Kuinka lämmintä teillä on asunnossa nyt ja millä lämmitätte asuntoa?
Minulla on ilp ja makuuhuoneessa patteri.
Asunnossa on noin 20-21 astetta lämmintä.
Ilmalämpöpumppu on laadukas kun se pystyy lämmittämään asuntoa näin kovilla pakkasilla, toki hyötysuhde on huono eli sähköä menee paljon.
Ulkona -28 mittarin mukaa.
Kommentit (327)
Normaali sisälämpötila. Rivitalo ja kaukolämpö.
Sisällä 21,9 mikä minusta vähän turhan viileä. Sähkölämmitys, ilmalämpöpumppu ja varaava takka
Ulkona -23
Ulkona -30. Ilp on vanha eikä enää lämmitä näin kylmällä eli siinä päällä vain puhallus joka levittää leivinuunin, hellan ja takan lämpöä muualle taloon. Pari sähköpatteria jotka lähtee lämmittämään vain kovilla pakkasilla. Pesutiloissa lattialämmitys. Sisällä nyt ollut +20 kun ei ole ehditty olla kotona lämmittämässä enempää, ei siis jäädytä mutta normaalisti meillä on lämpimämpi.
15-18 astetta on ollut, pelkällä takalla mennään. Täytyy katsoa kauanko tätä jaksaa vai pistänkö pattereita päälle.
Vierailija kirjoitti:
15-18 astetta on ollut, pelkällä takalla mennään. Täytyy katsoa kauanko tätä jaksaa vai pistänkö pattereita päälle.
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
16-18, riippuen tilasta. Parissa huoneessa kylmempi kun ovet kiinni, eivät ole käytössä. Ilp + leivinuuni. Sähköpatterit on mutta niin pienellä ettei ole päällä.
Vierailija kirjoitti:
16-18, riippuen tilasta. Parissa huoneessa kylmempi kun ovet kiinni, eivät ole käytössä. Ilp + leivinuuni. Sähköpatterit on mutta niin pienellä ettei ole päällä.
Niin ja parilymmentä on pakkasta.
Meillä on lämmintä 15 astetta.
Sota-ajan elänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi? Meillä oli lapsuudenkodissa aina talvella 16-18 astetta aamulla, kun herättiin. Oli lämpöiset yöpuvut ja villaviltit sängyssä, joten ei ollut kylmä. Kaikkeen tottuu, myös lapset. Ja olen eri, jolle vastasit.
Rivitalo, kaukolämpö. Alakerrassa 21,5 astetta ja yläkerrassa 22,5 astetta. Ulkona -19 astetta. Taloyhtiössä asuntokohtaiset energiamittarit ja jokainen saa lämmittää sen mukaan, miten haluaa. Siskollani tässä samassa taloyhtiössä on aina 23-24 astetta ja mun vanhemmillani aina 25-26 astetta. Mä tykkään vähän viileämmästä kuin he.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi? Meillä oli lapsuudenkodissa aina talvella 16-18 astetta aamulla, kun herättiin. Oli lämpöiset yöpuvut ja villaviltit sängyssä, joten ei ollut kylmä. Kaikkeen tottuu, myös lapset. Ja olen eri, jolle vastasit.
No nää on näitä, joiden mielestä talvellakin pitäisi pärjätä kesävarusteilla. Tosin meidän karaistuneet lapset ei edes huolinut lämpimiä vaatteita päälle, kuuma tuli, jos lämmintä oli yli +18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, ihan yksin kärsin. Makkarissa on 14, nukkuu hyvin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Rivitalo, kaukolämpö. Alakerrassa 21,5 astetta ja yläkerrassa 22,5 astetta. Ulkona -19 astetta. Taloyhtiössä asuntokohtaiset energiamittarit ja jokainen saa lämmittää sen mukaan, miten haluaa. Siskollani tässä samassa taloyhtiössä on aina 23-24 astetta ja mun vanhemmillani aina 25-26 astetta. Mä tykkään vähän viileämmästä kuin he.
On muuten aika tuskaista käydä noin lämpimissä asunnoissa kylässä, jos on tottunut viileämpään. Meillä on 18-21 ja jo tuollainen 22-23 on vähän tukalaa ja 26 on jo sellainen lämpö, että tuntuu ettei pysty hengittämään kunnolla.
Asun Englannissa. Täällä on aika yleistä, että kerrostalossa on taloyhtiöllä boileri ja sitten HIU-yksikkö asunnossa lämmönsiirtäjänä. Moni tuntuu luulevan, että Englannissa kaikki asuu jäätävissä kämpeissä, mutta meillä on ainakin todella lämmin talo. Riittää, että talvalla laittaa aamulla ja illalla tunniksi lämmityksen päälle ja lämpö pysyy reilussa parissa kymmenessä asteessa koko päivän ja yön.
Suora sähkö, ilmalämpöpumppu ja puulla lämitettävä varaava takka :)
Vanha puutalo. Kaukolämmössä ollaan, mutta ei se kauheasti auta, kun vetää. Tiloissa, joissa lämmittää varaava takka ei ole mitään hätää, lämpöä mukavat 22 astetta. Viileimmissä huoneissa sen sijaan oli aamulla 14 astetta lämmintä. Senkin kestää, kun laittaa villaa ylle eikä kovin kauan istu paikallaan. Ulkona -26. Toivottavasti lauhtuu pian.
Kaukolämpö ja sähkötakka.
-19 ulkona. En tiedä sisälämpötilaa mutta viileämpi on muualla kuin huoneessa jossa on sähkötakka.
Aamulla 15 makkarissa ja 17 olohuoneessa, missä on ilp. Ulkona -29.
Eilen oli asteen lämpimämpää sisällä, mutta 15 tuntuu ihan riittävän, viileyteen tottuu..
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
On muuten aika tuskaista käydä noin lämpimissä asunnoissa kylässä, jos on tottunut viileämpään. Meillä on 18-21 ja jo tuollainen 22-23 on vähän tukalaa ja 26 on jo sellainen lämpö, että tuntuu ettei pysty hengittämään kunnolla.
Niin on. Mä en jaksa olla mun vanhemmillani kovin pitkään. Max 2 tuntia kerrallaan, vaikka menenkin heillä käymään aina ihan kesävaatteissa.
21,3
Suorasähköpatterit, ilmalämpöpumppu ja kovilla pakkasilla kuten nyt lisänä varaava takka.