Fingrid juuri nyt: Rajoittakaa sähkön käyttöä!
Kommentit (205)
Me kiinteän sopimuksen ottaneet saimme haukut pörssisähköläisiltä kun olemme kuulemma tyhmiä. Nyt tämä pörssisähkön "kriisi" pitäisi sitten kaataa kiinteän sopimuksen ottaneiden niskaan ja heidän pitäisi olla säästeleviä? Ehei, ei se näin mene.
Wattiakaan en tule säästelemään. Perjantai on meillä saunapäivä.
Asun kerrostalossa ja itselläni on Helenin kiinteähintainen sähkö, mutta laitoin äsken valot pois ja televisonkin kunnolla kiinni. Palstalla olen tabletissa, joten akkua kuluu, mutta ei sinällään sähköä. Joku naapuri sen sijaan pesee nyt pyykkiä ja ääni kuuluu omaan asuntooni. Käsittämätöntä välinpitämättömyyttä tuollainen on. Itsellänikin olisi tarvetta pestä pyykkiä, mutta en todellakaan tänään tai huomenna pese.
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa ja itselläni on Helenin kiinteähintainen sähkö, mutta laitoin äsken valot pois ja televisonkin kunnolla kiinni. Palstalla olen tabletissa, joten akkua kuluu, mutta ei sinällään sähköä. Joku naapuri sen sijaan pesee nyt pyykkiä ja ääni kuuluu omaan asuntooni. Käsittämätöntä välinpitämättömyyttä tuollainen on. Itsellänikin olisi tarvetta pestä pyykkiä, mutta en todellakaan tänään tai huomenna pese.
Ehkä naapurillakin on kiinteähintainen sähkö, mutta voisi ajatella sitä sähkön riittävyyttä. Tuollaisten ääliöiden takia joudutaan vielä oikeasti niihin sähkökatkoksiin ja viattomat joutuvat kärsimään. Tuntuu todellakin täysin turhalta sammuttaa itse televisiosta lepovirtakin kun naapuri pesee tällaisella hetkellä pyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun sähkö on ilmaista, tai halpaa, pörssisähköläisillä on oikeus käyttää sitä mielin määrin.
Nyt kun sähkö on kallista, meidän muiden pitäisi olla käyttämättä sähköä "ettei verkko kaadu". Oikeasti tämä on pörssisähköpösilöiden toive, että saisivat taas ilmaista sähköä tuhlattavakseen
Sä et nyt ihan ymmärrä miten homma toimii. Se on nimenomaan järjestelmän etu että ylituotannon aikana sähköä "tuhlataan". Halvalla tai neg. hinnalla pyritään juuri siihen että sähköä käytettäisiin mahdollisimman paljon.
No mitä te valitatte sitten aina, kun sähkön hinta on korkea. Pörssisähköön kuuluu myös ne kalliit hinnat. Ei muuta ku lompsaa auki.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitää päinvastoin nostaa kulutus tappiin niin säästää suhteessa enemmän määräaikaissopimuksella!
Onko tuo jotain hölmöläisten logiikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on aina lähes pimeä kämppä. Joku yksi pieni valo päällä. Telkkari ei ole päällä taustalla, eikä mikään muu sähkölaite muuten vaan. En omista autoa. En nyt äkkiseltään keksi miten voisin rajoittaa omaa sähkönkäyttöä.
Älä tee uuniruokaa, se nimittäin vaikuttaa ihan kaikkein eniten.
Ehkä sen, joka muuten käyttää paljon sähköä, kannattaa jättää uuniruoka tekemättä. Tuon edellisen kirjoittajan tuskin tarvitsee, koska hän ei ole tämän "kriisin" ongelma vaan ne, jotka käyttävät paljon sähköä.
Kriisin ongelma on keinottelu perushyödykkeellä.
Se on toki totta, mutta jos yksi ihminen kuluttaa päivässä tai parissa sähköä sen, mitä toinen koko kuukauden aikana, niin kummankohan pitäisi säästää?
Juuri tuli sähköyhtiöltä sähköpostia jossa toivottiin maltilliseen kulutukseen loppuviikon. Se tarkoittaa meillä sellaista kolmea kWh ehkä päivässä jos emme ruokaa laita vaan lämmitämme tämän päiväistä mikrossa.
No säästän jo muutenkin niin paljon kuin voin. Ei ole kuin reilut 10 astetta lämmintäkään kuin yhdessä huoneessa. Mitä muuhun tulee, niin en nyt kyllä jättäisi uunia käyttämättä, jos muutenkaan olisin sitä just nyt käyttämässä. Sauna ei ole käytössä, vaikka puukiuas se olisikin, tuskin suihkussakaan käyn, ei siis mene lämmintä vettäkään.
