Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olisit selvinnyt elämässä jos sinulle olisi käynyt kaikki nämä asiat? Uskoisitko olevasi terve ja työkykyinen?

Vierailija
03.01.2024 |

Mielenkiintoa herättävä aihe. Jos kuvitteellisesti asuisit nyt toisen saappaisiin, niin mitä luulet miten sinun olisi käynyt? Miten suhtautuisit itseesi ja elämään? 

- syntyminen perheeseen, jossa äiti epävakaa alkoholisti, joka syntymäsi jälkeen oli mielisairaalassa

- isäsi alkoholisti myös, työnarkomaani mutta hyvä tyyppi muuten, vanhempasi erosivat kun olit alle kouluikäinen

- alkoholismi jatkui, epävakaa äiti, turvatonta kotona, vieraita miehiä, seksuaalista häirintää/ seksin harrastamista vieressä kun nukut

- lähisukulaisesi käytti sinua seksuaalisesti hyväksi lapsena kun olit siellä hoidossa

- sisaren vakavat mt- ongelmat, harhoja, väkivaltaa ja kirkumista, laitoshoitoa vähän väliä, myös itsm-yritys

-  lohdutettiin ruoalla mutta kun lihoit, sinua haukuttiin ja naurettiin, paljon häpäisyä painosta. Elämänmittainen syömishäiriö. Laihtumista ja lihomista. 

- teininä paljon seksuaalista hyväksikäyttöä, alkoholia ja väkivaltainen parisuhde

- muutto alaikäisenä, raha-vaikeudet ja abortti

- aikuistuessa liika tunnollisuus, työssä pakko pärjätä, kiltteys ja työnarkomania, joka johti uupumiseen. Työpaikalla vanhemmat miehet jälleen käyttivät hyväkseen (vaikeus tunnistaa ja pitää rajansa)

- uupumisten aaltoilu mutta vihdoin seesteisyys omaan elämään, ulosotto hoidettu ja työt ok, rahat ok, oma elämä ok 

- kohtaaminen väärän ihmisen kanssa, rajua väkivaltaa, töiden menetys, rahaongelmat, vakava masennus, itsariyrityksiä, fyysisen terveyden romuttuminen, oma alkoholismi ja paha peliongelma ja velat (50 t.) 

Miten selviäisit? 

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, tuo jatkuva tänne avautuminen ei vie sinua mihinkään. Sinulla oli/on se mahdollisuus terapiaan ja kaikesta huolimatta kukaan muu kuin sinä itse ei voi sinua nyt auttaa. 

Sinä voit mennä mäkeen siitä pätemästä. Monia ihmisia auttaa paljonkin asioista keskusteleminen, puhuminen, kuulluksi tuleminen, vertaistuki jne.

Se että sinä vaijennat toisia ihmisiä ja haluat kieltää heitä ottamasta vaikeita asioita esille ja käsiteltäväksi, kertoo sinusta huonoa. Ei aloittajasta.

Aloittaja on tosiaan kirjoitellut tätä sama tänne vuosia (kirjoitustyylistä ei voi erehtyä.) Ei suostu menemään terapiaan vaikka mahdollisuus olisi. Kertoo aina tarinansa vähän eri kulmista, ei ole rehellinen. Tänne kirjoittelu tuntuu hänen tapauksessaan vain mahdollistavan uhriksi jäämistä. 

No enpä ole huomannut. Sinä taidat kuvitella omiasi.

Vierailija
42/59 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harkitsen vakavasti lähtöä. Kuin viimeinen tikki olisi nyt saavutettu. On olo ettei elämä kuitenkaan paremmaksi muutu. 

Siksi tässä vähän kyselen, että miten toiset olisi selvinneet, voiko sitä edes selvitä. On ihan siinä ja siinä, ettei lanka katkea. Olen jo suunnitellut kaiken valmiiksi, enää toteutus mutta mietin, että mitä jos kuitenkin vielä kerran nousen. -ap

Laita ensimmäiselle sijalle terveytesi ja unohda muihin asioihin kesittyminen vähäksi aikaa. Kun saat mielenterveyttäsi paremmaksi se on hyvä pohja alkaa parantaa noita muitakin asioita. Itseä on auttanut terapia, meditointi ja hengitysharjoitukset aivan älyttömästi ja mm. niiden avulla olen noussut pikkuhiljaa pohjamudista. Kyllä sullekin vielä parempi päivä koittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harkitsen vakavasti lähtöä. Kuin viimeinen tikki olisi nyt saavutettu. On olo ettei elämä kuitenkaan paremmaksi muutu. 

