Annoin kummitytölle joululahjaksi leffaliput ja selvisi, että edellisetkin jäi käyttämättä..
Ensi vuodeksi pitää keksiä jotain muuta?
Asuu Helsingissä, joten siitä ei ole kiinni, etteikö olis leffateattereita lähellä
Kommentit (41)
Me ollaan saatu jo pari vuotta leffalippuja joululahjaksi yhden lapsen kummeilta. Asutaan itse PK-seudulla ja liput on pikkupaikkakunnan leffateatteriin n. 100km päässä. Ei ole tullut käytettyä eikä varmasti tule käytettyä tulevaisuudessakaan. Ollaan kyllä sanottu kauniit kiitokset, mutta että tuskin tullaan käyttämään lippuja. Tämä ei ole auttanut vaan seuraavana vuonna on taas ollut liput lahjana. Jos liput olisi Finnkinon, asia olisi ihan eri, mutta ne on korvamerkitty tiettyyn leffateatteriin.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan saatu jo pari vuotta leffalippuja joululahjaksi yhden lapsen kummeilta. Asutaan itse PK-seudulla ja liput on pikkupaikkakunnan leffateatteriin n. 100km päässä. Ei ole tullut käytettyä eikä varmasti tule käytettyä tulevaisuudessakaan. Ollaan kyllä sanottu kauniit kiitokset, mutta että tuskin tullaan käyttämään lippuja. Tämä ei ole auttanut vaan seuraavana vuonna on taas ollut liput lahjana. Jos liput olisi Finnkinon, asia olisi ihan eri, mutta ne on korvamerkitty tiettyyn leffateatteriin.
Ai teatterin omistajako on teitä lahjonut, onko läheinenkin tuttu?
Näin kävisi meilläkin, teini varmaan muistaisi käyttää jos saisi houkuteltua kaverin mukaan tai jos voisi tarjota omista lipuistaan kaverille. Nuorempien lasten kanssa pitää kuitenkin mennä itse mukaan niin ei välttämättä saada aikaiseksi tai ole kiinnostavaa elokuvaa johon haluttaisiin mennä (ja maksaa muu perhe sinne). Ja jos on, niin lapsi ei löydä lahjakorttiaan ja ostetaan sitten hänellekin lippu niin kuin muille. Finnkinon lahjakortit on erityisen huonoja siksi, että niissä on tosi lyhyt vanhenemisaika, yleensä monissa muissa lahjakorteissa on 1-2 vuotta niin tulevat helposti käytettyä. Finnkinon korteissa on vain jokunen kuukausi.
Tarkistin just tuon voimassaolojutun. Lahjakortti on 12kk ja siis vähän parempi, yleensä kaikki antaa jonkun sarjalipun ja ne on vain 6kk. Niissä tuntuu vielä että ihmiset ostavat ne ns ajoissa joten jouluna on helposti jo melkein 1kk kulunut ja pitää muistaa käyttää kevään aikana.
Ihan paska lahja, jos ei tiedä että saaja haluaa käydä katsomassa elokuvia juuri elokuvateattereissa. Ja vielä vuodesta toiseen...
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei ollut kyse siitä etteikö kävisi elokuvissa, mutta ei vaan ollut muistanut niitä.
Ap.
No sehän ei sitten ole sun murhe. Toki turhaa rahanmenoa sun osalta kun tyhjäkin olis riittänyt. Tässä sen näkee, kakarat pääsee eivan liian helpolla. Kun mitään ei vaadita ja ruoka tulee eteen pyytämättä niin mitään ei myöskään arvosteta. Jätä lahjat antamatta kun ei ton vertaa kiinnosta.
Itse en enää katso leffoja. Ne on vaan niin surkeita. Samaan aikaan tylsiä että väkivaltaisia.
On meilläkin lahjaksi saadut leffaliput jääneet käyttämättä. Tytön kummitäti tykkäsi niitä antaa mutta jotenkin ne aina jäi ja unohtui.
Ehkä on parempi antaa lahjaksi jotain mikä ei edellytä saajan jaksamista ja aktiivisuutta. Tai jos antaa niin sitten ei sovi loukkaantua jos jää käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän outoa. Syitä voisi ajatella että ehkä haluavat nähdä kummilapsia enemmän eli jos tulette paikkakunnalle leffaan käytte ehkä samalla kylässä. Tai haluavat tukea pientä leffateatteria tai eivät ole ymmärtäneet ettei lippuja voi käyttää teidän kotipaikkakunnalla. Joskus riittää kun puhuu asioista kuin aikuiselle, siinä selviää motiivit.
En ymmärrä miksette lahjoita lippuja eteenpäin, joku toinen perhe voisi ihan mielellään viettää viikonloppuna perheaikaa toisella paikkakunnalla (etäisyys siedettävä autolla ajettavaksi) leffan ja vaikka ravintolassa syömisen merkeissä.
Vierailija kirjoitti:
No älä sitten ensi jouluna osta leffalippuja. Testaa seuraavaksi, olisiko museokortillekäyttöä.
