Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi kaveri, onko ilkeä vai vaaraton pösilö?

Vierailija
03.01.2024 |

Olen tutustunut tähän ihmiseen pari vuotta sitten. Meillä on yhteinen harrastus, jonka vuoksi näemme toisiamme 1-2 krt viikossa, mutta jokaisella tapaamiskerralla hän onnistuu sanomaan asioita, jotka koen ärsyttävinä! Nyt mietin onko hän tahallaan ilkeä vai vaan sosiaalisesti törppö. Olen harkinnut harrastuksen lopettamista hänen takiaan. 

Minun työstäni (hoitoala) hän sanoi, ettei voisi koskaan tehdä vuorotyötä eikä muutenkaan olla niin raskaassa työssä, mutta että ei kai minulla ollut valinnanvaraa aikoinani (niin kuin hän tietäisi alasta paljonkaan). Minulla on monella mittapuulla parempi työ (koulutus, vuosilisät, palkka jne) kuin hänellä, joten kommentti tuntui silkalta ilkeilyltä. Talommekin on varmaan paras, mitä meidän budjetilla sai... !!

Talomme on vain monelta muulta saanut kehuja, ja itsekin tykkäämme, joten nämä kommentit särähtävät korvaan. Hän mainitsee noita kommentteja sillä tavalla ohimennen. Kysyin taloon liittyen, että mitä tarkoitat tuolla, ja hän sanoi rehellisesti, että kun teillä ei varmasti ollut silloin paljon rahaa.:D Aivan kuin tietäisi meistä kaiken! Kaiken kukkuraksi, en ole ikinä saanut kutsua hänen kotiinsa, jonka hän ilmeisesti jakaa aikuisen sisaruksensa kanssa.. Pidän sitä outona, mutta en ole siitä kysellyt enempää, ei kuulu minulle. 

Sitten, sama ihminen kuitenkin matkusti kohteeseen, jossa olimme keväällä lomalla (harvinainen kohde), hankki saman talvivaatteen ja puhuu, miten häntä ei haittaisi, jos olisi itselläänkin kuntoileva yrittäjämies (kuten mulla) jne jne. Kävin seinäkiipeilyssä, niin eikö hänkin mennyt kokeilemaan. Jatkuvaa matkimista. 

Jos kerron, että tein jotain lasten kanssa, hän katsoo minua jotenkin murhaavasti eikä kommentoi mitään, aivan kuin se aika olisi häneltä pois. En puhu enää lapsista hänelle, koska en halua vastaavasti ärsyttää häntä tai aiheuttaa lisää kateellisuutta, jos vaikka lapsettomuus olisi hänelle kova pala.

Hän on lisäksi sinkku, mutta tietysti kukaan normaali mies ei kelpaa, vaan pitäisi olla sellainen lihaksikas, vaikka itse ei kuntoile.

Kutsuin hänet meille joskus, kun sinkkuystäväni oli kylässä, ja mies oli tietysti liian ruma ja vanha hänelle! Olin pahoillani, että edes järjestin tapaamisen, koska mies on meille tärkeä perheen läheinen ja jotenkin olin järkyttynytkin että hän puhui ihmisestä, jonka tiesi ystäväksemme noin karseilla sanoilla. 

Jatkaisitko ystävyyttä ja ylireagoinko? On vaikea ymmärtää hänen käytöstään, koska olen usein sellainen lupsakka ihminen, joka ei pahastu turhasta vaikka toinen sanoisi joskus vahingossa jotain hölmöäkin. 

Hänestä en osaa päättää, onko lintu vai kala, kateellinen ja ilkeä vai sellainen, joka ei mieti puheitaan ns. huolettomuuttaan. Vaikuttaako tahalliselta vai törppöydeltä? Vai voiko katkeruus (vaikka lapsettomuuden takia) saada mielen noin synkäksi? 

Aikuisena on niin vaikea löytää uusia ystäviä, mutta jatkuva ärsyyntyminen ei mielestäni kuulu kaveruuteen. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hirveältä, miksi olet hänen ystävänsä?

Vierailija
2/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy on varmasti tuo harrastus, johon jaamme kyydin. Asumme muutaman kilsan päässä tuosta harrastuspaikasta ja meille on tullut tapa kyyditä toisemme paikalle vuorotellen. Olisi kiusallista vain lopettaa kyyditys ja lakata puhumasta hänelle!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi kaveri, jonka olet kumminkin tuntenut jo kaksi vuotta

Vierailija
4/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liikaa tekstiä. En jaksanut lukea. Sorry.

Vierailija
5/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi kaveri, jonka olet kumminkin tuntenut jo kaksi vuotta

Lasken hänet uudeksi kaveriksi. Olemme kulkeneet yhdessä automatkoilla vuoden ajan. 

ap

Vierailija
6/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa tekstiä kuten joku muukin sanoi, mutta törppö on. Mitä vanhemmaksi tulen, en jaksa yhtään k-päitä, mutta olen huomannut että siedän sammakoita ja muita inhimillisiä rosoja aikaisempaa paremmin. :)

Vierailija
7/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohdiskellut samankaltaisia ajatuksia eräistä ihmisistä. Ap laittoi hyvin ajatuksia aloitukseen, kirjoitettuna tuo ystävä kuulostaa todella toksiselta, ehkä.kateelliselta. Ei ole helppoa etääntyä ihmisestä, mutta luulenpa että niin pitäisi tehdä sekä Ap:n että omien tuttavien kanssa. 

Vierailija
8/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata olla ystävä kenenkään sellaisen, jonka käytös aiheuttaa jatkuvaa ärtymistä ja mielipahaa, kanssa. Sillä ei oikeastaan ole väliä, onko käytöksen syy aito halu olla ilkeä, sosiaalinen kömpelyys vai stressaava elämäntilanne. Viholliseksi ei toki tarvitse eikä kannatakaan ruveta. Tällä palstalla näkee ystävyysketjuissa joskus kummallista mustavalkoisuutta, että joko pitäisi olla ylintä ystävää jonkun ärsyttävän tyypin kanssa tai muuten vihaa häntä ja haluaa tuhota hänet.

Sinkkuystäväsi esittely hänelle pisti kuitenkin silmään. Oliko uusi kaverisi antanut sinulle luvan tutustuttaa hänet mahdollisiin kumppaneihin vai oliko idea kokonaan sinusta lähtöisin? Älä myöskään vedä liian nopeita johtopäätöksiä esimerkiksi siitä, että hän olisi lapsettomuuden takia katkeroitunut ja siksi huonokäytöksinen. Tällainen asenne näkyy usein päällepäin alentuvana käytöksenä ja ylimielisyytenä, ja kohde kyllä huomaa sen. Se on voinut provosoida osaltaan hänen töksäyttelyään ja moukkamaista käytöstään, jos on aistinut, että pidät häntä itseäsi surkeampana.

Vierailija
9/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tajuathan, että joku voisi ottaa tuon loukkauksena"?

Vierailija
10/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko muutenkin vajaa?

Sivusta.

Vierailija
11/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette kai yrittänyt naittaa häntä jollekin kauhealle vanhalle pojalle? Sellainen voi loukata vaikka tarkoitus olisi hyvä :(

Vierailija
12/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittehan edelleen kyydit vuorotella harrastuksiin, tai sitten etsit harrastuksen muualta ja samalla "pidät itsesi kiireisenä", että vastaile hänen viesteihin, paitsi hyvin hitaasti alkuun

Vierailija
13/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin ystäviltäni, siis naiselta ja mieheltä, että tulisitteko kylään samaan aikaan. Naiselle näytin jopa miehen kuvan ennen, ja hän sanoi, että voi tulla viettämään iltaa ja ehkä tutustumaan paremmin. Ikäeroa ei ollut kuin muutama vuosi. 

Minut on joskus kutsuttu sokkotreffeille, jossa oli sellainen 60-vuotias alkoholisti minua, silloin 20 v tyttöä odottamassa, ja muistan miten se jopa loukkasi. En järjestäisi tuollaista kokemusta kenellekään. 

ap

Vierailija
14/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta tietää, onko kaverisi pelkästään pöljä vaan tahallaan ilkeä. Mutta oli sinulta hyvä veto tuo Mitä tarkoitat? -kysymys. Jatka vain pidemmälle, esim.:

Ai, miksi oletat, ettei meillä olisi ollut paljon rahaa?

Mistä sinulle on tuollainen käsitys syntynyt?

Pysy vain rauhallisena ja hymyile ystävällisesti, kun kyselet jatkokysymyksiä.

Vierailija
15/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata olla ystävä kenenkään sellaisen, jonka käytös aiheuttaa jatkuvaa ärtymistä ja mielipahaa, kanssa. Sillä ei oikeastaan ole väliä, onko käytöksen syy aito halu olla ilkeä, sosiaalinen kömpelyys vai stressaava elämäntilanne. Viholliseksi ei toki tarvitse eikä kannatakaan ruveta. Tällä palstalla näkee ystävyysketjuissa joskus kummallista mustavalkoisuutta, että joko pitäisi olla ylintä ystävää jonkun ärsyttävän tyypin kanssa tai muuten vihaa häntä ja haluaa tuhota hänet.

Sinkkuystäväsi esittely hänelle pisti kuitenkin silmään. Oliko uusi kaverisi antanut sinulle luvan tutustuttaa hänet mahdollisiin kumppaneihin vai oliko idea kokonaan sinusta lähtöisin? Älä myöskään vedä liian nopeita johtopäätöksiä esimerkiksi siitä, että hän olisi lapsettomuuden takia katkeroitunut ja siksi huonokäytöksinen. Tällainen asenne näkyy usein päällepäin alentuvana käytöksenä ja ylimielisyytenä, ja kohde kyllä huomaa sen.

Hyviä mietteitä, kiitos niistä. Harkitsen sanojani useimmiten, mutta on se silti hyvin mahdollista, että on huomannut jostain mikroilmeestä, että olen vaikkapa maailman onnellisin saadessani olla äiti. Kirjoitettuna tuo kuulostaa kyllä raadolliselta! En kuitenkaan ajattele, että kaikkien tarvitsisi hankkia lapsia, voi olla täysin onnellinen ilmankin. Toivottavasti sekin on välittynyt. 

ap

Vierailija
16/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin ystäviltäni, siis naiselta ja mieheltä, että tulisitteko kylään samaan aikaan. Naiselle näytin jopa miehen kuvan ennen, ja hän sanoi, että voi tulla viettämään iltaa ja ehkä tutustumaan paremmin. Ikäeroa ei ollut kuin muutama vuosi. 

Minut on joskus kutsuttu sokkotreffeille, jossa oli sellainen 60-vuotias alkoholisti minua, silloin 20 v tyttöä odottamassa, ja muistan miten se jopa loukkasi. En järjestäisi tuollaista kokemusta kenellekään. 

ap

Eli kaverisi lupasi tulla viettämään iltaa ja tutustumaan ehkä paremmin tähän mieheen mutta ei sitä, että myös kiinnostuisi miehestä ja sopisi esim. kahdenkeskisiä treffejä. Hän ei ole sinulle velkaa sitä, että alkaisi deittailla perheystäväänne vain siksi, että sinun mielestäsi heistä voisi tulla hyvä pari. Kaverisi toimi väärin siinä, että haukkui miehen törkein sanankääntein sinulle, vaikka hän todennäköisesti purki siinä omaa turhautumistaan ja ehkä jonkinlaista nolouden tunnetta. Hän ei ilmeisesti osaa käsitellä tunteitaan kovinkaan hyvin, koska ei tunnista niitä eikä hahmota, miten ne hänen toimintaansa ohjaavat. Toisaalta sinullakin vaikuttaisi olevan petraamista toisen ihmisen rajojen tunnistamisessa sekä omastasi poikkeaviin elämäntilanteisiin suhtautumisessa. Tuntuu siltä, että provosoitte toistenne huonoja puolia eikä kaveruussuhteenne ole siksi terve. Kannattaa lähteä eri teille mahdollisimman nopeasti, jotta välinne eivät tulehdu peruuttamattomasti. Siinä vaiheessa jompi kumpi mahdollisesti joutuisi lopettamaan tämän harrastuksenkin, mikä totta kai olisi varmasti ikävää.

Vierailija
17/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelit siis sinkkuystäväsi parittaa tuolle omituiselle ihmiselle?

Vierailija
18/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellisesti suhtaudut ja roikut hänessä.

Vierailija
19/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samantapainen tilanne ja ymmärrän hyvin kuinka tärkeää on tietää onko ilkeyttä vai masennus tmv. Oma tuttuni sanoi, että on katsellut uutisia ja epäilee, että kohtaa tulee 3. maailmansota ja jatkoi ettei tosin usko että olemme niin onnekkaita että kuolisimme kaikki pian. En haluaisi laittaa välejä poikki, kun tuo on niin masentuneen puhetta eikä se ole ns normaali tila.

Vierailija
20/25 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.