Kipuhintarajasi vaatteille ja asusteille? Kiinnostaako kalliit merkit?
Sanon tämän heti: rakastan vaatteita. Kankaita. Kenkiä. Vintagea. Röyhelöitä, paljetteja, klassisia vaatteita, erikoisia yhdistelmiä, silkkiä, samettia - siis ihan todella rakastan - mutta elämäntilanne muuttui ja sen myötä loppui myös ostaminen - sillä ei ole väliä - mutta sillä on, että siihen loppui myös vaatteiden kanssa leikkimisen ilo. Sitä ihan suren.
Entisessä elämässä mulla oli mahdollisuus silloin tällöin ostaa joskus vähän kalliimpaa, kuten Acne tai Toteme-tyyppisiä merkkejä, nyt joskus vielä pystyn yhden vaatteen verran ostamaan jostain Gannin alennusmyynnistä, mutta tosi harvoin.
Mihinkään Jill Sanderiin tai Celineen mulla ei koskaan ole ollut varaa - enkä oikeasti edes ymmärrä miksi kukaan katsoo tarpeelliseksi maksaa vaikka nyt housuista 1300€. Vaikka olin ennen varakas, en ymmärtänyt sitä silloinkaan.
Nyt nykyään kun olen köyhä, niin olen muutaman kerran sortunut pikamuotimyymälöihin ja tottakai kirppiksiä kiertelen, mut eipä niihinkään juuri koskaan ole enää varaa. En siis osta juuri mitään.
Kenkien suhteen olen kuitenkin siten tarkka, että pyrin ostamaan nahka- tai mokkakenkiä, eli en halua käyttää ( enkä näyttäytyä ) huonolaatuisissa kengissä ( en tosin käy enää missään ). Jos ostan jotain, niin perheen teineille sitten, en itselleni.
Minkä vaatteen tai asusteen laadusta sinä et tingi?
Missä summassa kulkee sinun kipurajasi esim päällystakin, laukun, housujen tai kenkien ostamisen suhteen?
Onko tuotemerkki sulle tärkeä?
Olen maksanut ennen ihan helposti takista vaikka 800€, nykyään ostan - tai jos siis ostaisin takin, niin se saisi maksaa max 200€. Olen myynyt pois pari omistamaani Luiskan laukkua, koska kyllä: häpesin kulkea niiden kanssa. Nolotti.
Nykyään kuljen aika vanhoissa kamoissa, enkä siis oikeasti osta itselleni oikein mitään - ja tämä tuntuu oikeastaan ihan hyvältä ja oikealta näin.
Kommentit (44)
Vaatteet+asusteet, joita käytän monta vuotta ja paljon, ostan laadukkaina ja usein hintaa kertyy sitten hieman enemmän. Kaiken ei tarvitse olla laadukasta, kun bilevaatteet, joille tulee käyttöä vähän.
Ostamieni vaatteiden hintoja:
Toppatakki 300€
Nahkaiset talvikengät 250€
Iso olkalaukku nahkaa 350€
Nahkatennarit 200€
Huivit n. 50€/kpl
Halpoja:
Urheilutrikoot 30€
T-paita 15€
Alushousut 5kpl/25€
Juhlapusero 60€
Paitis 30€
En ole kiinnostunut merkeistä juurikaan, pääasia, että vaate näyttää kivalta. Vihaan naisten käsilaukkuja, kallein on Guessin laukku 120€ ja siinä on mun kipukynnys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä noloa niissä Louis Vuittonin laukuissa muka oli? Mullakin on niitä muutama kappale. Ne ovat vain laukkuja, ei mitään elämää suurempaa. Tuskin kukaan edes noteeraa, millaista laukkua toinen mukanaan kantaa.
No tässä sulle syitä: laukku jonka myin pois, oli sellanen iso "canvas" Nevari ja nehän on siis MUOVIA. Mikä mieletön rahasampo tollanen onkaan, että tehdään muovilaukkuja ja niiden hinta lähtee tonnista ylöspäin. Vain idiootti ostaa muovisen laukun, joka maksaa 1300€. Puhun tässä siis itsestäni.
Sitten se fakta, että Luiskan lakku + tekokynnet ja muutenkin ylenpalttisuutta ihaileva tyyli on kyllä hyvin usein samassa paketissa - enkä halua kantaa sellaisia merkkejä mukanani, jotka yhdistävät mielikuvien tasolla tuollaiseen porukkaan.
Lisäksi, se laukku oli epäkäytännöllinen. Kapeat kantohihnat valuivat jatkuvasti olkapäältä ja jos laukussa oli painJuuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Rannekello voi maksaa pari sataa, käsilaukut (siis sellainen pieni, mihin mahtuu avaimet ja puhelin) päälle satasen. Olen ostanut tänä talvena viisi toppatakkia, hinnat 200-300€:n välillä kappale. Olen pienituloinen, mutta asuntolaina on maksettu (asun Helsingissä) niin voi vähän ostellakin.
Mihin tarviit viittä toppatakkia??
Kaksi ymmärrän mutta eikö viisi ole jo liioittelua? Tilaakin ne vie.
Silloin kun Stokka oli vielä Oulussa, saatoin ostaa kalliimpaa. Monet vaatteista ovat edelleen käytössä. Nykyisin melkein Hennes ja Maukka laatu riittää, paitsi ulkovaatteiden osalta.
