Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako leivän itse leipominen taloudellisesti?

Vierailija
05.01.2024 |

Varmaan on vähemmän lisäaieita mutta sämpylä- ja leipäjauhot aika kalliita kaupassa.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä on ruokaa siis missä kaikki pasta ja peruna ja riisikin. 

Vierailija
42/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Leivän syömisen lopettaminen kannattaa: ei tarvitse ostaa leipää, ei levitteitä, juustoa, leikkeita, kurkkua tomaattia yms leivän päälle. Säästöä helposti 20-30 euroa viikossa.

Eihän leivän syömättömyys tarkoita leivänpäällysten syömättömyyttä.

Aika harva Suomessa vetelee juustoa sellaisenaan. 

Valitettavasti näin taitaa olla. En kyllä ymmärrä, miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koittakaas tehdä halvemmalla ruisleipää kuin Vaasan Ruispalat tarjouksessa on, aika vaikeaa. 

Ruispalat ei ole ruisleipää.

Leivän viljasta 87 % on ruista. Tajuatko miten pieni määrä on 13 %?

Ihan perinteisesti leipovat laittavat usein ruisleipään hiukan vehnää. 

Vierailija
44/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivissä ei juuri lisäaineita nykyään ole. Enemmän kotona saattaa jostain muovikulhosta tulla taikinaan ei-haluttuja aineita kuin leipomon leivästä. 

Leivän pahis ei ole lisäaineet vaan suola ja höttöhiilarit eli sokeri. Kaksi kansakuntamme hidasta tappajaa. 

Jos ostat jotain Lidlin halvinta vehnäpaahtoleipää niin syytä vain itseäsi. ruisleipään ei laiteta sokeria mutta suolaa niissä luonnollisesti on. Jos sinulla on suolaton ruokavalio, et voi syödä mitään muuta kuin kotona tehtyä. 

Mitä hiilihydraatit on ellei ne ole sokeria? 😂

Vierailija
45/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koittakaas tehdä halvemmalla ruisleipää kuin Vaasan Ruispalat tarjouksessa on, aika vaikeaa. 

Vosi luulla, että olet myös keliaakikko, kuten minä itse. - Nykyään saa jopa gluteenitonta leipää niin edullisesti, että jos syö kohtuudella leipää  (noin muutama siivua päivässä) niin jos laskee kaiken vaiivannäön ja sen, että aikaansa joutuu käyttämään arkena paljon muuhunkin, niin alkaa olla jo siinä rajoilla, että kannattaako leipoa itse. - Mutta gluteenitomat jauhojen hinnalla ostaa kyllä useamman kilon "tavallsita" hiivaleipäjauhoa.

Ja kyllä. Kyllä minä ainakin  haluan jatkaa leivän (ja monien muiden "jauhopohjaisia tuotteita) syömistä, joten kiitos vain sille valsiatajalle, ,joka halunnee taas kertoa että ilman leipääkin pärjää oikein hyvin ja keliaakikko voi syödä vaikka porkkanaraastetta, eikä hänen ole pakko ostaa mitään kalliita gluteenittomia korvikkeita, kuten hän -jos sattuu linjoilla olemaan.- kutsuu gluteenittomia tuotteita.  

Vierailija
46/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kummallisia vastauksia aika helppoon kysymykseen.

Minua kiinnosta miksi ihminen syö leipää vielä vuonna 2024. 

Leivän syöminen on opittu tapa, jos ruokakustannuksia halutaan leipä on yksi turhakkeista, jonka voi jättää pois. 

Eikö melkein kaiken syöminen ja juominen ole opittua? Karkit, pullat, hampurilaiset, pizzat, alkoholi, tupakka. Mihin ihminen niitä tarvitsee kun ilmankin pärjää? Ei mihinkään mutta hyvältä ne maistuu.

Leipää mussutetaan joka päivä monta kertaa päivässä. 

Niin, se on RUOKAA. 

Vierailija
47/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivissä ei juuri lisäaineita nykyään ole. Enemmän kotona saattaa jostain muovikulhosta tulla taikinaan ei-haluttuja aineita kuin leipomon leivästä. 

Leivän pahis ei ole lisäaineet vaan suola ja höttöhiilarit eli sokeri. Kaksi kansakuntamme hidasta tappajaa. 

Jos ostat jotain Lidlin halvinta vehnäpaahtoleipää niin syytä vain itseäsi. ruisleipään ei laiteta sokeria mutta suolaa niissä luonnollisesti on. Jos sinulla on suolaton ruokavalio, et voi syödä mitään muuta kuin kotona tehtyä. 

Mitä hiilihydraatit on ellei ne ole sokeria? 😂

Et siis ymmärrä sokerien ja muiden hiilihydraattien eroa? Voi täti parka. 

Vierailija
48/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina perunamuusia reilusti, ylijääneestä teen sämpylöitä : muusia, vettä, vehnäjauhoja, kuivahiivapussi, suolaa ja liraus öljyä. 10-12 sämpylän hinta n. 2e paistamisineen.

Vierailija
49/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vosi luulla, että olet myös keliaakikko, kuten minä itse. - Nykyään saa jopa gluteenitonta leipää niin edullisesti, että jos syö kohtuudella leipää  (noin muutama siivua päivässä) niin jos laskee kaiken vaiivannäön ja sen, että aikaansa joutuu käyttämään arkena paljon muuhunkin, niin alkaa olla jo siinä rajoilla, että kannattaako leipoa itse. - Mutta gluteenitomat jauhojen hinnalla ostaa kyllä useamman kilon "tavallsita" hiivaleipäjauhoa.

