Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerro suosikkikotityösi ja inhokkikotityösi ja kohtuukotityösi

Vierailija
04.01.2024 |

Tuo "kohtuukotityö" tarkoittaa sitä että etpä sinä siitä tykkää, mutta et sitä myöskään inhoa, joten teet sen ihan rutiinilla ilman mitään sen kummempia tunteita, ihan vaan teet eikä sillä kotityöllä ole sinuun mitään vaikutusta.

Minä aloitan:

1. Suosikkikotityöni: pyykinpesu. Voisin tehdä sitä ihan aina! Kunpa saisin tehdä sitä aina! Jos menen vaikkapa pesulaan (esim sairaalan pyykinpesuosasto) niin saanko pestä pyykkiä ihan päivät pitkät? Ehkä minun pitäisi mennä, se olisi varmaankin unelmahommaani.

2. Inhokkikotityöni: roskien vieminen. Jokin siinä nyt vaan mättää tosi pahasti. En tajua miten se voi olla mulle niin uskomattoman vaikeeta. Aivojeni sisällä on jokin jättimäinen este, barrikadi, pato, kivimuuri,... joka ihan loputtomiin estää minua viemästä roskia. Mieluummin siedän asunnossani kuukauden vanhoja roskia, mädäntyneitä biojätteitä joiden takia koko asuntoni haisee ja on täpötäynnä banaanikärpäsiä... siis tuon kaiken siedän mieluummin kuin että ihan vain veisin roskat ulos. Ihan sairasta. Minussa on jotain vikaa.

3. Kohtuukotityöni: lattian puhdistaminen, lattian peseminen, teen sen mopilla tai vastaavalla. Lattioiden puhdistamisella ei ole minulle mitään väliä, en edes huomaa kun sen teen. Kun lattia on likainen niin minä puhdistan sen... ja se onkin sitten siinä, koko homman voi unohtaa ikiajoiksi. Kun puhdistan lattiaa niin en edes huomaa puhdistavani lattiaa... ja kun lattia on puhdas niin en edes muista puhdistaneeni lattiaa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samat ap! 

Pyykki: palkitsevaa, ei tunnu työltä. Miinus, että aikaa siihen kuluu.

Roskien vienti: ihan hirveää. Että pitäisi jaksaa kävellä roskakatokselle ja avata se ovi sinne avaimella ja haistella yökötäviä laatikoita. Niin rasittavaa ja sitten kun ne on vienyt niin alkaa tulla uusia heti.

Vessan pesu: ihan jees, kun tulee puhdasta ja sitruunantuoksuista melko pienellä vaivalla.

Tiskaaminen on myös aika ikävää  hommaa, koska se on tylsää.

Vierailija
2/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samat ap! 

Pyykki: palkitsevaa, ei tunnu työltä. Miinus, että aikaa siihen kuluu.

Roskien vienti: ihan hirveää. Että pitäisi jaksaa kävellä roskakatokselle ja avata se ovi sinne avaimella ja haistella yökötäviä laatikoita. Niin rasittavaa ja sitten kun ne on vienyt niin alkaa tulla uusia heti.

Vessan pesu: ihan jees, kun tulee puhdasta ja sitruunantuoksuista melko pienellä vaivalla.

Tiskaaminen on myös aika ikävää  hommaa, koska se on tylsää.

Kyllä: roskien huono puoli on se että heti kun roska-astian on tyhjentänyt niin se välittömästi alkaa taas täyttyä. Ei niin mitään järkeä! Roskissa on jotain vikaa!

Hajuhaitan vähentämiseen on keino. Sinun ei tarvitse käyttää kasvomaskia kuten käytettiin covid19-epidemian aikana. Vaan voit käyttää putkihuivia, siis semmosta vaatetta. Laita kaulaan, nosta ylös niin että se peittää suun ja nenän. Joten hengität kankaan läpi. Se vähentää hajujen pääsemistä nenääsi! Erityisen paljon se vähentää hajuhaittaa jos kastelet sitä edes vähän. Ja ehkä esim patologit myös pistäisivät siihen kankaaseen esim tiivistettyä sitruunamehua. On paljon parempi haistaa sitruunaa kuin mädäntynyttä ruumista tai mädäntyneitä biojätteitä. Jos et putkihuivia halua käyttää niin hankin jostain jotain ihmeen "sitruunageeliä" jota ihan vain levität ylähuuleesi, se päästää sitten sitä hajua ylöspäin eli suoraan nenääsi. Ehkä sellasta geeliä jopa myydään jossain. Mutta mun mielestä putkihuivi on paljon kätevämpi.

Kiva kun mainitsit tuon että vessanpesun jälkeen haisee sitruunalta. En ole aiemmin tajunnutkaan että miksi hajusteita lisätään pesuaineisiin. Olen useimmiten ostanut hajustamattomia pesuaineita. Mutta tosiaan: tuollaiset rutiinisiivoamiset ovat ihan vain arkista rutiinia. Mutta jos pesuaineessa on jokin hajuste niin se pistää siihen rutiiniin pienen kivan lisän. Rutiini + kiva pieni lisä, eli se kiva pieni haju. Taidankin tästedes ostaa enimmäkseen hajustettuja pesuaineita. Niin että se vessan ja lattian peseminen ei enää ole ihan pelkkää rutiinia vaan siitä saa lisäksi kivan pienen tuoksun. Onpas kiva. Kiva kiva.

Tiskaaminen on minulle kohtuullista. Siinä minua harmittaa ainoastaan se että siihen menee ihan liikaa aikaa. Aikaa jonka mieluummin käyttäisin melkein mihin vain muuhun. Pyykinpesuun käyttämäni aika ei minua harmita, koska pyykinpesu on minulle niin mieluinen tapa viettää aikaa. Tahtoisin viettää enemmänkin aikaa pyykinpesun parissa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en miellä pyykkäystä kotityöksi, kun konehan sen homman tekee. Tiskikonetta ei ole, joten tiskaaminen menee lattioiden pesun kanssa jaetulle sijalle inhokkina.

Mikähän tuo kohtuullinen olisi? Varmaan joku yleisen järjestyksen ylläpito, ettei kämppä ole ihan kaaoksessa 😄

Vierailija
4/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Suosikkikotityöni: saunan lämmitys.

2. Inhokkikotityöni: siivous.

3. Kohtuukotityöni: ruoanlaitto.

Mitäpä noita selittelemään.

Vierailija
5/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikkia ei ole, melkein kaikki kohtuu, inhokkeja ruoanlaitto ja suihkukaapin pesu.

Vierailija
6/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosikkia ei ole, melkein kaikki kohtuu, inhokkeja ruoanlaitto ja suihkukaapin pesu.

Jos mä käyn aina laittamassa sulle ruokaa ja pesemässä sun suihkukaapin niin vietkö sä aina mun roskat ulos? WIN-WIN!

ap

Vierailija
7/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Suosikkikotityöni: saunan lämmitys.

2. Inhokkikotityöni: siivous.

3. Kohtuukotityöni: ruoanlaitto.

Mitäpä noita selittelemään.

Mitäpä noita selittelemään? No sanoit juuri oikein! Täysin oikein! Viestisi oli paras viesti ikinä! Ihan parasta ikinä!

Saunassa oleskelu on niin ihanaa, että on ihan sama että mitä ihmeen "esitöitä" tai "kotitöitä" tai "muitatöitä" tarvitsee tehdä päästäkseen saunaan istumaan. Se nyt vaan on sen arvoista, eli täydellisen palkitsevaa. Ihan sama mitä kaikkea tarvitsee ensin tehdä kunhan lopuksi pääsee saunaan oleskelemaan. Kyllä se saunan valmistelu on se nautinnollisin kotityö koska siitä seuraa se nautinnollisin lopputulos.

Ja nuo muut mainitsemasi kotityöt ovat niin itsestäänselviä suosikkeja tai inhokkeja tai kohtuullisuuksia, että eipä niitäkään tarvitse yhtään selittää, ei tarvitse selittää ei niin yhtään! Itsestäänselvyyksiä ei tarvitse selitellä.

ap

Vierailija
8/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kertoisin? Typerä kysymys typerältä kyselijältä. Mene töihin hemmetin persuääliö. 

Vierailija
9/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikkityö : kukkien kastelu

Kohtuutyö : roskien vieminen

Inhokkityö : kaikki siivoaminen

Vierailija
10/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puusaunan lämmitys ja puutarhanhoito on kivoja. Muista kotitöistä en niin välitä. Pyykinpesu nyt menettelee, se ei ole niin ärsyttävää. Siivous, tiskaus ja ruuanlaitto ovat inhokkejani. Onneksi mies tykkää kokkaamisesta ja meillä käy siivooja.

Vierailija
11/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikki, koirien aamulenkitys (pl. Nämä perssilimäpakkaset)

Inhokki, lattia luutuaminen. 

Kohtuu, ruuanlaitto. 

Vierailija
12/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskien pesemisestä käsin tykkään eniten.

Toiseksi eniten tykkään laittaa pyykinpesukoneeseen pyykkiä pestäviksi.

Kolmanneksi ja samalla vähiten tykkään ikkunoiden pesemisestä.

Vierailija
13/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en miellä pyykkäystä kotityöksi, kun konehan sen homman tekee. Tiskikonetta ei ole, joten tiskaaminen menee lattioiden pesun kanssa jaetulle sijalle inhokkina.

Mikähän tuo kohtuullinen olisi? Varmaan joku yleisen järjestyksen ylläpito, ettei kämppä ole ihan kaaoksessa 😄

Mun mielestä tiskit on aina mälsiä, ihan sama miten ne tiskit hoitaa. Jos pitää käsin tiskata niin se tiskaaminen on mälsää. Jos kone tiskaa niin se koneen täyttäminen sekä aivan erityisesti sen koneen tyhjentäminen on mälsää.

Pyykinpesu taas on minulle miellyttävää ihan riippumatta siitä että teenkö sen koneella vai käsin.

Ja miten ihmeessä lattioiden pesu voi olla kenellekään inhokki? Häh? Jopas olet harvinaisen omituinen lattioiden pesemisen inhoaja!

ap

Vierailija
14/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikit: perussiivous kuten pölyjen ja lattian pyyhintä, vessan pesu ja keittiön puhdistus. Ei kuitenkaan imurointi. Ikkunoidenpesu myös kivaa, näkee nopeasti työn tuloksen.

Inhokki: pyykinpesu (etenkin viikkaus, jota en teekään vaan survon useimmiten vain puhtaat vaatteet kaappiin). Koneeseen laittaminen onnistuu mutta kuivumaan ripustelu ja poislaittaminen on tuskaa. Sanomattakin selvää etten silitä.

Kohtuu: ruoanlaitto, joka useimmiten on kyllä tylsää ja melkein voisi sanoa inhokiksi myös. Joskus kuitenkin ok, jos lopputulos edes jotenkin onnistunut.

Vierailija
15/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tiskit on aina mälsiä, ihan sama miten ne tiskit hoitaa. Jos pitää käsin tiskata niin se tiskaaminen on mälsää. Jos kone tiskaa niin se koneen täyttäminen sekä aivan erityisesti sen koneen tyhjentäminen on mälsää.

Pyykinpesu taas on minulle miellyttävää ihan riippumatta siitä että teenkö sen koneella vai käsin.

Ja miten ihmeessä lattioiden pesu voi olla kenellekään inhokki? Häh? Jopas olet harvinaisen omituinen lattioiden pesemisen inhoaja!

ap

Eri. Minua lattioiden pesussa ärsyttää se vedellä läträäminen ja koko mattojen pois roudaaminen. Ennen luutuamista täytyy imuroida, huolella, ja koska sekin on jo pepusta, ei sen jälkeen enää huvittaisi jatkaa... 

16/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikki: imurointi + lattianpesu, koska se on niin palkitsevaa, lattia tuntuu jalkojen alla puhtaalta ja koko koti näyttää viihtyisältä näiden jälkeen

Inhokki: roskien vienti, koska se on ärsyttävä pieni välitehtävä ennen kauppaan tms. menoa, lisäksi on aina pieni jännitysmomentti sattuuko jätekatoksessa olemaan joku naapuri, joka yhtä aikaa avaa oven toiselta puolelta tms.

Kohtuu: tiskaaminen; nuorena inhosin tiskaamista, nykyään se käy sujuvammin koska olen oppinut heti ruokailtuani huutelemaan ja liottamaan astiat valmiiksi tiskaamista varten

Vierailija
17/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras: pyykinpesu, lajittelu ja varsinkin se puhdas pyykki. Käytän hajustettuja pesuaineita ja rakastan niiden tuoksua. En jaksa kuunnella niitä jotka määkii sitä ikuisesta "Arielille" haisemista, koska minusta just se muun muassa haisee ihanalle. Samoin monet huuhteluaineet. 

Kohtuullinen: keittiön siivous, koska se muutos on aika nopeasti niin näkyvä eli palkitseva. 

Inhokki ja pakkomielle: vessojen pesu. Pahimmillaan monta kertaa päivässä. 

Ruuanlaitto on mulle vaikeaa ja siksi epämieluisaa, imurointi ihan ok, lattioiden pesu myös ihan fine. Puusaunaa ei kotona ole, mutta aina kun mahdollista, niin pelaan kyllä mielelläni halkojen ja tulen kanssa. 

Vierailija
18/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikki: imurointi. Etenkin, jos tuulikaapissa hiekka kilisee imurin varressa, tulee hyvä mieli, kun kuulee jo äänestä, että nyt sieltä lähtee hiekkaa pois.

Inhokki: ruoanlaitto. Ei puuha itsessään ole kenkkua, mutta muiden naisten painostavat ja ilkkuvat kommentit aiheesta tekevät koko touhusta tervanjuontia. En kertakaikkiaan halua tuhlata elämääni ruokaa laittaen, kun olisi niin paljon mielenkiintoisempiakin asioita tehtävänä.

Vierailija
19/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap - ootko sinä minä? Mun kaksoisolento kenties? Olisin voinut kirjoittaa tuon kaiken juuri samoin. 

Vierailija
20/29 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaikkia kotitöitä ihan mielelläni. pakon edessä valitsisin tiskaamisen lemppariksi ja silittämisen inhokiksi, onneksi ei kovin usein tarvitsekkaan. Mankelointi on myös mukavaa ja varsinkin niissä mankeloiduissa lakanoissa nukkuminen