Pesukoneet voin jättää kyllä käyttämättä. Toivottavasti ei katkea sitten, ikävää on jos kämppä jäätyy, se käy aika nopeasti vanhassa talossa kun alkulämpökin vain sen 12 astetta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista kuka, mutta eräs kokenut poliitikko se oli, joka sanoi että EU:ssa ei tapahtuisi mitään ellei olisi lobbareita ympärillä. EU:n Brysselin rekisterissä 14500 firmaa, etujärjestöä, säätiötä ja 50000 lobbaria. Se on paljon se.
Eli EU kaatuu omaan tehottomuuteensa kun se alkaa tajuta että oikea sota tulee Aasiasta päin 10 vuoden sisällä. Jengi elää niinkuin ei olis lukenut ihmiskunna historiasta edes tiivistelmää. Romahdus johtaa sotaan. AINA!
Kun Brysselissä työskentelee 60 000 byrokraattia ja 50 000 lobbaria, voi mennä vuosia ennekuin huomaavat että heidät on kytketty irti realimaailmasta. Itseänsä nussiva laitos. Sitä se on ja meidän päättäjät ottavat kaiken sieltä tulevan tosissaan.
Tosissaan ja ylikin: Marinin hallitus sitoutui CO2 neutraaliksi 2035, EU 2050, Kiina 2060. Suomen olosuhteet huomioiden luvut pitäisi olla juuri päinvastoin. Miksi meitä rangaistaa tallaisilla typeryyksillä?
Huomautan, ellei joku tiennyt, tämän Marinin henkilökohtaisen kunnianhimotavoitteen takia meiltä on ajettu alas mm. turvevoimalat, hiilivoimalat, jotka nyt toimisivat varavoimaloina. Ei olisi energiakriisiä.
Vierailija kirjoitti:
Me kiinteän sopimuksen ottaneet saimme haukut pörssisähköläisiltä kun olemme kuulemma tyhmiä. Nyt tämä pörssisähkön "kriisi" pitäisi sitten kaataa kiinteän sopimuksen ottaneiden niskaan ja heidän pitäisi olla säästeleviä? Ehei, ei se näin mene.
Wattiakaan en tule säästelemään. Perjantai on meillä saunapäivä.
Kun sähköt katkeaa sen takia, että sitä ei riitä kaikille halukkaille niin siinä ei kysellä minkälainen sopimus kenelläkin on ja kuka on ehkä tuhlannut sitä halpojen tuntien aikaan... On oma etusi säästää sähköä kireässä tilanteessa niin silloin ollaan askeleen kauempana siitä, että sähköt pitää katkaista pakotetusti. Ei oo meinaan teilläkään huomenna saunapäivä jos piuhasta ei sitä sähköä teille tule ollenkaan 😂
Kiitos punahuulihallitus kun ajoitte turve- ja varavoimalat alas! Oli varmaan ihanaa olla hetken ihailtu brysselin stagella ursulan ja robertan kanssa.
Suomi kärjessä tuhoamassa varaenergialähteitä. Olemme maailman nopeimpia vihersiirtyjiä, metsäteollisuus alas ja pakkoremontit taloihin. Sähköautopakko jo 10 vuoden päästä.
Jes, tätä osaamista kelpaa näyttää kiinalaisillekin.
Koska voin lämmittää taloni tulisijoilla, minua ei kiinnosta pätkääkään sähkön riittävyys. Kiinnostukseni loppui tämän pörssisähkömölinän myötä. Heti kun on halpaa, alkaa kauhea leuhkiminen ja sähkön tuhlaus.
Koska olen talouden ainoa aikuinen, ja talossani on sähkölämmitys (ne tulisijat on vain lisänä, jos on tarve) minulla on määräaikainen sopimus. Eikä edes halpa. Olen silti pitänyt sopimukseni, koska minulla ei ole varaa ottaa riskiä yllättävistä suurista sähkölaskuista. Sellaisista tonnin laskuista, kuin viime talvena joillekin tuli.
Käyn töissä, ei minulla ole aikaa kytätä sähkön hintaa ja halvimpia tunteja. Joten, käytän sähköäni kyllä juuri niin paljon, kuin haluan. Maksan siitä muutenkin yli 300e kuukaudessa, en todellakaan ala pihistellä nyt. Pihistelkää te, joilla ei ole varaa.
Mutta Suomenhan piti olla sähköomavarainen kun joku viikko sitten uutisissa kehuskeltiin :D Vttu ne valehtelee häpeilemättä joka käänteessä. Olisikohan kansalaisten aika nousta ylös ja marssia arkadianmäelle heittämään petturit pakkaseen täriseen. Uusi hallitus joka kootaan ihmisistä joilla järki päässä eikä kauhea eu ja ilmastovouhotus agendalla.
Minullekin tuli tuo viesti, mutta ei sanottu mitkä ne ruuhkatunnit ovat. Pakkohan sitä on valot olla päällä vähintään siinä huoneessa, jossa oleskelee, kun on vielä pimeääkin. Tässä pikkuasunnossa kerrostalossa on onneksi niin pieni sähkönkulutus muutenkin, että tuskin kovin paljon vaikuttaa asiaan se vähä, mitä teen, kun ei ole edes saunaa eikä sähkölämmitystä.
Sen verran aion huomioida, että laitan ruokaa valmiiksi huomiselle tänä iltana ja lämmittän huomenna mikrossa. Tuskin haittaa, että keitän teetä ja sellaista pientä. Luen kirjaa, neulon ja rentoudun kotona huomisiltana.
Sähkönkulutus maksimilla, kun saa halvalla. T: määräaikaisen sopimuksen omaava
Vierailija kirjoitti:
Kiitos punahuulihallitus kun ajoitte turve- ja varavoimalat alas! Oli varmaan ihanaa olla hetken ihailtu brysselin stagella ursulan ja robertan kanssa.
Suomi kärjessä tuhoamassa varaenergialähteitä. Olemme maailman nopeimpia vihersiirtyjiä, metsäteollisuus alas ja pakkoremontit taloihin. Sähköautopakko jo 10 vuoden päästä.
Jes, tätä osaamista kelpaa näyttää kiinalaisillekin.
Pitäisi kiittää tätä sosialidemokratiaa. Kansa on aina halunnut sähköpörssikauppaa ja päästökauppaa. Se on niin kansan syäntä lähellä. Ihan itkettää kuka on meidän puolesta nämä keksinyt...emme huomaa mitään keinottelua.
Vierailija kirjoitti:
Ne joilla on ymmärrystä, rajoittavat oma-aloitteisesti. Ne joilta se puuttuu, eivät ymmärrä vaikka rautalangasta vääntäisi. Kuten näistä keskusteluista huomaa. Insinööreillä on yleinen harha kuvitella, että jokainen kaduntallaaja käsittää luonnostaan ihan yksinkertaisia perusasioita. Eivät voisi olla enempää väärässä.
Joo ei voi käsittää näiden viestien lähettäjien aivotoimintaa. Itsellä määräaikainen sähkösopimus n. 5,8 c/kwh. Oma sauna jonka voisin lämmittää mutten tee sitä ennen kuin ensi viikolla koska voin lämmittää sen kun minulle sopii. Nyt valon lähteenä toimii ainoastaan keittiön kaapin ledvalo (avokeittiömalli) ja kaikki muut lamput pimeenä. Lisäksi katson telkkaria jos sieltä tulee jotain sopivaa. Tästä sähkön minimikäytöstä hyödyn ihan normaalioloissakin itse mutta nyt myös kaikki muut. Mikä suomalaisilla viiraa päässä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä naapurillakin on kiinteähintainen sähkö, mutta voisi ajatella sitä sähkön riittävyyttä. Tuollaisten ääliöiden takia joudutaan vielä oikeasti niihin sähkökatkoksiin ja viattomat joutuvat kärsimään. Tuntuu todellakin täysin turhalta sammuttaa itse televisiosta lepovirtakin kun naapuri pesee tällaisella hetkellä pyykkiä.
Mut kun se on minä, minä. Suomalaiset on tottunut liian hyvään elintasoon.
Vierailija kirjoitti:
Mutta Suomenhan piti olla sähköomavarainen kun joku viikko sitten uutisissa kehuskeltiin :D Vttu ne valehtelee häpeilemättä joka käänteessä. Olisikohan kansalaisten aika nousta ylös ja marssia arkadianmäelle heittämään petturit pakkaseen täriseen. Uusi hallitus joka kootaan ihmisistä joilla järki päässä eikä kauhea eu ja ilmastovouhotus agendalla.
Tänäpäivänä valehdellaan paljoin enemmän kuin koskaan. Koko viherpaska on täyttä valetta. Voimaloita ajetaan alas että saadaan kiristettyä kansa maksamaan kalliimpaa hintaa.
Kriisin ongelma on keinottelu perushyödykkeellä.