En ole merkkiuskollinen. Ostan sitä mikä sopii tarpeisiini. Suosin luonnonmateriaalia ja laatua. Mielummin vähän ja hyvää.
Kengät ja talvitakki 200e, neule 60e. Muut ostan kirppiksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Rannekello voi maksaa pari sataa, käsilaukut (siis sellainen pieni, mihin mahtuu avaimet ja puhelin) päälle satasen. Olen ostanut tänä talvena viisi toppatakkia, hinnat 200-300€:n välillä kappale. Olen pienituloinen, mutta asuntolaina on maksettu (asun Helsingissä) niin voi vähän ostellakin.
Viisi toppatakkia eli yhteensä about 1200€? Mikä järki? Olisit saanut yhden hyvän, vaikka Monclearin tuolla hinnalla. Itse ostan mieluumin yhden laadukkaan ja vähän kalliimman kuin monta halpaa.
Siis nykyään ostat max 200 € ja pidät sitä halpana? Minä olen viime vuosina ostanut pari sen hintaista vaatetta ja pitänyt sitä hullun kalliina. Tulot yli keskitason.
Ostan neuleet ja villakangastakit vain aitoa villaa, kengät ja laukut mielellään nahkaa, muutenkin suosin laadukkaita. Ostan paljon. Ostan liikaa. En kuitenkaan maksa merkistä vaan laadusta. Ne eivät kulje aina käsi kädessä.
Suosin luonnonkuituja. Ihanan tuntuisia iholla. Nykyään ostan harvoin vaatteita. Joskus vuosia sitten ostin enemmän. Saatavuus oli parempi.
Ostan vain tarpeeseen. Ostin ennen joulua pellavapaidan 50% alesta 120€. Paikallista käsityötä.
Kenkiä ostan hyvin harvoin. Tarvitsen mittatilauskenkiä. Jotain hyvin harvoja kenkäpareja löytyy kaupan hyllystä suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisi toppatakkia eli yhteensä about 1200€? Mikä järki? Olisit saanut yhden hyvän, vaikka Monclearin tuolla hinnalla. Itse ostan mieluumin yhden laadukkaan ja vähän kalliimman kuin monta halpaa.
Ai Monclerissa jotain järkeä? Mieluummin minustakin vaikka 5 eri käyttötarkoituksiin.
Mies 41v ja itellä rajat:
-kengät 200e
-housut 200e
-takki 300e
-paita 150e
-alushousut 15e
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka laittaa rahaa vaatteisiin. Vaatteet eivät ole olleet minulle koskaan tärkeitä. Vuodessa rahaa kuluu pukeutumiseen n.150e. Enkä osta kirpparieilta yllrni mitään kun ei kiinnosta kiertää niitä rekkejä. Kaverini on vaatehullu joten jos tarvin esim. Juhliin mekkoa niin hyvällä viinipullolla hän lainaa mielellään. Kätevää, aina juhlissa on eri mekko päällä. Ostan vähän ja harvoin ja vain sellaisia mistä oikeasti tykkään ja ne vaatteet kestää vuosia. Talvihattuni on kohta 30v vanha!
Nainen 48v
Vihaan lokkeja ja siipeilijöitä yli kaiken.
T. kaverisi
Ei kiinnosta merkin vuoksi kalliit vaatteet. Laadusta kyllä maksan.
Logotuotteita en oikein kehtaisi edes käyttää, en pidä itsestäni meteliä.
Muutama satanen varmaan olisi raja, sanotaan nyt 300 €. Kallein vaatekappaleeni on Arelan kashmirhousut, joita käytän paljon kotona ja ovat mukavat ja lämpimät. Alessa hinta taisi olla yli 200 €, mutta ei ole kaduttanut. Yleensäkin ne kalleimmat ostokset tulee hankittua alennusmyynneistä, normihinta kun menee yli sen kipurajan.
Satsaan myös hyviin kenkiin, täksi talveksi ostin lämpimät mokkakengät, joista maksoin vajaat 200 €, mutta ei tuollaisia ostoksia jatkuvasti tule tehtyä. Merkistä en halua maksaa, mutta laadusta kyllä.
En maksa merkistä.
Kaikkein vähiten haluan maksaa ns "mainostuotteista" joiden logot huutaa kilometrien päähän (LV, Cucci, Burberry...). Joku LV muovikassi on kamalinta mitä tiedän, vain venäläiset nousukkaat käyttää.
Voin ostaa ns merkkivaatteen jos logo ei näy, kuosia ei tunnista ja hintaa laskettu 50-70%.
Outleteista olen joskus ostanut mm Burberryn yksivärisen juhlahameen, Bossin logottoman mekon ja muita vaatteita ja laukkuja.
Muuten voin ostaa vaatteen vaikka Prisman alesta jos malli ja materiaali on ok. Olen aikoinaan tehnyt kaikki paremmat vaatteet itselleni joten tunnistan hyvän materiaalin
Vaatteita voin ostaa halpoja (50 e) tai hiukan kalliimpia (200 e), kengät saavat periaatteessa maksaa paljon, jos ovat hyvät.
Ei kiinnosta merkit, mutta kertakäyttö vaatteita en osta. Nämä Sheinit ja vastaavat pitäisi kieltää.