Miksi kotimaisilla verkkokaupoilla on juokseva aikaikkuna?
Kun menee täyttämään tietoja kaavakkeeseen esimerkiksi osoitteen, tulee juokseva kellonaika näkyviin. Yhdessä oli jäljellä vain 13 minuuttia, sitten tuotteet poistuisivat korista. Sitä aikaa ei näy verkkokaupan puolella? Koska aika alkaa juosta? Ennen sitä ei ollut ja tulee jotenkin ikävä tunne että on "pakko ostaa" tai "sinähän ostat", vaikka muutenkin olisi ostanut. Onko se kohteliasta vai epäkohteliasta?
Kommentit (8)
No just sen takia, että tulisi tunne äkkiä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
No just sen takia, että tulisi tunne äkkiä ostaa.
Mutta sitten ei tee mieli mennä enää takaisin kaupan puolelle, että ostaisi lisää?
Niillä on dynaaminen hinnoittelu. Siksi eivät anna pitää tuotetta ostoskorissa loputtomiin ilman ostopäätöstä. Kun varaus on poistettu, tekoäly voi tarvittaessa taas hinnoitella tuotteen uudelleen.
Voi olla muitakin, esimerkiksi varastonhallintaan ja logistiikkaan liittyviä syitä, mutta tuo nyt ainakin on yksi.
Vierailija kirjoitti:
Niillä on dynaaminen hinnoittelu. Siksi eivät anna pitää tuotetta ostoskorissa loputtomiin ilman ostopäätöstä. Kun varaus on poistettu, tekoäly voi tarvittaessa taas hinnoitella tuotteen uudelleen.
Voi olla muitakin, esimerkiksi varastonhallintaan ja logistiikkaan liittyviä syitä, mutta tuo nyt ainakin on yksi.
Se on silti "ahdistavaa" asiakkaalle jos kello juoksee kauheasti ja tulee paniikki. Ja jos on kuitenkin ostamassa, eikä hylkäämässä, miettii hetken menikö ostokset oikein ja puuttuuko jotain vielä - haluaa valkata. Ja jos kaupassa ei asioi niin paljon porukkaa, että se pitää saada takas äkkiä kauppaan.
Sen takia, kun ihmiset laittelee juttuja koriin ja jättää tilaamatta milloin mistäkin syystä. Verkkokaupoilla on rajallinen varasto, joten ei niitä tuotteita voi loputtomasti pitää varalla jollekkin.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, kun ihmiset laittelee juttuja koriin ja jättää tilaamatta milloin mistäkin syystä. Verkkokaupoilla on rajallinen varasto, joten ei niitä tuotteita voi loputtomasti pitää varalla jollekkin.
Ei ne yleensä muutenkaan ole varattuina vaikka ostoskorissa olisivatkin, esim. viimeisen kappaleen voi joku toinen ostaa sillä aikaa kun et itse vielä ehtinyt maksaa vaikka oli korissa.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, kun ihmiset laittelee juttuja koriin ja jättää tilaamatta milloin mistäkin syystä. Verkkokaupoilla on rajallinen varasto, joten ei niitä tuotteita voi loputtomasti pitää varalla jollekkin.
Miksi aikaikkuna ei ole laajempi? Miksi mulle näytetään sekuntikelloa että "osta jo"? Miksi en saa palata kaupan puolelle enää. Jos haluan poistaa teen poiston ruksista. Tulee tunne että asiakkaana olen vain ostoväline, eikä välitetä tunteistani. Ja ei tee mieli mennä sinne uudelleen ehkä, ellei ole pakko.
Onneksi siis joillakin kaupoilla ei ole tätä. Mutta osalla on. Ja joillakin aika on pitempi kuin 13 minuuttia.