Heräät kylmään ikkunat kuurassa olevaan kämppään ja ensin pitää laittaa tulet hellaan jotta saat aamusumpit, jaksaisitko tätä nykyaikana?
Kahvin keittoon tarkoitettu ämpärissä oleva vesi on saanut jääriitteen pinnalle. Tämä on vielä nykysuomessakin todellisuutta joillekin.
Kommentit (47)
Neuvostoliitossa asuttiin maakuopissa 1960-luvulle asti. Silti jotkut haikailee köyhien ja varattomien vallankumousta niin kuin siellä oli.
Kylmään muuten tottuu. On ihan eri asia tulla talvella yhdeksi yöksi korpimökkiin 25-asteisesta kerrostaloasunnosta kuin asua sellaisessa vuoden ympäri. Itse en ollut korpimökkiaikana koskaan kipeänä, ja pystyin uimaan avannossa ilman totuttelua. En koskaan palellut. On eri asia aistia kylmä lämpötila kuin palella. Kädet ja varpaat olivat aina lämpimät.
Nykyään lämpimässä talossa asuessa palelen, kun kävelen aamulla postilaatikolle.
Olen viettänyt joulun pyhät ja uuden vuoden Kuopiossa mökillä, jossa on kunnon leipäuuni ja puuhella. Sähköpattereilla vain +8 asteen ylläpitolämpö, eli melko kylmään taloon tultiin.
Leipäuunin kun alkuun kahdesti lämmitti ja sen jälkeen joka toinen päivä, niin eipä pääässyt vilu tulemaan sen paremmin ala- kuin yläkerrassakaan. Kun lämpötila laski -28 asteeseen, piti uuni kerran lämmittää kahtena peräkkäisenä päivänä.
Leipäuunissa tehty joulukinkku ja -laatikot on muuten hyviä. Ja kunnollisella puuhellalla on aina muutama iso kattila kuumaa vettä tiskausta ja käsien pesua varten. Ei ne vedet yölläkään viileiksi ehdi jäähtyä, eikä sisälämpötila kahden päivän aikana laske 20 asteen alle. Että kyllähän noinkin elää.
Vierailija kirjoitti:
Kylmään muuten tottuu. On ihan eri asia tulla talvella yhdeksi yöksi korpimökkiin 25-asteisesta kerrostaloasunnosta kuin asua sellaisessa vuoden ympäri. Itse en ollut korpimökkiaikana koskaan kipeänä, ja pystyin uimaan avannossa ilman totuttelua. En koskaan palellut. On eri asia aistia kylmä lämpötila kuin palella. Kädet ja varpaat olivat aina lämpimät.
Nykyään lämpimässä talossa asuessa palelen, kun kävelen aamulla postilaatikolle.
Et tietenkään tullut kipeäksi, kun et kohdannut päivän aikana satoja tai tuhansia viruksia ja basilleja levittäviä ihmisiä.
Ei kukaan kodin ulkopuolella töissäkäyvä jaksa tuollaista ainakaan kovin kauaa. Ihan tarpeeksi aikaisin saa herätä kaupunkiasunnossakin, jotta ehtii töihin. Kyllä nää asun metsämökissä, ihanaa laitella tulia takkaan -tyypit on aina etätyöläisiä tai työttömiä tms.
Asuttu puulämmitteisessä talossa ja samalla käytiin töissä. Oli sähköpattereita lisänä, kahvi keitettiin keittimellä. Kovilla pakkasilla lämmitettiin kaksi kertaa vrk.
Laitoin aina hellalle isoihin kattiloihin vettä yöksi, oli vielä aamulla haaleaa. Juokseva vesi sentään oli. Kävin suihkussa työmaalla.
Minä harrastan puulla lisälämmittämistä ja tarkoitus on leikata kaukolämmön kulutusta ja siis säästää samalla laskuissa. Arvion mukaan tämmöisellä -25 asteen pakkasella kulutus olisi noin 70...80 kWh kantturoissa vuorokaudessa. Puukikkailulla olen saannut kulutuksen alle 50kWh/vrk. Puut ovat ns. "ilmaisia" omalta mökkitontilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan kodin ulkopuolella töissäkäyvä jaksa tuollaista ainakaan kovin kauaa. Ihan tarpeeksi aikaisin saa herätä kaupunkiasunnossakin, jotta ehtii töihin. Kyllä nää asun metsämökissä, ihanaa laitella tulia takkaan -tyypit on aina etätyöläisiä tai työttömiä tms.
Voihan sitä laitella tulia takkaan sen työpäivän jälkeen ja on se kyllä ihanaa, vaikka kaupungissa käynkin töissä. Mutta puut eivät ole ainoa keino lämmittää vaan on myös nykyajan mukavuuksia.
Riittävän vaikea on elää kerrostalossa kaupungissakin. Ei näe tuommosessa mitään hienoa enkä tavoiteltavaa. Talvi on pelkkää kärsimystä muutenkin.
Meillä on vanha rintamiestalo mökkinä ja juurikin tuollaista. Siksi käydään siellä vain kesäisin. Ei jaksa sitä lämmitysruljanssia mitä mummo hoiti 70 vuotta aikanaan. On siis entinen mummolani. 4 uunia pitäisi lämmittää kahdesti päivässä jokainen jos meinaisi puulla pitää mökin lämpöisenä. Toki metsää ympärillä 27 hehtaaria ettei puut lopu mutta motivaatio loppuu.
Miksi kämppä olisi kylmä kun varaavia takkoja on ollut iät ajat?
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi. Asun torpassa vain toukokuusta syyskuuhun, loput kaupungissa kerrostalossa.
Sama mulla mökin kans, tosin loma lyhyt ettei voi olla kuin kuukauden. Mutta joku noista kuukausista se loma.
Nuorena sitä meni vaikka kuinka kylmällä mökille.
Tulin eilen vanhemmillani käymään.
Sisävessa on ja sähköt varalla.
Herätessäni oli hivenen viileä, vaikka menin nukkumaan toppatakki päällä.
Puuliedellä oli kuitenkin teevesi kiehumassa keittiöön päästyäni. Muissakin tulisijoissa tuli. Illalla lämpenee puusauna, että lämpimässä ja kuumassa saa kyllä peseytyä.
Vanhemmilleni tämä on normaalia ja viihtyvät. Puun kantaminen pitää kunnossa ja samalla tulee ulkoiltua.
Lapselleni haluan näyttää myös tällaisen elämänmuodon.
Kyllä, jos muilla olisi samanlaista.
En, jos vain itse joutuisin.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuisin yksin ja olisin vaikka yrittäjä, eli ei kiirettä töihin aamuisin. Riippuu myös minkäkokoinen mökki. Pieni mökki lämpiää nopeasti ja tuskin pääsisi yöllä jäätymään. Ehkä osaisin pitää mökkini lämpimänä myös yön yli?
Et kyllä yrittämisestä tiedä mitään 😂
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vanha rintamiestalo mökkinä ja juurikin tuollaista. Siksi käydään siellä vain kesäisin. Ei jaksa sitä lämmitysruljanssia mitä mummo hoiti 70 vuotta aikanaan. On siis entinen mummolani. 4 uunia pitäisi lämmittää kahdesti päivässä jokainen jos meinaisi puulla pitää mökin lämpöisenä. Toki metsää ympärillä 27 hehtaaria ettei puut lopu mutta motivaatio loppuu.
Surkeasti eristettyjä. Itse inhoan yli kaiken niitä kylmiä eteisiä ja porraskäytäviä. Neljällä uunilla pitäisi lämpimänä nykyisillä eristeillä sellaisen 100m2 asunnon lämmittämällä uunit kerran illalla.
Jotenkin ihanan suomalainen ketju.
Hyvää suomalaisuutta 💖
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surkeasti eristettyjä. Itse inhoan yli kaiken niitä kylmiä eteisiä ja porraskäytäviä. Neljällä uunilla pitäisi lämpimänä nykyisillä eristeillä sellaisen 100m2 asunnon lämmittämällä uunit kerran illalla.
Panu Kaila taas pitää miellyttävänä, että vanhoissa omakotitaloissa on erilaisia tiloja.
Meilläkin on kylmä sisäportaikko ja veranta
Lisäksi on talon alustatila, jossa on puuhailutilaa ja pesutilat.
Vierailija kirjoitti:
Minä harrastan puulla lisälämmittämistä ja tarkoitus on leikata kaukolämmön kulutusta ja siis säästää samalla laskuissa. Arvion mukaan tämmöisellä -25 asteen pakkasella kulutus olisi noin 70...80 kWh kantturoissa vuorokaudessa. Puukikkailulla olen saannut kulutuksen alle 50kWh/vrk. Puut ovat ns. "ilmaisia" omalta mökkitontilta.
Jos talosi kuluttaa 80 kWh/vrk (keskiteho siis noin 3.3 kW) -25 asteen pakkasella ilman puuapuja, se on energiataloudeltaan aika hyvä tai sitten vaihtoehtoisesti pieni. Oma 120 neliön kivinen omakotitaloni vie samassa lämpötilassa noin 3.7 kW.
Minulle on riittänyt jo yksi yö mökissä, joka viilenee nopeasti talvella. Joka kerta, kun olen kokeillut yöpymistä, olen vilustunut ja saanut flunssan. Sähkötkin on, mutta eristeet eivät kovin hyvät. Ei niin huvikseen eläisi.