Kannattaako koiralle ottaa vakuutus?
Olen vertaillut koiran (1 v rotukoira, perusterve, ei esim. perinnöllisiä sairauksia) vakuutuksia ja olen ihan kahden vaiheilla, että kannattaako sellainen ottaa?
Hirvittää, että tulee joku eläinlääkärireissu ja kahden tonnin leikkaus.
Toisaalta vakuutus maksaa jokaisella firmalla (olen kilpailuttanut ja vertaillut) noin 500 euroa vuodessa. On aika iso raha, jos sille ei koskaan ole olekaan mitään käyttöä.
Koiravakuutukset ovat ylipäätään aika huonoja. Suurin osa tarjoaa diiliä, jossa omavastuun (noin 80 euroa) lisäksi itse pitää kuitenkin vakuutuksesta huolimatta maksaa esim. 30 tai 40 % eläinlääkärikuluista.
Sitten tätä vastuuvahinkovakuutusta en ymmärrä ollenkaan. Minkä sellaisen vahingon koirasi voisi aiheuttaa jollekin toiselle ihmiselle, että sinun täytyisi se korvata? Itselleni tavallisen keskikokoisen seurakoiran omistajana ei tule mitään mieleen.
Kommentit (22)
Mulla kissavakuutus, olen tyytyväinen.
Vastuuvakuutuksesta voi olla apua esimerkiksi sellaisessa tapauksessa, josta kuulin, että koira oli päässyt hihnasta irti ja livahtanut lammasaitaukseen. Vaikka koira ei ollutkaan lampaita vahingoittanut, niin osa lampaista oli jouduttu lopettamaan, kun olivat vauhkoontuessaan loukkaantuneet.
Ei kannata ottaa eläinlääkrivakuutusta vaan pelkkä vastuuvakuutus. Ellvakuutus ei korvaa mitään yleisimpiä hoitoja vaan suurin osa täytyy joka tapauksessa maksaa omasta pussista. Kannattaa säästää koiran kuluja varten, vaikka perustaa erillinen tili.
Vastuuvakuutus korvaa jos vaikkapa koirasi juoksee auton alle ja auto vaurioituu. Se korvaa myös jos koirasi puree teille tunkeutunutta murtovarasta tai ketä tahansa muutakin. Vastuuvakuutus korvaa jos koirasi on kaverilla hoidossa ja onnistuu vaikka aiheuttamaan siellä vesivahingon. Vastuuvakuutus kannattaa aina ottaa koiralle, siitä on pieni hinta siihen nähden miten ison asian se voi korvata.
Nykyään kun on näitä uutisia , että makkarapaloihin piilotetaan nuppineula ja heitetään poluille, niin tulee hirveän iso lasku kun joudutaan avaamaan maha. Lehdestäkin luin, että pienituloisen ihmisen koira oli nielaissut tällaisen nuppineulan ja joutunut kalliiseen leikkaukseen.
Mulle kävi vuosia sitten sellainen vahinko, että kaveri oli käymässä meillä tätinsä autolla ja pihalla vapaana olleet kaksi isoa koiraani rupesivat leikkimään, juoksemaan ja painimaan. Törmäsivät tädin auton oveen ja siihen tuli oikein sellainen reilunkokoinen lommo - minkä nyt voi kuvitella, että kaksi noin 25-kiloista koiraa hyppäämällä saavat aikaan. Olin silloin vastuuvakuutuksesta ihan tyytyväinen.
Lisättiin ilmoitus asiattomasta sisällöstä.
Kommenttisi on jonoutettu moderointia varten ja julkaistaan hyväksynnän jälkeen.
Vastasin että kannattaa ottaa vakuutus ja se meni poistoon. Tämä sajtti on ihan sekaisin.
Ei kannata, jos on muutenkin aina tarvittaessa varaa maksaa vaikka se 2000 euron eläinlääkärimaksu. Minulla on säästötilillä, joten en todellakaan ota vakuutuksia. Voittoahan ne vakuutusfirmat niillä tekee, eli keskimäärin vakuutukset maksaa enemmän kuin mitä niistä saa takaisin. Mutta jos on rahasta tiukempaa, niin on järkevää maksaa sitä kertakuluna pienempää vakuutusmaksua, niin sitten koira saa taatusti hoidon jos tulee joku isompi juttu myös. (Itse olen säästänyt paljon rahaa, kun ei ole koskaan ollut koirille mitään vakuutuksia. Terve rotu ja hyvä tuuri, ainoa isompi juttu 20 vuoden aikana yhdeltä koiralta haljenneen poskihampaan kirurginen poisto)
Mun kaveri otti rotukoirapennulleen vakuutuksen ja heti oli käyttöä kun pentu kaatoi pyykinkuivaustelineen ja mursi jalkansa siinä temmellyksessä.