Ja kyllä. Kyllä minä ainakin  haluan jatkaa leivän (ja monien muiden "jauhopohjaisia tuotteita) syömistä, joten kiitos vain sille valsiatajalle, ,joka halunnee taas kertoa että ilman leipääkin pärjää oikein hyvin ja keliaakikko voi syödä vaikka porkkanaraastetta, eikä hänen ole pakko ostaa mitään kalliita gluteenittomia korvi

Mitä sä oikein keuhkoot?

Vierailija
50/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa leipä maksaa tätä nykyä 2-3€.

Itse tehtynä leivän hinnaksi jää n. 20-30c, riippuen raaka-aineista ja sähkösopimuksesta.

Sanoisin, että säästö on hyvä jos nautit leipomisesta ja osaat tehdä leipää mitä muu perhe mielellään syö. Pelkän rahan takia ei kannata alkaa leipää leipomaan.

Hyvä vinkki arkeen: tee kerralla useamman päivän taikina kylmään kohoamaan. H-hetkellä leikkaat oikean kokoisen palan ja pidät hyvänä sitä hetken ennen uuniin laittoa.

Vierailija
51/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen aina perunamuusia reilusti, ylijääneestä teen sämpylöitä : muusia, vettä, vehnäjauhoja, kuivahiivapussi, suolaa ja liraus öljyä. 10-12 sämpylän hinta n. 2e paistamisineen.

Itse ostin juuri 5 pakettia leipää kolmella eurolla. Iso pussillinen sämpylöitä, 3 pussia erilaisia ruispaloja ja 1 pussi kauraleipää. Sain siis terveellisemmät leivät halvemmalla.

Vierailija
52/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Leivän syömisen lopettaminen kannattaa: ei tarvitse ostaa leipää, ei levitteitä, juustoa, leikkeita, kurkkua tomaattia yms leivän päälle. Säästöä helposti 20-30 euroa viikossa.

Jaa, syön paljon leipää ja silti mulla menee max 6 euroa viikossa aineksiin. Margariinirasia kestää ainakin kuukauden. En tosin syö juustoa tai leikkeleitä, vaan laitan leivän päälle kasviksia.

Lanttua ja porkkanaa leivän päällä NAM😅🤣

Jokainen makunsa mukaan, mutta itse kyllä laitan leivän päälle kurkkua, paprikaa, tomaattia, salaatinlehtiä, ituja, sipulia ja retiisiä. En aivan kaikkia mainittuja tosin kerralla, mutta perusvoileipään tulee esimerkiksi salaatinlehti, kurkku- ja paprikaviipaleita.

- se ketä lainasit

Vierailija
53/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kg jauhopussista tulee 80 kpl sämpylöitä ja kun ostaa hiivaa ja maitoo maksaa se leipominen noin 4-5 euroa. 80 sämpylää maksaa kaupassa vähintään 20 euroa. Olen leiponut itse sämpylöitä kymmeniä vuosia joten tiedän ett itse tehtynä tulee paljon halvemmaksi.

Vierailija
54/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä... jos olisi missä voi leipoa. Täällä kirjastossa ei voi, eikä kaduilla, porttikongeissa ja lehtiroskiksissa ole mitään keinoa moiseen rikkaiden huviin. Pitää syödä satunnainen jauhosaalis kuiviltaan tai veteen sekoitettuna.

Tiedoksi tuleville kurjille. Teitä tulee lisää niin kauan kuin perskokkareet vallassa.

Vierailija
55/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myllärin Ruispalat (24 kpl)

9 dl vettä

25 g hiivaa tai pussia kuivahiivaa

16 dl Myllärin Ruisleipäainesta (3,5e/2 kg)

Hyviä eikä kalliita.

Vierailija
56/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin juuri 5 pakettia leipää kolmella eurolla. Iso pussillinen sämpylöitä, 3 pussia erilaisia ruispaloja ja 1 pussi kauraleipää. Sain siis terveellisemmät leivät halvemmalla.

Terveellisemmät?

Vierailija
57/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön itsetekemääni leipää mielelläni koska se on älyttömän hyvää. En tarvitse mitään levitteitä ja leikkeleitä leipäpalan päälle. Yleensä keittojen kanssa leipää. Voileivät päällisineen ovat turhia kaloripommeja. 

Vierailija
58/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 kg jauhopussista tulee 80 kpl sämpylöitä ja kun ostaa hiivaa ja maitoo maksaa se leipominen noin 4-5 euroa. 80 sämpylää maksaa kaupassa vähintään 20 euroa. Olen leiponut itse sämpylöitä kymmeniä vuosia joten tiedän ett itse tehtynä tulee paljon halvemmaksi.

Leivo veteen niin tulee vielä halvemmaksi.

Vierailija
59/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellisemmät?

Tuon aiemman kommentoijan sämpylöissä on pelkkää vehnää.

Vierailija
60/75 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhellan uunissa ei tule mitään hyvää leipää tai sämpylöitä. Olen joskus kokeillut. Puulämmitteisessä leivinuunissa sensijaan saa herkulliset leivät ja ruoat. Taikinajuurella teen ruisleipää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi