Sähkön hinta huomenna yli 2 euroa kilovattitunnilta
Kommentit (588)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen niin sanottu survivalisti ja koko talo ja pihapiiri on suunniteltu sen mukaan, että joku päivä ei saa sähköä töpselistä, bensaa ei tule taikapumpusta eikä ruokaa kaupasta. Nauran nyt heille, jotka nauroivat minulle 10 vuotta sitten. Ei tunnu sähkön hinnat missään, kun en ole siitä riippuvainen.
Kyllä se siitä parilla lisäkierroksella foliota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä täällä nyt ulistaan? On joka ketjussa tolkutettu, että pörssisähköttäjä maksaa vain keskihintaa, joka on nollan tuntumassa, ellei jopa olla saamapuolella. Pörssisähköhän on se paras ja edullisin, mitä siitä, jos yhden päivän talotekniikan pyöritys maksaa parisataa, sinne se hukkuu keskihintoihin, eikös se niin mennyt?
Täällä ulistaan kun viherpiiperöt pääsi päättämään energiapolitiikista eikä muu Suomen päättäjistö ollut kärryillä, mitä tukee eu:ssa. Miten on mahdollista, että saksalainen maksaa sähköstä vähemmän, kun siellä on lakkautettu ydinvoimaa ja siirrytty saastuttavaan kivihiileen?
Herätys nyt vtu siellä meppilinjastolla ja Suomikin voisi köyttää veto-oikeuttaa joskus.
Sähkön hinnasta ei päätetä missään EU-elimessä.
Vierailija kirjoitti:
Keskihinta 109,97 snt, mutta ajastimella sitä saa alemmaksi. Mutta onhan tuo silti törkeä hinta.
Keskihinta pörssisähkölle vuodessa reilu 6 snt eli vieläkin halvempaa kuin halvin määräaikainen. Itse vaihdan määräaikaiseen jos saan n. 5 snt sopimuksen. Olen laskeskellut että tietyillä helpoilla omilla toimillani saan pörssisähköni keskihinnaksi 4-5 snt.
Tässä on oikeastaan juuri se mitä ihmiset eivät ymmärrä pörssisähkön ja kiinteän sopparin eroja. Ei siinä voida vertailla keskihintoja koska pörssisähkö on silloin kalliimpaa kun sähköä menee enemmän. Pörssisähköläiset säästää kesäisin kun taas kiinteäsoppariset silloin kun on lämmityskausi.
Keskihinnasta ei pitäisi puhua kun verrataan soppareita koska pörssisähkön hinta on välillä silloin kallista kun sähköä tarvitsee paljon ja pörssisähkö on öisin tosi halpaa eli silloin kun sähköä ei kulu.
Kun sähkö on halpaa pörssisähköilijät ilkkuu ja naureskelee niille kellä on kiinteät sopimukset, mutta auta armias kun on nöin päin niin hirveä itku ja ruikutus. Halpaa sähköä ei ole tarjolla kellekkään ja tosiaan kalliit päivät kuuluu pörssisähköönkin. Ei ole halpoja lounaita.
Sähkön hinnasta ei päätetä missään EU-elimessä.
Anteeksi mitä?
1. https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/markkinoiden-yhtenaisyys/eurooppa…
2. https://www.consilium.europa.eu/fi/policies/energy-prices-and-security-… (huom! suomessa ei edistetä kohtuullisia hintoja)
3. https://yle.fi/a/74-20055727
4. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/6d6e83f5-7d08-4b8f-91d2-2a7… (eu:llako ei ole sanomista energiassa)
5. Mihin luuleet, että koko sähkömarkinalaki ja pörssisähkön hinnoittelusta perustuu? Suomi oli mukana päättämässä myös siitä, mihin energia sidotaan. Se päätettiin stioa kalliiseen tuulivoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuosta montaa euroa tule vaikka kaikki laitteet on päällä, ihme hysteriaa..
Montaa euroa tule.. Jos pöivön keskihinta on 1,5e, niin 40kWh sähkölämmiteisessä omakotitalossa (rivi) hinta on 60e. Jos isompi omakotitalo sähkölämmitteinä, hinta on 100e.
Mikä ihmeen muutama euro? Pääsitkö peruskoulun läpi armovitosilla?
Kuka typerys ottaa pörssisähkön jos ei ole mitään muuta lämmitystä rinnalla? Meillä pörssisähkö todella edullinen kun voidaan puulla lämmittää ja tehdä ruuat kalliina päivinä.
Juuri hiljattainhan oli uutinen, että EU kieltää äljy- ja puulämmityksen sekä puukiukaat. Melkein koko Suomen talokanta pitää rakentaa uudelleen, jotta saadaan ihmiset vielä enemmän mark
EU ei kiellä mitään, jos Suomi sanoo ei. Onko meidän päättäjät valveilla vai petaamassa itselleen paikkaa eu:ssa?
Vierailija kirjoitti:
Keskihinta 109,97 snt, mutta ajastimella sitä saa alemmaksi. Mutta onhan tuo silti törkeä hinta.
Keskihinta pörssisähkölle vuodessa reilu 6 snt eli vieläkin halvempaa kuin halvin määräaikainen. Itse vaihdan määräaikaiseen jos saan n. 5 snt sopimuksen. Olen laskeskellut että tietyillä helpoilla omilla toimillani saan pörssisähköni keskihinnaksi 4-5 snt.
Et tule saamaan 5snt/kWh koskaan varsinkin, kun meilläkin kuluttajaviranomainen haluaa antaa yrityksille takkiin, kun tehty kalliin sähkönnaikana kallita määräaikaisia. Miksi kukaan sähköyrotys jatkossa enää antaisi mitään halpaa, kun tietävät, että viranomaiset siellä vauhkoaa heti herneenaivoillaan? Jokainen määräaikainen, toistaiseksi.. tulee jatkossa olemaan hulmattavasti pörssisähköä kalliimpi, koska keskihinta on pidettävätt korkealla. Kiitos viranomaisten!
Oma asuntoni lämpiää sähköllä. Sähköä menee todella paljon tällä hetkellä koska on kylmää. Kesällä kun pörssisähkö on edullista niin silloin minä en muutenkaan juurikaan käytä sähköä koska kesällä asuntoani ei tarvitse lämmittää. Minun kohdalla pörssisähkö ei olisi halvempi ainakaan merkittävästi koska minulla ei ole edes sähköautoa mitä latailisin yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset oikeasti selviää näistä laskuista. Todella kurjaa monelle. Mitä tällä haetaan?
Kuules mussukka, kun se pörssisähkön käyttö on ihan oma valinta. Tänä talvena on ollut paljon halpoja määräaikaisia sopimuksia. Itse olette halunneet pysyä halvemmassa pörssisähkössä, sitähän te kokoajan kehutte.
Pörssisähköön kuuluu juuri tämä riski kalliista hinnoista, ja se on syy,miksi moni ei pörssisähköä valitse, vaikka keskihinta varmaan jääkin edullisemmaksi.
Joten, elä nyt valintojesi mukaan ja lopeta itku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä persujen vika on? Mm. edellinen hallitus ja Caruna-Pekka ovat syyllisiä energiakatastrofiin.
Miten ihmeessä 2013 myyty siirtoverkko vaikuttaa pörssisähkön hintaan 2024?
No mietipä vähän, että tarvitsiko täällä ennen pohtia, riittääkö energiaa kaikille ja onko se sen hintaista että kaikki voivat sitä ostaa? Ennen oli energiahommatkin kuntien vastuulla. Mutta Peksun johdolla saatiin loistoidea.
En edelleenkään ymmärrä, että miten Suomessa 11 vuotta sitten myyty sähkönSIIRTOfirma vaikuttaa tänään Euroopan laajuiseen pörssisähköön.
Olen vissiin vähän yksinkertainen.Se on samaa kokoomusideologiaa, missä kaikki yksi
Voit
sitteko avata tätä mulle. Olen itse äänestänyt kokoomusta, koska kokoomus ajaa yrittäjäisyyttä ja sitä, että työnteko kannattaa. Mulle tää ei nyt aukea oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset oikeasti selviää näistä laskuista. Todella kurjaa monelle. Mitä tällä haetaan?
Kuules mussukka, kun se pörssisähkön käyttö on ihan oma valinta. Tänä talvena on ollut paljon halpoja määräaikaisia sopimuksia. Itse olette halunneet pysyä halvemmassa pörssisähkössä, sitähän te kokoajan kehutte.
Pörssisähköön kuuluu juuri tämä riski kalliista hinnoista, ja se on syy,miksi moni ei pörssisähköä valitse, vaikka keskihinta varmaan jääkin edullisemmaksi.
T.empatiakyky nolla
Pörssisähköläisen kannattaa vetää asunnon pääkatkaisimesta virrat pois aina silloin kun pörssisähkö kohoaa yli 10snt/kwh koska silloin se on kalliimpaa kuin määräaikaiset sopparit.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella menee huomenna satanen sähköön ja se on vain yksi päivä, näitä voi tulla lisää.
entä sitten? Se on pörssisähköläisen oma valinta. Määräaikaisen sopimuksen omistaja maksaa lisähintaan juuri siitä hinnan ennustettavuudesta
Kyllästyttää tämä parku kalliista sähköstä, kun ihan itse olette valintanne tehneet. Ihmeen pitkään sähkö olikin halpaa näillä pakkasilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on edelleenkin siitä, miksi sama pörssisähkö on samassa poolissa Suomessa huomattavasti kallimpaan. Mikä idea on pörsissä, jos vaihtelee maakohtaisesti?
On tuo pörssisähkö tänäänkin ollut ihan kohtalaisen kallista kun pitää nyt vielä hirmuisesti lämmittää taloa niin tuntuu vielä pahemmalle! 30snt ollu tänään mutta huomenna sitten jo ihana hinta.
Vähän niinkuin häjyissä:
On se maailma mennyt ihmeelliseksi, nuoret tytöt juo viinaa ja raavaat miehet syö salaattia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella menee huomenna satanen sähköön ja se on vain yksi päivä, näitä voi tulla lisää.
entä sitten? Se on pörssisähköläisen oma valinta. Määräaikaisen sopimuksen omistaja maksaa lisähintaan juuri siitä hinnan ennustettavuudesta
Kyllästyttää tämä parku kalliista sähköstä, kun ihan itse olette valintanne tehneet. Ihmeen pitkään sähkö olikin halpaa näillä pakkasilla
Jos kyllästyttää, ei kannata pöllöpalstan sähkäketjuja avata. Mene vaikka sivistymään ja lukemaan kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on oikeastaan juuri se mitä ihmiset eivät ymmärrä pörssisähkön ja kiinteän sopparin eroja. Ei siinä voida vertailla keskihintoja koska pörssisähkö on silloin kalliimpaa kun sähköä menee enemmän. Pörssisähköläiset säästää kesäisin kun taas kiinteäsoppariset silloin kun on lämmityskausi.
Keskihinnasta ei pitäisi puhua kun verrataan soppareita koska pörssisähkön hinta on välillä silloin kallista kun sähköä tarvitsee paljon ja pörssisähkö on öisin tosi halpaa eli silloin k
Kyse on siitä, jos sähkönhinta on pörsissä, niin miksi norjalainen maksaa siitä vähemmän kuin ruotsalainen tai suomalainen?
Moniko sijoittaisi rahaa pörssiin, jos Suomen kurssi olis norjalaista ja ruotsalaista kohden vain 1/10?
Vierailija kirjoitti:
Kun sähkö on halpaa pörssisähköilijät ilkkuu ja naureskelee niille kellä on kiinteät sopimukset, mutta auta armias kun on nöin päin niin hirveä itku ja ruikutus. Halpaa sähköä ei ole tarjolla kellekkään ja tosiaan kalliit päivät kuuluu pörssisähköönkin. Ei ole halpoja lounaita.
Pöllöpalstoilla siis meuhkaajaöyhöttät. Normojauhoinen ihminen ei moiseen lähde.
Sama kuin sanoisit, että kiinteähintaiset laiskoja vetelyksiä, jotka ei halua vaikuttaa valinnoillaan energiankulutukseen, vaan nauttia kuninkaiden tavoin porsastellen koko ajan.