Ei voi peukuttaa nytkään. Ymmärrän että Suomen IT työt tehdään Intiassa jos näin yksinkertaista vikaa eivät saa kuntoon.
Eläinlääkärit veloittavat aivan poskettomia hintoja pienistäkin operaatioista. Käyttävät hyväksi koiran omistajan hädänalaista asemaa. Jos ei rahaa löydy, niin antavat eläimen vaikka kuolla ovelleen. Meillä Jyväskylässä suositussa Almavetissä hinnat ovat täysin poskettomia. Vakuutukset ovat nostaneet hinnat pilviin. Esim koiran kastraatio maksaa siellä 770€.
Vierailija kirjoitti:
Eläinlääkärit veloittavat aivan poskettomia hintoja pienistäkin operaatioista. Käyttävät hyväksi koiran omistajan hädänalaista asemaa. Jos ei rahaa löydy, niin antavat eläimen vaikka kuolla ovelleen. Meillä Jyväskylässä suositussa Almavetissä hinnat ovat täysin poskettomia. Vakuutukset ovat nostaneet hinnat pilviin. Esim koiran kastraatio maksaa siellä 770€.
Samaa mieltä, vakuutukset ovat iso osatekijä korkeissa hinnoissa. Eläinlääkäriasemat nostaa hintoja koska yhä useamman operaation maksaa vakuutusyhtiö. Siitä seuraa että vakuutusyhtiöt puolestaan nostabat vakuutusmaksuja. Eli lopulta kuitenkin eläimen omistaja maksaa kaiken omasta pussistaan.
Maksan mielummin itse kuin annan katetta vakuutusyhtiölle. Jos ottaa eläimen pitää olla sen verran tuloja että voi laittaa sukanvarteen pahan päivän varalle.
Ainakaan meidän vakuutus ei korvaa, jos koira on hoidossa ja hoitajan omaisuudelle käy jotain. Ainoastaan, mikäli on täysin ulkopuolinen henkilö tai hänen omaisuutensa kyseessä. Epäilen myös, että vakuutusyhtiö voi evätä tai alentaa korvauksia, mikäli koira on päässyt vapaaksi ja kyseessä on omistajan huolimattomuus.
Kaverini koira karkasi ja puri toista koiraa sekä sen omistajaa, niin että se toinen koira jouduttiin viemään eläinlääkäriin tikattavaksi ja sen omistajalta repesi nahkahousut. Tuli melkoiset korvaukset maksettavaksi kun ei ollut vakuutusta.
Ei tietenkään kannata ottaa kotivakuutustakaan. Mitä muka voisi sattua?
Koiralle vakuutus.
Pääsääntöisesti sitä tarvitaan koiran elämän ehtoopuolella.
Tässä tapauksessa 500€ vuodessa on 10 vuodessa (ilman korotuksia) 5 000€.
Meidän 13 vuotiaan villakoiran hoitoon on mennyt 2 700€ (kohtu, hampaat pari muuta pienempää juttua). Kohtua ja hampaita ei vakuutus olisi korvannut.
Joten kannattaa miettiä Excelin kanssa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, jos on muutenkin aina tarvittaessa varaa maksaa vaikka se 2000 euron eläinlääkärimaksu. Minulla on säästötilillä, joten en todellakaan ota vakuutuksia. Voittoahan ne vakuutusfirmat niillä tekee, eli keskimäärin vakuutukset maksaa enemmän kuin mitä niistä saa takaisin. Mutta jos on rahasta tiukempaa, niin on järkevää maksaa sitä kertakuluna pienempää vakuutusmaksua, niin sitten koira saa taatusti hoidon jos tulee joku isompi juttu myös. (Itse olen säästänyt paljon rahaa, kun ei ole koskaan ollut koirille mitään vakuutuksia. Terve rotu ja hyvä tuuri, ainoa isompi juttu 20 vuoden aikana yhdeltä koiralta haljenneen poskihampaan kirurginen poisto)
Siinäpä, onko valmis ja kykyä maksaa itse riski, joka on usein kiinni myös tuurista.
Riski = todennäköisyys laajuus (tai vakavuus).
Miten todennäköistä on esim. tietyn rodun ominaisuuden vuoksi joutua johonkin tapaturmaiseen/sairauden aiheuttamaan tilanteeseen ja miten laaja (vakava) se on tapahtuessaan.
Jos rodun ominaispiirteeseen kuului voimakas metsästysvaisto, sillä on usein halua karata, ehkä kaupungissa syödä jotain kuulumatonta ja sille vaarallista.. miten laaja ja pitkäaikainen haitta siitä koiralle on.
Jos riskin kykenee kantamaan omakustanteisesti, sekin on riskienhallintaa. Ihan normaalia harkintaa.
Ei millekään piskille mitään vakuutusta tarvitse!
Joo voi ottaa, jos on rahaa. Ellei erikseen säästä. Sekin voi olla taloudellista säästää itse ne rahat.