Kannattaako koiralle ottaa vakuutus?
Olen vertaillut koiran (1 v rotukoira, perusterve, ei esim. perinnöllisiä sairauksia) vakuutuksia ja olen ihan kahden vaiheilla, että kannattaako sellainen ottaa?
Hirvittää, että tulee joku eläinlääkärireissu ja kahden tonnin leikkaus.
Toisaalta vakuutus maksaa jokaisella firmalla (olen kilpailuttanut ja vertaillut) noin 500 euroa vuodessa. On aika iso raha, jos sille ei koskaan ole olekaan mitään käyttöä.
Koiravakuutukset ovat ylipäätään aika huonoja. Suurin osa tarjoaa diiliä, jossa omavastuun (noin 80 euroa) lisäksi itse pitää kuitenkin vakuutuksesta huolimatta maksaa esim. 30 tai 40 % eläinlääkärikuluista.
Sitten tätä vastuuvahinkovakuutusta en ymmärrä ollenkaan. Minkä sellaisen vahingon koirasi voisi aiheuttaa jollekin toiselle ihmiselle, että sinun täytyisi se korvata? Itselleni tavallisen keskikokoisen seurakoiran omistajana ei tule mitään mieleen.
Kommentit (22)
Kyllä vakuutus usein kannattaa yhä. Toki jos tykkää säästää vahinkojen varalle niin toimii sekin. Mulla on ollut iso apu vakuutuksesta, monta kertaa.
Tänne oli koottu ihan fiksusti asiakkaan kannalta infot vakuutuksesta koiralle..
Periaatteessa vakuutushinta kattaa rodulle keskimäärin osuvat eläinlääkärin vuosikustannukset + vakuutusyhtiön oman katteen. Tästä keskiarvosta sitten heilutaan puolelle tai toiselle.
Vakuutusyhtiöiden hinnoissa suhteessa korvausehtoihin on suuriakin eroja. Yleensä Agria on ollut edullisin.
Jos sinulla on mahdollisuus jättää säästötilille pahan päivän varalle noin 5000 euroa tai vaihtoehtoisesti ottaa huonon tuurin sattuessa saman suuruinen pankkilaina, ei vakuutusta mielestäni kannata ottaa.
Eläinlääkärikulujen riskiä kasvattaa sairaaksi jalostetun rodun valitseminen, aktiivinen harrastaminen koiran kanssa, huonolaatuinen ruoka, liian vähäinen liikunta, miniroduilla on paljon hammas-ja luustoongelmia, jättiroduilla luonnollisesti operaatiot ja hoito maksavat enemmän, kaupungissa sattuu ja tapahtuu enemmän esimerkiksi koirapuistoissa.
Jos ajatellaan, että tuon 5000 euroa sijoittaa 7,5% vuosituotolla, ehtii se tuottaa 5 vuodessa jo reilut 2000 euroa. Eli on iso mahdollisuus, että jos koiralle ei satu ensimmäiseen 5-6 vuoteen sen suurempia, voi jonkin 2000 euron eläinlääkäri operaation maksaa sijoitusten vuosituotoilla tai 10-vuotiaalle koiralle jo 4000-5000 euron hoitokulut. Tuuripeliä toki osittain.
Jos haluaa monimoida taloudellisia riskejä, valitse keskikokoinen, perusterve alkukantainen rotu sekä muuta asumaan paikkakunnalle, jossa on mahdollisuus hyödyntää myös kunnallista eläinlääkäriä kiireettömissä hoidoissa kuten hammaskiven poistossa tai sterilisaatiossa.