Kuinka lämmintä teillä on asunnossa nyt ja millä lämmitätte asuntoa?
Minulla on ilp ja makuuhuoneessa patteri.
Asunnossa on noin 20-21 astetta lämmintä.
Ilmalämpöpumppu on laadukas kun se pystyy lämmittämään asuntoa näin kovilla pakkasilla, toki hyötysuhde on huono eli sähköä menee paljon.
Ulkona -28 mittarin mukaa.
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15-18 astetta on ollut, pelkällä takalla mennään. Täytyy katsoa kauanko tätä jaksaa vai pistänkö pattereita päälle.
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
Siis miksi? Meillä oli lapsuudenkodissa aina talvella 16-18 astetta aamulla, kun herättiin. Oli lämpöiset yöpuvut ja villaviltit sängyssä, joten ei ollut kylmä. Kaikkeen tottuu, myös lapset. Ja olen eri, jolle vastasit.
Juu kyllähän lapset tottuu monenlaiseen hoivatta jäämiseen ja kaltoinkohteluunkin, ei se ole mikään perustelu. Miltä sieltä villaviltin alta kömpiminen tuntui 16 asteessa? Oliko kiva kutsua kavereita kylään ja leikkiä lattialla istuen?
Tällä hetkellä 18-19, kodari ja kylppäri 22. Sähkölattialämmitys päällä, lasten makkareissa, kodari, kylppäri ja ulkoeteinen. Muuten lämmitetään varaavatakkaa, lämmittää myös meidän makkarin. Ulkona -30, tarkenee.
Eilen lämmitin varaavaa takkaa ja nyt on miellyttävä 22,2C. Sähköpatterit on säädetty n. 18 asteeseen. Lämpötila ulkona -26,6C.
öljylämmitys ja lämpötila sisällä 22 - 23 eli tarkenee hyvin, kun on nuo vesikiertoiset patterit joka huoneessa.
Normikerrostalo, kaukolämpö? 20,5 astetta sisällä? Ulkona -18.
Vanha maalaistalo, jossa puulämmitys. Pirtissä iso leivinuuni, jokaisessa huoneessa (3) oma pönttöuuni. Huoneissa helposti yli +25 suht vähäiselläkin lämmityksellä, pirtissä semmoiset +20, kun saa pellit kiinni. Lämmitysaikana, kun pellit auki, laskee lämpötila +16 kieppeille. Kävin eilen ostamassa virtauslämmittimen, jotta voi laittaa sen päälle lämmitysajaksi. Meillä on lauhemmilla keleillä pirtissä ollut joskus jopa +28, mutta nyt tuntuu kylmyys tunkevan seinistä läpi.
Pakkasta on ollut -28...-30 jo useamman päivän.
Ulkona -31, sisällä n.19-20. Varaavalla leivinuunilla lämmitän (puulla siis).
Ulkona -30, asunnossa 26 - varaava leivinuuni täälläkin...
Olisko joku +22 tai +23, kylppärissä enemmän. En lämmitä millään, patterit kylminä. Kerrostalo ja kaukolämpö kyseessä. No kylppärin patteri on aina lämmin. Aamulla viimeksi tuuletin kun on niin lämmin.
En tiedä pitävätkö kaikki naapurit kämppänsä kuumina vai mistä on kyse. Kaikissa edellisissä kerrostaloasunnoissa on pitänyt kääntää patteria päälle ainakin välillä. Tässä nykyisessä ei koskaan. Edelleen on yölläkin niin lämmin, että pitää laittaa ikkuna raolleen hetkeksi.
Ulkona -23 sisällä +23. Kaukolämmössä olen.
19-20,5 astetta huoneesta riippuen. Ei mitään muuta lämmönlähdettä kuin Nilan EC9 poistoilmalämpöpumppu.
21 ja wanhanajan kunnon polttoöljyllä!
Kaukolämpö, perinteiset patterit; Clas Ohlsonin harvatoimiherätyskellon mukaan 20.8 astetta Celsiusta
ulkona -22
Sisällä +22 tasaisena pysyy. Maalämpö omakotitalo. Minä en kotonani ala palelemaan. Asumismukavuus tärkeämpää kuin senttien venytys. Tietenkin jos sähkölämmitys pörssisähköllä niin vähän eri asia. Valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15-18 astetta on ollut, pelkällä takalla mennään. Täytyy katsoa kauanko tätä jaksaa vai pistänkö pattereita päälle.
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
Siis miksi? Meillä oli lapsuudenkodissa aina talvella 16-18 astetta aamulla, kun herättiin. Oli lämpöiset yöpuvut ja villaviltit sängyssä, joten ei ollut kylmä. Kaikkeen tottuu, myös lapset. Ja olen eri, jolle vastasit.
Juu kyllähän lapset tottuu monenlaiseen hoivatta jäämiseen ja kaltoinkohteluunkin, ei se ole mikään perustelu. Miltä sieltä villaviltin alta kömpiminen tuntui 16 asteessa? Oliko kiva kutsua kavereita kylään ja leikkiä lattialla istuen?
Täysin normaali talvilämpötila. Olen asunut Briteissä ja Italiassa, ei siellä ole tuon lämpimämpää talvella edes hienommissa taloissa. Varmaan aika monessa muussakin maassa on näin, esim japanilaiset ja australialaiset talot on todella kylmiä talvisin. Alkaa menemään jo naurettavuuksiin tämä suomalaisten mukavuudenhalu. Ei ole vaikeaa laittaa villapaitaa ja pitkiä kalsareita päälle.
T. Eri vastaaja.
Rivitalo 42 neliötä. Sähkölämmitys ja koko asunto lämpenee ilmalämpöpumpulla. Ilmalämpöpumpun olen säätänyt 22 asteeseen ja asunnossa on lämmintä noin 21 astetta.
Ostin 2 vuotta sitten uuden ilmalämpöpumpun ja hyvä hankinta oli se.
Patterit säädetty 15 asteeseen koska jos pumppu vaikka hajoaa silloin kun olen useamman päivän poissa kotoa niin pysyy peruslämpö yllä.
Ulkona pakkasta -25 astetta.
Kaukolämpö ja leivinuuni. Sisällä 20-21 astetta ja ulkona -31.
Kaukolämpö, rivitaloyhtiön erillistalo, vesikiertopatterit
Ulkona -17 ja sisällä +19
Minusta makkarissa saa olla tuo +19, mutta olohuoneessa tulee hieman vilu. Käytänkin kotona paksua hupparia ja villasukkia, jotta pärjään. Kädet välillä ihan jäässä.
Rivitalo, kaukolämpö. Sisällä +23 ja ulkona -23.
Perusteli sillä että se jotenkin sotkee koko talon lämmitys-systeemit. Olkkarissa on seinässä pieni valkoinen rasia joka mittaa asuntojen lämmöt ja lähettää sen tiedon ilmeisesti johonkin pääsysteemiin ja se sitten automaattisesti säätää asuntojen lämpöä(hienostipa säätää kun aina on kylmä...).
Kuulostaa minusta höpöhöpöltä koska miten minun asunnon lämpö vaikuttaa siihen miten muiden säätyy, mutta en haluaisi enää huoltomiestä riesaksi niin olen välttänyt lämmittimen käyttöä.