Siksi tässä vähän kyselen, että miten toiset olisi selvinneet, voiko sitä edes selvitä. On ihan siinä ja siinä, ettei lanka katkea. Olen jo suunnitellut kaiken valmiiksi, enää toteutus mutta mietin, että mitä jos kuitenkin vielä kerran nousen. -ap

Laita ensimmäiselle sijalle terveytesi ja unohda muihin asioihin keskittyminen vähäksi aikaa. Kun saat mielenterveyttäsi paremmaksi se on hyvä pohja alkaa parantaa noita muitakin asioita. Itseä on auttanut terapia, meditointi ja hengitysharjoitukset aivan älyttömästi ja mm. niiden avulla olen noussut pikkuhiljaa pohjamudista. Kyllä sullekin vielä parempi päivä koittaa. 

Vierailija
44/59 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa puhelimella koko tarinaa naputella, mutta paljon yhtäläisyyttä. Muutos tapahtui siinä vaiheessa, kun tajusin että viime kädessä täytyy itse huolehtia itsestään. Ihan sama mitä tapahtuu niin itse on pärjättävä. Vähitellen vuosien myötä olen tilanteessa, että olen suorittanut yliopistotutkinnon, hyväpalkkaisessa vakivirassa ja minulla on ihanat lapset ja kaunis koti. Lasten isä on viimeinen virheeni, mutta siihenkin on tottunut. Olen ehkä kova ja tyly, mutta minua ei nujerra enää kukaan. 

Vierailija
45/59 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsuudessa on paljon samaa, mutta itse en ole tehnyt noin tyhmiä valintoja. Ei abortteja, ei tyhmiä suhteita, ei työkyvyttömyyttä.

mistä lähtien työkyvyttömyys on ollut valinta? 

Siitä lähtien kun jättää koulut kesken ja keskittyy menneisyyden kauhuihin.

Kyllä "ammattilainen" taatusti sinulle kertoo, että olet traumatusoitunut, eikä sinusta siksi ole mihinkään.

Kaikki vaan ei kuunnelleet, ja siksi selvisivät.

Vierailija
46/59 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsuudessa on paljon samaa, mutta itse en ole tehnyt noin tyhmiä valintoja. Ei abortteja, ei tyhmiä suhteita, ei työkyvyttömyyttä.

Tyhmyys kuitenkin jäi.

Vierailija
47/59 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kuitenkin tyhmän epäempaattinen.

Vierailija
48/59 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa! Miten lastensuojelu ei puuttunut tilanteeseesi?yhdenkään lapsen ei pitäisi joutua elämään tuollaisiisa olosuhteissa. Täällä palstalla kyllä vaikuttaa valtaosa (toisen ketjun perusteella) olevan sitämieltä, että lastensuojelu on paha asia, eikä toisten asioihin pitäisi puuttua, mutta tässä nyt on esimerkki seurauksista kun vaan suljetaan silmät ja korvat asioilta, ja ajatellaan ettei kuulu mulle.

Vierailija
49/59 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut osan noista ja vähän eri juttuja päälle, mutta selvinnyt. Aborttia en ole kokenut. Synnytin lapseni. 

Henkisesti olen terve.

Vierailija
50/59 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut osan noista ja vähän eri juttuja päälle, mutta selvinnyt. Aborttia en ole kokenut. Synnytin lapseni. 

Henkisesti olen terve.

Lapsena hoidettiin oireita, vaikka vika löytyi kotioloista. 

Vierailija
51/59 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aletaan kaivella löytyy kaikkien menneisyydestä kamaluuksia. Aina on jotain. Terapia auttanee alkuun, samoin jokin päivittäinen säännöllinen tekeminen joka estää taukoamattoman menneisyydessä rypemisen. Vertaistuki on myös hyvä juttu. Ei niin kauheaa ettei jollain toisella vielä pahempaa, ja siinä se porskuttaa.

Itsellä on aika järkyttävä lapsuustausta, ei silti ollut alkoholismia tai hyväksikäyttöä. Kamaluuksia kanssaihmisillä riittää, kysy vaikka keneltä. Niiden kanssa oppii elämään.

Vierailija
52/59 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyylisiä juttuja itsellä taustalla.

Itsellä homma ns romahti käsiin täysi-ikäistyttyä, puhkesi psykoottinen masennus ja ptsd jnejnejne, olin psykiatrisessa laitoshoidossa (lähes) putkeen useita vuosia.

No vuuuoosien intensiivisen psykoterapian, lääkityksen yms tuella pääsin hyvään kuntoon. En tarvinnut enää lääkkeitäkään. 

No sitten tietty sairastuin fyysisesti: parantumaton syöpä, vielä nuorella iällä..

Välillä tuntuu että on prkl vttumaiset kortit jaettu :D

Vierailija
53/59 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vaikeaa mutta minä silti porskutan ja pärjään. Ne jotka ei pärjää, on vaan huonoja, heikkoja ja tahallaan märehtivät. Minä olen niin hyvä, muut niin huonoja.

Vierailija
54/59 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisuuden osalta tässä oletetaan jo että tapahtumat ovat vaikuttaneet juuri tietyllä tavalla. Se juuri on siitä omasta temperamentista kiinni että miten vaikuttaa. Luultavasti olisin jo nuorena aikuisena hyvin sulkeutunut enkä ajautuisi enää huonoihin suhteisiin kun en olisi tekemisissä yhtikäs kenenkään kanssa. Lemmikin ehkä hankkisin seuraksi. 

Luulen että ainakin alkoholisteja välttäisin, en kokisi heitä tutuiksi ja turvallisiksi, päinvastoin.

Vierailija
55/59 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan noista olen kokenut. Hyvin selvinnyt, traumat läpi käynyt. Prosessi oli pitkä. Insestin vuoksi identiteetti ei koskaan korjaudu täysin. Olen seksuaalisesti vaillinainen.

Minulla on aviomies, joka ymmärtää, olen voinut hänelle kertoa kaiken.

Minulla on myös ihanat lapset, joille voin avoimesti kertoa, miten väsynyt joskus olen, ei kuitenkaan johdu heistä. 

Olen myös työelämässä, vakituinen työsuhde. 

Päihteitä en käytä, kuin satunaisesti, en tupakoi.

Olen myös sijaisvanhempi. 

Vierailija
56/59 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, koska elämässäni on ollut niin erilaisia muuttujia, vaikka osaltaan samankaltaisia asioita on tapahtunutkin. Lapsuudessa äitipuolella oli pahoja ongelmia mielenterveyden ja päihteiden kanssa, myös epävakautta jossain vaiheessa. Hän kuoli kun olin lapsi, sitä ennen oli jo eronnut isän kanssa. Tosin ennen kuolemaansa sai vielä asiansa kuntoon. Äidin luona taas oli muuten ihan hyvää ja perusturvallista elämää koska äiti on aina ollut hyvä ja turvallinen vanhempi, mutta isäpuolen arvaamattomuus, ongelmat ja riehuminen teki kotioloista sietämättömiä. Olen joutunut kuuntelemaan hänen itsarinuhkailujaan ja pelkäämään omankin henkeni puolesta.

Isän kanssa elämä oli vakaata ja turvallista, niin sanotusti normaalia elämää, vaikka hänelläkin oli omat ongelmansa, mutta ne ei sillä tavalla vaikuttaneet meihin lapsiin.

Isosiskolla oli ongelmia päihteiden ja mielenterveyden kanssa, lukuisista hoitojaksoista huolimatta alkoi aina uudestaan käyttää ja kuoli yliannostukseen parikymppisenä.

Vaikea määritellä yleisesti miten olen selvinnyt tai olisin selvinnyt aloitusviestissä kuvatussa tilanteessa, mutta nykyään olen terve, työssäkäyvä nuori aikuinen jolla valmistuminen on edessä ja perheen perustaminen ajankohtaista.

Vierailija
57/59 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samansuuntainen lapsuus minulla, mutta ei seksuaalista hyväksikäyttöä. Sen sijaan oma vaikea sairaus. Olen ollut työelämässä, mutta nykyisin olen työkyvytön. 

Vierailija
58/59 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osan noista olen kokenut. Hyvin selvinnyt, traumat läpi käynyt. Prosessi oli pitkä. Insestin vuoksi identiteetti ei koskaan korjaudu täysin. Olen seksuaalisesti vaillinainen.

Minulla on myös ihanat lapset, joille voin avoimesti kertoa, miten väsynyt joskus olen, ei kuitenkaan johdu heistä. 

Uskaltaisin väittää, että traumojen läpikäyntiä tärkeämmäksi pelastajaksi sinulle on osoittautunut perheesi. Olet kyennyt saamaan lapsia ja ilmeisesti miehesi on hyvä aviomies. Noilla asioilla on valtavan suuri merkitys. Onnesi on kääntynyt ja olet saanut uuden alun. 

Vierailija
59/59 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskaltaisin väittää, että traumojen läpikäyntiä tärkeämmäksi pelastajaksi sinulle on osoittautunut perheesi. Olet kyennyt saamaan lapsia ja ilmeisesti miehesi on hyvä aviomies. Noilla asioilla on valtavan suuri merkitys. Onnesi on kääntynyt ja olet saanut uuden alun. 

Totta, heidän kautta olen eheyttänyt itseäni. En voisi kuvitellakaan, että sallisin lapsilleni sitä, mitä itse koin. Olen hyvin perhekeskeinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi