Heräät kylmään ikkunat kuurassa olevaan kämppään ja ensin pitää laittaa tulet hellaan jotta saat aamusumpit, jaksaisitko tätä nykyaikana?
Kahvin keittoon tarkoitettu ämpärissä oleva vesi on saanut jääriitteen pinnalle. Tämä on vielä nykysuomessakin todellisuutta joillekin.
Kommentit (47)
Jos viittaat korpimuijaan niin hänellä kyllä on sähköt. Eli saa tarvittaessa keitettyä kahvinsa ihan nykyaikaisesti.
Jos asuisin yksin ja olisin vaikka yrittäjä, eli ei kiirettä töihin aamuisin. Riippuu myös minkäkokoinen mökki. Pieni mökki lämpiää nopeasti ja tuskin pääsisi yöllä jäätymään. Ehkä osaisin pitää mökkini lämpimänä myös yön yli?
En jaksaisi. Asun torpassa vain toukokuusta syyskuuhun, loput kaupungissa kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi. Asun torpassa vain toukokuusta syyskuuhun, loput kaupungissa kerrostalossa.
Sinullahan jää paras aika kokematta. Talventaika. Tuikkivat tähdet paukkupakkasella ja kimaltavat hanget. Tietysti riippuu millainen mökkerö sulla on ja missä, että viihtyykö.
Monet tykkää, itse olen tyytyväinen omaan kotiini. Eilen palellutin naaman niin pahoin ulkona, että sitä särki yöhön asti. Tänään enemmän päällä.
Sähköt pitäisi olla. Edes pieneen kahvinkeittimeen, valoihin ja jääkaappiin. Ei ongelmaa yksin asuessa / parisuhteessa.
Sen verran hyvin eristetty torppa (250m2 omakotitalo vuodelta 2012) että ei vedet yön aikana jäädy, eikä ikkunoihin muodostu jäätä. Virittelen puuhellaan tulet aamulla hampaidenpesun jälkeen, kattilaan vedet ja hellalle. Sitten vien koiran ulos, laitan lintulaudalle ruuat ja haen kopallisen puita. Siinä vaiheessa TEEvesi kiehuu - ei tulisi mieleenkikään keitellä kahvia, se haisee hyvälle mutta maistuu pahalle.
Nyt on tulet takassa (tai no, pellit pitäisi laittaa kiinni kohta,on jo hiipunut), saunanpesässä, puuhellassa ja työhuoneen kaminassa. Kohta laitan leivinuuniin tulet, tänään on leipomispäivä saunapäivän lisäksi. Kopallinen puita pitäisi hakea tänne työhuoneeseen, jotta saan ruokittua illallakin kaminaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä jottei jos ei tarttis pää kolmantena jalkana ryysätä kiireessä aamulla töihin. Olis ihan unelmaa kun vois kiireettä laittaa tulia hellaan, kauhoa vettä ämpäristä ja lämmitellä vaan tupaa koko pakkaspäivän.
Sama! Olis mun unelmaelämää, jos ei tarvis normitöitä tehdä.
En kestä yhtään kylmyyttä. Peseytyminen olisi kidutusta tuollaisissa olosuhteissa.
Olisi mun unelma elää puulla lämmitettävässä mökissä ja hitaampaa elämää. Sähköt kyllä haluaisin varalle vaikka puuhellaa ruoanlaitossa käyttäisinkim ja en nyt ihan niin huonoeristeisessä torpassa haluaisi asua että vesi menee yön aikana jäähän, vaan varaava takka tulisi olla jotta öisin ei tippuisi kuin +15 - +17 -asteeseen.
Isäni nin asuikin ja me lapset siinä sivussa joka toisen viikonlopun ja lomat (vanhemmat eronneet), joten ei oe vaaleanpunaiset lasit päässä tällaisesta elämästä haaveillessa, vaan tiedostan että vaatii työtä ja jos kävisin kokopäivätöissä kodin ulkopuolella, ei olisi ainakaan itselläni voimavaroja elää noin.
Lähes tuollaista oli minun lapsuudessa, tosin lämpöä oli sen verran, että vesi ei jäätynyt. En suostuisi olemaan tuollaisessa edes yhtä yötä. Arvostan paljon lämmintä vesivessaa enkä suostu enää ulkohuussia käyttämään.
Ei ennen mitään sumppeja keitelty ennen kuin oli aamuyöstä käyty lypsämässä lehmät. Ei ihmiset olleet vailla työtä vaan koko päivä oli työtä aamusta iltaan.
Olen asunut ikäni "lämpimissä" maissa, joten EN HALUAISI enkä JAKSAISI.
Tällä hetkellä täällä on +20 astetta + muutama pilvi taivaalla. Ihan o.k.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinullahan jää paras aika kokematta. Talventaika. Tuikkivat tähdet paukkupakkasella ja kimaltavat hanget. Tietysti riippuu millainen mökkerö sulla on ja missä, että viihtyykö.
Yli satavuotias mummonmökki kuivalla maalla, kantovesi kaivosta. Olen minä ollut siellä talvellakin mutta en halua asua noin hankalasti pitkää talvea.
Minulle ihan ok olettaen että olen sinkku, terve ja ei ole huollettavia. Olen elänyt noin. Ihan loistavaa etätyöläiselle, saa itsestään liikuntaa ja tulee pidettyä taukoja, jotka eivät kuitenkaan keskeytä ajatuksia.
Heti kun tuli mies kuvioon, oli pakko muuttaa asioita. Mies aloitti joka aamun valittamalla miten hankalaa on ja on kylmää ja ulkohuussi on kylmä. Nämä on suhtautumiskysymyksiä. Minä keskityin mieluummin ihanaan rauhaan ja hiljaisuuteen ja elävän tulen rätinään ja elin täydellisessä mielenrauhassa, jota mikään kylmyys ei voinut pilata. Toisen ihmisen marina kyllä.
Lasten ja jatkuvan pyykkäyksen/siivouksen/tiskin kanssa en jaksaisi itsekään.
Ei minua haittaisi laittaa tulia ennen aamukahvia. Aamukahvi ei muutenkaan ole minulle mikään pakollinen juttu. Eniten huolestuttaisi se, että koti olisi mennyt noin pahasti jäähän muutamassa tunnissa.
Sitähän tässä odottelen, että lapset vielä vähän kasvavat ja pärjäävät omillaan, ja voin muuttaa kokonaan "dowshiftaamaan" mummonmökkiini. Kyllä sinne kuitenkin sähkö tulee, ns. valovirta. Uneksin loppuelämästä metsän keskellä, hiljaisuudessa, tähtitaivaan alla.
n52
Olisin valinnut alun alkaenmkin mökin, jossa on reilun kokoinen leivinuuni. Sen kun lämmittää kunnolla niin ei ole aamulla vesisanko jäässä.
Asun mummonmökissä, mutta mulla on kyllä sähköt ettei jääkylmään tupaan tarvitse herätä, ihan korpimeiningillä ei kyllä jaksaisi täällä elää kun töitäkin pitää tehdä eli tiettyjä mukavuuksia pitää olla. Hellaan laitan tulet ja kiehautan mitä kiehautan, joskus teetä ja joskus kunnon pannukahvia. Kyllä yksinkertainen elämä kuullostaa mukavalta ja rentouttavalta, mutta töitä se teettää ja pelkkä pönttöuunin lämmitys ottaa useamman tunnin, aktiivista ahertamista tietty paljon vähemmän kuin odottelua, mutta ei ole nopeaa hommaa. Ja pitäähän ne puut kesällä pilkkoa ja sitten talvella kantaa sisään.
Mikä jottei jos ei tarttis pää kolmantena jalkana ryysätä kiireessä aamulla töihin. Olis ihan unelmaa kun vois kiireettä laittaa tulia hellaan, kauhoa vettä ämpäristä ja lämmitellä vaan tupaa koko pakkaspäivän.