Kyllä mulla ainakin olis ollut Museokortille käyttöä paljon enemmän. Nuorena myös.
Vierailija kirjoitti:
On meilläkin lahjaksi saadut leffaliput jääneet käyttämättä. Tytön kummitäti tykkäsi niitä antaa mutta jotenkin ne aina jäi ja unohtui.
Ehkä on parempi antaa lahjaksi jotain mikä ei edellytä saajan jaksamista ja aktiivisuutta. Tai jos antaa niin sitten ei sovi loukkaantua jos jää käyttämättä.
Sitten taas jos annat jonkun tavaran niin siitäkin loukkaannutaan että käyttämättä jää, parempi jos olisi jonkun lahjakortin ostanut. Täytyy kai vaan erakoitua kotiin jotta ei vaan joudu ostamaan kenellekään lahjoja kun mikään ei ikinä kelpaa.
Mun mielestä on todella ylimielistä saajalta, jos ei käytä saamaansa lahjaa (olettaen, että se ei ihan täysin hänen arvojaan tms. vastaan sodi). Esim. vaikka en itse haluaisi jalkahoitoon, niin kyllä menisin, jos sellaiseen saisin lahjakortin. Ei kai se niin kauheaa voi olla. Ja olisi tosiaan edes lahjoittanut ne liput sitten jollekulle. Ihan urpoa jättää käyttämättä. Mä varmaan jättäisin jatkossa lahjomatta; todennäköisesti on niin hyvin asiat, että saa kaiken muutenkin, mitä haluaa/tarvitsee. Tähän ainakin päädyin yhden sukulaisnuoren kohdalla, kun ei tullut edes hakemaan lahjakorttiaan vaateliikkeeseen, vaan jouduin sen lopulta itse käyttämään.
Kiitos tämän ketjun nuoreni muisti juuri, että hän löysi joulusiivouksissa vanhan lahjakortin k-ryhmään. Kortissa ei ole päiväystä, joten ei tiedetä onko se vielä voimassa.
Nuori antoi kortin minulle, jotta voin kokeilla kelpaako se vielä ja käyttää sen, jos kelpaa. Lupasin antaa nuorelle summan rahana, jos kortti vielä toimii.
Meillä käytön ongelma oli tällä kertaa siinä, että puhelimen kuoreen mahtuu vain pankkikortti ja ajokortti. Ja vaikka hän käykin joskus koulun jälkeen kaupassa, niin kortti ei ole mukana. Se voisi olla tietenkin repussa ja sen ottaisi sieltä erikseen. Mutta käytännössä se unohtuisi sinne. Niin kuin oli nytkin unohtunut.
Raha on tosiaan kätevä lahjakortti, koska siinä on hyvin pitkä voimassaoloaika.
Surullista jos lapsi ei käy edes kerran vuodessa leffassa.
Vierailija kirjoitti:
Annoithan liput varmasti elokuvateatteriin mikä on lähellä tytön kotia. Itseä ärsyttää, kun saan Finkinon sarjalippuja, kun ei-Finnokinon teatteri on 200 metrin päässä ja lähimpään Finkinoon on 7 km.
Meillä lähin elokuvateatteri on 80 km päässä. Ja käymme siellä. 😌
Vierailija kirjoitti:
Surullista jos lapsi ei käy edes kerran vuodessa leffassa.
Onko? Mä en lapsena ja nuorena tainnut käydä. Enkä kyllä aikuisenakaan. Muistelisin käyneeni leffassa alle 10 kertaa yhteensä ikävuosina 1-18. Enkä kärsinyt kyllä mitenkään.
Aika typerys jos leffaliput vanhenee kaappiin. Ne voi myydä tai antaa eteenpäin. Joo en itsekään tykkää käydä leffoissa, mutta ihan rahanarvoinen lahjahan tuo on.
Nuoriso ei käytä lompakoita, eikä tytötkään aina edes käsilaukkua. Leffaliput pitäisi muistaa erikseen ottaa mukaan (mihin?) ja sitten muistaa käyttää niitä maksamiseen. Ja kehdata käyttää, sen sijaan että vilauttaisi Apple payta tai ostaisi liput etukäteen.
En tiedä miten muiden perheissä on, mutta meillä lapset ovat siirtyneet vasta n. 15-vuotiaina maksamaan itse leffalippunsa ja muita sen kaltaisia kuluja. Siihen asti leffalahjakortit ym. ovat olleet pikemmin lahjoja vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei ollut kyse siitä etteikö kävisi elokuvissa, mutta ei vaan ollut muistanut niitä.
Ap.
Onko jo muistisairaus???
Kysykää hyvät ihmiset lahjan saajan toivomusta, tai lapsen ollessa kyseessä vaikka vanhemman mielipidettä, niin pääsette helpoimmalla. Ja itsekin teinin vanhempana voin todeta, että se raha on (isommalle lapselle) se kaikkein helpoin - ja halutuin lahja.