Ei kannata polttaa kynttilöitä. se on verrattavissa passiiviseen tupakointiin
Kynttilöiden palaessa ilmaan muodostuu haitallisia pienhiukkasia, orgaanisia haihtuvia kaasuja, nokea ja PAH-yhdisteitä. Vastaavia yhdisteitä syntyy muun muassa tupakoinnista, liikenteestä ja puunpoltosta. Runsasta kynttilöiden poltosta aiheutuvaa haittaa on verrattu passiiviseen tupakointiin.
Kommentit (9)
Kynttilöiden estetiikka ja tunnelma voittaa mahd. haitat moninkertaisesti.
Jos asut kaupungissa niin oon puhdistanut siellä julkisivuja JA voi sitä paskan ja noen määrää. Poltta vaan kynttilöitä jotkut polttaa takkaa. Jos kuoleminen noin pelottaa mene johonkin pumpulihuoneeseen.
Mua ei ole moneen vuoteen enää kiinnostanut polttaa kynttilöitä. Led-kynttilät riittää hyvin, niitäkin vähän.
Kannattaa lopettaa hengittäminen, uloshengitysilmassa on paljon hiilidioksidia joka on kaamean vaarallinen kasvihuonekaasu. Niin ja piereskely samoin, metaani se vasta ilmastoa lämmittääkin. Hernekeitto on ympäristörikos!
Kynttilöissä on tulipaloriski. Kynttilät on hyviä sähkökatkoksen aikaan, mutta kun kaikki normaalisti niin on parempiakin tapoja valaista tai luoda tunnelmaa.
Vihervassut nyt meinaa kieltää kaiken, mutta minä kuskaan vihervassut vielä leirille.
Leirillä on vaarallista.
Tuskin pari kynttilää joskus ja jouluna kenenkään terveyttä horjutttaa. Pienhiukkasia tulee jo liikenteestä ja katupölystäkin.
Ja PAH.