
70/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elovena Vehnänalkiot sisältävät runsaasti vitamiineja, kivennäisaineita, kuitua ja proteiinia. Vehnänalkiot tuovat ruokiin ja leivonnaisiin viljaista makua ja rouheisuutta. Niitä voi nauttia myös sellaisenaan jogurtin päälle ripoteltuna tai smoothieisiin sekoitettuna. Tuotteelle on myönnetty Sydänmerkki.

https://elovena.com/fi/tuotteet/elovena-vehnanalkio

Tämä on vaan kalliimpaa eikä ole pipareissa tätä.

Vierailija
71/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kerran vuodessa syötävien herkkujen tarvitse terveellisiä ollakaan? Kukaan ei liho tai saa diabetestä sillä, että syö jouluna piparkakkuja. Voi hyvä luoja sentään.

Ei syö vain kerran vuodessa vaan syö sokeria ihan koko ajan. Voi luoja sentään kuinka tyhmä olet. Jäätelöt, karkit, pullat, limsat yms. on yhtä pahaa pelkkää sokeria.

Kuka syö vain kerran vuodessa sokeri mössöä jos ei muutenkaan nauti siitä.

Miksi sitten lasten diabetes on räjähtänyt.

Lapsuusiän diabetes on yleistynyt jo 50-luvulta lähtien. Vuosittainen sairastuvien määrä on kaksinkertaistunut 80-luvulta nykypäivään tullessa ja 90-luvulta lähtien lisääntymisvauhti on ollut jopa kiihtyvää. 80-luvulla Suomessa noin 330 alle 15-vuotiasta lasta sairastui joka vuosi diabetekseen. Tällä hetkellä tautiin sairastuu jo noin 640 alle 15-vuotiasta lasta vuosittain.

https://www.terve.fi/artikkelit/lapsuusian-diabetes-yleistyy

Vierailija
72/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sämpylää on helppo tehdä itse ja tulee hyvää. Ei maksa kun alle pari euroa korkeintaan 20 kpl sämpylöitä. Jos ostaa kilon juuston niin siitä riittää 3 viikoksi ja tuoreen sämpylän väliin juustoa niin on hyvää. Itse kun olen työtön, olen tehnyt usein sämpylöitä enkä ole kaupasta yli vuoteen ostanut leipää..

Vierailija
73/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halvemmalla varmaan mutta et terveellisemmin. Muovipussileipiä. Millä luulet, että ne säilyvät - niin juuri, jotain kemiaa mätetty, etteivät muovipussissa homehdu. 

Vierailija
74/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen lasikulhossa taikinan, siihen tulee yleensä vehnäjauhoja ja kaurahiutaleita/neljän viljan hiutaleita. Halpaa ja hyvää. Ilman lisäaineita.

Samoin täällä. Juuri laskeskelin hintaa kaura-vehnäsämpylöille, ehkä noin 20centtiä kappale. Mielestäni siinä saa jo leipomispalkan sekä hyvän mielen tuoreen sämpylän lisäksi.

Vierailija
75/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kummallisia vastauksia aika helppoon kysymykseen.

Minua kiinnosta miksi ihminen syö leipää vielä vuonna 2024. 

Leivän syöminen on opittu tapa, jos ruokakustannuksia halutaan leipä on yksi turhakkeista, jonka voi jättää pois. 

Ihmettelen miksi tätä alapeukutetaan, sillä asia on näin. Ja vastaus kysymykseen ei ole yksiselitteinen, vaan hinta riippuu monesta seikasta, sähkön hinta. 

Tätähän ei kysytty, mutta itse ostamme leivöt alelaatikoista, saa 5-8 eri leipää ja hinta vain 2 euroa. Syömme myös näkkäriä ja hapankorppua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi